Zitten alleen op de lamp

Gestart door Sharonnetje, december 15, 2006, 15:50:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sharonnetje

heeyy mijn vogel zitten alleen maar op de lamp ook als ik ze er af pak vliegen ze gewoon weer terug en ze willen ook niet in de kooi , ik vind het zielig om de vleugels af te knippen :( kan ik er wat anders tegen doen ?

Sara

Zeker geen vleugels knippen!Dat is helemaal geen goede oplossing.
Is/zijn je parkietje(s) al handtam gemaakt in de kooi?
Als het niet het geval is kan je dat best doen en dan vind je hier info over tammaken: http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Als je parkietje(s) wel al handtam zijn gemaakt,en je laat ze los vliegen kan je hen best gewoon laten doen.
In het begin zijn ze altijd wat onwennig en zullen ze een vast plaatste hebben om alles goed te kunnen overzien.Na een tijdje zullen je parkietjes ook wel op andere plaatsen gaan zitten en misschien zelfs op je schouder,maar dat hangt af van parkiet tot parkiet.
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Sonja

#2
Hoi Sharonnetje,

Zoals baasje van Arno al schreef: Vleugels knippen zorgt er niet voor dat je vogeltjes tam worden.
Lees deze link over kortwieken maar eens door:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=783.0

Tam maken gaat alleen met heel veel liefde en geduld. Lees de link over tam maken maar eens op je gemak door, er staat heel veel nuttige informatie in.
Ook met de zoekfunctie van het forum kun je heel veel over dit onderwerp vinden:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search

Ik zag in dit topic dat je je parkietjes pas hebt sinds 9 december j.l.:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=11469.msg50999;topicseen#msg50999

Dat is nog veel te kort om al resultaat te kunnen verwachten. Probeer ze ook best het eerst goed handtam te maken IN de kooi, voordat je ze rond laat vliegen. Pas als ze zonder aarzelen op je hand durven te zitten in de kooi, is de tijd rijp om ze eens rond te laten vliegen. Je kunt ze dan weer gemakkelijk op je hand terug in de kooi zetten, als het nodig is.

Veel succes! :)

Groetjes, Sonja.

Sharonnetje

Als ik mijn hand ervoor doe gaan ze er wel op ook wel als ze op de lamp zitten alleen als ik dan weer even zit vliegen  ze zo weer weg en ze zijn dus wel al handtam nu zit er ook weer 1 de hele  tijd te drammen voor het deurtje omdat hij er uit wil moet ik hem er dan ook uitlaten zodat ie vervolgens weer op de lamp gaat zitten ? ???

Sonja

Hoi Sharonnetje,

Nee, je parkietje doet dit, omdat hij weet dat hij eruit mag als hij zo doet.
Het beste kun je dit gedrag negeren, en je parkietje uitgebreid belonen als hij het niet doet.
Het duurt even, maar op den duur werkt het. Dan kun je beginnen met het handtam maken in de kooi, zoals ik in mijn vorige berichtje beschreef.
Enne.....vergeet niet alle tips op het forum en de site goed door te nemen. ;)

Veel succes en plezier met je gevleugelde vriendjes.

Groetjes, Sonja.

roha

Parkieten zoeken vaak het hoogste punt op. Dat is waarschijnlijk bij jouw de lamp. Daar kunnen ze alles overzien, want het is best wel eng voor ze.
Je hebt ze pas, dan weten ze waarschijnlijk ook nog niet alle plekjes om te landen. Maak het ook interessant voor ze buiten de kooi.
Als je ze weer in de kooi wil hebben, kan je het ook wat donkerder maken in huis, maar de kooi goed verlicht.
Jij kan ze wel bij de lamp weghalen, maar dan zet je ze ergens neer, waar ze zich niet geheel prettig voelen en jij gaat ook weer op dezelfde plek zitten. Misschien een idee om ze dan juist wat meer aandacht te geven. Het aantrekkelijk maken van andere plekken, zodat ze zich daar ook veiliger voelen.
Succes

Sharonnetje

ja maar als mijn blauw met witte nu op de lamp zit en ik wil hem pakken vliegt ie weg en  duurt het heel lang voor ik hem te pakken krijg :(

Sara

Maar waarim wil je hen persee 'pakken'?
Laat ze toch gewoon rustig hun gang gaan,en als ze echt de kooi inmoeten,dan kan je best het forum en de site eens doorlezen en dan weet je meteen hoe je dat moet doen.
Geduld is heel belangrijk bij het houden van dieren.
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Mars

En na een kleine week kun je niet van ze verwachten dat ze al goed tam zijn. En dus is het logisch dat ze als ze eenmaal vrij zijn (mogen vliegen) ze niet 'omdat dat zo hoort' bij het baasje op de hand gaan zitten.

Dus je hebt volgens mij twee mogelijkheden:
- je wacht tot je parkietjes al wat langer tam zijn en bijvoorbeeld al een maandje zonder aarzelen op je hand stappen en laat ze dan pas uit de kooi.
- je laat je parkietjes nu al los en hoopt dat ze vanzelf honger krijgen en naar de kooi vliegen/ of uiteindelijk op je hand stappen. Maar daarmee accepteer je dus dat het uren kan duren voor je parkietjes weer in de kooi gaan.

Op het forum hier wordt geadviseerd om het op de 'eerste manier' te doen. Maar er zijn ook genoeg forumleden die niet eerst gewacht hebben. Mocht je niet willen wachten, zorg er dan wel voor dat je niet als een 'gek' achter je parkietjes aan gaat jagen of ze met je hand pakt (in je hand), want de kans is groot dat ze dan hun vertrouwen in je gaan verliezen.

Succes en groeten.

Ps: even zoeken en je vind nog wel wat tips om ze weer in de kooi te krijgen als je ze echt niet meer terug krijgt.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

DarkWolf

Het heeft bij mijn vogel ook lang geduurd, hij wou ook enkel in de plant zitten (het hoogste punt in de kamer en hij had plezier met het knagen aan de takjes enzo..)
Nu is hij toch al zeker een maand tam buiten de kooi, en pas sinds 1.5 week krijg ik hem ook op mijn schouder in de zetel..Hij vliegt nu nooit meer naar de boom, enkel van mijn schouder naar zijn kooi en omgekeerd.
Gewoon geduld hebben, meer handtam maken in de kooi (zodat hij je vertrouwd),....En dan komt het wel goed:)

Sharonnetje

Oke bedankt  ::) die tip van andere lampen op plekjes richten om het gezeliger ( dat plekje ) te maken heeft ook wel wat geholpen :) ik zou geduld moeten hebben  :P

Sharonnetje

#11
zoals jullie weten heb ik 2 (gras)parkieten ( pipo en bassie) Ik had eerder ook al een berichtje geplaats dat ze de hele tijd op de lamp zitten een paar zijden toen gewoon laten zitten en geduld hebben ze komen vanzelf wel op je schouder Dat gebeurd dus niet ik was laats bij de dierenarts ( Voor me hond ) En toen had ik gevraagt of dat de juiste manier was volgens hem niet volgens hem moet ik ze gewoon pakken en niet naar de lamp laten vliegen en als ze het dan nog doen vleugels afknippen maar dat vind ik zo zielig  :-[
ik weet echt niet wat ik moet doen :(

Titel aangepast. Wil je in het vervolg een duidelijke titel gebruiken? Gr. Ingrid

Edit// bij nader inzien heb ik je berichtje naar hier verplaatst, het gaat nog steeds over hetzelfde.

Cheryl87

Hoi Sharonnetje,

De vleugels af laten knippen is absoluut niet de oplossing. Zoals je het zelf als zegt is dit zielig.
Zoals ik hier al lees is de tip gegeven om je parkieten eerst goed handtam te maken IN de kooi voordat je ze los laat vliegen buiten de kooi.
Heb je dit al geprobeerd?
Zo niet raad ik aan om dit alsnog eerst te doen. Lees hierbij dan deze link goed door: http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Hier heb ik zelf ook veel aan gehad en als mijn parkieten nu ergens zitten waar ik het niet helemaal mee eens ben stappen ze rustig op mijn hand als ik ze kom halen en ik spreek ze ook toe dat het niet mag. Naar mijn idee begrijpen ze dit heel goed. Tuurlijk proberen ze het nog een paar keer, maar na herhalen, herhalen en vooral rustig blijven lukt het echt wel.

Succes!

Groetjes Cheryl


Sara

Wat voor een dierenarts was dat dan?
Ik snap niet dat een dierenarts aanraadt om de vleugels te knippen,dat is juist heel gevaarlijk. :(
En voor de rest sluit ik me aan bij voorgaande reactie,heb je je parkieten wel goed tam gemaakt?
Zo niet zou ik daar eerst werk van maken en zo wel,geef ze toch wat tijd.Het is toch niet erg als ze daar graag zitten? Misschien moet je hen eens aan de lamp gaan voeren met trosgierst, of je kan hen lokken met trosgierst zodat ze je in vertrouwen nemen,en het voeren versterkt de band met je parkietjes.Of je zorgt ervoor dat een andere plaats veel interessanter is dan de lamp,bijvoorbeeld een speeltuintje,een parkietenboom of de tafel met hun lievelingsspeelgoed of lievelingslekkernijen op liggen.
Ik zie dat je je eerste bericht plaatste op 15 december,dat is nog maar 11 dagen geleden(als ik kan tellen teminste ::)) Je hebt echt meer geduld nodig voor parkietjes,en ik zou vooral zien dat ze goed tam zijn voordat je ze uit de kooi laat.En dan kan je niets doen dan afwachten,ze worden het heus wel eens beu op die lamp.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

roha

ja vreemd advies van de dierenarts.
als ze wel op je vinger gaan zitten, dan zou ik juist veel meer met ze oefenen om ze zo gewend mogelijk aan je te laten worden,
Niet opjagen of nu hun veilige plek niet verbieden.
Geduld is een schone zaak en de tijd zal het ze leren dat jij ook veilig bent.

Mars

Hoe lang heb je je parkietjes nu? Nog niet zo lang? Volgens mij zijn ze nog niet zo tam, anders zou je ze kunnen lokken met trosgierst ed.

Heb gewoon geduld. En misschien moet je je parkieten nog niet (zo veel) laten vliegen als ze niet gemakkelijk bij je kunt roepen. En ja, sommige dierenartsen adviseren om de vleugels in te korten. Maar bij grasparkietjes is dat echt niet nodig, om ze tam te maken!

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..