Speciale manier van aandacht vragen

Gestart door Sara, december 20, 2006, 20:53:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sara

Hallo allemaal.

Zoals sommigen hier wel weten,heb ik een zelfgekweekt parkietje,Pucky.Omdat ik hem zelf opgevoed heb,is ie erg aanhankelijk en ook erg tam.
Toch is het al een tijdje zo dat als ik een speelgoedje wil verhangen in de kooi,of als ik hem eten geef in de kooi,hij meteen mijn hand te pakken neemt en er enorm hard in bijt. Ik probeer altijd te doen alsof ik het niet merk,maar het bijten in de kooi ging van lichtjes naar harder en nu is het zo vreselijk hard geworden dat ik het bijna niet meer kan uithouden van de pijn.Als ik em uit de kooi haal doet ie dat niet,en als ie eruit is al helemaal niet,alleen als ie aan het spelen is doet ie ook wel eens 'vingertje pik' en pikt ie al knikkend en erg wild naar mijn vingers.

Sinds een week heeft ie ook een nieuwe manier van aandacht trekken ontdekt.Hij is nog nooit op m'n hoofd gevlogen,maar een week geleden deed ie het ineens wel,ik haal hem er telkens af omdat ik dit niet leuk vindt en het is erg storend,maar sinds ie vandaag los is vliegt ie me constant naar mijn hoofd.Ik haal hem telkens weg en dan doet ie het opnieuw,keer op keer weer.Hij vliegt voor mijn gezicht en op mijn hoofd en doet dat 'n beetje agressief.Het is echt een probleem en ik ben enorm ontmoedigt en teleurgesteld in hem.

Ik kon altijd enorm goed met hem opschieten en mocht hem aaien,kroelen en hij zat altijd rustig bij me te spelen enzovoort.Dat gedrag is ineens omgeslagen en ik vind dat zo erg,ik weet er echt geen raad meer mee.
Weet iemand de oplossing voor dit probleem?

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes


Sara

Ik dacht dat ie dat wel al gehad had.Hij heeft nog een tijd geleden erg veel gebeten en daar is die toen mee gestopt.Hij is nu 8 maanden oud.
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Debby

Ja, ik herken dat. Mijn parkiet doet de laatste tijd precies hetzelfde. Ook wil hij dan wel eens, als hij op mijn schouder zit, in mijn hals pikken. En dat is zeer zeker niet lief bedoelt. Op zo een moment doe ik hem gelijk terug in zijn kooi. En mag hij er voorlopig niet meer uit, als straf. En dat vind mijnheer zeker niet leuk. Maar daar zit ik op dat moment niet mee. Het is jammer. Want ik vertrouw hem op een gegeven moment ook niet meer. Elke keer moet ik zijn snavel in de gaten houden. Verder weet ik ook niet wat ik ermee aan moet.

Sara

Wel ja, dat probleem herken ik wel.Alleen is denk ik het in de kooi opsluiten niet zo'n goede straf,omdat je parkietje al lang niet meer weet waarom ie in z'n kooi wordt opgesloten vooraleer die er al inzit(denk ik) en omdat ie zich moet thuisvoelen in z'n kooi.En dat zou hier ook niet lukken,want Pucky is niet zo makkelijk meer in zijn kooi te krijgen de laatste tijd.Als ik hem erin wil zetten vliegt ie gewoon weg,en het lukt maar heel soms om hem er zo in te krijgen.Ook bij het ladderen dat ik als straf geprobeert heb,vliegt ie gewoon weg.En bij het blazen in zijn gezicht als straf,daar reageert ie niet eens op en bekijkt ie me gewoon raar,en gaat gewoon weer verder zijn gangetje met pikken in mijn vingers.En als ie op mijn hoofd vliegt,daar weet ik al helemaal geen echte straf voor,en als ik hem eraf haal vliegt ie gewoon terug.. :-[
Ach,misschien wint de aanhouder wel eens ooit? :-\
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Debby

 :D Haha, ja laten we het daar maar op houden. Het is inderdaad erg moeilijk om je parkietje iets af te leren hoor. Maar ik weet dat mijn parkietje erg graag uit zijn kooi is en zie ik het voor hem als een straf als ik hem gelijk zijn kooi in doet. Want dan zit hij boos te schreeuwen omdat hij direct er weer uit wilt :D haha. Nou groetjes en succes en slaap lekker.

Caroline

Beste Sara,
Je bent niet de enige. Mijn parkietje heeft dezelfde streken (gehad). Het werd zo erg dat hij me letterlijk aanviel. Zelfs buiten de kooi. Bijten en pikken tot bloedens toe :(. Maar ik heb volgehouden met de tips op deze site en de nare buien zijn langzamerhand verdwenen. 1) reageer gelijk: ik zeg direct hard 'foei' en kijk m'n parkietje heel boos aan 2) als hij hierop weer bijt klap ik 1x hard in mijn handen en kijk nog bozer. Vervolgens negeer ik hem. 3) als de bui aanhoudt gaat hij in z'n kooi, waar ik (zonder aandacht) z'n speeltjes dan uit heb gehaald. Daarna blijf ik hem ruim een uur negeren. Als ik merk dat hij rustiger is ga ik zachtjes met hem praten.
Nu is het zo dat hij na 1) al inbindt. Hij weet dat de grens ligt bij gemeen bijten en pikken. Nu werkt het 'ladderen' ook.
Blijf de tips consequent volhouden, doe steeds hetzelfde en je zult merken dat het gaat werken. Echt!

Over het bijten in de kooi: dat is verdediging van zijn territorium. Toen mijn parkietje kleiner was kon ik gemakkelijk iets in zijn kooi hangen of veranderen. Nu doe ik dat alleen als hij UIT de kooi is en zijn aandacht ergens anders naar uitgaat.

Ook ik kon mijn parkietje vroeger aaien, vooral zijn kraagje (koppiekrauw), maar nu hij 'groter' is wil hij dat niet meer. Ik denk dat dat te maken heeft met volwassen worden. Gelukkig krijg ik er wel weer andere dingen voor terug: Pietje kan heerlijk kletsen (leert steeds meer woorden en maakt zelf zinnetjes) en gaat nu zelf in en uit z'n kooi als ik thuis ben :D.

Succes en geef je vogeltje de tijd,
Caroline

P.S.: kijk ook eens naar zijn speeltjes (in en buiten de kooi). Pietje is rustiger geworden sinds hij geen felgekleurde speeltjes meer heeft. Ik heb nu veel neutrale houten spulletjes waarmee hij lief speelt. Probeer het eens...

Sara

Alvast bedankt voor de tips.Ik ga deze zeker toepassen,en denk wel dat er dan na veel geduld ook bij mij verbetering komt in het bijtgedrag.
Hij is ook een beetje wild geworden buiten de kooi,hij vliegt bijna als een vleermuis en ik ben soms bang dat hij eens een ongelukje gaat hebben zo..
Over die speeltjes:hij heeft alleen maar fel gekleurde speeltjes,en ik heb een beetje de indruk dat hij door zijn spiegeltjes enorm agressief wordt.Ik mag deze niet verhangen of mag er niet aankomen,want anders hangt ie direct aan mijn vinger,en bijt hij enorm hard.Ik ben er ook over na aan het denken om de spiegeltjes eruit te halen,het is misschien zielig voor hem,maar hij heeft ook leuk ander speelgoed waarmee ie ook erg graag mee speelt.En dan ook maar eens aan de winkel gaan om meer houten speeltjes te kopen die niet zo felgekleurd zijn,want het bijtgedrag is eigenlijk begonnen sinds dat ik een maand geleden heel erg veel felgekleurd speelgoed heb gekocht.En sindsdien mag ik echt niet bij hem in de kooi,zelfs niet met trosgierst.Misschien hangen er wat te veel speeltjes in de kooi,en wordt ie daar een beetje gek door?Want vaak weet hij niet met wat hij eerst moet spelen.Hij zit voor de spiegel,vlamt op zijn schommel en daaropvolgens vliegt hij weer direct naar een ander speeltjes of begint ie heel hard te tikken tegen z'n voerbakje.Gisteren nog,zat mijn broer aan de pc,en Pucky zat op het toetsenbord,en ineens een enorm hap in mijn broer zijn vingers,hij had hem echt in zijn greep en mijn broer had zich vreselijk verschrokken en ik ook..
Ik hoop dat ie zijn bijtgedrag afleert,en ga er meteen werk van maken! :)


Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes