Nieuwe Parkiet

Gestart door joey, juni 27, 2005, 18:59:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

joey

hallo
Ik heb vanaf vandaag een nieuwe parkiet erbij gekocht voor mijn Joey
ze zitten al de hele tijd tegen elkaar aan te kletsen.
moet ik echt zo lang wachten voor dat ik ze samen kan zetten



                                    gr sylvia

Jorijn

Het beste kun je toch even 1 a 2 daagjes wachten zodat je nieuwe parkiet kan wennen :)
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Anita & Marisa

Het is inderdaad het beste om ze te laten wennen aan elkaar. Op deze manier kunnen ze elkaar leren kennen e.d.
Wij hebben nu een logeetje. Zij moesten ook aan elkaar wennen. We hebben ze eerste een dag in hun eigen kooitje gelaten. De dag erna hebben we onze parkiet eruit gelaten en hij ging natuurlijk gelijk op onderzoek uit! Wie is die vreemde vogel, haha!
Het logeetje Spooky vond het ook erg interessant en omdat deze parkiet handtam was haar kooitje hebben we haar de dag erna ook uit gelaten. Ze leerde alle plekjes van Chico, onze parkiet. Ze moesten inderdaad aan elkaar wennen. Ze kwamen steeds een stapje dichterbij elkaar. Pas na ruim een week knuffelden ze elkaar en werden ze steeds closer. Ook gingen ze bij elkaar in het kooitje zitten. Onze eigen parkiet meer bij Spooky dan andersom, want Chico is nog wel erg dominant (het is zijn huis en kooitje).

Het beste is om de twee parkieten samen in een nieuwe kooi te zetten. Als je ze bij degene die je al hebt in de kooi zet, gaat hij zijn terretorium beschermen.
Maar als het niet anders kan, kun je misschien ook zijn speeltjes even veranderen. Zodat het voor hem ook een beetje vreemd is.
Maar het belangrijkste is dat je de parkieten rustig aan elkaar laat wennen. Dus door ze in de kamer te laten vliegen. Dan komen ze vanzelf bij elkaar in hun kooitje en kun je zien of ze eraan toe zijn.

Veel plezier met je parkietjes!

Veel liefs,
Anita en Marisa.

joey

hallo
Joey is al 8 maanden alleen,en is erg  verlegen is gewoon zijn aard.
Ik merk dat de nieuwe parkiet Ian een veel sterker karakter heeft.
ik heb hem sinds gisteren en al vanalles mee gemaakt met hem hij heeft al een badje genomen,al klem gezeten in de voerbak,dat was even zweten voor mij!!
hij niet!kwam niet echt onder de indruk van alles wat er gebeurd was.Hij ging meteen weer op onderzoek uit.Na 10 min in zijn kooitje was die al aan het eten en drinken. En klauteren als de beste ik stond daar echt van te kijken.Dat ben ik met joey niet gewend.Ik hoop dat het goed gaat straks met die 2.Ik vind het wel leuk om te zien hoe ze al op elkaar reageren. :) Ik denk dat het wel allemaal goed gaat komen



                                            groetjes Sylvia

Andrea

Hoi.

Een actief pietje dus. Uit je verhaal maak ik op dat hij zich al goed thuis begint te voelen bij jullie. Leuk. Nu nog de parkieten aan elkaar laten wennen, en dan heb je een gezellig stel bij je.
Groeten, Andrea.

Anita & Marisa

Hoi hoi,

Wat geweldig om te horen! Super!
Wij hadden ook een heel rustig parkietje. Zij is helaas overleden. Na een tijd hebben we weer een vriendje genomen en hij is zóóó totaal anders. Precies hoe je jouw nieuwe parkietje beschrijft! Voor ons was het af en toe ook even slikken, we hielden soms ons hart vast! Maar we kunnen veel om hem lachen. Hij werd erg snel tam, omdat hij niet bang was voor iets en alles wilde zien. Hij barst van de nieuwsgierigheid en dit overwint alles!

Nu hebben we een logeetje en in het begin domineerde onze parkiet het logeetje. Maar geef ze de ruimte en roep af en toe de vogel bij je, even aandacht voor hem.
Ze zitten beiden in hun eigen kooitje. Onze parkiet gaat vaak bij haar in het kooitje zitten, maar het logeetje mag niet in zijn kooi. Hij laat wel zien dat hij hier de baas is (denkt hij  ;) )

Bij jou zijn de rollen omgedraaid. Je had een rustige vogel en er komt een impulsieve bij. Probeer ze beiden ook individuele aandacht te geven.
En laat ze goed aan elkaar wennen, voordat je ze bij elkaar zet.

Veel plezier met je parkietjes!

Liefs,
Anita en Marisa.

jeroen

ik heb sinds 1,5 week een parkietje erbij en ook mijn parkiet die ik al had is ook erg rustig en verlegen en erg op mij gesteld... nu is die nieuwe erg bijdehand en helemaal niet verlegen... nu liet ik ze vandaag los (samen) en ik merkte dat mijn oude vogel zeg maar dit eng vind en werd ook boos op die nieuwe mijn oude vogel ging ook zijn kooi in en met zijn speeltjes spelen hij keek niet eens naar de nieuwe...

Sonja

Hoi Jeroen,

Dit herken ik wel van mijn parkietjes.
Je eerste parkietje is misschien een beetje jaloers, hij moet jouw aandacht nu delen met een soortgenootje, en da's toch even wennen...... :) Vooral omdat je schrijft dat hij erg op jou gericht is. Die band laat hij zich zomaar niet 'ontnemen', vandaar zijn beetje 'boze' gedrag naar de nieuweling.
Hierboven schreven Anita en Marisa het al: geef ze allebei apart ook voldoende aandacht, dat is wel belangrijk!
Dat je eerste parkiet niet naar de nieuwe kijkt, is maar schijn, hoor. ;) Hij weet waarschijnlijk in eerste instantie even niet goed, wat hij ermee aan moet, en reageert daarop door zich min of meer onverschillig op te stellen.
Ik weet niet of je eerste parkiet lang alleen is geweest, dat kan ook schelen. En de ene keer klikt het eerder, dan de andere keer. Maar 1,5 week is nog wel erg kort.
Geef het nog wat meer tijd, ik denk dat het wel goed gaat komen. ;)

Succes.

Groetjes, Sonja.

jeroen

oke bedankt voor je antwoord, maar kan ik ze wel gewoon elke dag samen loslaten ook of moet ik nog even wachten ???

Sonja

Hoi Jeroen,

Je kunt het beste je parkietjes in aparte kooien bij elkaar in de buurt zetten, zodat ze elkaar goed kunnen zien, en zo alvast een beetje aan elkaar kunnen wennen. Je schrijft dat je je nieuwe parkietje al 1,5 week hebt, dus ik denk dat je ze wel een poosje samen kunt laten vliegen, maar blijf er wel bij!
Je merkt het vanzelf als ze toenadering gaan zoeken bij elkaar. Soms gaan ze op een gegeven moment uit zichzelf samen in dezelfde kooi zitten.
Het is even afwachten hoe het gaat.

Succes! ;)

Groetjes, Sonja.

jeroen

#10
ja ik liet ze dus gister samen los en die nieuwe achtervolgt de ander dus voordurend en dat vind hij niet leuk.....nog niet leuk....haha hij schrok ervan


oja en ze zitten al allebei in een aparte kooi

Sonja

#11
Hoi Jeroen,

Als je eerste parkiet het echt (nog) niet leuk vindt, is het beter, om ze een voor een los te laten vliegen. Anders heeft je eerste parkietje teveel stress, omdat de ander steeds achter hem aanvliegt.
Op deze manier kunnen ze allebei in hun eigen 'tempo' aan elkaar wennen.
Het gaat nu denk ik, voor je eerste parkietje, allemaal een beetje te snel.
Ik zou ze 1 voor 1 de vrijheid geven om te vliegen, totdat je eerste parkiet meer aan de aanwezigheid van de nieuwe parkiet gewend is. ;-)
Als dit allemaal goed gaat, kun je ze eens samen los laten.

Succes.

Groetjes, Sonja.

jeroen

oke ik heb mijn vogel gewoon die 1,5 ook losgelaten die nieuwe niet
toen leek het volgens mij goed te gaan omdat hij heel gezellig bij hem ging zitten op de kooi enzo..... maar ik ga het lekker rustig aan doen het komt vast wel goed !! die nieuwe laat ik denk ook nog even in de kooi want hij is nog niet echt handtam en ik krijg hem moeilijk in de kooi steeds moet ik met de kooi naar hem toen....dan stapt hij er zo in

Sonja

Hoi Jeroen,

Ja, neem de tijd er gerust voor. ;)
En het is een goed besluit om je nieuwe parkietje pas uit de kooi te laten, als hij handtam is, dan kun je hem makkelijk weer terug in de kooi zetten, als hij naar binnen moet.

Veel plezier met je twee gevleugelde vriendjes. ;)

Groetjes, Sonja.