is dit normaal gedrag bij een jong parkietje?

Gestart door parkietenfan, december 01, 2006, 10:26:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

parkietenfan

Zoals ik al eerder had beschreven heeft Binkie af en toe haar dolle minuten. Ze doet dan zo gek dat het best een beetje eng is omdat ik bang ben dat ze zich bezeerd. Ik heb geprobeerd een filmpje te maken maar het bestand is te groot. Ik zal het proberen uit te leggen. Mevrouw gaat een paar keer per dag heen en weer fladderen in de kooi, aan de tralies hangen, laat zich vervolgens "vallen" op de bodem en begint te graven in de hoekjes van de kooi. Alles wat ook doorschijnend is zoals de klepjes van haar voerbakjes begint ze vervolgens te "mishandelen" :o
Het lijkt of madam dan probeert te ontsnappen of een beetje gefrusteerd is. Als ik op dat moment de kooi open om haar even gerust te stellen dan moet ik echt oppassen dat ze niet ontsnapt. Ik had tijdelijk het badje even aan haar kooi gehangen (zonder water) en daar kruipt ze dan en vertoont hetzelfde gedrag. Ziet er beetje zielig uit want ze gaat als een gek tekeer in dat bakje (draaien en springen en tegen de ruitjes aanduwen). Maar ze weet haar weg eruit gewoon te vinden en in dat bakje kan ze zich niet zo snel bezeren omdat het rond en wat gladder is. Voor de rest is ze vrij rustig en zachtaardig maar als dit begint kan ik haar met niets afleiden zeg maar. Dit heb ik met coco nooit meegemaakt maar die was ook al ietsje ouder toen ik hem kreeg. Is dit gewoon "kleutergedrag" denken jullie?
Groetjes vanaf hier

Ik zie wel in het dagboek van Croky dat die ongeveer hetzelfde deed in het badje ;)

Berichtjes samengevoegd.
Groetjes, Sonja.

Caradow

Dat doen ze bijna allemaal..  geen zorgen :)

Het beste kun je het gedrag negeren, anders gaat ze het verder door ontwikkelen om aandacht te krijgen

parkietenfan

Okay gelukkig! Ja ik probeer haar al geen aandacht te geven als ze dit gaat doen. Misschien gaat het dan vanzelf wel over. Dit weekend gaat ze waarschijnlijk ook voor het eerst de kooi uit, want ze is wel aardig handtam. Misschien dat ze dan haar energie een beetje kwijt kan  ;) Wordt ook weer spannend dus :D
Ik las het ook al bij Dagboek van Croky, alleen die lag ook lekker te slapen in het bakje zag ik en deze madam gaat alleen maar als een gek tekeer  :o

Caradow

Houd je er wel rekening mee dat het terug naar de kooi gaan moeilijker kan worden dan het lijkt? Binnen de kooi opstappen is vaak simpeler dan buiten de kooi. Dat moeten ze vaak apart leren. Neem de tijd er voor asl je haar los laat vliegen zodat je niet hoeft te gaan jagen wanneer ze terug de kooi in moet.

parkietenfan

Ja daar ga ik rekening mee houden. Ik ga haar loslaten op een dag dat wij niet weg hoeven en zij en wij ;) alle tijd hebben. Coco was erg makkelijk in het begin, die ging zelf al weer makkelijk naar zijn kooi terug. Maar ik weet dat dat niet bij iedere parkiet zo makkelijk gaat werken, met deze pittige dame kost het vast meer tijd denk ik :)
Maar dat krijgt ze dan ook :D

pongelke

hoi
maak je niet teveel zorgen
ook mijn parkietje toonde net hetzelfde gedrag
hij kroop zelfs volledig in zijn eetbakje
wou ook ontsnappen
dat gaat vanzelf wel over
toen hij op men hand kwam zitten voor trosgist
heb ik hem uit de kooi gelaten en dat liep heel goed
je moet wel zien dat je je tijd neemt zodat je hem niet moet opjagen om er weer in te komen
komd allemaal wel goed
groetjes pongelke ;D

parkietenfan

Nou Binkie heeft ook haar allereerste vlucht gemaakt ;D
Vrijdagavond de eerste ronde. Alles afgedekt, de spiegel, ruiten in de deur, scherpe lampjes. Had er al rekening mee gehouden dat het misschien een lange nacht zou worden maar het verliep perfect. De vlucht zelf was uiteraard nog erg ongecontroleerd en ze was continue aan het zoeken waar ze kon landen. En dat viel niet mee ;) Regelmatig het plafond raken maar ja dat hoort erbij in het begin. Uiteindelijk kwam ze in de gordijnen terecht en op het keukenrekje :P
Allemaal een beetje eng natuurlijk maar na het vliegen stapt ze gewoon netjes op mijn vinger dus dat gaat prima. Altijd even afwachten natuurlijk op het moment dat ze hun "vrijheid" ruiken.
Gisteren overdag heeft ze zelf gezellig bij me zitten kletsen in haar eigen parkietentaal  8)
Ziet er schattig uit, als ze het even niet vertrouwd dan gaat ze plat op mijn hand liggen en kijkt nieuwsgierig rond. Al met al het is een schatje. Ik vermoed dat ze zich heel anders gaat ontwikkelen dan coco maar dat maakt het wel leuk. En coco had het vast prachtig gevonden een extra lady in huis. ;)
Maar ik mis hem wel hoor.....
Trouwens Binkie is een vreetzak maar van trosgierst moet ze nog niet zoveel hebben. ???

Mars

Wat goed dat het vliegen zo goed ging! Hoe lang heb je Binkie nu?
Grappig ook het verschil tussen parkietjes te zien, he?
Jimmy was na een paar uurtjes helemaal gewend en plunderde meteen zijn etensbakje. Echt een brutaaltje, druk de kooi onderzoekend, aan alles knabbelen... Bijten naar het baasje  :P En zelfs tussen andere parkietjes weet hij zijn plaats niet.
En Timo, sinds zaterdagmiddag bij mij, is erg rustig en probeert vooral alles te observeren. Ik heb ook zo'n vermoeden dat Timo niet gaat bijten, tenzij hij het van Jim afziet...

Nou veel plezier nog met Binkie.

Veel liefs van Jimmy en Timo
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

parkietenfan

Hoi Mars,

Binkie was gisteren precies 1 weekje bij ons. Dus ja ik mag niet klagen. Nou ben ik ook erg veel met haar bezig hoor dus dat scheelt waarschijnlijk wel. Het grappige is dat Binkie er heeel lief uitziet maar denk ik toch wel een pittige tante wordt. Dat merk ik nml. met allemaal kleine dingetjes. Ja het karakter per parkietje kan denk ik enorm verschillen. Grappig dat jij dat ook al zo duidelijk kan zien. Mijn allerliefste Coco die vond het allemaal wel best, niet te veel gekke dingen uithalen, nauwelijks iets slopen, als meneer maar kon praten. Hij was net de dikke van dalen, er kwam geen parkietengeluidje meer uit, alleen maar woorden en zinnetjes en allerlei "mensengeluiden". Dat lukt ook geen tweede ronde meer denk ik  ;)
Maar Binkie wordt echt een slimme dame die van alles gaat ondernemen denk ik en het wel laat weten als ze het er niet mee eens is :D

Jij ook veel plezier hé met Jimmy en Timo maar dat zal wel lukken denk ik ;D



PZN

He wat leuk!
Dat panische rondrennen in de kooi herken ik ook. Dat doet Elvis ook. Als ie uit de kooi is dan issie weer rustig...

Norah

:))) lief,Waggel ( mannetje) doet dat ook als er bezoek komt daarna doe ik de deurtje van zijn kooi open ,daarna komt Waggel eruit gaat ie bij mensen op zijn handje staan en wilt ie geaaid worden onder zijn snavel en  nekje zooooooooo lief:)))

Trippy

Wizzy en Woppy hebben dat ook  ???  :-\
ik vindt het alltijd wel lollig