vreemd gedrag bij voerbakje

Gestart door kekavo, november 08, 2006, 10:47:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kekavo

Ik heb 2 weken geleden, nadat mijn vorige parkietje na 9 1/2 jaar was overleden, een nieuwe huisgenoot gekocht. Hij is nu 8 of 9 weken, hij komt bij een dierenwinkel vandaan dus weet ik niet hoe oud precies. Maar hij is nog erg jong. Hij kan volledig zelfstandig eten en drinken, en KAN dit ook heel netjes. Soms. Maar meestal grijpt hij een snavel vol zaadjes, die hij rondsproeit over de bodem van zijn kooi (en de gond). Dat is nog niet zo'n groot probleem, hij eet de zaadjes wel van de grond, dat heb ik hem meerdere keren zien doen.
Maar waar ik helemaal gek van wordt, is iets waar hij bijna de halve dag mee vult. Hij zit dan bij zijn voer- of waterbakje en steekt heel even zijn kop erin om tegen de achterwand van het bakje te tikken (zonder iets te pakken). Daarna steekt hij zijn vleugels naar voren, gaat hij zitten wiebelen met zijn kont en maakt hij heel zielige geluidjes. Dat geluid lijkt nog het meeste als het tsjilpen van een mus.
Is dit het bedelen om eten dat een jonge parkiet bij zijn oouders doet, of is het iets anders? Het lijkt niet minder te worden. Soms wiebelt hij zo hard, dat hij zich met zijn snavel moet vastgrijpen om niet te vallen. Hij is inmiddels handtam, en komt op het bakje zitten dat het dichtst bij mij in de buurt is. Hij zit mij ook aan te kijken erbij alsof hij iets van mij verwacht. Op zijn gewone zitstokjes doet hij dit niet.
Is er iemand die mij kan helpen? Gaat het vanzelf over, of heeft iemand tips over wat ik ermee aan moet?

jovel

Als ie het veel bij de water bak doet zou het misschien kunnen zijn dat ie zich wil wassen. Anders heb ik ook geen idee.

kekavo

#2
Hij heeft een badje, dat hangt iedere dag een paar uur aan zijn kooi, men soms springt hij daarin. Maar meestal is het bij zijn voerbakje.

Mars

Hallo Kekavo,

Het komt op mij neer dat je parkiet op zoek is naar aandacht of naar een afleiding om zijn verveling tegen te gaan.
Het zaadjes sproeien lijkt gewoon een spelletje te zijn: gooi het op de grond en eet het er daarna weer af. ter vergelijking bij mij: gooi je trappetje naar beneden en ga er vervolgens om schreeuwen als er iemand in de buurt is...

Het tikken tegen het etensbakje kun je ook zien als spelen: het bakje maakt geluid en galmt misschien wel heel mooi. Mijn parkiet tikt graag tegen de zijkant van zijn waterbakje aan, maar doet dit niet zo heel vaak.
En het wiebelen daarna en geluidjes maken zal vast jullie aandacht krijgen of niet? Misschien helpt het om even door het voerbakje heen te roeren? Wij hadden ooit een parkiet die totaal niet tam was, maar 's avonds als we aan tafel gingen, wilde hij met ons mee eten in zijn kooi. Hij schreeuwde dan en maakte etensbewegingen met zijn kopje in de buurt van het etensbakje. Dit deed hij net zolang totdat een van ons even het bakje losmaakte en er door roerde: het gaf hem het gevoel dat hij ook nieuw eten 'opgeschept' kreeg.

Al met al: je parkiet lijkt wat mij betreft om aandacht te vragen. Misschien is het een goed idee om een tweede parkietje te kopen? Of te zoeken naar een speeltje dat hij erg leuk vindt: misschien iets met belletjes of een zelfgemaakt sisal speeltje met kralen (zie mijn avatar). Mijn Jim tikt met deze kralen tegen de kooi: door ze van afstand los te laten of ze met zijn snavel tegen de spijlen te tikken.

Succes en groeten,

Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

kekavo

Een belletje heeft hij al, en er ligt ook een knikker onder in de kooi. Daar kon mijn vorige parkiet uren mee voetballen. Maar hij doet met geen van beide wat. Verder heb ik nog niks gegeven aan speeltjes. Een tweede parkiet heb ik ook aan zitten denken. Maar ik weet niet of ik dan een grotere kooi moet kopen. Deze is 55 hoog, 48 breed en 29 diep. En een grotere kooi kan ik niet kwijt. En moet ik voor allebei de parkieten een eigen voer- en waterbakje hebben, of kunnen ze samendoen? Deze heb ik inmiddels bijna 3 weken, kan een ander jonkie daar zo bij, of moeten ze aan elkaar wennen met 2 kooien?
Ik hoor het graag, want mijn Lucky is niet lucky, en dat vind ik niet leuk.

kekavo

Dan heb ik nog een vraagje over een tweede parkiet erbij nemen.
Deze is nog zo jong, dat ik niet weet of het een mannetje of een vrouwtje is. Als ik een ander jonkuie erbij neem, weet ik dat natuurlijk ook niet. Maar ik wil ook geen nestje. Als ik per ongeluk een mannetje en een vrouwtje heb, hoe zorg ik dan dat ze geen eitjes gaan uitbroeden?

Mars

Hallo,

Ik kan de formaten van je kooi niet zo goed inschatten, heb er nu even geen beeld over... Misschien iemand anders?
Wel zul je in ieder geval twee bakjes met zaad moeten hebben, anders wordt het herrie in de kooi. En je kunt ze het beste met twee kooien aan elkaar laten wennen.

In ieder geval kun je eerst eens een spiegeltje, trappetje, ringenketting kopen, wat wilgentakken in de kooi (goed schoonmaken), een speeltje van sisal en kralen maken... Want zo te horen verveelt je parkietje zich dus, de meeste parkietjes vinden het heerlijk om te spelen of te knabbelen aan van alles en nog wat.

Misschien kun je een foto van je parkietje plaatsen onder een nieuw topic, zodat de klenners een gok kunnen wagen wat het geslacht van je parkiet is. Aan te bevelen is twee mannetjes of een mannetje en een vrouwtje. Als je geen nestkastje ophangt is de kans op gezinsuitbreiding vrij klein, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Kijk vooral eens verder op de site, (met de zoekfunctie) daar staan nog allemaal andere tips, bijvoorbeeld ook over de grootte van je kooi.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

kekavo

Ik heb maar 1 duidelijke foto van hem. Ik hoop inderdaad dat iemand het kan zien. Ik heb wel eens wat gelezen over dunne witte lijntjes om de neusgaatjes bij een vrouwtje, maar ik heb 9 1/2 jaar een vrouwtje gehad en ik heb het nooit gezien...

[verwijderd door de beheerder]

Ingrid

Lucky is een popje, de neusdop is lichtblauw en rond de neusgaatjes zie je wit ;).
Wanneer je geen nestgelegenheid geeft, zoals Marcia al zei, zal er niet gebroed worden.
De kooimaat is aan de kleine kant, maar kan wel voor twee parkietjes, mits je ze regelmatig de vleugeltjes laat strekken. Een kooi kan nooit te groot zijn, wel te klein.


kekavo

Het is wel de bedoeling dat ze vaak vrij mogen vliegen. Liefst iedere dag, al weet ik niet of in de winter na mijn werk de vogels eruit willen. Mijn vorige parkiet kwam er niet uit als de lampen brandden, ze vond het denk ik eng dat het niet overal even licht is in de kamer. Maar ik heb nu wel betere (en meer) verlichting in huis, dus hopenlijk gaat het met deze beter.

kekavo

Gister heb ik een spiegeltje in de kooi gehangen. Lucky heeft er vandaag de hele dag naast gezeten, en geprobeert of het spiegeltje zijn kop wil krauwen. Dat was ook heel zielig om te zien. Dus, in de hoop dat Lucky weer Happy word, ben ik zojuist een Happy gaan halen. Omdat ik geen plek heb voor een tweede kooi en omdat Lucky er zelf ook nog maar net is, heb ik Happy er gelijk bij gezet. De ontmoeting verliep zo: Happy schoot uit het doosje en sprong op een tak. Ze staarden elkaar aan, en binnen een halve minuut zat Lucky er al naast...
We zijn nu 3 uur verder, en Happy gaf na een poosje wel aan dat Lucky iets te opdringerig was, maar verder gaat alles goed. Ze hebben al naast elkaar aan de trosgierst zitten eten. Lijkt me heel goed nieuws. En Lucky is in de zevende hemel...

Alleen is Happy, hoewel hij toch nog jong is, veel groter dan Lucky. Ze zullen ongeveer even oud zijn, en Lucky is wel vrij klein, maar de nieuwe parkiet is echt heel groot. Zijn rug is ook veel langer. Is dit een Engelse parkiet? Ik weet dat een Engelse parkiet een iets andere bouw heeft, en een andere kop. Maar de hoge kop en de teruggetrokken ogen (zo komt het op mij over) van een engelse parkiet, heeft hij niet. Komt dit omdat hij nog jong is, of is het gewoon een grote parkiet? (ben ik nog te volgen?)
Helaas heb ik nog geen foto van hem. Ik wil hem na 3 uurtjes echt nog niet laten schrikken van een flits. Maar misschien kan ik maandag een foto plaatsen. Dat is makkelijker te zien.

In ieder geval, namens mijn nu wel gelukkige Lucky, erg bedankt voor de hulp.

kekavo

Ik ben inmiddels ruim een week verder. Lucky is echt een heel ander vogeltje geworden. Ze speelt met alles wat er in haar kooi te spelen valt en is de hele dag druk in de weer. Toch betrap ik haar er heel soms op dat ze bij een leeg voerbakje zit te wiebelen, maar ze maakt daar geen geluid meer bij. Ook vraagt ze heel vaak aan Happy of hij haar wil voeren (ik vermoed dat dat een mannetje is) wat hij dan ook doet. Dus ik denk dat dat wiebelen toch eten vragen is.
In ieder geval bedankt allemaal voor jullie meedenken.