Is het verantwoord om één grasparkietje te houden?

Gestart door Parkieten-Freak, november 04, 2006, 21:34:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Rory

Ik heb nu 1 parkietje maar moet in september weer naar school waardoor ik een stuk minder tijd zal hebben. Zelf zat ik dus al te denken aan 2e parkiet omdat ik niet wil dat hij eenzaam word.
Vanavond kwam mijn vriend met dat hij ook wel een parkietje wilt dus morgen gaan wij voor een grotere kooi kijken en als mijn vriend dan een parkietje ziet die hij wilt hebben dan nemen wij die meteen mee :D

Mandy

Als ze van nature in groepen leven, dan is mijn mening dat je dat thuis ook moet doen en al helemaal als je een normale fulltime baan hebt.
En dat geldt niet alleen voor parkieten.
Zoiets kun je niet alleen voor je zelf doen, ze leven niet voor niks in groepen!

Ik heb er 4, en ze hebben het leuk samen. Ze delen alles.
En als ik thuis kom dan moeten ze allemaal even hun verhaal kwijt, zo lief!

Moppers

N.a.v. dit topic: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=18247.0
en een verzoek van Sonja vervolg ik de daar ontstane discussie hier.

CiteerIk ken mensen die er ervaring mee hebben dat ze er een parkiet bijkochten waarna hun oorspronkelijke parkiet noch nauwelijks oog voor ze had. Ik heb mijn parkiet in de eerste plaats gekocht om wat gezelligheid voor mezelf en inderdaad in de hoop dat hij naar mij toetrekt. Ik vind het niet zo sympathiek van je om dat "een beetje egoïstisch" noemen. Lijkt me niet dat dit forum ervoor bedoeld is elkaars gedrag te veroordelen.
Het zou best kunnen dat die parkiet om meerdere redenen dan het nieuwe vriendje geen oog meer voor de mensen had. Misschien dat die mensen er niet genoeg aandacht meer aan besteedden om het parkietje tam te houden. Je kan niet zeker weten of het veranderde gedrag van het parkietje puur en alleen door de komst van een tweede parkietje is veroorzaakt.
Daarnaast geef ik je mijn mening. Dit is nou eenmaal hoe ik erover denk. Daar kan je het mee oneens zijn. Maar als ik mijn mening geef om een advies te beargumenteren, kan je erover nadenken of je het met mijn mening eens bent of juist niet. Of je kan je ergeren aan het feit dat mijn mening wat recht voor zijn raap is, maar daar schiet je niets mee op. Ook als je het niet met mijn mening eens bent, kan je er nog best wat aan hebben als het jou helpt tot het vormen van je eigen mening.

pierewiet

ik had al een paar jaar een parkietje, Pierewiet genaamd. op een gegeven moment had ik het idee dat ze een beetje wegkwijnde. ik heb er toen een parkietje bij gekocht. ze is nu weer helemaal vrolijk. ik vind dat je parkieten samen moet houden.

miep

Het is op dit forum al eerder gezegd, maar het ligt heel erg aan hoeveel aandacht een parkietje krijgt of het verantwoord is om er maar een te houden.

Ik zou hierbij een voorbeeldje willen geven. Findus, de lichte parkiet achter op de foto, is bij mij aan komen vliegen. We hebben hem gehouden toen we de eigenaar niet konden vinden. Het is een heel lief beestje, en alleen was hij heel vrolijk, altijd te kwetteren en (als ik thuis was) zat hij te frunniken met mijn haar.

Nu hadden onze buren ook een parkietje, dat ook alleen zat. Zij kreeg echter weinig aandacht en zat altijd stil in de kooi. Op een gegeven moment hebben zij gevraagd of wij haar over wilden nemen. Toen zij bij Findus in de kooi kwam, was ze in het begin nog erg schuw en stil (ze was ook een jaar of 2 maar niet tam).  Nu voert ze echter meestal het hoogste woord!

margriet

Het is zoals al vaak gezegd het hangt niet alleen van het diertje af maar ook van de tijd die je hebt.
Mijn Sweety is afgelopen vrijdag plotseling gestorven, nog geen 2 jaar. Hij was de enige hier in huis maar ik ben veel thuis en dan stond de kooi altijd open. Niet alleen de kooi en speelboom waren z'n speelplaatsen maar de hele woonkamer en vooral de aanrecht was ontzettend geliefd. Hele verhalen vertelde hij dan maar ook op de grond, met een balletje in z'n snaveltje, was een pretpark. Hij was echt mijn maatje zodra ik 's morgens maar iets liet horen praatte hij terug.
Hele zinnen kon hij zeggen bv. "Sweety kusje, lekker buiten spelen, gezellig toch" en nog veel meer. Heel vaak kwam hij op m'n hand zitten en dan moest er hevig gekroeld worden soms ging zelfs z'n pootje in z'n buikje en koppie in nek of hij zat heerlijk te poetsen.
Omdat hij het zo naar z'n zin had voelde ik mij niet schuldig of egoïstisch was zelfs bang dat wanneer ik een 2e diertje kocht het misschien niet klikte wat dus kan zoals ik lees.
Belangrijkste is toch dat we allemaal dat doen wat voor de diertjes het beste is en dat is liefde geven.
Ik kreeg ontzettend veel liefde terug

joopie en mutz

mijn voorkeur gaat naar 2 of meer.
ik had er eerst 1 ik had het gevoel als of hij eenzaam was toen hebben we een vriendje er bij gedaan.
alleen deden we hem meteen bij de andere in de kooi wat de meeste mensen afraden maar het ging perfect.
meteen kwam de parkiet die eerst alleen was naar de andere ze begonnen meteen te kroelen en te snavelen.
en daarom ben ik ervoor om er 2 te nemen want dan hebben ze ook elkaar.

toto :)

ps ik zie net dat ik dierenvriend geworden ben leuk! :D ;D

SjempieJ

Ik ben het helemaal mee eens dat het groepsDieren zijn :)

toen wij onze Parkieten gingen halen voelde ik me zo Schuldig als ik er 1 nam, daarom heb ik er 2 genomen. ;D
Wij dachten ook toen we erover dachten dat we ze namen, 'Ja we nemen er 2 '. :)
Anders vonden we het een beetje zielig als hij alleen was. Bijv. als wij allemaal naar werk en School waren.
En natuurlijk ook als we op vakantie zijn.
Dus namen wij de beslissing dat we er 2 namen :)
Ze zijn zo lief Samen  :-*
Het is ook heel schattig om te zien, Ze knuffelen de hele tijd. En Snavelen  :-* :-X  :-* :P ::)
Nu ben ik heel blij dat ik er 2 heb :)

Deem

 Zelf heb ik nu een grasparkietje maar wil er graag eentje bij. Ik geef er genoeg aandacht maar ze zit toch als ik op school zit en mijn ouders zijn aan het werk alleen een paar uur.  :( Maar als ik dan thuis kom gaat ze heel lief fluiten :-*

lovesbudgies

Het ligt er denk ik aan wat het karakter van je parkietje is, mijn ene parkietje houdt heel erg van andere vogeltjes en lekker vliegen en nestjes bouwen, maar ze houdt niet van spelen en met mensen weet ze niet zo'n raad, een echte 'vrije' parkiet. Die kan niet alleen vind ik.

Maar mijn andere parkietje wil altijd bij mij zitten en knuffelen en spelen en wil bij alles betrokken worden, als zo'n parkietje genoeg aandacht van zijn 'mensen-vriendje' krijgt, kan hij denk ik wel alleen.


Ook denk ik dat als een parkiet z'n maatje overleden is, hij niet de rest van z'n leven alleen kan blijven, maar na een tijdje een nieuw vriendje moet krijgen.

Ik kreeg trouwens laatst het advies van een 'parkieten-expert' (niet van dit forum btw) dat ik geen nieuw vriendje voor mijn parkiet moest zoeken, omdat als ze gewend waren alleen te zijn, ze geen nieuw vriendje willen. Nou weet ik dat mijn parkietje eenzaam is, en absoluut een vriendje wilt! Dus ik denk, vertrouw op je eigen gevoel, je kent je eigen vogel zelf het beste.

Judith

Het is al een tijdje geleden dat hier iets is gepost, maar ik wou er toch iets over zeggen.
Ik heb nu twee parkietjes, Kaipo en Rio.
Ik kon eigenlijk kiezen tussen beide, ik had Kaipo gekozen, Rio ging terug mee met zijn baasje.
Ik had ze samen zien spelen en het was heel leuk om te zien.
Ik had Kaipo dan een tijdje, en hij was heel rustig en speelde niet echt met de speelgoedjes in zijn kooi.
Ik dacht dat het gewoon zijn karaktertje zou zijn. Toch besloot ik om zijn broertje, die ik de naam Rio gaf, ook te gaan kopen.
En samen waren ze constant  vrolijk aan het vliegen, aan het kwetteren, veel drukker in de kooi en ze spelen veel met hun speelgoedjes.
Er was een heel duidelijk verschil met Kaipo alleen en Kaipo en Rio samen.
Ookal kreeg Kaipo toen hij alleen was heel veel aandacht van mij.

Vorig jaar had ik een parkietje, Ché, dat door een nog steeds onduidelijke reden  na 2 weken plots overleed, en hij was ook altijd nogal rustig. Toen had ik nog nooit twee parkietjes samen zien spelen, dus wist ik niet dat hij nogal rustig was, ik dacht dat het normaal was.
Natuurlijk zijn er rustigere en onrustigere vogeltjes.
Maar ik heb duidelijk een verschil gezien en ben echt heel erg blij dat ik heb gekozen om Rio er ook bij te nemen.

Ook als je er even geen tijd vor hebt houden ze zich met elkaar bezig.

Ik vind het dus toch beter om er twee te nemen!
Tam kan je ze in ieder geval zeker krijgen! Je leest soms dat het dan veel moeilijker is, maar mijn twee vogeltjes zijn met de hand opgevoed en waren na twee weken al erg aan mij gewend, en nu springen ze samen op mijn hand.
Ze hebben veel aandacht voor mij en houden elkaar bezig als ik er niet ben! Dat is perfect!


Joyce

Hoi,

Op dit moment heb ik een parkietje, Tijger. Het is mijn eerste vogeltje en ik heb hem nu bijna 3 maanden. In eerste instantie heb ik bewust voor 1 vogeltje gekozen omdat het mijn eerste is en ik eerst wat ervaring op wou doen.

Nu ben ik al een tijdje op zoek naar een maatje voor Tijger omdat ik overdag werk (hij oogt niet eenzaam, maar ik wil het natuurlijk ook niet zover laten komen). Wat het bij Tijger lastig maakt is het feit dat hij een kruiper is, ik wil er dus een vogel bij die om wat voor reden dan ook niet kan vliegen, en dat is lastig te vinden (voor diegene die zich nu zorgen gaan maken: nee, ik ben niet van plan om er mee te gaan broeden of wat dan ook). Achteraf gezien heb ik deels wel spijt dat ik niet meteen twee vogeltjes genomen heb, maar goed, dat is weer een leer voor de volgende keer.

Mijn voorkeur heeft inderdaad minimaal 2 parkietjes samen (maar de karakters moeten dan wel bij elkaar passen).

Groetjes, Joyce.

lovesbudgies

Vervolg op eerder berichtje.

Het vriendje is er inmiddels, bleek een gouden greep. Het mannetje had 5 jaar alleen gezeten, maar eenmaal hier bloeide hij helemaal op. Hij en mijn popje
vinden elkaar erg leuk, kletsen en vliegen de hele dag samen. Ze ziet er veel gelukkiger uit.

Ik blijf er dus bij dat parkietjes in paren gehouden moeten worden. Tenzij jij als surrogaat partner je parkiet het grootste gedeelte van de dag
kan vermaken, en hij niet lang alleen is.

Irene

Ik heb dit topic met aandacht zitten lezen. Wij hadden ook 1 parkietje en vonden ook dat, gezien het feit dat het gezelschapsdiertjes zijn en wij er niet de hele dag aandacht aan konden geven, dat er eentje bij mocht komen. Didi hebben we uit het asiel gehaald. Vanaf het begin af aan is zij de baas. Ze kan echt vreselijk kattig doen en Koko tuimelt af en toe naar beneden door haar. Wij vinden dit moeilijk want Koko zal nooit iets terug doen. Hij is altijd lief!. Daarentegen kunnen ze ook lekker kroelen. Dus ja wat is wijsheid. Heb er hier op het forum geprobeerd informatie over te krijgen. Toen werd er gezegd dat het normaal is dat popjes zo kattig kunnen doen. Als ik het van te voren had geweten had ik het, denk ik niet gedaan. Maar dan had ik me ook weer rot gevoeld dat Koko alleen zou zitten. Dus ik weet het eigenlijk niet. Lekker verwarrend he.

Wouter

Dit is ook het geval met Tommy en Delfie. Tommy doet ook geen vlieg kwaad. Toch ben ik wel blij dat Delfie er is. Tommy is er duidelijker gelukkiger op geworden. ;)

Marjon03

Toen ik Coco kreeg, heeft ze twee jaar alleen gezeten. Toen begon het bij mij te kriebelen om er nog 1 bij te nemen. Op zich had Coco het prima naar de zin en hoefde het niet eens, maar ik vond het wel leuk als ze een vriendin of vriendje zou krijgen. Heb toen Mika erbij gekocht. Nu is helaas afgelopen weekend Coco overleden en is Mika alleen. Of er nu 1 bij komt weet ik nog niet. ik laat het even zo, misschien later....

Emmmi

Ik heb ook een parkiet,
Hij is heel erg tam , en ik ben ook best vaak thuis.
Soms ben ik wel een paar uurtjes weg, maar als ik thuis ben dan vliegt tie ook de hele dag rond.
Hij is ook vaak vrolijk, en verveelt zich niet volgens mij.

NatasjaTommy

Ik heb 1 parkiet.Dat gaat erg goed(komt dat ik altijd thuis ben)soms ga ik wel eens een paar
uurtjes naar mijn ouders maar hij mag er de hele dag uit.Dus ik denk alleen als je werkt dat het
verstandig is om er nog 1 bij te nemen.Nu ik thuis ben krijgt ie veel aandacht van mij.Hij is heel
erg tam geworden en praat ook af en toe.

Sascha

In het begin had ik ook maar 1 parkietje. Ik heb er altijd wel aandacht aan hem geschonken,
maar toch begon ie na een poosje zijn eigen veertjes uit zijn staart te trekken.
Daarna heb ik er een popje bijgedaan en nu doet ie dat nooit meer. En ondertussen
heb ik nu 4 parkietjes. :)
Ik wil absoluut niet zeggen dat alle parkietjes in hun eigen veren gaan bijten als ze in hun
eentje zitten, maar het komt zeker voor.
Daarbij vind ik het ook leuker voor de parkiet zelf om er een kameraadje bij te hebben. :)

Asha

Ik wil toch even hier op dit topic voortborduren om mijn frustraties kwijt te raken.
Ik ben heel actief in de tamme ratten wereld en daarnaast heb ik altijd parkieten gehad, min een aantal jaar.
Nu heb ik weer een parkiet en ik word van alle kanten aangevallen dat ik een dierenbeul ben omdat ik er maar 1 heb.
Ik leg uit dat ik meestal thuis ben en dat parkieten, mits je ze genoeg aandacht geeft ook alleen kunnen, maar ik krijg het er niet in. Ben ik heel blij met mijn grasje en ik krijg alleen maar boze woorden en flauwe opmerkingen. Ik word er gewoon heel moe van.
Wat vinden jullie hier van?