vragen over kweken

Gestart door lotte, november 27, 2006, 16:52:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lotte

hej,
ik heb nu bijna het hele topic over broeden doorgelezen en ben misschien van plan om met mijn parkietjes te gaan kweken voor een keer.
wel heb ik nog wat vragen:
- in veel topics staat dat je wel de juiste spullen moet hebben maar wat voor spullen moet je allemaal hebben behalve een goed broedblok?
-wat moet je de parkieten te eten geven als ze broeden?
- en moet je ze extra vitamine kopen?
- en mag je op het topic parkietjes ''aanbieden'' want als ik zou gaan kweken in begin april dan zou ik het liefste willen dat als er meer dan een worden geboren die naar een echte parkieten liefhebber gaan en niet naar de dierenwinkel.
-hoe groot moet de kooi zijn waar de parkietjes worden geboren?

nog wat informatie over mij zelf ik ben 15 jaar mijn parkietjes 1 jaar en een beetje. ik wacht nog even omdat ik mijn popje helemaal gezond wil hebben want ze had een wat zwakke gezondheid dit jaar nu is dat over maar wil ik zeker weten dat ze het aan kan.
groetjes talitha(sorry voor de vele vragen  :-* )

Caradow

Als jou popje al een zwakke gezondheid had, zou ik er niet aan beginnen. Broeden doet een hele grote aanslag op het gestel van het popje.
Waarom wil je eigenlijk graag broeden? Je geeft al aan dat je de jongen niet wilt/kunt houden?
Heb je ook gevonden wat er allemaal mis kan gaan en welke risicos er aan kleven?
Je bent pas 15, dus je zit neem ik aan nog op school, hoe wil je dat gaan aanpakken wanneer er iets mis gaat en je 24 uur per dag met je parkietjes bezig moet zijn?

Waarom aan een nestje parkieten beginnen als je zelf nog zo jong bent... je bent zelf niet oud genoeg om aan kinderen te beginnen, dus waarom wel aan parkietenkinderen, die net zoveel zorg en aandacht nodig zijn, zeker wanneer paps en mams(parkiet) het niet aan kunnen...

karin v h

Hallo Talitha,
Het is vreselijk leuk om jonge parkietjes te krijgen maar ik heb het dit jaar ervaren het kost je ontzettend veel tijd. Het is echt heel veel werk.
Het gaat niet alleen om eten geven en een schone kooi maar alles wat erbij komt is niet misselijk.
Als jouw parkietje nog niet helemaal goed is zou ik zeker wachten.
Het is ook niet zeker dat het altijd gaat lukken de parkietjes moeten echt iets voor elkaar voelen.
Er staat een uitgebreidt verhaal bij http://www.parkietenfreak.nl/a-broeden.php dit moet je maar eens lezen.
Groetjes karin

Josephine

Als ik jou was zou ik echt pas beginnen als je popje in een echt goede conditie is! En geef voor het broeden ook al extra eivoer.
Citaat van: lotte op november 27, 2006, 16:52:39
- in veel topics staat dat je wel de juiste spullen moet hebben maar wat voor spullen moet je allemaal hebben behalve een goed broedblok?
-wat moet je de parkieten te eten geven als ze broeden?
- en moet je ze extra vitamine kopen?
- en mag je op het topic parkietjes ''aanbieden'' want als ik zou gaan kweken in begin april dan zou ik het liefste willen dat als er meer dan een worden geboren die naar een echte parkieten liefhebber gaan en niet naar de dierenwinkel.
-hoe groot moet de kooi zijn waar de parkietjes worden geboren?
- Met de juiste spullen, bedoelen ze onderandere:
opvokvoer voor als de ouders niet meer voeren
voldoende eivoer
en zeker ook geld achter de hand voor als er iets mis gaat en je naar de dierenarts moet. Kijk voor de gehele lijst maar eens bij de zoekfunctie!
-Geen extra vitaminen wel genoeg eivoer
-Je mag op dit forum je parkietjes aanbieden

En wat Caradow zegt: Er zijn veel meer mensen die gaan broeden terwijl ze van te voren al weten dat ze de parkietjes niet willen/kunnen houden! Forumlid Annika verkoopt haar parkietjes ook! Dus ik vind dat geen reden! Wel moet je echt zeker weten dat je genoeg tijd hebt! En dat je ouders ook achter je staan en je willen helpen als dat nodig is.

Groetjes Josephine

lotte

hej,
bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.
mijn popje ziet er nu goed uit maar als ze in april weer ziek is geweest doe ik het zeker niet!! geld heb ik er ruim genoeg voor. ik wil wel een parkietje uit het nest houden het is niet zo dat ik ze allemaal weg wil doen.
vroeger heb ik ook een keer een nestje zebra vinkjes gehad daar heeft mijn oom mij toen bij geholpen want hij was een hobby kweker( is gestopt omdat het te veel werk was maar wil mij ook helpen)
waarom ik wil kweken: het lijkt me gewoon een hele mooie belevenis om jonge parkietjes te zien opgroeien (ik denk dat de meeste daarom een nestje willen)
ik zit inderdaad nog op school maar ik denk dat de meeste mensen ook werken of niet? mijn moeder werkt part-time en wil ook mee helpen als dat nodig zou zijn. ik heb veel op het forum rond gekeken en heb inderdaad gelezen wat er allemaal mis kan gaan maar gelukkig wil mijn oom dan wel helpen. ik hoop dat jullie vragen heb beantwoord.
Groetjes Talitha

karin v h

Hallo Talitha,
Je bent zeker van je zaak ;).
Het is goed dat iedereen je wil helpen dan sta je er niet alleen voor.
Als het zover is dan horen we het vast wel.
Heel veel succes ermee.
Groetjes karin

Josephine

Ja, ik vind het ook goed hoe je er nu al mee bezig bent! En ook fijn dat je oom je erbij wilt helpen! Ik hoop dat je popje rond april helemaal fit is.

lotte

#7
hoi allemaal,
bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen  :D
ik weet nu weer iets meer. als het zover is open ik(als dat mag) wel weer een nieuw topic om jullie een beetje op de hoogte te houden.
voor mij mag er nu een slotje op  ;)
groetjes Talitha

Op verzoek een slotje. ;) *klik*
Groetjes, Sonja.