rare (gevaarlijke) kunsten

Gestart door Mars, november 07, 2006, 10:53:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mars

Beste mensen,

Even een advies gevraagd. Jim's favo speeltje is zijn ringenketting: je weet wel 5 gekleurde ringen in elkaar met een bel er onder. Hij speelt er graag mee, door het ding een zwaai te verkopen en naar het slingeren te kijken, er dan op te springen, door met het belletje te spelen enz. Kortom vele uren speelplezier, het is echt een plezier om naar te kijken.
Hij heeft echter nog een ander spelletje: twee maanden geleden zag ik hem door een van de ringetje 'kruipen' (de ketting hangt, dus kruipen is niet echt de juiste term), ik schrok behoorlijk, maar dacht dat Jim ook geschrokken was. Helaas, sindsdien heeft hij het nog een aantal keren gedaan. Gisteravond deed hij het nog een keer: hij is inmiddels iets gegroeid, maar blijkt er nog steeds doorheen te kunnen.

Alleen: hoe lang duurt dat nog, als alles goed gaat wordt Jim eindelijk nog wat steviger (het is maar een dun vogeltje) en past hij niet meer door zijn ring. Wat nu als hij vast komt te zitten, terwijl ik niet thuis ben? Maar zijn speeltje wil ik hem eigenlijk niet afnemen. Wat zouden jullie in mijn situatie doen? Weet iemand een vergelijkbaar speeltje met grotere (of juist kleinere) ringen? Ik heb het namelijk nog niet in de dierenwinkel gevonden. Of zal het uiteindelijk wel wat meevallen?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sonja

#1
Hoi Marcia,

Zelf zou ik voor de veiligheid kiezen voor grotere ringen.

Je zou eens kunnen kijken bij valkparkietenspeelgoed, dat is net een maatje groter allemaal.

Misschien zit hier iets voor je bij:
http://www.valkparkiet.net/N_frame.html?http://www.valkparkiet.net/

Je zou eventueel ook zelf iets kunnen maken, bijv. een paar van deze ringen aan elkaar vastmaken:
http://www.sandraspetsparadise.nl/shop/product_info.php?cPath=30_75&products_id=794

Groetjes, Sonja.

Ellenvdb83

Dit is nou precies wat ik me ook wel eens heb afgevraagd. Wij hebben Tjip nu twee weken en het gaat op zich wel goed, ze is nog niet handtam, maar op de goede weg. Wij hebben ook zo'n ringenketting in de kooi hangen. Ze speelt er niet mee, maar hij hangt tegen de rand van de kooi en soms als ze over de wand van de kooi klimt, 'kruipt' ze ook wel eens door deze ringen. Het lijkt nog steeds goed te gaan, maar ook ik vraag me af hoe lang dit duurt. Ze is nu tien weken, dus ze zal misschien nog best wat groeien. Ik kijk het nog heel even aan.

Mars

Hallo Ellen en Sonja,

Bedankt voor jullie reacties. ik denk dat ik deze week maar eens ga kijken naar de mogelijkheden om zelf een soortgelijke ketting te maken. Kopen wordt misschien lastig via internet, er staat meestal niet bij hoe groot de ringen zijn. Die link van de losse houten ringen is daarbij wel heel erg handig!

Bedankt voor je zoekwerk, Sonja.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Josephine

Citaat van: Sonja op november 07, 2006, 12:24:04
Je zou eventueel ook zelf iets kunnen maken, bijv. een paar van deze ringen aan elkaar vastmaken:
http://www.sandraspetsparadise.nl/shop/product_info.php?cPath=30_75&products_id=794
Die ringen hebben een doorsnede van 11 cm! Als je er daar een paar van aan elkaar maakt dan moet je wel een erg grote kooi hebben!!! ik denk dat de ringen van het speeltje 5 cm doorsnede zijn misschien nog wel kleiner.

Groetjes Josephine

mozart

Misschien is dit een optie!
Als ie hier in vast komt te zitten is het niet best!
Te koop bij verschillende dierenwinkels.
groet Mozart

Die van mij vinden deze ook geweldig!

[verwijderd door de beheerder]

Ranni

Hallo,

Ik ken het leuke spelletje wel. Door de ringen klimmen, koppeltje duikelen, was Jop's favop bezigheid toen hij klein was. Toen hij groter werd deed hij het gelijk niet meer. Alsof hij snapt dat hij niet meer met zijn gegroeide lichaam door de ring past. Toen verzon hij gewoon andere leuke spelletjes met zijn ringen.

Toevallig ging de parkiet van mijn ouders, Lilo, daarnet ook weer even door de ringen klimmen. Lilo is anderhalf jaar, en een stevig mannetje om te zien, en hij paste er wel door. De tweede keer wilde hij er weer doorheen klimmen, maar toen durfde hij op laatste moment het toch niet aan. terwijl eerste keer wel goed ging..zat niet vast ofzo.
Ik denk dat parkietjes zo slim zijn dat ze snappen of aanvoelen dat ze te groot zijn voor sommige trucjes, als ze het speelte al kennen....

groetjes

kekavo

Hoihoi,
Ja, bekent probleem. Lucky slaapt erin. Is veel leuker dan slapen op je schommeltje denk ik.
Die is natuurlijk ook nog klein, maar ik denk niet dat er echt problemen gaan komen als hij straks wat groter is. Volgens mij voelen ze op een gegeven moment best wel dat het allemaal niet zo best meer past, en dan houden ze vanzelf op.
Paco, mijn vorige parkiet, deed dat ook met zijn voerbakje. Daar zit een kap op, maar ze kreeg het voor elkaar om er met de kop naar voren in te klimmen, zichn om te draaien(!) en er dan met de kop naar voren ook weer uit te komen. Maar daar is ze ook vanzelf mee gestopt toen ze groter werd.
Ik denk dus dat je je niet te veel zorgen hoeft te maken, het zijn slimme beessies!

Mars

Hey,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik weet niet of parkietjes aanvoelen of iets past of niet. Ik moet altijd denken aan de parkietjes die tussen het voetensteuntje en het etensbakje door zijn gekropen en daardoor om zijn gekomen (volgens mij gelezen op deze site). Het zal me maar gebeuren dat ik thuiskom en Jim daar in een ringetje zie bungelen!

Mozart, hoe groot zijn die ringetjes van doorsnee? Want dat is zeker een optie. Ik heb ze nog niet gezien hier in Leeuwarden.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ingrid

Hoi Marcia,

Die ringen op Mozart's fotobijlage heb ik ook, ze zijn eigenlijk voor de grotere parkietensoorten, maar mijn vogels beleven er enorm veel plezier aan. De doorsnee is ongeveer 7 à 8 cm, ik heb ze gekocht bij de Hornbach, maar ook Tuinland/Intratuin heeft ze te koop.

Groetjes, Ingrid

Mars

Dan ga ik even bij de intratuin kijken.

Bedankt!!!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..