Chagrijnig door de rui?

Gestart door emceeelwee, november 13, 2006, 20:32:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

emceeelwee


Misschien een domme vraag hoor, maar ik heb het idee dat Kiki chagrijnig wordt zodra ze in de rui komt. Kan dat door de rui?

Ze gaat nu weer de rui in. Normaal hapt ze niet naar mijn vinger. Nouja, soms dan. Maar nu iedere keer. Dat heeft ze de vorige "ruien" ook gehad. Of zou er een andere oorzaak zijn?

Caradow

door de rui voelt ze zich niet helemaal lekker en ja, dat voel jij

Maur@

Rui is drama voor een vogel. Dat kost zo ontzettend veel energie. Ik denk wel eens, vergelijk het met ongesteld zijn...........oeps wat kunnen we chagrijnig zijn.

roha

Haha  ;) een leuke vergelijking  :D

Roha

Safrena

Hey emceeelwee

Parkietjes worden inderdaad veel chagrijniger als ze in de rui zijn en dan al helemaal zeker als het popjes zijn
Heel veel hout geven is heel goed. Daar kunnen ze hun boos zijn op uit werken, doe ik hier ook
Zo blijven mijn vingers een beetje gespaard ;)

Vele groetjes

Mars

Mijn vingers blijven momenteel niet gespaard en ik vraag me af hoe lang de rui ongeveer duurt (jeugdrui), dan weet ik wanneer ik de pleisters van mijn vingers af kan halen (grapje!).
Maar even serieus: het schijnt zo te zijn dat ze wat kribbiger worden in de rui en daar houd ik mij dan maar aan vast.

Jim is al weken (een week of 4/5) aan het ruien. En heeft deze week ook twee vliegpennen verloren (goed nieuws voor gekortwiekt parkietje), zijn koppie is echter nog steeds bijna helemaal gestreept.
Ik dacht dat de rui een week of drie duurde?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Scotty - Keecko

Een rui duurt 4 - 6 weken. Bij Keecko duurde het +/- 6 weken, maar bij Scotty was het korter. Ruien zijn waarschijnlijk verschillend. Het hangt ook af of ze bij het raam staan, de voeding, enz. Als ik het goed heb ???

Bij Keecko zijn de streepjes nu aardig weg op haar voorhoofdje, maar er zit nog 1 klein stukje met zwarte streepjes, ziet eruit als een stipje op haar kopje, zo schattig! :P ::)

Groetjes Ilse

Ingrid

Ik sluit mij aan bij Ilse ;).
Verder is het zo dat het zachte weer ook van invloed is op de rui. Door het onnatuurlijke warme weer voor deze periode van het jaar kan de rui wat moeizamer cq. landuriger verlopen.

emceeelwee

Okay, bedankt voor jullie antwoorden... Ik zal Kiki dan maar een beetje met rust laten dan. Wel sneu voor Pien ???

Is het trouwens met de rui zo dat parkieten die samen wonen op een gegeven moment tegelijk in de rui komen? (zoiets al vrouwen die in een huis wonen ook tegelijk ongesteld worden  ;)) Gewoon even benieuwd...

Caradow

niet echt... Coco en Ukkie ruien meestal na elkaar, als de een klaar is begint de ander... en ze wonen toch al 2 jaar samen...

roha


Is het trouwens met de rui zo dat parkieten die samen wonen op een gegeven moment tegelijk in de rui komen? (zoiets al vrouwen die in een huis wonen ook tegelijk ongesteld worden  ;)) Gewoon even benieuwd...
[/quote]

Nee, dat lijkt zo misschien. Ze ruien wel ongeveer in dezelfde periode, dat komt omdat ze met dezelfde temperatuurswisselingen te maken hebben.

Roha