Klein parkietje...en nu?

Gestart door PZN, december 05, 2006, 13:02:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

PZN

Heey!

Ik heb net een dag geleden een parkietje aangeschaft, het was een kadootje voor mijn vriend.. Hij is 2 daagjes uit het nest en hij zit nu in zijn kooitje. Helemaal stil. Als het goed is issie wel op zijn gemak, aangezien hij zich vormt tot een bolletje. Wat kan ik  nu het beste doen met het parkietje, er tegenaan praten? Als ik mijn vinger in de kooi doe gaat ie er al op zitten. Wanneer kan ik em laten vliegen?

xxx

Meltjuh

Hallo PZN,

Hoe oud is jouw parkietje?
kon hij wel helemaal zelfstandig eten?
Heeft hij bij jou al wel gegeten?
Hoe ziet de ontlasting er uit?

Het bolzitten kan betekenen dat je parkietje zich niet lekker voelt :o!

Mars

Dat bol zitten is echt totaal geen goed teken!
Ik zou goed kijken of hij wel heeft gegeten en doet hij dat niet, hem dan zo snel mogelijk terug brengen naar zijn nestje! Ook al is het parkietje uit zijn nestje dan wordt het vaak nog (bij)gevoed door zijn ouders.

Mocht je hem nou niet meteen terug kunnen brengen dan kun je hem eerst wat trosgierst geven, dat is wat eenvoudiger om te eten. maar dat is uiteraard geen volwaardige voeding.

Laat je even weten of hij wel eet? En hoe het verder met hem gaat?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sonja

Hoi PZN,

Ik sluit me aan bij voorgaande berichtjes.

Als je parkietje nog maar 2 dagen uit het nest is, is hij nog te jong om zelfstandig te kunnen eten. Normaal gesproken worden ze na het uitvliegen nog een tijdje bijgevoerd door de vaderparkiet.

Verzeker je ervan dat je parkietje goed, en voldoende, zelfstandig kan eten. Bij de minste twijfel hierover: Breng hem/haar dan snel terug naar de kweker, tot hij/zij helemaal zelfstandig is. (daarbij zijn ze minimaal 6 weekjes jong)

Er zijn al teveel en te vaak te jonge vogeltjes verkocht, en onnodig gestorven. :(

Hou je ons op de hoogte?

Groetjes, Sonja.

Hetty

Wat een zielig vogeltje lijkt me dat! Hij mist zijn moeder nog. Ik wed dat hij nog veel te jong is!!

Annika

Citaat van: Hetty op december 05, 2006, 15:32:49
Wat een zielig vogeltje lijkt me dat! Hij mist zijn moeder nog. Ik wed dat hij nog veel te jong is!!

dat gevoel heb ik ook. Je parkietje hoeft niet perse ziek te zijn, maar inderdaad wel te jong als hij/zij pas een paar dagen uit het blok is.
Een parkietje mag pas rond 6 weken weg van de moeder ...  :'(

PZN

#6
Hij is ook al 6 weken oud hoor ! Haha, don't worry mensen! Hij heeft ondertussen al gegeten en gedronken en hij voelt zich volgens mij lekker op zijn gemak. Zit zorgvuldig zijn veertjes schoon te maken en hij vliegt ook al een beetje rond (is al uit de kooi geweest). Ook tjilpt ie..

Ik vind het overigens wel jammer dat er meteen al een beetje van uit wordt gegaan dat ie veeels te jong is en niet goed verzorgd wordt.. :-[

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

Hetty

Dat komt omdat je in eerste instantie wel een vreemd beeld gaf van je parkiet!!

PZN

Citaat van: Hetty op december 05, 2006, 22:15:31
Dat komt omdat je in eerste instantie wel een vreemd beeld gaf van je parkiet!!
Ik denk dat dat heel erg meeviel hoor!

Mars

Je schrijft: hij is twee daagjes uit zijn nest, dan gaan er bij ons heel veel alarmbelletjes rinkelen.
Daarnaast meld je dat hij lekker bol zit, nog meer alarmbelletjes...
Dat kun je overdreven vinden, maar helaas hebben wij al iets te vaak meegemaakt dat door onwetendheid kleine parkietjes overlijden. Een parkietje kan namelijk niet zo heel veel hebben.

Dat ie niet goed verzorgd wordt, heeft niemand geschreven en daar twijfelen we ook niet aan: we gaan er van uit dat iedereen hier met liefde een parkietje 'adopteerd'. Dat je even bij ons geinformeerd hebt is daar al een goed voorbeeld van.

Je kunt op de site meer vinden, bijvoorbeeld als je tam maken intypt in de zoekfunctie. Ook kun je even rondkijken op de site van parkietenfreak: http://parkietenfreak.nl/a-tam.php

Mocht je dan nog vragen hebben, dan kun je ze gerust stellen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

PZN

#10
Citaat van: Mars op december 05, 2006, 22:17:15
Je schrijft: hij is twee daagjes uit zijn nest, dan gaan er bij ons heel veel alarmbelletjes rinkelen.
Daarnaast meld je dat hij lekker bol zit, nog meer alarmbelletjes...
Dat kun je overdreven vinden, maar helaas hebben wij al iets te vaak meegemaakt dat door onwetendheid kleine parkietjes overlijden. Een parkietje kan namelijk niet zo heel veel hebben.

Dat ie niet goed verzorgd wordt, heeft niemand geschreven en daar twijfelen we ook niet aan: we gaan er van uit dat iedereen hier met liefde een parkietje 'adopteerd'. Dat je even bij ons geinformeerd hebt is daar al een goed voorbeeld van.

Je kunt op de site meer vinden, bijvoorbeeld als je tam maken intypt in de zoekfunctie. Ook kun je even rondkijken op de site van parkietenfreak: http://parkietenfreak.nl/a-tam.php

Mocht je dan nog vragen hebben, dan kun je ze gerust stellen.

Als ie 2 dagen uit het blok/nest is, dan issie al minimaal 6 weken oud. Dus ik snap niet waarom sommige mensen denken dat het dan een beestje van 2 dagen oud is...
En dat ie bol zit, ja zijn veertjes uit, dat er lucht tussen zit.

Nou ja sorry ik vind het gewoon een volkomen overdreven reactie. Sommige mensen vragen hier tenminste nog normaal of het beestje al heeft gegeten enzo. Maar sommigen :S...

Nou ja laat maar..pfff

We blijven wel respectvol naar elkaar ;). Gr. Ingrid

PZN

Ja dat hoef je dus niet tegen mij te zeggen,hoor!

Slaaphouding
Als de parkiet slaapt, rust hij meestal op 1 pootje, de andere is ingetrokken in de buikveertjes.
De snavel verbergt hij in de opgestoken rugveertjes.
Grasparkieten slapen ook wel eens met bijde pootjes op de stok (dit kan een aanzijzing zijn op een opkomende ziekte).

Zo zat mijn parkietje

PZN

Ik zal even een foto plaatsen...



Parkieten-Freak

Jonge parkietjes slapen veel meer dan volwassen parkieten.
Het vogeltje op de foto zit zo te zien lekker uit te rusten en wekt bij mij geen zieke indruk.

@all:
Voordat er bij iedereen allerlei alarmbellen gaan rinkelen: het is het beter om eerst even gericht te vragen naar de leeftijd van het parkietje, het eetpatroon e.d..
Zo kunnen misverstanden voorkomen worden.
Tip:
Hoe meer informatie je hebt, hoe efficiĆ«nter je antwoord is!  ;)



Caradow

Citaat van: PZN op december 05, 2006, 22:22:23
Als ie 2 dagen uit het blok/nest is, dan issie al minimaal 6 weken oud. Dus ik snap niet waarom sommige mensen denken dat het dan een beestje van 2 dagen oud is...

Ik wil je hier nog wel even corrigeren... Een parkietje vliegt na zo'n 4 weken uit en word dan nog zon 2 weken buiten het blok gevoerd door de ouders. Dus als jij opmerkt dat hij 2 dagen uit het blok is, zou hij net 4 weken zijn geweest.

Wel een erg mooi diertje trouwens :)


Annika

Citaat van: Caradow op december 06, 2006, 08:12:36
Ik wil je hier nog wel even corrigeren... Een parkietje vliegt na zo'n 4 weken uit en word dan nog zon 2 weken buiten het blok gevoerd door de ouders. Dus als jij opmerkt dat hij 2 dagen uit het blok is, zou hij net 4 weken zijn geweest.

Wel een erg mooi diertje trouwens :)

Hier sluit ik me aan, dat was gewoon het idee wat ik ook had. En jonge parkietjes willen nog wel eens 'bol' zitten of op 2 pootjes of op de grond, dat is heel normaal.

PZN

Nou het komt wel goed met die spruit van mij.
Hij wil nu alleen maar rondkijken buiten de kooi, stribbelt ontzettend tegen als ie er weer in moet. Haha, hij vind t maar al te mooi buiten!

Annika

dat is hartstikke goed nieuws !  ;D  geniet maar lekker van je kleine vriendje, maar als ik het zo hoor lukt dat wel  ;)

Groetjes Annika

DarkWolf

Super dat je parkietje al zo tam is :)
Een heel mooi beest, speciaal kleur lijkt me zo!

PZN

Even een update: hij voelt zich volgens mij helemaal thuis. Vliegt overal heen, piept als je binnen komt. En hij word helemaal blij en gek als ie parkietengeluid hoort. T gaat dus nog steeds erg goed!

roha