Weinig poepjes

Gestart door Joske, december 19, 2006, 15:21:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joske

Hallo allemaal,

Onze Swiffer (3,5 maand oud) heeft erg weinig poepjes. Gister maakte ik zijn/haar kooi schoon (zit nog alleen) na ongeveer een week en er zat heel erg weinig in! In de kooi van Gigi zitten wel erg veel poepjes na een week.

Hoe kan dit? Hebben jonge parkietjes gewoon minder ontlasting? Of zou hij/zij het opeten? (zit erg vaak op de grond te scharrelen, maar heb hem/haar nog nooit betrapt op het eten van een poepje, speelt daar vaak met de houtsnippers)

Swiffer eet per dag bijna 2 schepjes Prestige Premium aangevuld met een heel klein beetje eivoer. Om de dag iets van groente of fruit (appel, paprika, komkommer). Swiffer drinkt genoeg, maar niet overdreven veel. Trosgierst geven we hem/haar bij beloning voor opstappen (zeker niet meer dan een halve sliert in de week).

Groetjes Joske

karin v h

Hallo Joske,
Ik heb het idee dat mijn kleine parkietjes van dezelfde leeftijd normaal poepen.
Eet hij wel zijn bakje helemaal leeg of is hij in de rui (net als bij mij) waardoor hij minder eet?
Is hij wel kwiek of zit hij maar wat te hangen in de kooi? Hij vliegt toch ook rond - of nog niet?
Groetjes karin

Joske

Hoi Karin,

CiteerSwiffer eet per dag bijna 2 schepjes Prestige Premium aangevuld met een heel klein beetje eivoer. Om de dag iets van groente of fruit (appel, paprika, komkommer). Swiffer drinkt genoeg, maar niet overdreven veel. Trosgierst geven we hem/haar bij beloning voor opstappen (zeker niet meer dan een halve sliert in de week)...

Zoals ik in mijn eerste post al schreef... Qua eten/drinken is er dus absoluut niks mis. Zijn bakje is altijd nagenoeg leeg.
Hij/zij is niet in de rui, vliegt veel rond en is hartstikke kwiek, energiek, onderzoekend, nieuwsgierig, speels.

??? Groetjes Joske

Sonja

Hoi Joske,

Zoals je beschrijft lijkt het me niet dat er iets mis is met Swiffer.
Het zou (misschien) kunnen dat Swiffer wat van de poepjes eet, maar eigenlijk doen ze dat alleen maar bij een tekort aan bepaalde voedingsstoffen.
Aangezien Swiffer goed eet, en ook groente en fruit eet, lijkt me dat niet het geval.
Ik neem aan dat je parkietjes ook grit krijgen?

Verder denk ik dat er ook wat verschil zal zitten in de hoeveelheid ontlasting per parkiet.
Ik zou het wel even in de gaten houden.

Groetjes, Sonja.

Joske

Hoi Sonja,

Sinds een paar dagen heb ik in een snoepbakje wat grit gedaan, omdat ik ooit ergens gelezen had dat poepjes opeten meestal tekort aan grit betekent. Ik twijfelde of ik dat extra moest toevoegen, omdat ik daar hier vrij weinig over lees over het algemeen.

Zit er in XtraVital en Prestige Premium geen grit en moet je dat dus extra geven? En dan los aanbieden of door het voer mengen? En hoeveel? Want dan zou dat goed het probleem kunnen zijn.

Groetjes Joske

Sonja

Hoi Joske,

De meningen over het wel of niet noodzakelijk zijn van grit en/of maagkiezel, zijn wat verdeeld.
Als je het woordje "grit" intypt bij de zoekfunctie (even aanvinken dat je alleen op 'onderwerp' zoeken wilt), dan vind je daar een heleboel informatie over. ;)

In parkietenvoer zelf zit geen grit.
Dat kun je apart kopen, en zelf zou ik het in een apart bakje aanbieden. Dan zie je ook het beste of er wel of niet van gegeten wordt.

Groetjes, Sonja.

karin v h

Hallo Joske,
Heb jij schelpenzand op de bodem liggen?
Als dat zo is heeft hij misschien behoefte aan 'grit'.... en eet hij het schelpenzand met per ongeluk de poepjes op. Niemand zit uiteindelijk de hele dag voor de kooi om te kijken wat hij op de grond op eet.
Maar ik dacht dat jij houtsnippers had?
Ik zou het net wat Sonja zegt ook aanbieden in een bakje.
Groetjes karin

Joske

Hoi Sonja,

Ik ga Swiffer (en ook Gigi) vanaf nu vrij 'toegang' geven tot het gebruik van grit (Cana Grit van Beaphar), in een snoepbakje. Verder hou ik de hoeveelheid poepjes in de gaten. Mochten er ontwikkelingen zijn dan meld ik het hier!

En Karin: in Swiffers kooi liggen inderdaad houtsnippers.

Groetjes Joske

kisssie

Hooi,

Ik heb juist een vogel die heel veel poept.
Ik probeer hem wat minder eten te geven, want volgens mij blijft ze dit doen.
Verder wilde ik vragen, kan je een grasparkietje leren, om hem alleen in de kooi te laten poepen?

groetjes danielle :D

roha

Ja ikweet dat het kan, ik had vroeger een vriendinnetje met 2 super tamme parkieten, die waren de hele dag los, maar poepten netjes bovnop de kooi naar beneden. Maar hoe ze dat hebben aangeleerd, daar heb ik geen weet van, toen vond ik alleen de parkieten interessant niet hoe ze poepten ;)
Maar je moet denk ik wel zulke tamme vogels hebben, dat je ze bij elk poepje buiten de kooi ze op of in de kooizetten, maar dat weet vast wel iemand anders meer van!!

groetjes

Caradow

Tja, parkietjes poepen en aangezein ze zon beetje elk kwartier wel  wat laten vallen...
De poepjes zijn erg makleijk op te ruimen, dus wanneer ze het ergens laten vallen waar het in de weg ligt, gewoon opruimen.
Parkietjes kan je niet echt zindleijk maken, er zijn er echter uitzonderingen die wel een vast plekje hebben. Maar ik zie ze hier ook niet elk kwartier heen en terug naar de kooi vliegen voor een pitstop hoor... Gewoon op de vaste plekjes waar ze zitten als ze los zijn ene keukerolletje leggen om het op te vangen...

Minder eten geven om ze minder te laten poepen nooit doen. Je kan helemaal stoppen met eten geven, dan zul je merken dat ze na een tijdje ook helemaal niet meer poepen, maar dan ben je ook van je parkietje af...Wanneer je aan een huisdier begint moet je ook zijn ontlasting voor lief nemen...

roha

Nou zo denk ik er ook over. Bij ons hangt midden in de woonkamer een lange schommelstok, als ze er uit zijn is dat een plek waar ze veel verblijven, dus daar ligt op de grond een oude handdoek om de poepies op te vangen. Lekker laten drogen en buiten uitwapperen en in de was ermee! En de rest kom ik met schoonmaken wel weer tegen.

Hanneke

kisssie

hooi

Ik hoor van jullie allemaal dat ze op een bepaalde plek poepen, maar mijne poept echt overal. Meestal als ze 5 minuutjes bij me zit, dan moet ik al iets van 8 poepjes opruimen. Ik vind het natuurlijk niet heel erg, want als je moet dan moet je, maar het is zoveel. Ze heeft geen vast plek behalve haar kooi dan, want ze kan niet vliegen. Ik heb haar veertjes geknipt, omdat ze zich elke keer verwond aan het raam. Ze snapt niet dat ze niet door kan vliegen.

groetjes danielle

Scotty - Keecko

#13
Hoi danielle,

Wat dacht je van de gordijnen dicht doen?
Logisch dat dat beestje zich bezeerd aan het raam. Vogeltjes kunnen geen glas zien en proberen er dus doorheen te vliegen... :(

Met kortwieken schiet je daar niks mee op. Dat kan ook verkeerd gaan en bovendien kunnen ze zich ook bezeren als ze proberen te vliegen en lelijk terechtkomen :(

Ik hoop dat je je voortaan bedenkt.

Groetjes, Ilse

P.S. je moet NOOIT zelf de vleugeltjes kortwieken, dat moet je (als je het echt van plan bent) door een ervaren kweker of vogelarts laten doen.

roha

#14
Citaat van: kisssie op januari 05, 2007, 17:25:57
Ik heb haar veertjes geknipt, omdat ze zich elke keer verwond aan het raam. Ze snapt niet dat ze niet door kan vliegen.

Hier schrik ik ook een beetje van! Hoe kom je tot een conclusie om bij je parkiet maar de veren te kortwieken, als ze tegen het raam vliegt? Er wel eens aan gedacht om iets voor de ramen te hangen/zetten. Er zijn niet voor niets van die zwarte raamstickers in de vorm van een vogel, zodat vogels niet tegen het raam zullen vliegen.

karin v h

Dit gaat echt te ver om veren zelf te knippen, koop op de markt een stukje goedkope vitrage of i.d. en span dat voor de ramen. Vogeltjes moeten kunnen vliegen anders kun je beter een rat of hamster nemen, die vliegen niet tegen de ramen. >:(
Vogeltjes moeten poepen anders kun je beter meteen naar de dierenarts gaan, wees blij dat ze nog poepen.
Groetjes Karin

Karin

#16
Citaat van: kisssie op januari 04, 2007, 14:38:27
Ik heb juist een vogel die heel veel poept.
Ik probeer hem wat minder eten te geven, want volgens mij blijft ze dit doen.

Huh?? Je geeft je parkiet minder eten omdat hij volgens jou veel poept??
En je hebt ZELF in de vleugeltjes van je parkietje zitten knippen??

WTF  >:( Let wel op het taalgebruik! Gr. Ingrid

Voor het geval je het nog niet wist: een vogel vliegt en een vogel poept! Basta!

En als je dat niet wilt, moet je geen vogel nemen. Er zullen vast andere mensen zijn die heel blij zijn met een vogeltje. Wat vinden je ouders van wat je allemaal doet met dat arme beestje?

kisssie

jullie doen net of het iets ergs is. Deze vogel is niet mijn eerste en ik heb er veel ervaring mee. Ik weet hoe ik ze moet behandelen, dus trek niet meteen je conclusies over mij. Ze is verder heel lief en ze vind het helemaal niet erg dat ze geknipt is. Ze kan best een klein stukje vliegen alleen geen grote afstanden. Daar is helemaal niks mis mee. Ze is een lief beestje en ze houd ervan om te knuffelen. Verder wil ik zeggen, dat er meerdere vogels zijn die niet kunnen vliegen. Zo ken ik genoeg mensen die dierenvrienden zijn, maar toch een vogel laten knippen. Op het internet staat precies hoe je een vogel meot knippen en ik heb zat boekjes. De kweker waar ik haar heb gekocht, Heeft mij verteld hoe ik haar moet knippen en dat het helemaal geen kwaad kan. Je moet trouwens de nageltjes ook van de vogels bijhouden. Als je die laat groeien is het helemaal zielig. Ze kan zich hierdoor verwonden. Hij vertelde dat bijna alle vogeltjes die hij verkocht eerst worden gekortwiekt omdat dit voor de veiligheid van het dier zelf is. Dus ik denk dat ik meer van het beestje houd dan jullie doen. Het dier hoort door een raam te kunnen kijken. ze vind het leuk om naar buiten te kijken naar de andere vogeltjes in plaats van de hele tijd door de kamer te vliegen. Mijn vogeltje zit lekker in de woonkamer en heeft plezier. Ze heeft genoeg speeltjes in haar kooi en ze wordt elke dag goed verwend. Ik ben benieuwd wat voor leven jullie vogels hebben.

Trippy

Minder eten geven  ??? ??? Arm beestje,
Jij poept toch ook en dan gaan je ouders je toch ook niet ineens minder eten geven !  >:(
Gordijnen dicht (of wat je ook voor de ramen hebt hangen) vliegt ze d'r ook niet meer tegen aan  >:(
En op den duur weer de parkiet ook wel dat ze daar niet moet komen ,
En over de nagels, daar ben ik het mee eens  :)  ;)

Sorry hoor maar moet het even kwijt!

Groetjes, Ursula  ;)

Ingrid

De discussie over kortwieken is veelvuldig aan de orde geweest, gebruik maar eens de zoekfunctie:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search

Ik wil nog wel even opmerken dat een uitspraak als deze:
"Hij vertelde dat bijna alle vogeltjes die hij verkocht eerst worden gekortwiekt omdat dit voor de veiligheid van het dier zelf is."
niet altijd opgaat.

Wanneer een vogel niet kan vliegen, maar wel de poging waagt omdat het een natuurlijke vaardigheid is, kan hij zich behoorlijk verwonden. Als het arme beestje van grote hoogte naar beneden ploft omdat zijn vliegvermogen hem is ontnomen, kan hij zich lelijk bezeren.


roha

Mijn mening is nog altijd dat een vogel moet kunnen vliegen. Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk.
Waarom ik reageer op jouw berichtje is, omdat de reden die jij aangeeft om je parkiet te kortwieken, ik dat niet een goede reden vind, om je parkiet 1 van zijn natuurlijke gaven te ontnemen, of ze het nou wel of niet leuk vind om te vliegen.
Wanneer je iets voor de ramen hangt, voorkom je dat ze er tegen aan zal vliegen. Je geeft aan dat ze het leuk vind omnaar buiten te kijken, nou als je datgene at je voor het raam hangt, niet geheel tot onder aan het raam haagt. Zo kan ze nog altijd uit het raam kijken als ze wil.

Caradow

Citaat van: kisssie op januari 07, 2007, 15:47:13
Ik ben benieuwd wat voor leven jullie vogels hebben.

Fijn dat JIJ in ieder geval een expert bent op vogelgebied...  Ik zal niet zeggen dat ik een expert ben, ik weet veel en teer op ervaring, maar elke vogel is een individu en is anders.

Niet iedereen doet alles op dezelfde manier en het minste dat we kunnen doen is elkaars manieren respecteren. Alleen de manier waarop jij het merendele van de leden hier op het forum die het anders doen dan jij een verwijtende vinger toesteekt, alsof onze vogels het slechter hebben dan de jouwe, schiet bij mij in het verkeerde keelgat. Dat jij denkt dat het beter is om een vogel te kortwieken, das jou mening. Wij kiezen er met een grote meerderheid voor om het NIET te doen. Een grasparkietje hoort namelijk te vliegen, daarvoor heeft het vleugels gekregen. Ook zijn onze vogels nagenoeg allemaal tam, zonder de strijd over kortwieken te hoeven voeren. Een enkeling heeft zijn vogel wel late knippen, omdat er echt een gevaar voor de vogel bestond of om medische redenen.

Het merendeel van de parkieten van onze leden vliegt meerdere uren per dag los. Zonder tegen ramen te vliegen, zonder beperkingen van geknipte vleugels. Als ik alleen naar mijzelf kijk, heb ik hier 4 gevleugelde vrienden die de hele huiskamer voor zichzelf hebben en alleen voor de nacht of asl we niet thuis zijn hun villa moet betrekken. Niemand die zich hier in huis druk maakt om een poepje hier of daar, even laten drogen en dan pak je het zo weg.

Wanneer je je vogel zitstokken geeft van verschillende diktes, het liefst hout van wilden of fruitbomen, is het in 90% van de gevallen niet nodog om de nagels te knippen. Deze slijten dan namelijk zelf op natuurlijke wijze. Dus ook hier geen stress door onnodig vastpakken tegen de wil van de vogel in.

Jij geeft je parkiet minder eten omdat ie zo veel poept.... klinkt gezond... als je hem nu helemaal geen etne meer geeft, poept ie helemaal niet meer, ben je ook van doe rotzooi af... (tja, dit vraagt nu eenmaal om cynisme)

Als ik alles bij elkaar op tel, zou ik haast concluderen dat onze vogels het allemaal een stuk beter hebben dan die van jou, maar zulke uitspraken doe ik niet, want ik kan niet bij jou naar binnen kijken en beoordelen hoe jij het allemaal doet. Net zomin als dat jij ons kunt beoordelen en die opmerking van jou is dus ook behoorlijk misplaatst.

:-X