Genetica van mijn mannetje.

Gestart door Vogeltje, december 14, 2006, 17:16:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vogeltje

Hallo,

Zoals jullie weten ben ik met een project bezig. Hierbij moet ik ook een kruisingsschema maken. Hiervan hebben we twee foto's gekregen. Het vrouwtje is een lutino, maar het mannetje kom ik niet uit. IK dacht aan een mutatie in de bont variatie met hemelsblauw. Hebben jullie een idee wat voor kleurslag Timo heeft?

Groetjes

smartie

Ik ben nooit erg goed geweest in genetica. Want wanneer is een kenmerk dominant of recessief (zo heette dat toch..)? Dan moet je toch ook weer kennis hebben van de voorouders van je diertjes?

Maaruh, zeer mooi parkietje: wow!

Joske

Inderdaad een mooi vogeltje.

Ik ben ook erg slecht in kleurslagen (voor de meeste parkietenhouders die de vogeltjes echt als huisdiertje hebben is dit namelijk niet zo belangrijk, voor kwekers daarentegen wel). Maar misschien heb je wat aan deze link: http://home.hetnet.nl/mr_15/124/miedemajacob/Grasparkieten/

Groetjes Joske

Parkieten-Freak

#3
Eens kijken,
De kleur groen is opgebouwd uit 2 andere kleuren: namelijk blauw en geel.
Uit deze 2 kleuren is de oorspronkelijke grasparkiet "opgebouwd".
Een normale grasparkiet heeft groene veren en een geel kopje. Daarbij is groen is het dominante gen, geel het zg. recessieve gen.

Wanneer geel pigment in de genen geheel afwezig is, zal de parkiet blauw worden met een wit kopje.
Deze parkiet is "opgebouwd" uit de kleuren wit en blauw.
Een groene parkiet met een wit kopje kan dus eigenlijk niet, omdat er altijd geel pigment aanwezig moet zijn om de groene kleur te krijgen.....

Andersom kan het wel: deze vogels hebben ondanks de blauwe bevedering toch een spoortje geel in de (waarschijnlijk) recessieve genen die zorgen voor de kleur van het kopje!

Ik ga wat proberen te beredeneren, maar ik ben slecht in kleurslagen en daarnaast kan ik kan de rug van de vogel niet zien.
We hebben met reccesief te maken, volgens mij ook met opaline  en hij heeft een geel masker. Ik denk dat er ook sprake is van bont.
Ik zou zeggen: geelmasker, opaline recessief bont, maar nogmaals ik ben nagenoeg leek in kleurslagen en dus ik kan er dus goed helemaal naast zitten.

Zie ook hier nog iets over erfelijkheid:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=1083.0

En ik denk dat er bij "parkietenland" wat meer kwekers komen dan op dit grasparkietenforum, wellicht wil je het daar ook een keer vragen.
http://www.parkieten-land.nl/smf/index.php



Meltjuh

Het gen voor de zwarte aftekening is ook dominant over de lutino die dus geen aftekening heeft (of zit ik er nu heel erg naast :P)

Vogeltje

IK vindt die beredenering helemaal niet zo slecht. Er moet inderdaad een gen voor geel inzitten en als het dominant was geweest was het veel vaker voor gekomen, dus daarom denk ik ook dat het recessief is. Maar ja lutino, zou dat dominant zijn over deze kleurslagen? ik denk het wel. Heel erg bedankt, hier kan ik zeker wat mee! Ik ga verder puzzelen:)