Het wil maar niet lukken met Japie

Gestart door Carl, november 06, 2006, 15:42:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Carl

Hallo allemaal,

Onze Japie is nu 5 weken bij ons in huis. Ricky degene die wij al hadden vind het allemaal wel heel gezellig en is er eigenlijk alleen maar tammer door geworden. Hij kletst je de oren van de kop af. Maar nu....Japie heeft totaal nergens behoefte aan, als Ricky uit de kooi is halen wij Japie er ook uit en zetten hem/haar ook op de kooi. Ricky vind het allemaal heel gezellig en vliegt ook graag achter elkaar op je hoofd en weer terug. Japie blijft op de kooi zitten en zit daar eigenlijk maar een beetje te zitten, doordat Ricky heel bewegelijk is wil hij af en toe ook nog weleens op de speeltuin zitten als ricky daar ook naartoe is gevlogen. Voor de rest blijft het stil rondom Japie, fluit heel af en toe, maar een beetje kwetteren of kletsen doet hij/zij niet. Weet iemand goede raad om Japie een beetje uit zijn schulp te halen. Het lijkt mij namelijk geweldig als Japie ook een beetje meer tot leven zal komen. Mijn vriend zegt...ja hij is nog jong geef hem tijd, ik weet ook dat je niet de ene parkiet met de andere kan vergelijken maar Japie blijft wel heel lang stil en heeft niet zoveel zin om te babbelen e.d..Dus als iemand mij een paar goede tips kan geven of weet wat ik hiermee aan moet.

Liefs Mirjam, Ricky en Japie

lotte

hej,
Een van mijn parkieten is ook heel stil maar als ik trosgierst op mijn hand leg komt ze weer tot leven en willen ze er alle drie aan eten helaas voor hun gaat dat niet, omdat mijn hand te klein is dus jagen ze elkaar weg en maken er een hele show van. misschien dat je dat ook eens kunt proberen om hem met een soort spel te lokken om ook wat meer te doen. En hij is er natuurlijk nog niet lang dus het kan ook gewoon zijn dat hij meer tijd nodig heeft om te wennen maar als je veel tegen hem praat went hij aan je stem en voelt hij zich ook sneller op zijn gemak.

Groetjes: Talitha, Croky, Twister en Kiwi

Cutie_lover

Hoe is ze/hij in de kooi ? Want een parkiet hoort denk niet zo levenloos te zijn..

Carl

Ja in de kooi zit hij/zij het liefst op een stokje en houdt alles wel goed in de gaten. Zit niet bol of wat dan ook. Maar ik weet gewoon niet meer zo goed wat ik ermee aan moet. Ten eerste vind ik het rot voor het vogeltje omdat hij/zij natuurlijk wel ziet dat ricky heel aanhankelijk is en ten tweede vind ik het ook rot voor ricky want die slooft zich enorm uit en wil heel graag spelen met Japie, maar meestal wordt het toch alleen spelen. Japie zit nu samen met mij boven op de computerkamer, dit is een vreemde kamer voor hem en zit dan ook een beetje gek om zich heen te kijken. Wat mij wel is opgevallen is dat het snaveltje van Japie continue op een kiertje staat, net of deze niet goed aansluit. Maar het is in ieder geval een heel stil vogeltje.

Groetjes Mirjam, Ricky en Japie

Mars

Maar even voor de zekerheid: geen diaree of ademhalingsproblemen (verhoogde ademhaling, aangezien snaveltje open staat)?
Dit om uit te sluiten dat je niet een ziek vogeltje hebt.

Uit wat voor omgeving komt Japie: alleen/ in volliere, enz. enz.? Weet je dat? Of heb je hem in de dierenwinkel gekocht? Het zou kunnen dat hij al snel uit het nest gehaald is en geen drukte om zich heen gewend is.

Ik kan je zeggen dat het een behoorlijke tijd kan duren voor je parkietje zich helemaal op zijn gemak voelt. Kijk eens wat hij wel leuk vindt/wat zijn aandacht trekt: belletjes, praten tegen hem, fluiten, tv-kijken (jaha... ze zijn er hoor!), met je mee typen...
Kletsen en kwetteren, doet die van mij nu pas na 4,5 maand, terwijl hij verder wel happy was, dus daar zou ik me niet al te veel zorgen over maken. Verder kan de kooi zijn veilige basis zijn en wil hij er daarom niet af. Maar ik begrijp dat hij ook in de kooi niet erg actief is?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Carl

Japie komt bij een hobbykweker vandaan, waar het er ook allemaal heel netjes aan toe ging. En het klopt inderdaad dat hij/zij in de kooi ook niet veel zegt of doet...ik zat te denken om misschien toch maar weer even twee kooien neer te zetten, maar denk niet dat ik ze daar beide een plezier mee doe.

Het stomme hiervan is wel, hiervoor had ik ook een vogeltje bij deze kweker gehaald en daar ging het naar mijn idee niet goed mee, nou dat kan gebeuren, want zijn andere vogeltjes (had ik ook gezien) waren allemaal gezond. Dus ik naar de dierenarts toe en antibiotica meegekregen i.v.m. de kropziekte. Maar het wilde maar niet lukken met dit vogeltje zat wel in een eigen kooi maar bleef heel stil. De kweker had toen aangeboden dat ik deze anders wel terug mocht brengen dan zou hij het nog een keer proberen of het bij hem beter zou gaan, en ik mocht een andere uitzoeken. Degene die ik heb teruggebracht daar gaat het heel goed mee, die heb ik ook gezien toen we de nieuwe op gingen halen was ook enorm tam en vond het heerlijk om continue bij hun te zitten, maar nu heb ik eigenlijk weer een zelfde dilemma...

De nieuwe die nu bij ons is (inmiddels vijf weken) poept wel normaal, maar net zat hij/zij bij me dan poept het de eerste keer goed en daarna is het in ene waterig...dan denk ik angst want voor de rest poept ie goed, eet goed, drinkt ook normaal voor een parkiet, af en toe dus. Dus ik weet het niet meer. Ik vind het echt heel erg jammer....

Groetjes Mirjam Ricky en Japie

Mars

Ik denk dat het dan gewoon een vrij angstig vogeltje is. Je schrijft zelf al dat je hem wel eens apart neemt, probeer dat vol te houden en met hem te spelen, zijn interesse te trekken in speeltjes. Of hem misschien van je hand te laten eten? Een beetje extra quality-time, doet hem vast goed :D

Vijf weken is best wel kort... dus zijn het waarschijnlijk nog gewenningsproblemen.

Zolang je parkieten niet (te veel) met elkaar vechten kun je ze wel samen houden. Het lost niets op om hem alleen te zetten, denk ik: hij zal zich alleen maar eenzamer voelen.

Succes! Probeer je niet te veel zorgen te maken... Je zult zie dat hij over een maandje wel wat los komt!

groeten Marcia

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Carl

Ja ik weet ook niet hoelang je er precies voor uit moet trekken. Maar als ik hem zo zie lijkt hij ook niet ziek te zijn, want hij houdt alles wel in de gaten en ook ricky. Waarschijnlijk is het dan gewoon een heel verlegen vogeltje, maar die van jou maakte in eerste instantie ook geen aanstalten om te gaan kwetteren of fluiten. Want ik kan me van ricky herinneren dat die heel snel in zijn sas was ook al was hij op dat moment nog niet tam. Misschien ook heel naief maar ik ging er ook eigenlijk een beetje vanuit dat als je al een parkiet had zitten en dat de tweede dan misschien ook wel wat sneller op zijn gemak zou zijn en heel veel over zou nemen van de eerste....in het begin dacht ik dit ook maar nu weet ik niet meer wat ik er van moet denken, maar ik zal hem/haar nu maar even elke dag apart nemen voor een half uurtje quality time,hihihihi en dan zullen we wel zien hoe het gaat. Na wat voor tijd begon jou vogeltje bij jou los te komen met kwebbelen en dingen ontdekken enzo?

Groetjes

Mars

Hmm, mijn vogeltjes is een beetje een lastig voorbeeld: ik vond hem de eerste 1,5 week zo stil en maakte me zorgen. Uiteindelijk bleek hij ziek te zijn. Na zo'n 2,5 week (dus na een week ziekte) ging hij wel heel snel spelen in de kooi en knabbelen op de kooi (aan een groot, dik touw), dus spelen deed hij al vrij snel. Alleen zei hij niets...
Hij is nu 4,5 maand en sinds een week laat hij zich echt gelden (en gaat ook geluiden na doen), pas twee weken geleden merkte ik dat hij wat luidruchtiger werd.

Dus over niets 'zeggen', kan ik je gerust stellen, maar over niet spelen, helaas niet... Jim is een echte 'play-boy'.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Carl

Het is ook niet zo dat Japie helemaal niet speelt maar vaak komt hij 's avonds een beetje tot leven, misschien wel een nachtvlinder, hihih. Maar goed ik heb een rol papier in de kooi hangen daar zit hij weleens aan te trekken en hij zit regelmatig op de schommel, aan een belletje trekken hier en daar, maar gewoon niet veel, onze ricky is ook continue in de weer maar goed ik zal het nog even aankijken en ben beniewd wat hij gaat doen als ik hem/haar elke dag even apart neem en even boven ga zitten. 1 ding is zeker ik wordt zeker weten onder gepoept,hihiii. :D

bluebird23

#10
In Januari hadden wij onze brammetje gekocht... niks zei die.. na een week bellen met de 'winkel'.. Als ik niet tevreden over hem was.... mocht ie wel terug..Nou nee, ik ben wel tevreden zei ik maar hij zit daar zo zielig..
stil..verder niks.. nou ja hij moet wennen, zeiden ze.. Ik maakte me zo'n zorgen..ik zou zeggen zoek maar eens naar mijn berichtjes.

Ik dacht als hij na een aantal weken niet reageert..gaat ie terug want ik wil niet dat ie een 'trauma' krijgt van hier..
En langzamerderhand raakte hij aan ons gewend.. Dat ie drukker werd in praten..duurde langer..Na 4 maanden vond ik het nog een vrij rustige vogel..
Intussen kreeg ie wel heel veel aandacht. Ik ging vaak bij hem zitten 'praten'.. hand in de kooi enz..Hij reageerde veel op de kraan, maanden lang..dan maakte hij eindelijk een fluitgeluid..als de kraan weer dicht ging.. hield hij zijn mond..
Intussen veel woorden herhalen (zijn naam)  Hij sprong later ook op mijn hand en ging uit de kooi..moeilijk erin..ik heb hier veel vragen gesteld in januari dit jaar, over  dit probleem..
En nu?

Hij is hier 10 maanden.. Dus 1 jaar en 10 maanden oud. (ongeveer)
Hij babbelt er vrolijk op los.
Perfect.. ondanks dat ze zeiden, "een vogel van een jaar oud leert niet meer 'praten'.. Zet het uit je hoofd..
Hij 'praat nu.'.
s'morgens is hij druk (ik ben dan weg) of we zitten aan tafel te eten in het weekend.
'smiddags, zok ook nu, slaapt ie..
rond 16.00 uur 17.00 en later wordt ie heel druk..

Hij zegt vanalles.. geweldig niet boven mijn verwachting, want ik geloofde erin dat hij het  zou doen, als ik maar energie in hem zou steken, en veel aandacht en praten.
Wat zegt ie inmiddels?
Brammetje zei die binnen 2 maand.
brammie.. 2 maand
Brammetje kusje.. binnen 8 maand
lekker eten. binnen 6 maand
lekker beesie. (beestje) Dit zei ik in het begin veel  tegen hem. later niet meer, ineens deze week zei hij het uit zichzelf.. vreemd, hj slaat kennelijk veel woorden op.. Waarschijnlijk kent hij wel meer woorden.
Ik leer hem nu Jacov zeggen (naam van mijn man..)

Hij zoekt veel contakt met ons, als wij opstaan uit de stoel en lopen richting hem, ook al lopen we richting, tv of naar buiten (tuin) Hij komt in 'de benen'  ensprinkt op zijn lager stokje en wil aandacht.. geeft kusjes.. plukt aan mijn haar, (wel uitkijken)  maakt kusgeluidjes.. de hele dag door..zo leuk...
Soms wil hij uit de kooi, maar meestal niet.
Krijg hem er moeilijk in..heeft niet meer zo'n trek in op mijn vinger zitten..Maar dat hoeft ie ook niet..van mij.. Hij is en blijft een beetje een vogel die '  de kat uit de boom kijkt' hihhihi. Ik let erop dat visite die soms komen hem niet uitproberen of bang maken of zenuwachtig.. Want dat vind men wel leuk.. ik niet dus steek er altijd een stokje voor..direkt want het is mijn vogel en die moet een ontspannen en plezierig leven hebben.
Hij is ontspannen en ingeburgert, en zingt en praat het 'hoogste lied'.
In een woord geweldig!

Carl

Super leuk om dit verhaal te lezen ;D, ben er ook gelijk een beetje meer in gerustgesteld. Maar ik denk ook dat onze Ricky heel overheersend bij Japie over komt, omdat Ricky dus ook heel veel praat, en kusgeluiden en kwetteren en noem maar op, eigenlijk een heel bijdehand vogeltje en Japie zit daar dan ook bij maar vind Ricky denk ik toch vaak een druktenmaker, maar ik zal het allemaal afwachten hij komt nu overigens wel al vaker uit zichzelf uit de kooi ...en zodra er weer vers eten is, is hij er ook als de kippen bij. Maar over het feit wat jij zegt "het lijkt een heel zielig vogeltje"dat heb ik inderdaad ook...maar goed, in ieder geval hartstikke bedankt voor je leuke en leerzame verhaal en heel plezier van jullie Brammetje!! ;D

Groetjes Mirjam, Ricky en Japie