Speelgoed voor parkieten: zin of onzin?

Gestart door Ingrid, november 19, 2006, 14:24:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ingrid

Het is weer tijd voor een nieuw discussietopic:

Is speelgoed noodzakelijk voor parkieten, of kunnen ze zich ook prima vermaken zonder? Welk speelgoed zou je aanbieden? Hoe zorg je voor voldoende afwisseling?

Ook in dit topic geldt weer: respecteer elkaars mening ;).

pbos

Ik ben van mening dat speelgoed zeer zinvol is voor parkieten. Het zijn speelse beestjes die zich urenlang kunnen vermaken met speeltjes als belltetjes, schommeltjes, touwtjes, balletjes, enz. Zeker als het baasje weg is naar het werk oid kunnen ze de tijd door komen door te spelen. Om het interessant te houden kun je afwisselen. Een leuk speeltje uit de parkietenboom in de kooi hangen en andersom. Zo af en toe iets nieuws kopen. Bij mijn parkietje zijn de belletjes erg in trek, en de schommeltjes gemaakt van touw. En een leuke bijkomstigheid, het is ontzettend leuk om te zien hoe je parkietje zich kan vermaken met zijn speeltjes en wat ie er allemaal mee uithaalt!!

Sonja

Hallo allemaal,

Ook ik vind dat parkietjes zeer zeker speelgoed nodig hebben.
Zonder speelgoed slaat al snel de verveling toe, en ik denk dat daardoor gestoord gedrag, zoals verenplukken e.d. in de hand gewerkt wordt.
Parkietjes zijn intelligente diertjes, en zullen erg 'afstompen' als ze zich niet bezig kunnen houden met leuke en leerzame speeltjes.

Speelgoed is dus echt noodzakelijk, vind ik, al kan het nooit of te nimmer een vervanging zijn voor aandacht! Beiden zijn even hard nodig.

Welk speelgoed ik aanbied, is afhankelijk van wat mijn parkietjes leuk vinden:
Pucky is een parkietje wat graag overal aan knabbelt, voor haar zorg ik voor allerlei verschillend knaagspeelgoed.
Joepie is gek op alles waar wieltjes aan zitten, en waar hij mee kan gooien.

Ik heb een heleboel speeltjes voor allebei, en de ene helft ligt in de kast, en met de andere helft spelen ze. Dat wissel ik zo nu en dan af, en zijn de speeltjes uit de kast weer "nieuw". ;) Maar als ik weer iets in de winkel zie, wat ze nog niet hebben.....tja...dan kan ik het niet laten om het voor ze mee te nemen natuurlijk..... :P

Groetjes, Sonja.

Josephine

Mijn mening is ook dat parkieten gewoon speelgoed nodig hebben. Anders verveelt hij/zij zich en gaat dingen slopen... Maak/koop een aantal speeltjes en wissel ze na een paar weken weer af...

Zo zorg je voor voldoende afwisseling...

Sara

Ik sluit me aan bij voorgaande reacties,ik ben ook van mening dat parkietjes speelgoed nodig hebben.
In de natuur hebben parkietjes zoveel bezigheden,waartoe ze hier in de huis de mogelijkheid niet hebben en daarom is speelgoed noodzakelijk voor hen.
Het is ook heel erg leuk om te zien hoe parkietjes zich bezighouden met alle kleurrijke,lawaaimakende of glinsterende dingens die ze tegenkomen.Dat wil toch zeggen dat ze echte speelvogels zijn en dus speelgoed nodig hebben.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

kekavo

#5
Ik vind speelgoed heel belangrijk.
In het wild zijn vogels de hele dag bezig met eten zoeken en met elkaar. Bij ons is dat eten al gezocht, ze hoeven het alleen maar op te eten. Dus blijft er heel veel tijd over waarin de vogel zich gaat vervelen. Met zelf aandacht geven kunnen we nooit (hoeveel tijd we ook hebben) al die "loze" tijd opvullen. Dus moeten we ze iets anders te doen geven. Speelgoed dus.

Sorry, baasje van arno, ik schrijf bijna hetzelfde als jij, precies tegelijkertijd.

Berichtjes samengevoegd. ;)
Groetjes, Sonja.

Fenixjuh

Hoi,
ik vind dat speelgoed voor een parkietje zeker noodzakelijk is, maar ook voor je eigen veiligheid wel een beetje. Zo gauw een parkietje je begint te irriteren door flink te bijten, of aan dingetjes komen die niet van/voor hem zijn, kun je even boos worden, en daarna zelf met zijn speelgoed beginnen te spelen! Ook leuk voor het parkietje natuurlijk, als jij zijn speeltjes een aandacht geeft, dan kan hij er ook weer van leren, en nieuwe dingen mee doen. Ik denk (heb hier zelf geen ervaring mee) dat veel vogeltjes al gauw genoeg hebben aan wat kleinere dingetjes als een stukje touw, of een flink stuk hout waar ze aan kunnen kauwen. Zelf heb ik 1 parkietje en mijn hele bureau ligt vol met balletjes, spiegeltjes, paperclips, goedkope sieraden en andere zooi, speciaal voor hem.
Groetjes!!

Parkieten-Freak

#7
Op zich is speelgoed voor grasparkieten in gevangenschap eigenlijk een "must". In de vrije natuur heeft een vogel de ruimte, en volop de gelegenheid om te spelen. Ze doen dat uiteraard niet met speelgoed, maar knagen aan takken of spelen met steentjes is ook een soort vermaak.

Op zich maakt het niet zoveel uit waar je een parkiet mee laat spelen, mits het de gezondheid van de vogel niet schaadt.
Dure speeltjes zijn in principe helemaal niet nodig. Parkieten vermaken zich even gemakkelijk met goedkope alternatieven zoals het hulsje van een plastic ballpoint of een leeg wc rolletje.
Wel is het oppassen geblazen met sieraden. Veel vogels vinden het prachtig om met de oorbellen of kettingen van hun te baasjes spelen. De gebruikte materialen kunnen echter lood bevatten hetgeen kan leiden tot loodvergiftiging bij vogels.
Af en toe een ander speeltje geven is natuurlijk altijd goed, al hebben sommige vogels echt favoriete speeltjes die ze niet willen missen. Zolang de vogel daar fijn mee speelt is het prima, maar uiteraard is het leuk als er af en toe eens wat anders aangeboden wordt!  ;)


smartie

Speelgoed voor een parkiet in 'gevangenschap' (klinkt wat rottig, maar we hebben onze criminele gevleugelde vriendjes wel achter tralies gestopt: gelukkig mogen ze bij bijna alle gevangenis directeuren meerdere uurtjes luchten!) is wat mij betreft een must have!

Ze moeten zich toch ergens mee vermaken. Zeker als de directeur veel op pad is buiten de gevangenispoorten. Dus elders aan het werk is. Onze gekleurde vriendjes zitten dan veilig opgesloten in hun kooi of kamervoliere en moeten zich wel kunnen vermaken. Tuurlijk is een dagje wat eten, drinken en rusten leuk, maar dat niet dag in dag uit! Dan hebben we geen crimineeltjes meer maar kweken we gevleugelde psychopaten! Voor een soortgenootje kiezen is niet voor iedereen mogelijk, maar het minste wat wij voor ons intelligente parkietje kunnen doen is zorgen voor genoeg speelgoed om zich mee te vermaken. Af en toe wat afwisselen zodat het 'nieuw' blijft om mee te spelen en te verkennen. Opgesloten zitten (for the time being: WERK) is overbrugbaar zolang we deze intelligente dieren maar niet hersendood maken! Van spelen leren ze en ze hebben er plezier in!

Ik heb zelf ook een gekke afwijking: zodra ik een dierenwinkel zie moet ik altijd even binnen kijken. Bij de parkieten en het speelgoed. Zie ik iets leuks nieuws dan koop ik het meestal. Ik heb inmiddels een doos vol speelgoed/reserve zitstokken/drink/eetbakjes. Voor het geval dat er iets kapot gaat en gewoon voor de afwisseling. Zo blijft het leven spannend!

kekavo

Citaat van: smartie op november 20, 2006, 08:18:59
Ik heb zelf ook een gekke afwijking: zodra ik een dierenwinkel zie moet ik altijd even binnen kijken. Bij de parkieten en het speelgoed. Zie ik iets leuks nieuws dan koop ik het meestal. Ik heb inmiddels een doos vol speelgoed/reserve zitstokken/drink/eetbakjes. Voor het geval dat er iets kapot gaat en gewoon voor de afwisseling. Zo blijft het leven spannend!


Noem je dat een afwijking? Dat hoort gewoon bij je parkietenverslaving! Ik denk dat daar nog wel meer leden last van hebben. Ik wel...

boefje

Ook ik pas me aan parkietjes zijn eigenlijk net kleine kinderen wat speeltjes betreft ze proberen alles uit :)
Speeltjes zijn van belang !
Goed voor de beweging ( gymnastiek) op de kop hangen met één pootje zich vasthouden aan het speeltje gekke beesies !  ;D ;D ;D

hillie

ik vindt dat er in een parkietenkooi speelgoed moet hangen dat is zinvol.
als ik kijk wat onze parkiet met zijn belletje doet dan zou ik dat hem niet willen afnemen.
en omdat we allebei overdag werken kan die zich daarmee prima vermaken.
anders zou die zich maar vervelen ;D


                 groetjes hilde

marianne

Gelukkig denken de meeste parkietenliefhebbers er hetzelfde over: speelgoed is belangrijk voor deze intelligente, leergierige beestjes. Mijn parkiet is altijd vrij en heeft diverse mogelijkheden zich te vermaken in de huiskamer. Favoriet is muntjes uit een klein bakje (dat op de salontafel staat) opwippen en zorgen dat het op het parket terecht komt(klinkt zo leuk!). Dan lopende over de vloer het muntje elke keer oppakken met zijn snavel en weggooien! Of ik rol het muntje over de vloer en Tico rent er achteraan! En deze ''act' heeft altijd succes bij visite!
Marianne  ;D

roha

Hoi,

Speelgoed voor parkieten is absoluut geen onzin, het is juist pure noodzaak. Van nature klimmen, klauteren en knabbelen ze ook. Elke parkiet heeft zo zijn eigen behoeftes, hier kom je achter door het aanbieden van allerlei soorten speelgoed en goed te observeren wat de parkiet interesseert.
Wij proberen voor voldoende afwisseling te zorgen door ongeveer een keer in de maand de kooi te veranderen en ook eens een ander speeltje erin hangen.
Maar afleiding door alleen speelgoed aan te bieden is niet voldoende voor parkieten.

Roha

Sam

Ook hier een keur aan verschillende speeltjes. Zijn belletje en schommel zijn favoriet. Ik heb er verschillende van en wissel regelmatig af. Ook de kooi indeling wissel ik zo nu en dan zodat het inderdaad spannend blijft voor Sam.

Dus ook ik ben van mening dat speelgoed voor parkieten een must is, en dan hoeft dat echt niet het aller duurste uit de dieren winkel te zijn, want inderdaad ook met simpele speeltjes zijn ze al blij.

Joske

Speelgoed is noodzakelijk, ja. Sluit me bij iedereen aan en heb dus weinig toe te voegen ;)

En om antwoord te geven op de 3e vraag (hoe zorg je voor voldoende afwisseling?): onze Gigi wil helemaal geen afwisseling. Hij is totaal verliefd op zijn bel en poetst, tikt en kust deze de hele dag. Ook lekker: met zijn koppie eronder als een hoedje en dan langzaam laten glijden zodat de kopveertjes tegen de keer in gaan, mmm!

Maar goed, de bel is dus zijn alles. Naar zijn andere speeltjes (ringetjes, balletje, stukje touw) kijkt hij niet om. En dan ook echt niet. Misschien als we de bel een keertje weghalen, maar dat kunnen we ook niet over ons hart verkrijgen (een keer gedaan, en toen hoorde we de hele dag zielig getsjilp).

Swiffer lijkt wel van meerdere speeltjes te houden, dus voor hem/haar geldt wel alles dat al gezegd is hier.

Mars

#16
Absoluut van belang, maar daar zijn we het hier wel over eens.

Ik ben ook maar eens met wat afwisseling begonnen, mede omdat Jim hier gevaarlijke spelletjes met zijn ringenketting ging uithalen (er door heen kruipen), hoewel ik inmiddels tot de conclusie ben gekomen dat hij er ook echt wel gemakkelijk door heen past. En wat blijkt: ook Jim wil geen vervangend speeltje voor zijn ringenketting: hij wil gewoon zijn ringen! Het vervangende speeltje heeft ook slinger- en hangvermogen, maar valt lang niet zo in de smaak als de ringen.

Uiteraard is 1 speeltje niet genoeg. Hier wordt er volop gespeeld en de verschillende eigenschappen van de speeltjes worden optimaal benut: slingeren, klimmen, bellen, tingelen, klikken, knabbelen enz enz.
Hoewel Jim totaal niet bang is, is de schommel hier absoluut niet in trek en valt dus in de categorie minst favo speeltje. Behalve dan om aan te knabbelen.
Het meest succesvolle speeltje tot nu toe is een overgebleven doosje dummies (snoepjes) van Sint Maarten. De dummies zijn vervangen door zaadjes: het was beweegbaar, knaagbaar (tot op zekere hoogte), maakte geluid én had als bonus zaadjes insite...

Nog even als toevoeging: Ik ben me ervan bewust dat niet ieder parkietje een 'speler' is, onze oude parkietjes speelden eigenlijk nooit met speelgoed, blijkbaar vermaakten ze zich prima met elkaar (ik weet het niet meer, weet alleen dat ze eigenlijk niet speelden). Dus voor sommige parkietjes zijn speeltjes minder belangrijk dan voor andere.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

opal, sitah en misty

hoi

ik heb een groep van 8 parkieten ze kunnen met elkaar spelen maar speelgoed heb ik er ook in hangen
in het wild spelen parkieten ook met van alles dus waarom zouden onze vogeltjes het dan niet mogen
bij mij spelen ze met takken,trapje en sisal touw en dat vinden ze het einde om mee te spelen als de ander even geen zin heeft om te spelen

groetjes yvo

karin v h

Ja, heel veel meer valt hier niet over te zeggen. Ik sluit mij ook bij de kreet aan speelgoed is noodzakelijk.

Ik wil wel even kwijt dat het gekke is dat kleintjes meer behoefte hebben aan speelgoed dan de parkietjes van 5 jaar.
Als ik bij mij iets nieuws in de kooi hang moet ik zorgen dat de 'meute' in de kooien zitten, als ik dat niet doe dan kan ik ze er niet in krijgen -eng-eng-eng..... :o :o
Als ze allemaal in de kooi zitten kunnen ze wennen aan het speelgoed.
De ouderen gaan altijd aan een andere kant zitten, de kleintjes kijken even de aap uit de boom en gaan er dan op af.
Als de kleintjes het eenmaal hebben aangeraakt komen de ouderen ook vanzelf. Dit heb ik hetzelfde met de biobox gehad - de kleintjes springen erop en de ouderen komen kijken als het op is. ;D
Groetjes karin

nick

Ik sluit me bij iedereen aan.
Speelgoed is heel belangerijk, want anders gaan ze zich
vervelen en dus veertjes uit plukken.

Gr nick en jimm (die niet zonder zijn speelgoed kan :)  )