Prachtig onderwerp Maura!

Ik denk dat de sterk verbeterde hygiëne van de laatste decennia zeker een keerzijde heeft.
Doordat mens en dier door de verbeterde hygiëne minder in contact komen met bacteriën en virussen, lijkt het logisch om te veronderstellen dat zij dan automatisch ook minder afweerstoffen aanmaken tegen deze "indringers".
Door een verminderde prikkeling van het immuunsysteem zouden theoretisch minder Th-1 helper cellen (die infecties bestrijden) worden aangemaakt, maar daarentegen wel meer Th-2 cellen die allergische reacties oproepen.
Dit zou mogelijk een verklaring kunnen zijn dat bij de mens zijn (in de westerse maatschappij) de laatste decennia allergieën zijn toegenomen.
Een slechte hygiëne is echter ook niet goed. In het verre verleden kennen we allemaal de verhalen van nare epidemieën zoals de pest, cholera en tyfus die floreerden dankzij de uitermate slechte hygiëne in die tijd.
Wat is nu wijsheid?
Ik denk dat je een gezonde afweging moet proberen te maken. Een grasparkiet moet niet leven in een "semi-steriele" omgeving, en wel om de redenen zoals hierboven aangegeven. Een beetje natuurlijke afweer opbouwen is prima voor mens EN dier.
Wel is het nou ook weer niet zo dat je de zaak moet laten vervuilen.
Drinkwater en voeding vind ik essentieel, beiden moeten vers zijn. Eten en drinken moeten niet verontreinigd kunnen worden door uitwerpselen,
De etensbakjes/drinkfonteintjes moeten echt minimaal 1 x per week goed schoongemaakt worden met een sopje en warm water. Desinfecteren is niet nodig en zelfs ongewenst. Je loopt namelijk de kans dat er een bacterie achterblijft die dit proces overleeft met alle gevolgen van dien.......!
Ook de parkietenkooi hoeft echt niet elke dag schoongemaakt te worden. 1 x per week lijkt me genoeg (voor 1 parkiet), heb je meerdere vogels in de kooi: dan wat vaker.
Ook bij zieke vogels moet je de hygiëne extra goed in acht nemen: ze zijn namelijk kwetsbaarder en bevattelijker voor infecties!!