Kweken van vogels

Gestart door pakkie, november 10, 2006, 16:55:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pakkie

Hallo!

Ik ben 13 jaar en zou het erg leuk vinden als mijn twee vogeltjes, Piep en Co, verliefd op elkaar werden (ik zie ze al aardig met elkaar bezig zijn, ze zijn allebei bijna 1) en dat er dan eieren komen. MAAR: ik moet natuurlijk naar school, en is dit een goed idee? Want als ik er voor ze moet zijn als ik naar school moet, kan dat natuurlijk niet. En wat is het risico dat er komt als die vogeltjes geboren worden? Kunnen ze ziek worden, en zo ja, gebeurt dat vaak? Ik snap dat ik dan naar de dierenarts moet, maar daar heb ik eigenlijk niet zo'n zin in. (Vooral m'n ouders niet, die moeten betalen..!) Wat is het beste voor mij? Kan ik dit gewoon doen of moet ik goed met m'n ouders overleggen?

Sara

Hallo,

Ik heb ook een nestje gehad met mijn parkietjes toen ik 13 jaar oud was(bijna 14)
en daar heb ik één jonkie uit gehad.Omdat ik natuurlijk ook op school zit,heb ik het zo uitgerekend dat het kleintje geboren wou worden tijdens de examens.Ik heb dan elke namiddag vrij en dus had ik tijd genoeg voor mijn parkietjes.
Ik ben ook al meer dan een halfjaar op voorhand begonnen met informatie te zoeken.
Ik heb een héél word-document,waar gewoon alles in staat over broeden.
Dat document bestaat uit 15 pagina's waar ik dus meer dan een halfjaar aan gewerkt heb.
Ik heb alle informatie opgezocht op internet,en op de eerste pagina
staan dus ook alle site's waar ik de info gevonden heb.
Ik heb deze bladen afgeprint,en zorgvuldig in een mapje gestoken.
Ik heb dit meerderemalen gelezen en er goed over nagedacht.
Toen ik er zeker van was dat ik nu wel voldoende wist over het broeden,
heb ik een lijstje gemaakt met alles wat ik daarvoor nodig had.
Toen ik alles bij elkaar had,was het intussen voorjaar geworden en heb ik de broedblokken opgehangen.En hier zit ik nu met een mooi grasparkietje van al 5 maanden oud .Ik kan je zeggen dat een nestje hebben erg leuk is,maar het is niet zo gemakkelijk als dat het soms lijkt want hoe goed je ook geinformeerd bent erover,de kans is niet heel erg groot dat je kleintjes ziek worden,maar de kans is wel aanwezig,en dat wil zeggen dat je er toch op voorbereid moet zijn en naar de dierenarts moet mogen gaan als er iets met je parkietje(s) scheelt.Hier kan je nog informatie vinden over broeden:
http://www.parkietenfreak.nl/a-broeden.php
Ik hoop dat je er heel erg goed over nadenkt voordat je begint.
Veel succes ermee,
groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Annika

Citaat van: pakkie op november 10, 2006, 16:55:16
Kunnen ze ziek worden, en zo ja, gebeurt dat vaak? Ik snap dat ik dan naar de dierenarts moet, maar daar heb ik eigenlijk niet zo'n zin in. (Vooral m'n ouders niet, die moeten betalen..!) Wat is het beste voor mij? Kan ik dit gewoon doen of moet ik goed met m'n ouders overleggen?

dan zou ik zeggen : NIET DOEN !

Sara

Even offtopic:Als je van je ouders niet naar de dierenarts mag,zou je ook best geen parkietjes aanschaffen.
Wat doe je dan met je parkietjes die je nu hebt als ze ziek worden?
Als je dieren hebt,heb je verantwoordelijkheid,en eigenlijk ben je dan wel verplicht om ermee naar de dierenarts te gaan als er iets mis is.Hierover moet je ook nadenken voordat je je dieren aanschaft.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Caradow

Je moet sowieso altijd goed met je ouders overleggen. Je bent nog minderjarig en als er iets mis gaat zijn jou ouders verantwoordelijk, ook al zijn de diertjes van jou....

Je doet er goed aan om heel veel te lezen over kweken en je heel goed realiseren dat er heel erg vele mis kan gaan. tuurlijk, het hoeft niet en als alles gaat zoals het hoort dan is dat alleen maar heel erg leuk, maar de risico's zijn heel erg groot.  Waarom wil je eigenlijk graag jonge vogeltjes...  en wat gaat er met de jongen gebeuren als ze uitvliegen... houd je ze zelf? verkoop je ze?

Wat doe je als je popje het niet aan kan en oververmoeid raakt en misschien wel sterft..

En ben je al bekend genoeg met grasparkietjes, om ziekteverschijnselen te herkennen, gedrag herkennen...

Nee, bezint eer ge begint...

Als ik jou was zou ik gewoon lekker genieten van mijn parkietjes en als je volwassen bent en je wilt nog steeds graag kweken... kijk dan eens verder.