Is het verantwoord om één grasparkietje te houden?

Gestart door Parkieten-Freak, november 04, 2006, 21:34:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

speedy

Mijn grasparkiet zit alleen. Maar dit had een reden:
Ik had Speedy alleen. Ik nam nog een jong parkietje(dat is Deedy) Deedy beet en Speedy werd een beetje zielig. Hij mocht niks meer! Toen hebben we het Parkietje na een half jaar teruggebracht naar de voliere. Ik houdt Speedy nu alleen, want hij doet echt nooit iets terug

NaOmi_W

Het is lang geleden dat we er 2 hebben gehad, weet niet echt of de eerste zich eenzaam voelde toen er nog geen 2e was. Weet wel dat die altijd flink door de kamer vloog en zich goed liet horen.

Sinds 3 dagen heb ik er nu weer 1. mijn ouders zijn er niet zo blij mee, die hadden liever gehad dat ik een paar weken zou hebben gewacht. Eigenlijk was de reden waarom ze weinig tegengas gaven, dat ik straks voor 5 maanden op stage ben in België en daar alleen in een studiootje zit en graag gezelschap heb. Praat liever tegen een parkiet die ook wat vrolijkheid brengt, dan tegen een muur. Maar nu heb ik nog 3 weken vrij voordat ik met vakantiewerk begin. De uren dat ik dan weg ben, heb ik nog wel de radio aan staan zodat het niet zo stil is op mijn kamer. Met mijn stage ben ik om 16.10 al klaar en dus relatief vroeg thuis en in de avond genoeg tijd om em aandacht te geven. De kooi is niet klein, maar ik denk niet zo heel erg geschikt voor 2 parkieten, de afmetingen weet ik even niet. Maar mocht ik merken dat hij zich eenzaam voelt, dan zal ik wel een 2e overwegen en dan eens zoeken naar een voordelige (2e hands) grotere kooi. Wanneer ik terug kom van stage, zal ik toch een soort toestemming nodig hebben om er 2 mee te mogen nemen, 1 is ok, maar bij 2 weet ik het nog niet. Op dit moment zijn de redenen van 1 parkiet dus eenvoudig weg: kooi is niet groot genoeg, geen blije ouders.

Maar dan: is het voor jou leuk als je parkiet niet zichzelf is en zich eenzaam voelt?

In mijn ogen is het dus kijken of de parkiet zich goed gedraagt wanneer er geen 2e bij zit. Is dit niet zo? Dan een soortgenootje erbij nemen.

Wat bij mij trouwens ook reden voor 1 is, is dat ik enigszins allergisch ben, niet hyper, maar toch wel wat. 2 geven eenmaal meer rommel dan 1. Toch heb ik al 3 mensen gehoord die van een longarts (2 die ook astma hebben en 1 waarvan een docent longarts is) hebben vernomen dat wanneer je genoeg lucht (parkiet niet op de tocht) en stofzuigt, het te doen moet zijn. Daar ga ik dan ook van uit.

Mii.lou

ik krijg zelf over een paar dagen 1 parkietje
we zijn vaak ( bijna altijd ) thuis en denk dat het wel goed gaat.
ik wil ook graag dat ie tam wordt maar ik heb gelezen dat als je de eerste tam maakt en dan een 2e neemt die 2e ook een kans heeft om tam te worden.
neem je ze allle 2 tegelijk is de kans kleiner dat ze beide tam worden.
we moeten eerst afwachten of het goed gaat met dit parkietje, maar dan zullen we zeker overwegen er een 2e bij te doen, want praten hoeft ie niet te kunnen, ik vind het al genoeg als die een beetje lief is.
(begrijp me niet verkeerd, wordt ie niet lief doe ik hem NIET weg)

gr. milou

Siempke

Citaat van: Mii.lou op augustus 29, 2007, 16:20:14
ik krijg zelf over een paar dagen 1 parkietje
we zijn vaak ( bijna altijd ) thuis en denk dat het wel goed gaat.
ik wil ook graag dat ie tam wordt maar ik heb gelezen dat als je de eerste tam maakt en dan een 2e neemt die 2e ook een kans heeft om tam te worden.
neem je ze allle 2 tegelijk is de kans kleiner dat ze beide tam worden.
we moeten eerst afwachten of het goed gaat met dit parkietje, maar dan zullen we zeker overwegen er een 2e bij te doen, want praten hoeft ie niet te kunnen, ik vind het al genoeg als die een beetje lief is.
(begrijp me niet verkeerd, wordt ie niet lief doe ik hem NIET weg)

gr. milou


2 parkietjes te gelijk kunnen ook heel goed tam worden hoor ;)
Mijn parkietjes Yuka & Yana waren binnen 1 week tam.

Kahlan

Wij hebben er 2 uit hetzelfde kooitje genomen bij de dierenwinkel omdat ze elkaar dan al kenden. Wij werken hele dagen dus dan is het wel zo fijn dat er niet eentje alleen is. Ik denk toch dat 2 beter zijn dan 1. Soortgenootjes zijn toch altijd beter om te hebben dan alleen mensen naar mijn idee.

Caviaplanet

Ik heb er eentje van 10 jaar oud, ik laat haar zo. Maar ik zal het niet meer doen, eentje. Omdat ik merk dat de parkiet het niet leuk vind als ik wegga en ze dit dan de hele dag alleen. En ze is zo blij als ik thuis ben. Ik ga dat een volgend diertje niet meer aan doen.
Groetjes
Jolanda

Hilly

Wij hebben vorig jaar Wopper gekocht, een hele speelse vrolijke vogel.
Hij amuseerde zichzelf prima alleen. Vorige maand hebben we Nugget gekregen en sindsdien zijn ze dikke vriendjes. De pietjes zijn met z'n tweetjes rustiger dan toen Wopper alleen was, en hij lijkt ook veel gelukkiger. ;D

Dees

Ik heb zelf nu 1 parkietje. Dat gaat harstikke goed. Jip krijg veel aandacht van mij en mijn moeder. Hij wordt hartstikke verwend. Daarnaast heb ik veel speelgoed in de kooi hangen en dat verwissel ik ook regelmatig. Jip is constant bezig met spelen en lijkt zich niet te vervelen. Ik ben dus van mening dat je een parkietje goed alleen kunt houden als je hem genoeg aandacht geeft. Als ik straks op mezelf woon, zal Jip minder aandacht krijgen omdat er niet constant meer iemand bij hem is. Dan ga ik er een parkietje bij kopen ( of meerdere  :D). 

Stijn

Dees dat vind ik een slimme beslissing trouwens erg leuk dat je moeder ook help

Marijke/Rocky

Ja ik ben het compleet eens met het verhaaltje hierboven. Ik heb Rocky nu 2 jaar en Rocky verveelde zich echt nooooit! Altijd bezig met zijn speeltjes en belletjes. Toch (vond ik) vond ik het zielig dat hij zo alleen was als ik weg ging (ondertussen ging hij gewoon spelen tot ik weer terug was, maar ok) en heb er een parkietje bij genomen, Kenzo. Maar Rocky moet er echt niets van weten! Hij is nog erg met zichzelf bezig en trekt heel veel naar mij toe. Ik heb nu echt zoiets van.. een vriendje erbij nemen had dus eigenlijk niet gehoeven want hij mist het echt niet als Kenzo er niet zou zijn. Maar ok, nu heb IK er in ieder geval een vriendje bij ;) en misschien dat het na verloop van tijd ook veranderd, dat ze elkaar wel aandacht gaan geven..

Mees

Hoi,

Ik denk dat het best zal kunnen met sommige parkietjes, maar met Mees heb ik wel gemerkt dat hij er toch van op is geknapt nu Jojo er is. Mees en Jojo zijn echte vriendjes geworden, en ze kunnen nu niet meer zonder elkaar! ;D

Wel zijn ze allebei heel erg tam, omdat ik ze apart tam heb gemaakt voor ze bij elkaar zaten.  :D

dsmmeijer

Ik had Ricky de eerste 2 maanden alleen.
Ik ben doordeweeks overdag weg, en kreeg het idee dat hij wat eenzaam werd.

Ik dacht er dus aan om er 1 bij te nemen, en heb toen besloten om dat te doen.
Ik heb Lara toen in een aparte kooi naast Ricky gezet.
Langzamerhand werd het een gezellige boel, en heb ik ze na een maandje bij elkaar in 1 kooi geplaatst.
Het was wel even wennen de 1e dag, maar daarna ging het steeds beter.

Ik heb nu een leuks stel.

Kort samengevat: het ligt denk ik aan de thuissituatie, en het beestje.
Bij mij was 1 parkiet alleen niet echt goed, maar als er niemand thuis is overdag zijn 2 parkieten al een stuk gezelliger.

Siempke

Ik denk wel dat het mogelijk is om 1 parkietje te hebben, maar je moet de tijd er voor hebben.
Waneer je die niet hebt kun je er beter 2 nemen zo gaan ze zich niet vervelen en houden ze elkaar bezig  ;)

ciske

ik had er 1, ciske.
ik was ook de hele dagen thuis en kreeg erg veel aandacht, en is dus behoorlijk tam. door omstandigheden heb ik er nu 1 bij, en merk, dat ciske nog steeds erg naar mij trekt, maar ciska, die ik er in dec bij kreeg mee getrokken wordt. ook zij kunnen niet meer zonder elkaar maar merk wel dat ciske ook nie zonder mij kan.... ja wel een paar uurtjes, maar geen 2 of 3 dagen.

een vriendje is wel leuk, maar ....

Gr, bas en een snavel van mijn koppeltje, cis en cis

Jasmin

ik heb 1 parkietje soms voel ik me wel schuldig maar ik weet niet of bambi nou wel zo gek is op andere parkietjes.in het begin toen die nog bij de fokker zat trok die zich ook niets van de anderen aan.hij zat meestal de rest een beetje te pesten.eerst wou ik een tweede erbij maar ik dacht mischien maar beter van niet.toen die bij zijn broertje gezet werd zat die het liefst bij zijn fokker dan bij zijn broertje te gaan zitten.
nouja hij verveelt zich niet en lijkt geen last te hebben van een paar uurtjes per dag aleen zitten.

groetjes jasmin

chrikske

ik ben van mening als je het parkietje echt genoeg aandacht geeft en je ziet dat het zich goed in zijn vel voelt dat het alleen gehouden kan worden. :)

natuurlijk is het wel altijd fijner voor hem/haar om een soortgenootje bij hem/haar te hebben.
het zijn tenslotte nog altijd groepsdieren hé  ;)

Sammydeparkiet

Ik heb zelf maar 1 parkietje. Maar heb hem nog niet zo lang. Ik voel me ook inderdaad best wel schuldig als ik hem zo alleen zie zitten. Ik moet doordeweeks natuurlijk ook naar school toe. Dus ik denk dat ik er binnekort. Nadat ik weer van vakantie terug kom. er een parkietje bij neem. :)

Eressea

Ik denk dat het ook wel een beetje aan het beestje zelf ligt... of Sammie is een heel apart geval, dat kan ook :P We hadden nog een andere, oude parkiet, die helaas ana een jaar overleed... We merkten wel dat die twee toen niet zo heel goed met elkaar konden opschieten, Sam gedroeg zich nogal vreemd, maar we dachten dat het eraan lag omdat Swami, de oude parkiet, gewoon heel erg oud was en weinig energie meer had enzo. Nadat Sammie een half jaartje alleen had gezeten, besloten we om er nog een parkietje bij te doen. Mijn moeder en ik zijn door omstandigheden 24 uur per dag thuis, dus hij krijgt wel genoeg aandacht, maar we vonden het toch zielig. Zo gezegd, zo gedaan... De eerste aanvulling kwam, maar we merkten dat Sam er alleen maar agressiever en sacherijniger naar ons toe werd. En hij zat alleen maar in zijn kooi te zitten, kwam er niet uit, en had het totaal niet naar z'n zin. Nja, toen hebben we ze een paar weken gescheiden gehouden, en toen werd Sam weer veel vrolijker en ging weer spelen enzo, terwijl die ander nu weer wegkwijnde... Toen hebben we ervoor gekozen om de andere in de volière te doen van mijn oom, waar hij nu het hoogste woord heeft (letterlijk), en alle vrouwtjes :P Toen probeerden we het nog met een wat jonger parkietje, misschien mocht Sammie die ander gewoon niet, maar ook dat liep op niks uit... zelfde verschijnselen! Faith was, een kop kleiner dan Sam, zelfs de baas over Sammie... Die twee hebben we uiteindelijk ook gescheiden gehouden, tot mijn vriend zei dat hij wel een parkietje wilde... omdat hij altijd weg is, hebben we een vriendinnetje voor Faith gekocht (die omgedoopt is tot Hannibal... arme zij). Maar Sam heeft het nog steeds het meest naar zijn zin in zijn eentje! Best apart... Hij heeft wel een speciaal balletje dat hij als vriendje ziet, en verdedigt met zijn leven na half 6 (tja, das weer een apart verhaal)!

NickyRose

Citaat van: chrikske op mei 03, 2008, 11:28:07
ik ben van mening als je het parkietje echt genoeg aandacht geeft en je ziet dat het zich goed in zijn vel voelt dat het alleen gehouden kan worden. :)

natuurlijk is het wel altijd fijner voor hem/haar om een soortgenootje bij hem/haar te hebben.
het zijn tenslotte nog altijd groepsdieren hé  ;)

Hier ben ik het mee eens.  :)

Kyrenna

Los van ziekenverpleging heb ik 't twee keer geprobeerd, parkieten alleen in een kooi.

Eentje was m'n allereerste ooit. Ik had hem tam gemaakt, en gaf hem elke dag meerdere keren aandacht, maar erg levendig werd hij maar niet...tot hij een halfjaar later een meisje kreeg. Kwetteren joh! :) Een andere keer ging het om een vogel die bij me gedumpt was. Ik was poging nummer drie, en een schuwer/banger parkietje heb ik nooit meer gezien :( Ik wilde haar wat tot rust laten komen voordat ik haar bij m'n (toen 4) andere vogels zou zetten. Die kon ze wel horen, maar niet zien, misschien is dat het geweest...maar binnen een week begon ze haar eigen veren uit te trekken, en binnen een week zat ze dus bij de anderen. Veren uittrekken deed ze meteen niet meer, maar het heeft wel lang geduurd voordat ze niet meer flipte op mijn handen :(

Naja, en ik heb een mannetje een aantal maanden in het ziekenkooitje gehouden, maar dat was omdat-ie zo bejaard was dat-ie in de grote kooi (met 5 soortgenoten) echt alleen nog maar zat te slapen. Vliegen kon-ie amper meer, en als je onderaan de sociale ladder staat wordt het op een gegeven moment erg vermoeiend om telkens heen en weer te klimmen. Hij leefde meteen op in het kleinere kooitje, begon weer te pruttelen en te fluiten en wat met ringen te spelen.

Maar energieke jonkies alleen zetten? Ugh. No way. Niet bij mij in ieder geval. Ik geloof gewoon niet dat een mens een soortgenoot kan vervangen, hoeveel aandacht je het beestje ook geeft.