veerrot?

Gestart door Triesja, november 27, 2006, 22:54:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Triesja

Hi hi,

Ik schreef al eens eerder op het forum met het topic "geen staart trotse parkiet". Daar verwijs ik weer even naar en dan moet ik er bij zeggen dat weer de staart-pennen uitvielen en weer aangroeiden. Nu dreigt het weer te gebeuren, want de veren hangen de verkeerde kant op. Nu heb ik dus wel die veren bewaart en nu dus maar een foto van gemaakt om jullie mening te vragen of het veer rot is. Voor vergelijking hebben jullie misschien wat aan deze link, ik heb natuurlijk ook gekeken.

http://www.dierenkliniek-de-toren.nl/Ziekte_info/Vogelkliniek/PBFD/pbfd.html

Als jullie denken dat het veer rot is wat moet ik dan doen..... ik heb namelijk vier parkietjes, onderzoek zal zeer prijzig zijn.

[verwijderd door de beheerder]

Parkieten-Freak

Ik durf hier geen antwoord op te geven omdat ik veel te weinig kennis heb van PBFD.
Ik weet echter wel iemand die heel veel van dit onderwerp afweet:
Stuur maar eens een mailtje met duidelijke, scherpe foto's aan Ellen.
Het contactadres vind je in het menu.  ;)


Triesja

Hi Hi,

Ik ga haar even mailen met een foto erbij, Dank je wel voor je tip!

Caradow

Hoe is het gesteld met de rest van zijn verenpak zie je daar ook nog kenmerken?
De schachten van de veren die je gefotografeerd hebt lijken wel eng veel op PBFD ja...

Als het echt PBFD is dan heb je een groot probleem. Dan zijn inmiddels waarschijnlijk alle parkieten geinfecteerd en de kans op overleving is erg klein. Ellen is inderdaad ervaringsdeskundige, helaas...

Wanneer je naar een vogelarts gaat is het erg van belang dat je vermeld bij het maken van een afspraak dat er mogelijk sprake is van PBFD, dit in verband met het hoge besmettingsrisico van andere kromsnavels die mogelijk in de wachtkamer verblijven.

Caradow

nog een link, naar het verhaal van Tommy, de grijze van Ellen die aan PBFD is overleden...
http://www.ellen-parrots.com/frames-pbfd.html

Triesja

Hi Hi,

Inmiddels heb ik het hele verhaal gelezen (met vele tranen) en haar ge-emaild. Ook zij vond het verdacht veel op PBFD lijken en adviseerde mij om naar Avian in england te schrijven. Dat ga ik dan ook maar doen want het zeker weten moet je wel. Aangezien ik nog meer vogels ken en de mijne voor gezelligheid mee nam.


Uiteindelijk zijn mijn parkietjes zeer levendig en ze hebben lol in het leven. Ik wil er echt niet aandenken ze te moeten laten in slapen.

Caradow

De tweede grijze die Ellen nu heeft (tommy2) heeft besmette veren gehad (maar heel erg licht besmet) en is daarna gewoon schoon gebleven. Meestal overlijden de vogels ook aan bijkomende virussen als polyoma of psittacose. Een goed plan om Avian aan te schrijven en er wat veren bij te voegen, dan kunnen ze misschien gelijk testen. Houd in ieder geval je vogels bij anderen vandaan en zorg dat je wanneer je naar anderen met vogels gaat goed je handen hebt gewassen en dergelijke.

Ik hoop heel erg voor jou dat het geen PBFD en dat het net als bij Tommy2 wegblijft. Mogelijk dat het gewoon slechte veren zijn en dan zou je als ze zo slecht terug blijven komen de veren kunnen laten verwijderen in de hoop dat ze dan daarna WEL netjes terug groeien.

Ik wens je heel veel sterkte, als het echt PBFD blijkt te zijn, zul je dat heel erg hard nodig hebben...

Houd je ons op de hoogte?

Triesja

#7
Hi Hi,

Ja tuurlijk houd ik jullie op de hoogte, maar dan duurt het nog wel even voordat ik de uitslag binnen zal hebben.

Groetjes

P.S. als je wilt weten welk vogeltje het is kijk dan even op mijn album.....  :D Hij houd van douche...
http://album.parkietenweb.nl/profile.php?uid=87

Triesja

Even een update!

Ik heb Avian  gisteren aangeschreven dus het is even afwachten. Helaas heeft Dinky weer zijn staartveren verloren vandaag. Eentje s'morgens en de andere nu net. Helaas zitten deze recente veren dus niet in de envelop naar Engeland.

Ik hoop dat ik snel antwoord heb dan heb ik ook meer houvast. Het nu nog zo vaag.

Groetjes Tries

Caradow

Ja ik ken het.. daar komt bij dat je er niet aan moet denken dat het inderdaad PBFD is...

Sterkte!

Parkieten-Freak

Citaat van: Triesja op november 28, 2006, 20:47:00
.......als je wilt weten welk vogeltje het is kijk dan even op mijn album.....  :D Hij houd van douche...
http://album.parkietenweb.nl/profile.php?uid=87

Wat een schatje!  :D
Laten we hopen dat Jesse geen PBFD heeft, we zullen allemaal duimen!


Triesja

Een update!

Ik had Avian in Engeland aangeschreven, de veren die erbij zaten gaan ze onderzoeken op veerrot en op kruipersziekte. Ik hoop dat ik over twee weken wel meer weet.

Groetjes,
Tries

Triesja

Hallo allemaal,

Ik heb de uitslag van de test! Helaas is het zo dat veerrot is vast gesteld. Ik zit nu met een dilema.
Ik heb 4 parkietjes, Dinky de oudste, Toy de vriend, Pim de pestkop, en Elmo de jongste.
Dinky heeft de ziekte in zijn veren en van de rest kan ik niet met zekerheid zeggen of ze het hebben maar ik ga er wel van uit dat ze wat bij zich dragen. Ze zijn allemaal nog lekker levendig en laten geen ziektebeelden zien. Maar om even mijn dilema duidlijk te maken moet eigenlijk even op google zoeken naar plaatje over PBFD (schrik niet ziet er erg uit). Moet ik nog voordat mijn vogels er zo uit gaan zien al aan inslapen denken en wanneer zou ik er dan toch echt aan moeten denken om ze te laten gaan.

Groetjes Tries

P.S. Denk dat er binnenkort wel een slotje op mag!

Caradow

Jeetje Tries! wat erg!

Helaas waren we hier al bang voor naar aanleiding van de eerste foto's, maar dat het echt zo zou zijn...

Je zit nu inderdaad met een hele groot dilemma en ik denk dat je het beste hierover goed overleg met een vogelarts moet hebben. Zeker gezien ze nu nog geen ziekteverschijnselen vertonen in die zin dat ze stil op een stokje zitten.
De besmetting is een feit en je kan er behoorlijk zeker van zijn dat ze allemaal besmet zijn ondertussen. Laat in ieder geval geen andere kromsnavels in je huis en neem je eigen parkieten ook niet zonder meer ergens mee naartoe.
Ik denk zelf dat zolang jou vogels zich lekker voelen, dat je ze van het leven moet laten genieten, met de beperkingen om besmetting van vogels van anderen te voorkomen, wat mij niet onoverkomelijk lijkt om te doen.
Neem wanneer je zelf bij andere vogels op bezoek gaat, de nodige hygienische maatregelen, dat lijkt mij ook niet onoverkomelijk.

Ik denk dat de tijd om ze te laten gaan, afhankelijk van elke individuele vogel is aangebroken wanneer ze duidelijk niet lekker in hun vel zitten en niet meer genieten van het leven. Let wel, dat je ook niet zomaar nieuwe vogels erbij kunt zetten wanneer je bijv nog maar 1 of 3 over hebt.

Ook nog misschien een beetje hoop, al is het voor nu misschien valse hoop...  Tommy2 van Ellen kwam er ook overheen en had het "geluk" maar licht besmet te zijn.

Heel veel sterkte!!!!!!!!!

Mars

Wat ontzettend vervelend! Je blijft hoop houden en die is nu dus weg.
Heel veel sterkte en heel veel wijsheid toegewensd.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Lijntje

Wat vervelend voor jou en je parkietjes.. Ik wens je hier heel veel sterkte mee....

janneke

Hoi Triesja,
Ook namens mij veel sterkte. Wat een moeilijk dilemma...
Groeten Janneke

Trippy

O ... Wat erg  :'(
Had eens wat foto's van PBFD opgezogt ... Kreeg er tranen van in mijn ogen,
Heel,heel veel sterkte,ik zal duimen voor een wonder

Je parkietjes zijn echte schatjes ( Fotoalbum)

Groetjes,Ursula  :'(

karin v h

Hallo Triesja,
Wat triest ik heb net even zitten kijken op google. Je weet ook niet in hoeverre de andere het hebben als ze drager zijn dan kan het nog een hele tijd duren.
Heel veel sterkte met je beslissing. :o
groetjes karin

Triesja



Het is al een hele tijd goed gegaan met de vogeltjes van mij, tot voor kort....  Dinky het vogeltje dat er het meest last van heeft kan amper meer vliegen hij valt na 1.5m uit de lucht. Er zijn in een korte tijd heel veel van zijn veren op de vleugel uitgevallen. Zijn grote staartpennen vallen al heel lang uit maar blijven nieuwe voor terug komen dus ik weet niet wat ik kan verwachten... Maar zodra het vliegen echt een super probleem word dan ga ik de kooi op de grond zetten zodat hij vanaf de grond nog lekker naar zijn stokje kan klimmen.

Naast dit nieuws gaat het nog allemaal goed. Ik hou jullie en Ellen op de hoogte van de situatie

Doei doei