Is het verantwoord om één grasparkietje te houden?

Gestart door Parkieten-Freak, november 04, 2006, 21:34:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Meltjuh

Ik had er voor gekozen om er eerst 1 aan te schaffen: Macho. Ik merkte dat Macho heel eenzaam was :-\
Hij gedraagde zich totaal niet als een parkiet en zat alleen maar stil in een hoekje.
De reden daarvan was omdat ik overdag naar school was en hem dus niet de aandacht kon bieden die nodig was.
Nadat ik Tikatje in huis had gehaald is Macho helemaal los gekomen ;D.

Grasparkieten zijn natuurlijk zeer sociaal.
Als ik met de verkoop van een parkietje bezig ben probeer ik altijd 2 mee te geven. De reden is dat mensen vaak onwetend zijn.
Zo was er eens een klant die zei: ik wil graag 1 parkietje. waarop ik antwoorde: en is er iemand de hele dag thuis?
Hij: nee dat niet
Ik: dan kunt u er beter 2 nemen zo hebben ze altijd elkaar. Parkieten leven in het wild in grote groepen u schiet uw parkietje tekort als u er maar 1 neemt en de hele dag aan het werk bent.
Hij: Ach, ik had er hiervoor ook gewoon 1 en die had het prima naar zijn zin... is ook gewoon oud geworden (6 jaar zei hij geloof ik)
Ik: Parkieten kunnen makkelijk 15 worden en kunt u in zijn hoofdje kijken of hij gelukkig is? >:(
Een hele discussie volgde... :-\ ???

mijn conclusie: Neem alleen 1 parkietje als je er voldoende aandacht aan kan geven en er genoeg van af weet ;)

Sharonnetje

Hmm ja het kan wel je kunt hem dan wel iets beter tem maken maar dat scheelt ook niet veel , het licht ook aan het gedrag van een vogel als hij veel durft enz kan hij makkelijk alleen blijven als hij snel bang is kan ie zich eenzaam gaan voelen ::)

Moppers

Ik ben voor het houden van meer dan 1 parkiet tegelijk. Hoeveel aandacht je je parkiet ook geeft, je bent zelf geen parkiet, en je kunt het gezelschap van een medeparkiet nooit volledig vervangen. Dan komt er ook nog een element van verzorging bij. Parkieten zorgen goed voor elkaar, bijvoorbeeld door elkaar te poetsen. Dat mist een parkiet in zijn/haar eentje.

Maar:
Sommige parkieten zijn gewoon niet geschikt voor het samen leven met andere parkieten. Dat ligt aan het karakter, soms ook aan de genen.
Mijn vorige parkiet Moppie was er zo een. Nadat ze twee jaar alleen had gezeten, besloot ik er een vriendje bij te kopen, Henk. Af en toe kibbelden ze wel wat en Moppie was duidelijk de baas, maar ze hadden het erg gezellig samen en waren erg lief voor elkaar. Na drie maanden overleed Henkie plotseling, hij kreeg een hersenbloeding en stierf binnen enkele uren. Moppie was 1 dag een beetje in de war, maar leefde daarna zo ontzettend op! Ze was vrolijker dan ze ooit was geweest. Het was duidelijk dat ze zich in haar eentje veel beter voelde dan toen Henk nog leefde. Voor haar was een vriendje dus geen toevoeging maar een soort onderdrukking en was ze in haar eentje veel 'beter af'. (Er was nog wel meer 'anders' aan haar, waarschijnlijk zat er iets van inteelt in haar genen).

jonas

ik zou 2kiezen
ik heb er ook 2 vroeger 1 als ik mijn 2e kochte zag ik dat zij heel gelukkig waren dan zitte ze nooit alleen en hebben altijd een vriendje bij hun :P

opal, sitah en misty

hoi

ik vind het een vorm van dieren mishandeling om een parkietje alleen te houden hoeveel aandacht je ook geeft het parkietje ontneem je zijn natuurlijke gedrag om met ander parkieten te kroelen en te spelen een mens is geen parkiet en zal dit ook nooit worden
ik vind dat je er minstes twee moet houden hoe aantrekkelijk het ook is om er maar één te hebben ik vind dat je dan verkeerd bezig bent
je kan wel één parkietje tam maken en later een vriendje bij halen
ik wil niemand aanvallen met deze tekst dit is hoe ik het zie

groetjes yvo

dimension

Ik heb er een, ik heb hem gekregen. Ik denk dat het geen goed idee is om er een bij te kopen. Hoe leuk me dat ook lijkt. Maar als hij nu al zijn plastic soortgenoot probeert uit te moorden, weet ik niet wat er gebeurt als ik een levende soortgenoot bij hem zet.


Mars

@dimension
Jim had alleen maar ruzie met haar spiegeltje. Maar andere parkietjes vindt ze geweldig (de anderen vinden haar eerst wat te knuffelig, maar dat terzijde)! Dus dat is geen goede reden om er niet een te nemen. Een goede dierenwinkel geeft je ook de mogelijkheid om een arkietje terug te brengen/te ruilen als het niet klikt met de andere. Of je dat dan nog wilt, is een andere vraag, maar het kan wel. Dus als je vindt dat je parkietje een maatje zou moeten hebben, dan moet je het altijd proberen!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

-joepiie-

hoi!, :D
parkieten zullen het leuk vinden met zijn tweeen te zijn, maar eentje  kan ook best hoor! flippie was alleen en toen we een nieuwe voor hem erbij kochten was hij heel jaloers op dat nieuwe parkietje!, en hij is 13 geworden. Ik denk ook dat het aan de grasparkiet ligt want sommige zullen een parkieten vriendje harder nodig hebben dan andere. :P
groetjes stephanie en joepie :)

hillie

hallo allemaal,

Wij hebben nu nog 1 parkietje maar denken er toch over om er een 2e bij de doen.
En volgens mij vind die dat van ons ook veel gezelliger dan in z'n eentje.
Want het is echt een gezelschaps dier.
Als we thuis zijn zit die heel vaak en heel lang bij ons.
Omdat we allebei werken lijkt het me toch leuker voor hem om nog een parkietje er bij te doen. ;)
en daar zijn we nu met bezig.

groetjes hilde

Trippy

Het is zoals de meeste al zeggen alleen verantwoordelijk als je één parkietje te houden als je hij/zei genoeg aandacht kan geven !

Nou hebben wij toevallig een meisje in de straat wonen die ontzettend veel van haar parkietje houdt maar hem niet altijd aandacht kan geven. Ik heb haar ouders dit topic laten lezen en met de zoekfunctie wat dingen opgezocht nog wat gebabbeld over mijn gevleugelde vriendjes enzovoorts...

Uiteindelijk lijkt het haar ouders toch beter om er een 2de parkietje bij te nemen.
Ze hebben er gelukkig genoeg ruimte voor dus binnenkort krijgt ook pietje een vriendje.
Ben blij dat het gelukt is want de ouders waren er altijd vel tegen omdat dit nooit 'goed' kon gaan !
Pietjes was toen hij 1 was gescheiden met parkietjes en zal volgens de ouders van het meisje dus nooit meer naar parkietjes kijken  :-\ Wat dus helemaal niet waar is ...

Zelf ben ik meer een voorstander van meerdere parkietjes maar ja... als je je parkietje genoeg aandacht geeft en als het parkietje geen tekene van eenzaamheid vertoond moet het toch kunnen.

Groetjes,Ursula

Belleo

Ik zelf heb in het begin ook maar 1 parkietje gehad (Belle) en de meeste van jullie zullen haar probleem wel weten.
En daardoor is ze veel meer naar mesen toe getrokken dan naar andere parkietjes.
Een paar maanden terug heb ik een 2de parkietje erbij genomen (Mia) in het begin was het nog flink ruzie tussen die twee en ik stond ook echt wel op een punt om Mia weer weg te doen maar uiteindelijk is alles gaan sussen.
Helaas is Mia in januari plotseling overleden en dus is Belle weer alleen.
Ik denk ook niet dat ik er nog 1 bij ga halen, ik merk dat ze nu veel meer tegen me aan het 'twieten' is dan voorheen en de wil altijd graag bij me zitten en aan mijn kleren trekken enz.
Dus ik vind dat als je een parkiet hebt waar iets mee aan de hand is je misschien wel twee keer na moet denken of je er meer dan 1 wilt (ligt ook ene beetje voor de hand natuurlijk) en anders denk ik toch dat parkieten een maatje voor het leven nodig hebben ;)

Maanu_

ik heb maar 1 parkietje, en altijd eigenlijk maar 1 gehad. hij krijgt ontzettend veel aandacht van ons allemaal en is ook nog eens super tam!!
Verder heeft hij veel speelgoed, een leuke speeltuin en verveelt zich dan ook nooit.
Ik denk dat mensen best 1 parkiet kunnen houden. Als het echt niet zou kunnen en niet goed voor ze was, dan zouden ze de parkieten heus niet per stuk verkopen ;)

Verder denk ik er wel aan om later een 2e erbij te nemen omdat ik ontzettend veel van die beestjes hou. Het liefst heb ik er heel veel maar dat gaat nou eenmaal niet.

ashley

hallo,

mijn eerste parkietje was ook altijd alleen maar die vond dat helemaal niet erg hij was altijd vrolijk en was aan het fluiten&praten en als ik er was wou hij wel graag bij je zitten.
die was dus echt tam en die vond het wel best alleen maar hij vond het wel altijd leuk als ik hem aandacht gaf en de radio de hele dag aan had dus voor zo'n geval vind ik het niet erg om een parkietje alleen te hebben.

maar toen hij jammer genoeg is overleden :( kreeg ik een nieuwe die werd niet echt tam bijt namelijk vaak zit helemaal niet graag bij me dus ik dacht die heeft niks aan me, laat ik die maar een vriendje geven en ja hoor hij leefde helemaal op en fluit nu ook veel vaker en is ook gewoon vrolijker.

dus het ligt er aan vind ik

groetjes ashley

minplus

ik had gelijk twee parkieten genomen.ze zaten een heletijd samen maar geen van bijde tam te krijgen.dus ging er eentje apart nou die was veel vrolijker. en toen zou mijn moeder me vogeltje wel even verschonen. en toen heeft ze de kooi laten vallen. dus moesten ze weer samen.meestal een hoop geschreeuw en ik heb ze weggedaan :-[.nou mijn volgende keer neem ik maar een vogeltje.

doei

Moppers

Citeermeestal een hoop geschreeuw en ik heb ze weggedaan .nou mijn volgende keer neem ik maar een vogeltje.
Ook een vogel in zijn eentje kan behoorlijk wat geluid maken. Als je het belangrijker vindt dat het stil is dan dat twee dieren een soortgenootje hebben, neem dan vissen ofzo. Dan is het én stil, én hebben ze elkaar.

Sara

Inderdaad, ook 1 parkiet alleen maakt enorm veel lawaai(en ik kan het weten :P)
Maar daarom doe ik mijn parkietje niet weg.
Normaal gezien weet je op voorhand dat deze diersoort veel lawaai kan maken, en als je daar niet tegen kan moet je gewoon geen vogelsoort in huis nemen.
Bij mij maakt mijn parkiet die alleen zit vaak zelfs meer lawaai dan de parkieten die met meer zijn, omdat de parkieten die samen zitten veel in stilte met mekaar bezig zijn. Mijn parkiet die alleen zit praat de hele dag door, en schreeuwt vooral in de voormiddag enorm veel(en hard!).

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

minplus


nick

hoi hoi,


Ik denk dat als je je parkietje niet genoeg aandacht
kan geven door je werk of school dat je er het beste
2 kan nemen.
Maar als je er vaak bent en je parkiet veel aandacht kan
geven denk ik dat het niet zo veel kwaad kan.

Gr nick

merc

Wij gaven onze parkiet heel veel aandacht, toch was duidelijk te merken dat deze parkiet wel een soortgenoot miste en die heeft die nu gekregen. Onze vorige parkiet was juist heel erg blij met onze aandacht en leek die behoefte niet te hebben.

els

hallo

Wij hebben ook maar een parkiet en volgens mij is het niet erg als hij allen zit .
Wij hebben in de kooi at speeltjes hangen waar sjakie zich prima mee vermaakt hij is altijd druk in de weer met die speeltjes .
Als ik thuis ben dan doe het deurtje open en mag hij eruit ,soms 1 of 2 uurtjes .
We hebben een hond en daar moeten wij ook rkening mee houden .
we praten veel met hem en als hi eruit is komt hij tegen woordig op ons hoofd zitten .
Lijkt mij toch niet dat hij eenzaam is als hij allen is .
Het is verder een heel vrolijk beestje .

groetjes Els .