Parkietje voert spiegeltje

Gestart door Sonline, september 07, 2007, 17:30:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sonline

Mijn parkietje is een mannetje! Hij is nogal oversext  :-X en als hij klaar is gaat hij zijn spiegeltjes voeren. De laatste weken komt er best veel voedsel omhoog uit zijn krop. Hij is verder niet ziek, erg actief. (het is geen overgeven, hij doet dit enkel na het sexen tegen zijn spiegeltje!) Is hier wellicht iets aan te doen (behalve als ik het zie de boel wat schoonmaken) of is dit extreem voeren van zijn spiegelbeeld ook iets tijdelijks?

Topic gesplitst.
Groetjes, Sonja.

Sonja

Hoi Sonline,

Bij gebrek aan een soortgenootje voeren parkietjes vaak een favoriet speeltje.
Dat kun je niet helemaal voorkomen.

Echter, als het te erg wordt en je parkietje is echt helemaal geobsedeerd door zijn spiegeltje en heeft verder helemaal nergens meer belangstelling voor, kun je het spiegeltje het beste (al dan niet tijdelijk) uit de kooi halen.

Je kunt ook overwegen hem een soortgenootje te geven...

Hou goed in de gaten of je parkietje geen vies ruikend slijm opgeeft bij het voeren, want dat kan duiden op kroponsteking en heeft hij antibiotica nodig:
http://parkietenfreak.nl/ziektengtmm.php

Groetjes, Sonja.

Sonline

Bedankt voor je reactie! Wat bedoel je met vies ruikend slijm? En dan bedoel ik eigenlijk vooral waar zou het ongeveer naar moeten stinken. Ik heb net even geroken en echt vies ruikt het niet. Er zit wel een luchtje aan, maar ik kan het niet echt vies noemen.
Hij doet het dus ook echt enkel bij zijn favoriete speeltjes (spiegeltje en radje) en dus niet gewoon als hij op zijn stokje zit. Slingerende bewegingen met de kop doet hij niet. Daarnaast doet hij dit al enkele weken en lees ik dat als hij niet binnen 24 uur behandeld wordt hij dood kan gaan.
Een soortgenootje is iets wat ik heb overwogen, echter heeft Mickey in het verleden ook bij een ander parkietje gezeten en die werd erg door hem gepest. Hij is dan nogal dominant en ik durf dat dus niet zo aan. Ben bang dat hij het nieuwe parkietje dan ook weer gaat pesten.

Sonja

Hoi Sonline,

Met vies ruikend slijm bedoel ik dat het zurig ruikt.

Hou het in ieder geval in de gaten, dat kan immers nooit kwaad. ;)

Je kunt altijd nog beslissen of je hem wel of geen soortgenootje geeft.
Als je het wel doet is het van belang ze geleidelijk aan elkaar te laten wennen (eerst in aparte kooien) en later bij elkaar in een (ruime!) kooi.

Als je huidige parkietje dominant is, is het het beste om hem bij het (eventuele) nieuwe parkietje in de kooi te zetten ipv andersom. Je zult merken dat hij dan een stuk minder praatjes zal hebben. ;)

Maar ik wil je natuurlijk helemaal niets opdringen, de keuze is uiteraard aan jou. ;)

Groetjes, Sonja.