Vogelzand beperkt houdbaar?

Gestart door Sonline, november 18, 2006, 18:26:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sonline

Misschien een hele gekke vraag, maar ik stel hem toch!  :P

Is vogelzand beperkt houdbaar? Ik was vandaag fanatiek aan het opruimen en kwam toen ineens een pak vogelzand tegen, wel al open geweest, maar gewoon keurig in de verpakking met deksel er op. In maart 2003 is mijn vorige vogel Tweety overleden en daarna heb ik tot 4 weken terug geen vogel meer gehad. Ik kan het wel gewoon klakkeloos op de bodem van de kooi van Mickey strooien, maar besloot het voor de zekerheid toch even na te vragen bij de echte kenners. Er staat geen houdbaarheids datum of info hierover op de verpakking!

karin v h

Hallo Sonline,
Als het schelpenzand niet meer lekker ruikt zou  ik het niet meer gebruiken maar als hij vacuum is afgesloten dan zou het geen kwaad kunnen.
Het meeste schelpenzand ruikt naar Anijs maar ik zou niet te lang twijfelen niet lekker ruiken (muf) dan gooi je het weg of je vult er een speldenkussen mee.
Groetjes karin

Josephine

ja ik zou ook even ruiken of het nog net zo ruikt als ''vers'' vogelzand. En of het er ook zo uit ziet. Dan kan je het denk ik gewoon gebruiken...

Parkieten-Freak

Zand kan niet bederven en heeft geen uiterste houdbaarheidsdatum. Het anijsaroma is kunstmatig toegevoegd, de geur zal vervliegen met de tijd. Geen probleem.


Moppers

Iets waar je wel op moet letten, is of er in de tijd dat je het niet gebruikt hebt, niks in terecht is gekomen. Ook zat het in een afgesloten verpakking, het kan zijn dat er via een dun spleetje vocht in is gekomen of dat er bijvoorbeeld motjes in zijn gekropen die er hun eitjes in hebben gelegd.
Zolang dat niet het geval is, en het zand er dus nog uitziet alsof het net vers is (droog, geen klontjes, geen rare dingen ertussen), dan kan je het nog gewoon gebruiken. Zand zelf kan niet rotten of bederven.

(en gefeliciteerd met Mickey  :D)

Sonline

Bedankt voor de reacties, het trommeltje zat goed dicht en de anijs geur kwam me tegemoet! Ziet er ook goed uit verder. Dus dat kan mooi in de bak!  ;D

Safrena

Hey Sonline

In mijn terrarium gebruik ik ook schelpenzand.
Deze terra moet maar om de vier maand schoongemaakt worden ;)
wordt hier wel iedere nagekeken en indien nodig gezeefd ;)
Sommige mensen vervangen het maar om de zes maand :-X

Dus schelpenzand kan heel lang meegaan

vele groetjes