bestrijding bijten van 1 parkiet bij 2 parkieten los?

Gestart door smartie, november 24, 2006, 21:24:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

smartie

Ik word op het moment echt helemaal gek van Pino. Zoals jullie weten heb ik haar vanaf het begin met de hand grootgebracht (door omstandigheden in het nest). Al sinds ze meeging in mijn handen de auto in (ze kon nog niet vliegen) kon ze het al niet laten me behoorlijk hard te bijten in een velletje. Later met voeren ging ze ermee door. Ach, doordat ze haar snavel opendeed kreeg ik wel een knauw maar ook vaak de gelegenheid om het spuitje in haar mond te krijgen zodat ze wat pap binnenkreeg.

Nog wat later was ze gek op bijten in kleding. Vervelend omdat ze er echt gaatjes in beet, maar ik wilde het haar toch afleren zodat ze niet langer kleren kapot maakte. Liever een wc rolletje, papier of een katoenen zakdoek die ze sloopte dan mijn kleren.

Niet veel later vond ze iets nieuws uit: bijten in mijn lip. Dat vind ik zo'n pijn doen dat ik haar niet meer bij mijn lippen laat komen wat betreft kusjes ofzo. Ik vertrouw haar gewoon niet genoeg. Ik ben niet bang dat ze in mijn hand bijt, maar mijn lippen.... AUW!

Toen kreeg ze een periode dat ik haar af en toe wel vertrouwde en kusjes kon geven tot ze ineens weer uithaalde. Uiteraard ladderde ik toen ze alleen was en keek boos en zei bestraffend NEE. Bij de 2e keer bijten zei ik weer NEE met boze toon en werd ze linea recta haar kooi ingezet.

Nu heeft ze een ergere periode dan ooit. Ik laat haar altijd opstappen als ze de kooi uitwil. Dan weet ze het te presteren om me binnen een minuut aan mijn hand te knabbelen en binnen 1,5 hard te bijten. Dan weer eerst een NEE maar ladderen is moeilijk omdat Lucky dan vaak op mijn andere hand zit. Hoe hebben jullie dat opgelost met 2 vogels in het spel? Nu krijgt ze veel 1 waarschuwing en doet ze het weer zet ik haar terug voor straf. Het lijkt haar echter totaal niks te doen. Want mag ze er na 10 minuten weer uit dan is het eerste wat ze doet als ze eruit komt op mijn vinger binnen een minuut het riedeltje herhalen! Ik word er zo moedeloos van. Ze zit momenteel meer in haar kooi dan dat ze eruit is. En omdat ze boos is en er graag uit wil gaat ze ook veel schreeuwen. Dan komt de doek tevoorschijn en als ze lang aanhoudt gaat die over haar kooi want dan wil ik haar ook niet meer zien. Ik weet dat ze in de pubertijd zit maar ze lijkt momenteel alleen maar erger te worden. Net was uit haar kooi, komt ze naar me toe vliegen. Dus ik denk: 'leuk, eindelijk weer iets positiefs.' Ze zit net op mijn schouder. Friemelt 10 seconden aan mijn haar en doet HAP in mijn nekvel! Klein gemeen blauw monster! Ik haal haar van mijn schouder en zet Lucky snel ergens anders neer, zeg NEE en kijk boos en laat haar ladderen. Dan is ze klaar en complimenteer ik haar: zie je wel dat je wel lief kan doen? Ze vliegt terug naar mijn schouder en bijt door in mijn oorlel! Waar heb ik dat aan verdiend? Ik werd zo boos dat ik haar liet opstappen (ze probeerde 2x aan me te ontsnappen) en zonder verder iets te zeggen in haar kooi zette. Ze haalde echt het bloed onder mijn nagels vandaan.

Zouden puber ouders zich ook zo voelen? Zo machteloos? Dat ze toch niet luisteren? Hun eigen zin toch doen?

Als iemand nog nieuwe tips en adviezen heeft: GRAAG! Op dit moment ben ik haar even zo zat. Ze bederft gewoon de leuke sfeer en ik zou haar graag voor een tijdje achter het behang willen plakken...

Mars

Wat bij mij sinds een klein maandje helpt is mijn parkiet op de grond zetten. Met daarbij tien tellen hardop tellen. Maar goed, ik weet niet of Pino ook netjes op de grond blijft zitten...

En ja, ik ken het... Je voelt je zo machteloos. Want nu ze wat ouder worden (Jim is zo'n 5 maanden) wordt dat bijten ook steeds gemener... En ze weten ook precies waar het zeer doet.

Succes!!!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Josephine

tjonge wat lastig zeg! Zo te zien heb je alle trucjes die op dit forum al zijn aangewezen gebruikt... Maar nog helpt het niet. Als ze je bijt krijgt ze altijd een reacitie  ''NEE'' en dan ladderen, bij sommige parkietjes helpt het ladderen omdat ze het niet leuk vinden. Misschien moet je bij haar het tegenover gestelde proberen, zodat ze door het bijten GEEN extra aandacht krijt. Het is vast moeilijk maar probeer niks te doen als ze bijt, ga gewoon door waar je mee bezig was. Roep geen NEE en reageer er gewoon helemaal niet op...

Groetjes Josephine