Leeftijd schatten

Gestart door Ranifo, december 09, 2006, 09:11:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ranifo

Hallo leden,
Ik heb mij zojuist aangemeld en ik wil me eerst even voorstellen, anders staat het zo raar dat ik gelijk met een vraag om de hoek kom.
Mijn naam is Gonda en ik woon in Doetinchem. Ik heb jaren geleden een grasparkietje te logeren gehad die daarna is blijven wonen. Hij was destijds al wat ouder en vreselijk wild, maar na veel geduld was hij zo tam als wat en kletste mij de oren van het hoofd.
Echter, ik had geen pc in die tijd en internet was eigenlijk nog maar voor weinigen weggelegd.

Nu heb ik 5 cavia's, al jaren en ik ben ook beheerster van een caviaclub van Het Net maar ik wilde heel graag weer een parkietje erbij, totaal iets anders. Ik heb er maanden over nagedacht en voor die tijd al heel veel informatie opgezocht, vooral bij Parkietenfreak en hier op het forum door alles eens rustig na te lezen. Zo gezegd zo gedaan en 28 oktober is Jacco hier gearriveerd! Uit mijn broers vriendenkring is iemand die ook helemaal gek is van kromsnaveltjes en  hij heeft voor mij Jacco gekocht. Grappig detail, hij had zelf zijn broertje ook maar gekocht, want hij vond ze erg mooi!

Echter, ik heb geen idee hoe oud Jacco is. Ik heb overal al gezocht en ook in Google, maar ik krijg niet echt uitleg.
Zijn oogjes hebben nog geen wit kringetje, toen ik hem kreeg was zijn snaveltje nog zwartig, dat was met 5 weken wel weg. Zijn neusdop is lichtblauw, maar nog lang niet zo diep blauw als ik zie bij volwassen parkieten. Ik vind hem nog heel jong eruit zien, maar de kennis van mijn broer dacht dat hij al wel een half jaartje oud was. Hij heeft geen ringetje om zijn pootje. Het maakt mij verder niet zo veel uit hoor, want ik ben echt heel gek met hem!

Het is erg leuk om zo bezig te zijn om hem tam te maken. Vandaag heb ik hem 6 weken en hij mag ook veel de kooi uit, iets wat hij wel leuk vind. Hij gedraagt zich voorbeeldig, want hij vliegt altijd weer terug naar zijn kooi. Ik hoef hem niet te vangen, hij is gek op zijn huis gelukkig.  :) Het heeft zijn tijd nodig om tam te worden, maar hij springt al op mij en probeert ook op mij te landen tijdens het rond vliegen, maar dat vind hij nog een beetje eng. Hij mag ook af en toe mee naar de hobbykamer waar de cavia's rondlopen in een hele grote bak, en dat vind hij erg leuk, en dan loopt hij tussen ze in en doet heel interessant mee door hooitjes te versjouwen en aan het grashuisje te sjouwen.

Nou, een heel verhaal, maar dan hebben jullie gelijk een indruk hoe het met Jacco hier gaat. Bedankt voor alle tips die ik hier al heb opgepikt in de afgelopen maanden. ;D
Groet, Gonda

Caradow

Hoi Gonda :)

Welkom hier :)

Ik gok dat Jacco nu zo'n 3/4 maanden is. Mijn laatste aanwinsten heb ik ook sinds 28 oktober :) parkietjes hebben soms op jonge leeftijfd inderdaad nog ene donkere punt aan de snavel en de irissen worden wit zichtbaar na de eerste jeugdrui. De neusdop krijgt dan ook zijn volwassen kleur, die zal met zon 8/9 maand op kleur zijn, maar kan zelfs nog later.
De foto bij je naam is een beetje aan de kleine kant, maar als je nou een iets grotere plaatst hier dan kunnen we eens goed naar de neusdop kijken en schatten of Jacco een man of een pop is :) Lichtblauw met wit rond de neusgaatjes wijst er meestal op dat het een popje is, maar op de foto lijkt het meer paars/lila? dan zou het een man zijn.

Heel veel plezier hier, je hebt nog aardig wat leesvoer te gaan :P

Mocht je nog specifieke vragen hebben dan adviseren we je wel om eerst de zoekfunctie te gebruiken en mocht je daar gene antwoorden vinden, dan mag je uiteraard altijd je vragen posten :) Dat houd het forum een beetje overzichtelijk snap je? :)

Ow ja, nog 1 dingetje, kijk je wel uit als Jacco tussen de cavias loopt? Hji hoeft ze maar 1 keer te irriteren en hij mist een teentje...

Ranifo

Ja hoor, absoluut! Ik sta er bij en het zijn erge sullen gelukkig en ze zijn ook een hoop gewend, dat scheelt. Ik had het anders ook niet gedurfd.
Hijzelf staat met zijn kooi in de woonkamer, en ik ben erg intensief deze week met hem aan het trainen om hem naar mij toe te laten vliegen.

Ik zal even zien of ik een scherpere foto heb van hem. En dan moet ik ook nog even ontdekken hoe ik het hier kan plaatsen.
Maar dat duurt nog even, want ik ga nu boodschappen doen.

Dat van die zoekmachine wist ik. Ik houd ook van orde op een forum, anders wordt het onmogelijk dingen na te zoeken. :) Het is alleen nu even nog uitzoeken welke vraag nu waar precies hoort, sorry als deze misschien verkeerd staat.......

Groet, Gonda

Caradow


Ranifo

Nog even over de kleur van de neusdop, ik heb gisteren wat foto's gemaakt, helaas zijn ze niet zo heel scherp. Ik hoop dat het lukt om een foto in te voegen, zo niet, probeer ik het opnieuw.
Heb twee foto's gemaakt voor alle zekerheid. Ik denk inderdaad dat hij nog vrij jong is, vooral nu ik dat verhaaltje bij ziektes heb gelezen van Dick uit Aruba, heel herkenbaar! :D Jacco valt ook zo overal in slaap, heerlijk op 1 pootje en ook vaak met zijn kopje even in de veren op zijn rug. En hij zit nu ook in de rui. Niet zo heel erg, maar ik vind wel overal donsveertjes en er steken zo af en toe wat veertjes bij hem uit. Hij eet goed, (xtra vital) en nadat hij de cavia's heeft zien groenten eten, bikt hij ook alles lekker weg uit zijn knijpertje.  ;D

Ik denk dat het een mannetje is, maar laat jullie blik er maar eens over heen vallen. :)


[verwijderd door de beheerder]

Scotty - Keecko

Hoi Gonda,

Je parkietje heeft een paars/lila neusdop dat wijst op een mannetje. Maar er zit ook wit om de neusgaatjes, dan zou het een vrouwtje zijn...

Ik ga denk ik toch voor een mannetje, maar ik weet het niet helemaal zeker.
Wacht even op de reacties van de experts.

Groetjes Ilse

Caradow

Ok, hier een expert ;)

Ik gok op een popje :)

Vraag het me nog een keer als ze 8 maanden is ;)

Chicowen

#7
Ik zie toch duidelijke witte randjes rond de neusgaten, dus ik ga voor een popje.
Maar 100% zeker weet je het toch nooit.
Het is in ieder geval wel een jong parkietje en volgens mij ook wel een lieverdje.

Groetjes

edit:
Je was me net voor Caradow, hihi
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Trippy

Ik denk zelf ook een popje,een heel mooi popje ;)

Groetjes,Ursula

Ranifo

Hahaha, in ieder geval is het een heel spannend parkietje! :D :D Ik gok nog op een mannetje, want het is in het echt toch wat blauwer als op de foto's. Maar ook als het een pop is maakt het mij niets uit, het is en blijft een scheetje. Af en toe als hij aan het "pruttelen" is op zijn stok, dan hoor ik voorzichtig wat klanken van woordjes voorbij komen, zoals kiekeboe en af en toe kusje, maar dat gebeurd echt per ongeluk.

Ben benieuwd over een paar maanden, ik houd jullie op de hoogte. :)

Trippy

inderdaad houdt ons op de hoogte van het prachtig beestje :-*

Scotty - Keecko

Citaat van: Ranifo op december 10, 2006, 13:39:17
Ik gok nog op een mannetje, want het is in het echt toch wat blauwer als op de foto's.

Als het wat blauwer is dan op de foto, dan is het juist een popje :-X