Kun je een parkiet iets afleren?

Gestart door Pidi, december 17, 2006, 12:21:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pidi

Hallo!

Ik heb een parkietje te logeren. Het is een grappig tam beestje en ik beleef er veel lol aan.
Ze was al vrij snel gewend aan de vreemde omgeving en vloog al snel overal achter me aan.

Mijn CD-kastje is een heerlijke speeltuin waar ze zich uren kan vermaken. (Waarom vindt een parkiet het leuk om zich in de kleinste gaatjes te wurmen?  :) )
Maar ja, dat gaat natuurlijk op een gegeven moment vervelen. Dus nu gaat ze de rest van de woonkamer verkennen. Op dit moment heeft ze een kast op het oog waar wat boeken en dergelijke in staan.
Ik wil alleen liever niet dat ze daar in gaat omdat ze geheid aan de boeken gaat knagen.

Kun je een parkiet afleren ergens op te gaan zitten?
Handen klappen of iets roepen maakt geen indruk.
Of is de enige remedie er een handdoek of iets dergelijks overheen te hangen?

Groeten,

Pieter

Scotty - Keecko

Hoi Pieter,

Het is moeilijk een parkiet wat af te leren, en al helemaal het knaaggedrag :-X Van nature knagen parkietjes overal aan.

Ik denk dat je als je het toch wilt gaan proberen, dat je dit het beste kan doen:
Loop naar je parkietje toe als hij/zij op de plek zit waar hij/zij niet mag komen. Zeg 'nee' (doe dit niet te luid, maar op normale toon) en eventueel met een vinger naar hem wijzen, en met een boze blik kijken. Laat hem daarna op je vinger zitten en zet hem ergens anders neer. Schenk daarna eerst geen aandacht meer aan hem.

Doe dit elke keer weer als hij ergens zit waar hij niet mag zitten, ik heb van sommigen gehoord dat dit soms helpt.


Nog een goede tip die ik van iemand heb gekregen voor mijn eigen donders: ::) :P

de PLANTENSPUIT:

Doe hier lauw water in en sproeien als hij/zij iets doet wat niet mag! :) Let op: niet te veel sproeien, niet te hard en niet teveel op hem/haar richten.

Wat een regels, hea?  ;)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Zoals ik al zei, bij sommige parkietjes werkt dit, bij sommigen niet. Succes in ieder geval!

Groetjes Ilse

pbos

Bij mij werkt de plantenspuit ook het beste. Hij is nu zo ver dat als ik alleen de plantenspuit maar in handen neem, dat ie weg gaat waar ie zit. Natuurlijk alleen op plekken waar hij niet zitten mag, en dat weten ze donders goed na een tijdje!!

Succes, Peter

Pidi

Dank voor de tips.
Ik had zelf ook al aan de plantenspuit gedacht. Maar ze houdt wel van water, dus ik betwijfel of het helpt.  ;)

kekavo

De plantenspuit zou wel goed kunnen helpen, maar lijkt me niet zo'n goed idee bij de boekenkast.
Als ze bij mij ergens gaan zitten waar het niet mag (de boekenkast en op de caviakooi) dan haal ik ze er weg. en dat lijkt aardig te helpen.

Caradow

Citaat van: Pidi op december 17, 2006, 14:47:01
Dank voor de tips.
Ik had zelf ook al aan de plantenspuit gedacht. Maar ze houdt wel van water, dus ik betwijfel of het helpt.  ;)


De plantenspuit werkt hier ook perfect.... Buiten de kooi asl waarschuwingssignaal en als ze in de kooi zitten kan ik ze zonder problemen of stress sproeien omdat ze het zo lekker vinden...

Mars

Jim vindt de planetenspuit niet erg. Maar Marcia die heel hard foei roept en wijst met haar vingertje op tien cm afstand maakt redelijk indruk... hoewel....

Eigenlijk is de kern van het verhaal: Jim begrijpt dat het niet mag. Daarom gaat ze als ze op de vloer zit richting behang (om te knagen) en gaat dan of heel schijnheilig kijken (let ze op?) of tjippen (zie je me wel?).

Maar je kunt het dus 'afleren' want je parkieten begrijpen heel goed als iets niet mag. Hopelijk vinden ze het dan niet een leuk spelletje...
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..