Zijn wij niet te hygienisch

Gestart door Maur@, december 14, 2006, 22:37:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maur@

met betrekking tot onze vogels. Als ik de forumberichten de laatste tijd lees komen er erg veel ziektes voor die door bacterien, virussen of wat dan ook veroorzaakt worden. Echter je kan mij niet vertellen dat deze ziektes in de natuur niet voorkomen en dat de vogels er niet een natuurlijke afweer tegen horen te krijgen. Als je alles altijd maar super schoon gaat houden krijgen de vogels nooit afweer tegen invloeden van buitenaf. Laten we de bekende "beestjes" dan even buiten beschouwing laten. Bloedmijt, veermijt, daar heb je in principe geen invloed op. Maar ik denk dat wij wel invloed kunnen hebben op ziektes die misschien wel veroorzaakt worden door een te hygienisch handelen van ons. Te schoon is gewoon slecht. Door te schoon kan een dier geen enkele afweer op bouwen. Als wij er voor zorgen dat alles altijd schoon is kan de vogel niets aan afweer aanmaken. Misschien is het helemaal niet slecht om niet dagelijks, sommige mensen doen dat, de kooi te verschonen. Laat maar lekker één tot twee weken de boel de boel. Zorg wel voor schoon drinkwater en voldoende voer. Doordat je niet dagelijks de kooi verschoont kan de vogel ook afweer opbouwen. In de natuur is er ook niet altijd vers drinkwater en vers voer. Soms moeten ze hun kostje bij elkaar scharrelen. Ik doe het hier steeds vaker. Ze krijgen gewoon twee dagen geen nieuw voer. Er ligt altijd zoveel voer op de bodem, wat ze met de bekschepmethoden uit de voerbak werken omdat ze het niet "lekker" vinden. Moet je kijken als je de voerbak niet bijvult hoe lekker ze ineens het eten op de grond vinden.

Mijn discussiepunt is" zijn wij te hygienisch met betrekking tot onze vogels"?

Parkieten-Freak

#1
Prachtig onderwerp Maura!  ;D
Ik denk dat de sterk verbeterde hygiëne van de laatste decennia zeker een keerzijde heeft.
Doordat mens en dier door de verbeterde hygiëne minder in contact komen met bacteriën en virussen, lijkt het logisch om te veronderstellen dat zij dan automatisch ook minder afweerstoffen aanmaken tegen deze "indringers".
Door een verminderde prikkeling van het immuunsysteem zouden theoretisch minder Th-1 helper cellen (die infecties bestrijden) worden aangemaakt, maar daarentegen wel meer Th-2 cellen die allergische reacties oproepen.
Dit zou mogelijk een verklaring kunnen zijn dat bij de mens zijn (in de westerse maatschappij) de laatste decennia allergieën zijn toegenomen.

Een slechte hygiëne is echter ook niet goed. In het verre verleden kennen we allemaal de verhalen van nare epidemieën zoals de pest, cholera en tyfus die floreerden dankzij de uitermate slechte hygiëne in die tijd.

Wat is nu wijsheid?
Ik denk dat je een gezonde afweging moet proberen te maken. Een grasparkiet moet niet leven in een "semi-steriele" omgeving, en wel om de redenen zoals hierboven aangegeven. Een beetje natuurlijke afweer opbouwen is prima voor mens EN dier.
Wel is het nou ook weer niet zo dat je de zaak moet laten vervuilen.
Drinkwater en voeding vind ik essentieel, beiden moeten vers zijn. Eten en drinken moeten niet verontreinigd kunnen worden door uitwerpselen,
De etensbakjes/drinkfonteintjes moeten echt minimaal 1 x per week goed schoongemaakt worden met een sopje en warm water. Desinfecteren is niet nodig en zelfs ongewenst. Je loopt namelijk de kans dat er een bacterie achterblijft die dit proces overleeft met alle gevolgen van dien.......!
Ook de parkietenkooi hoeft echt niet elke dag schoongemaakt te worden. 1 x per week lijkt me genoeg (voor 1 parkiet), heb je meerdere vogels in de kooi: dan wat vaker.
Ook bij zieke vogels moet je de hygiëne extra goed in acht nemen: ze zijn namelijk kwetsbaarder en bevattelijker voor infecties!!


kekavo

Ik ben het er helemaal mee ens. Kijk maar eens naar ons mensen. Als je een kind tegen alles beschermt, wordt het veel sneller en vaker ziek dan andere kinderen. Dat geld ook voor dieren. TE is nooit goed. Ook niet te schoon.

Moppers

Ik ben het er mee eens dat te schoon niet goed is en te vies ook niet.
Maar de definitie van 'niet te schoon, niet te vies' is moeilijk vast te leggen.

Iedere dag de kooi verschonen, ik moet er niet aan denken zeg! Dat kost een hoop tijd!
Ik verschoon de kooi van mijn twee parkietjes ergens tussen de 1 keer per week en 1 keer per 2 weken, dat doe ik met warm water, citronella en een afwasborstel. Meestal 1 keer per 2 weken, maar als er bijvoorbeeld veel veertjes in liggen omdat ze in de rui zijn doe ik het wekelijks. Niet alleen omdat er dan met die veertjes erbij meer 'troep' op de bodem ligt, maar ook omdat de kamer dan bij 2 vleugelslagen onder de donsveertjes zit. Meestal neem ik bij het schoonmaken ook het traliewerk mee (poepjes, veertjes, stof), maar dat gebeurt ook niet altijd.
Het water ververs ik eens in de 2 dagen (tenzij er iets in drijft zoals een poepje of schilletjes, dan doe ik het gelijk als ik dat zie). Dan maak ik het ding ook schoon met wat water, mijn vingers en eventueel een tandenborstel.

Ik heb mijn hele leven al parkieten, en er is er nog nooit eentje ziek geworden.

roha

Zoals wat hieroven allemaal beschreven staat, zo denk ik er ook over.
Voerbakjes die tussendoor vies worden, maak ik extra schoon.
Waterbak wel elke dag en ook elke dag vers en schoon drinkwater, soms wel 2 keer per dag. Ik zelf zou het ook niet prettig vinden als ik uit een glas water of iets anders moet drinken dat 2 dagen staat.
Vers voer krijgen ze ook elke dag; 2 keer per dag. Soms gooi ik het overgebleven voer wel op de grond, maar wel op een plek waar niet gauw poepjes terecht kunnen komen.
Ik kan niet zeggen dat er nog nooit een parkietje ziek is geworden bij ons. Het ligt ook wel aan de parkiet zelf, hoe sterk hij/zij is. Soms hebben ze al een ziekte onder de leden vanuit het nest en komt dat pas jaren later naar voren.
Te goed is niet altijd goed; ja overal waar 'te' voor staat is niet atlijd ok.

Hanneke

karin v h

Ik denk ook dat het zo is dat er verschillende factoren meespelen. Als je een inteelt parkietje (per ongeluk koopt) en je gaat er dan ook nog eens heel erg voorzichtig mee om dan kan hij niet echt een weerstand tegen ziektes opbouwen.
Bij mij is het ook makkelijk ergens ben ik vrij precies maar als ik zelf een dag niet goed ben, ben ik ook iets minder met mijn parkietjes.
Ze krijgen van mij 2 x per week een schone kooi (1 x in de week een grote schoonmaak en 1 x in de week schoon zand, stokjes en wat ik tegen kom).
Het traliewerk gaat 1 x in de 2 maanden uitgebreidt onder de douche. Even lekker schoonschrobben.
Eten en drinken elke dag.

Ik wil wel eens weten hoe mensen met parkietjes om gaan zoals niet in bovenstaande verhalen. Maken die echt iedere dag alles schoon etc.?
groetjes karin

Fenixjuh

Hoi,
voor mensen vind ik inderdaad dat we in de westerse wereld te schoon zijn. Met betrekking tot dieren, zou ik het volgende willen vertellen:
Ik heb vroeger altijd hamsters gehad, die beestjes werden door mijn ouders betaalt enzow, dus het is niet zo dat het onverantwoord was. Nou zorgde ik er naar mijn mening heel goed voor, ze hadden altijd eten, elke ochtend schoon drinken ('s avonds lag dat weer vol zaagsel) en dat soort dingen. Toch ging ze bijna allemaal binnen een halfjaar dood, die van mij en mijn broer. Nou kreeg ik er een keertje 1 van mijn ouders, toen ik besloten had nooit meer van die beesten te willen. Ik verwaarloosde dat diertje enorm, en heb hem wel eens doodgewenst, ondanks dat, bleef hij 3 jaar leven!
Over rare dingen gesproken...

Annika

mijn 4 parkietjes krijgen 1xp/w een schone kooi, bak goed schoonmaken met schuursponsje en water totdat de bak helemaal schoon is. Dan neem ik ook de stokjes en eventueel vies traliewerk mee.
Ze krijgen 2x p/d voer bij (ik haal de schilletjes uit de bakjes door deze scheef te houden, de velletjes komen dan over het algemeen eerst), maar maak de bakjes verder niet schoon.
Als ik de opstapjes vies zie haal ik een stukje keukenrol erover en dat doe ik bij de zitstokjes ook, maar zeker niet dagelijks alles schoon maken.
Vers water geef ik ook niet iedere dag ... ze hebben een flesje waar over het algemeen niets in kan komen.
Hier is tot nu toe ook nog geen een echt ziek geworden, behalve Kleintje, maar dat had vermoedelijk meer te maken met het vele vallen of door vit.gebrek dus eenzijdig eten van zijn kant.

Groetjes Annika

Safrena

tja, wat is te hygienisch, dat verschilt ook meteen van persoon tot persoon
Er zijn al mensen die dagelijks stofzuigen te hygienisch vinden. ::)

Ik maak iedere week de volledige kooi (ook de tralies en zitstokjes, enz...) en speeltjes, speltuin enz... schoon, met heet water en appelazijn.
De eet en drinkbakjes worden dagelijk schoongemaakt met een beetje appelazijn of een sopje, soms zelfs beiden.
Voor dat doel heb ik dan ook aparte handdoeken, en schoonmaakdoeken liggen, die alleen voor mijn diertjes gebruikt worden.

Persoonlijk vind ik dat je alles met regelmaat moet schoon maken.
De kooi ontsmetten is iets helemaal anders dan de kooi wekelijks schoonhouden.

Als je de kooi netjes met regelmaat schoon houd, bv 1x per week,  en je vogeltjes zijn helemaal gezond, lijkt het me ook niet nodig om regelmatig te ontsmetten.
Want inderdaad als je te vaak ontsmet verzwak je daarmee de weerstand van je diertjes.
Ontsmetten doe je naar mijn mening liever niet te vaak, tenzij je vogeltjes ziek zijn, dan is het echt nodig, om de bacterieen, schimmel enz snel uit te roeien en het herstel te bevorderen.

Vele groetjes

karin v h

Citaat van: Safrena op maart 16, 2008, 16:12:01
tja, wat is te hygienisch, dat verschilt ook meteen van persoon tot persoon
Er zijn al mensen die dagelijks stofzuigen te hygienisch vinden. ::)

Ik maak iedere week de volledige kooi (ook de tralies en zitstokjes, enz...) en speeltjes, speltuin enz... schoon, met heet water en appelazijn.
De eet en drinkbakjes worden dagelijk schoongemaakt met een beetje appelazijn of een sopje, soms zelfs beiden.
Voor dat doel heb ik dan ook aparte handdoeken, en schoonmaakdoeken liggen, die alleen voor mijn diertjes gebruikt worden.

Persoonlijk vind ik dat je alles met regelmaat moet schoon maken.
De kooi ontsmetten is iets helemaal anders dan de kooi wekelijks schoonhouden.

Als je de kooi netjes met regelmaat schoon houd, bv 1x per week,  en je vogeltjes zijn helemaal gezond, lijkt het me ook niet nodig om regelmatig te ontsmetten.
Want inderdaad als je te vaak ontsmet verzwak je daarmee de weerstand van je diertjes.
Ontsmetten doe je naar mijn mening liever niet te vaak, tenzij je vogeltjes ziek zijn, dan is het echt nodig, om de bacterieen, schimmel enz snel uit te roeien en het herstel te bevorderen.

Vele groetjes
Ik denk dat het ook komt omdat jij te maken hebt gehad meer 'zeer' zieke parkietjes. Dat heb ik ook en ik doe het op dezelfde manier als dat jij schoonmaakt. Ik denk dat, dat ook meespeelt. ;)

Safrena

#10
Citaat van: karin v h op maart 16, 2008, 16:40:10
Ik denk dat het ook komt omdat jij te maken hebt gehad meer 'zeer' zieke parkietjes. Dat heb ik ook en ik doe het op dezelfde manier als dat jij schoonmaakt. Ik denk dat, dat ook meespeelt. ;)

Hey Karin

Yep, dat speelt hier zeker een rol erin, geef ik eerlijk toe.
Echter ik maak  iedere week alles schoon maar ik gebruik daarbij geen ontsmettend middel.
Ik hou het op appelazijn en heet water, het reinigt prima en is niet gevaarlijk.

Toen mijn lieverdjes ziek waren, dan ontsmette ik alles regelmatig, en met poeken zelfs dagelijks de kooi, enz...
Maar nu met twee gezonde lieverdjes, doe ik dat vrijwel niet meer.

Maar toch, vind ik ook al heb je nog nooit zieke diertjes gehad, dat je een keer per week de kooi beste kunt schoonhouden
Want teveel hygiene is niet goed, maar te weinig schoonmaaken ook zeker niet

Naar mijn menig kan het dus perfekt om iedere week schoon te maken met appelazijn of een sopje (goed naspoelen dan), zolang je maar niet iedere week gaat beginnen ontsmetten als je gezonde vogeltjes hebt, zodat ze ook hun eigen weerstand kunnen houden.

vele groetjes

Petr@

Ik maak de kooi om de 5 dagen schoon,dat doe ik met een sopje of soms met appelazijn.Ik neem ook de stokjes mee vooral de gene waar ze veel op zitten.Kijk het tralie werk na.En 1 keer in de maand gebruik ik dettol voor de hele kooi met alles erop en de aan(wat nat mag worden dan).Kijk tussen door wel of de eet en drinkbakjes vrij zijn van poepjes.Lijkt me wel zo fris.Er hangen ook geen eet of drink bakjes in de buurt van een stokje waar ze heel veel op zitten want dan ken ik om de 10 minuten gaan poetsen ;)
Ja en tussen door houd het popje het ook schoon haalt graag de poepjes van de stokjes.

Eet en drinkbakjes maak ik elke dag schoon.En elke dag vers voer en vers aangezuurd water.

Groetjes Petra
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Diana

Ik maak de kooien hier 1 of 2 keer in de 2 weken schoon. Dat ligt er echt aan hoe die eruit ziet. Nu dat ik een paartje heb die aan het broeden zijn maak ik elke week die kooi schoon omdat de poepjes van haar zo enorm zijn haha.

Eten wil ik nog wel eens een dag overslaan hoor want bij mij scheppen ze het hele bak je bijna op de grond dus ik heb zoiets van je eet het maar van de grond eerst een beetje. Water uiteraard wel ieder dag.

Milo-Pixel

Ik maak de kooi 1 keer in de week schoon, een enkele keer 1 keer in 1,5 week. Ze krijgen uiteraard dagelijks schoon water en eten. Als ik de kooi schoonmaak doe ik het hele traliewerk, stokken, etensbakjes en de onderbak heel goed schoon en nieuwe houtsnippers. Ook maak ik de speeltjes poepjes vrij. De etensbakjes doe ik tussendoor ook, zo'n 1 keer in de twee á drie dagen, en als ik zie dat ze vies zijn ook natuurlijk.

Safrena

Citaat van: Diana op maart 16, 2008, 19:37:51
...
Eten wil ik nog wel eens een dag overslaan hoor want bij mij scheppen ze het hele bak je bijna op de grond dus ik heb zoiets van je eet het maar van de grond eerst een beetje. Water uiteraard wel ieder dag.

Hey Diana

Kijk, je kan ook gewoon iedere dag maar een klein beetje eten geven, zodat ze het niet allemaal uit hun bakje kunnen gooien, en zo dus iedere dag vers eten kunen geven.  ;)

Citaat van: Milo-Pixel op maart 16, 2008, 20:10:28
... De etensbakjes doe ik tussendoor ook, zo'n 1 keer in de twee á drie dagen, en als ik zie dat ze vies zijn ook natuurlijk.

Hey Marit

De eetbakjes maar om de twee à drie dagen schoonmaken vind ik heel weinig. :-\
Het is misschien een rare vergelijking, maar ik vergelijk het een beetje alsof jij dan twee à drie dagen uit een zelfde onafgewassen bord te eten.

Ik vind iedere dag vers eten en schone eetbakjes, net zo belangrijk als iedere dag vers water en schone drinkbakjes  ;)

Vele groetjes

Milo-Pixel

Citaat van: Safrena op maart 16, 2008, 20:19:01
De eetbakjes maar om de twee à drie dagen schoonmaken vind ik heel weinig. :-\
Het is misschien een rare vergelijking, maar ik vergelijk het een beetje alsof jij dan twee à drie dagen uit een zelfde onafgewassen bord te eten.

hmm, zo heb ik er nog niet over nagedacht..  ::) Dit is inderdaad een beetje raar, ik eet ook niet twee dagen van hetzelfde bord. Vanaf nu dus de etenbakjes ook maar dagelijks schoonmaken ;)

Diana

Citaat van: Safrena op maart 16, 2008, 20:19:01
Hey Diana

Kijk, je kan ook gewoon iedere dag maar een klein beetje eten geven, zodat ze het niet allemaal uit hun bakje kunnen gooien, en zo dus iedere dag vers eten kunen geven.  ;)


Dat heb ik dus al een keer gedaan maar als ik dus minder geeft scheppen ze het ook allemaal op de grond en anngezien het dan minder is eten ze er dus echt amper van dus heb ik nu iets meer in het bakje en nu schppen ze het eruit en gaan het vervolgens verder eten op de grond.