Moppie

Gestart door Caradow, november 02, 2006, 12:37:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caradow

Gisteravond in de loop van de avond knapte Moppie weer op, zoals ze al eerder heeft gedaan. Nog wel wat bol, maar aktief, ze sliep zelfs op 1 pootje.
Vanmorgen toen ik thuis kwam uit mijn werk, was ze net zo. Ze zat op 1 pootje te slapen, reageerde hele alert... de tegenstrijdigheden zijn hier elke dag weer enorm groot.

Het valt ons wel op dat ze na een dag Harrisons weg lijkt te zakken, maar dat ze na een dag zaad weer veel levendiger is. Maar ik weet ook dat het toch niet goed is, ze drinkt nog steeds veel, de poepjes zijn heel wiselend en ze blijft wel bol zitten.
Ik heb om half 9 gelijk de DA gebeld. Helaas werkt Kindermans door omstandigheden zelf parttime en op maandag is ze dus niet beschikbaar voor de eigenaren. Wel kijkt ze als het nodig is naar de vogels in de praktijk.
Ik heb mijn verhaal voorgelegd en de eerste reactie van de assistente was van breng haar maar dan zetten wij haar wel over. Ik heb dat niet gedaan, want ik wil eerst weten wat er meer achter haar ziekte zit. In principe is het zo dat 90% van de problemen met de spijsvertering die in de poepjes worden aangetoont opgelost kan worden door de voeding, dus in dit geval door het overzetten op de Harrisons, maar ik heb heel sterk het gevoel dat wij in de andere 10% vallen. OOk kon ik wel met de vervangend DA praten, maar de assistente kon ook niet vertellen in hoeverre deze verstand heeft van vogeltjes. Ze kent me, dus ze begrijpt ook dat ik liever met Kindermans zelf praat. Als ik haar zou brengen zou er sowieso wel een DA naar haar kijken en eventueel toch nog hulp in roepen van Kindermans (woont boven de praktijk), maar gezien hoe Moppie vanmorgen ook nog 3was (en nog steeds is) heb ik besloten om haar nog even hier te houden.

Morgen tussen de middag kan ik Kindermans zelf aan de telefoon krijgen en dan wil ik graag met haarzelf overleggen wat we moeten doen. Vandaag dus weer een dag op zaad, waar ze enorm veel van eet. Maar ik weet ook dat dat vaak schijn is bij zieke parkietjes, veel eten is ook niet goed. Zolang ze zo aktief blijft als nu, moet ze het nog even volhouden tot ik morgen met de dokter heb gesproken. Als zij zegt dat ik haar dar moet brengen voor opname en observatie, dan gaat ze daar gelijk naartoe, maar ik wil eerst zeker weten dat ze door de molen gaat en dat ze niet de meeste aandacht gaan richten op het overzetten.

Dus echt nieuws heb ik nu niet, maar wel dat ze in de loop van gisteravond weer een stuk beter is geworden en dat nu nog steeds is. Ik zal niet zeggen dat ze minder ziek is, maar ze volet zich in ieder egval een stuk prettiger... Ik hoop morgen weer meer nieuws te hebben...

Caradow

Daar zijn we weer..

Als je Moppie nu ziet, zou je haast niet denken dat ze ziek is, ze zit veel minder bol, ze is aktief en ze lijkt zich goed te voelen. Maar schijn bedriegt, zo realistisch zijn we wel..

Ik heb net met mijn dierenarts gesproken. Ik heb haar mijn verhaal van de afgelopen dagen verteld, hoe ze zwak ze was na 2 dagen Harrisons, hoe ze op zaad lijkt op te knappen, maar ook dat erg veel drinkt, dat haar poepjes niet mooi zijn en bij vlagen gifgroen... Het was een goed gesprek..

We zijn het er over eens dat er waarschijnlijk meer aan de hand is met Moppie dan op het eerste oog lijkt. We gaan GEEN poging doen om haar om te zetten op Harrisons voorlopig, maar we gaan haar eerst goed aan laten sterken op zaad. Wel af en toe proberen er toch wat Harrisons te laten eten, maar ze gaat niet rigoureus over. Ze blijft voor nu op zaad staan.
Op dit moment is er geen mogelijkheid om bloed af te nemen of andere onderzoeken te doen, daar dit te belastend zal zijn voor Moppie en de kans bestaat dat ze aan een dergelijk onderzoek overlijdt. Een antibiotica wil ze nu ook niet voorschrijven, want ook daar kan Moppie nu aan overlijden. Het zou haar net een stapje te veel in de verkeerde richting kunnen geven. Ik ga vandaag nog een verse poep inleveren voor onderzoek, dan kan Kindermans kijken in hoeverre daar eventueel nog veranderingen in te zien zijn die een bepaalde riochting uit wijzen, maar voor alsnog gaat ze er vanuit dat Moppie waarschijnlijk een virus heeft, mogelijk zelfs Polyoma (hetzelfde virus dat kruipersziekte veroorzaakt). Als ik zelf in de verschijnselenlijst kijk naar de verschijnselen van Polyoma zie ik niet echt de overeenkomsten met Moppie, maar een virus kan zich natuurlijk op vele manieren uiten.

Ik ga nu dus wachten tot ze poept en dat wegbrengen voor onderzoek, ik ga een pak Xtravital halen zodat ze een goed zaadmengsel krijgt (ze heeft nu goedkoop schepzaad, aangezien het voor een paar dagen ter ondersteuning van het overzetten was)

Naar aanleiding van de poepjes van vorige week is Kindermans wel heel duidelijk dat zaad niet de oplossing is en dat wanneer ze te lang zaad zou gebruiken, dat ze daar ook aan zou overlijden, maar voor nu is het even de beste oplossing.

Kindermans gaf uit zichzelf trouwens het advies om mocht Moppie het niet overleven, om sectie te laten verrichten, want ook zij is inmiddels erg benieuwd wat het is dat Moppie zo dwars zit.

Word Vervolgd...

Debby

Caradow,

Heel veel sterkte met je vogeltje. Laten we hopen dat het alsnog goed komt. Caradow, ik ben wel benieuwd of jij je parkietjes alleen maar pllets geeft. Mijn parkietje krijgt nu ruim een jaar pellets. En niks anders als dat. Geef jij ze nou ook nog fruit en groente? De mijne niet, i.v.b. met het niet willen eten van groente en fruit.

Caradow

Het is zeker beter om naast de pellets WEL groente en fruit te verstrekken. Als ze het echt niet willen, tja dan houd het op, maar ik zou zeker toch elke dag wat aanbieden. Misschien moeten ze er gewoon nog erg aan wennen? (want het is eng als je het niet kent) En probeer dan meerdere dagen achter elkaar hetzelfde soort groente of fruit, als je elke dag iets anders doet, blijft het iets vreemds. Probeer anders ook eens kiemzaden, bijvoorbeeld via de Biobox van vitakraft. (staat ook een item over op het forum)

marretje

Ik heb nog niet gereageerd op deze topic maar ik volg het wel. Ik wil je toch nog even veel beterschap en sterkte wensen met Moppie. Ik hoop dat ze toch beter word.

Caradow

Vandaag de uitslag van het poepje van gisteren gehad, deze is ten opzichte van vorige week niet anders.

Moppie zelf doet het goed. Ze zit niet bol meer, is heel aktief en ook merken we duidelijk aan de rest dat het beter gaat. Moppie word niet meer vermeden in het contact met de andere vogels. Je merkte dat ze de afgelopen week terughoudend naar haar waren en haar met rust lieten (behalve Binkie dan) maar dat is over. Je ziet wel duidelijk dat ze vermagerd is, nu ze haar veertjes weer glad heeft liggen. (ze komt elke 2 dagen een gram aan nu!)Maar ze eet goed, ze drinkt niet meer zo heel erg veel als dat ze een tijdje deed en voelt zich duidelijk beter.

In overleg met de DA gaan we nu naar aanleiding van haar poepjes wel met een kuurtje beginnen, ik ben er zelf ook van overtuigd dat ze nu toch wel sterk genoeg is om het aan te kunnen. Merk ik dat ze verzwakt, zetten we de kuur in de koelkast en dan moeten we maar weer verder kijken. Maar ik denk dat ze nu sterk genoeg is. En je ziet haar elke dag sterker worden.


smartie

 ;D GOED NIEUWS!

Fijn om te horen dat het steeds beter gaat. Ik hoop dat het kuurtje Moppie goed zal doen en dat ze snel helemaal opgeknapt is en met de anderen mee kan!

roha

ik sluit mij helemaal aan bij Smartie!!

Roha

Mars

Oh wat erg om je kleine vogeltje zo ziek te zien, je voelt je zo machteloos. De afweging wel of geen antibiotica is dan ook heel erg moeilijk.
We duimen voor Moppie!
En sterkte voor jou...

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Idske

Poe zeg wat een verhaal, en nog een vervolg ook. Veel sterkte en beterschap voor Moppie, gelukkig voelt ze zich zo te lezen weer wat beter en is actief.

Groetjes Idske en Coco
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Caradow

Even een update

Het gaat goed met Moppie, we zijn gisteren met het kuurtje begonnen en ze neemt het heel makkelijk in. Ze zit strak in de veren, groeit als kool en weegt inmiddels 32 gram, Binkie weegt 34 gram, dus ik mag er vanuit gaan dat ze het keurig doet. Haar borstbeen is ook veel minder scherp. Overdag vliegen ze nu lekker met zijn vieren rond, slapen doen Binkie en Moppie nog wel in de eigen kooi, omdat daar de warmtelamp staat en de kooi sowieso wat warmer in de huiskamer staat dan de voliere. Moppie eet nog zaad uit de hand, wel wat pellets tussendoor, maar komende week ga ik weer rustig aan het zaad afbouwen. Ik ben de hele week thuis, dus kan haar dan goed in de gaten houden.

Goed nieuws dus en ik ben er nu wel van overtuigd dat ze het ook zo goed blijft doen. Als de kuur klaar is (volgende week zondag) gaat er smaandags weer een verse poep naar de DA en dat zal dan uit moeten wijzen of dat nu goed is.

Het tam maken.. ja dat is een ander verhaal... IN de kooi willen ze wel opstappen als het dan perse moet, maar daarbuiten: ho maar. Maar we willen ze ook niet langer opgesloten houden in de kooi. Ze zijn er veel te hard aan toe om los te vliegen en we gaan dus zo maar langzaam kijken of we vorderingen kunnen maken. Maar dat is geen prioriteit. Moppie lijkt zo goed als herstelt te zijn en dat is wat telt...

Danielle

Wat fijn dat het de goede kant op gaat met Moppie  ;D
Veel succes met het toedienen van de kuur! In ieder geval fijn dat ze het zo makkelijk in neemt.
Veel sterkte toegewenst! En ik zal voor je duimen dat ze hierna weer helemaal opgeknapt is.

Debby

Wat goed dat het weer de goeie kant op gaat met Moppie. :D En wat fijn ook dat je ons daarmee op de hoogte houdt. Dat waardeer ik ten zeerste. En ik denk dat ik dan niet alleen maar voor mezelf spreekt. Groetjes en succes verder met je Moppie ;D

Scotty - Keecko

Caradow, ik ben ook heel blij dat Moppie aan het opknappen is :) Ik vind het ook heel goed hoe je haar verzorgd en dat je ook gelijk met haar naar de dierenarts bent gegaan. Echt toppie ;D Ik hoop zo dat ze helemaal gezond blijft en het tam maken, dat gaat vast wel lukken!

Enne, zoals Debby al zei, is het inderdaad fijn dat je ons zo op de hoogte houdt ;)

Succes met Moppie en
veel plezier met Ukkie, Coco, Binkie en Moppie! (ik vind het zulke schatjes :-*)

Groetjes Ilse
en pootjes van Scotty en Keecko

Mars

Ik ben blij dat het beter met haar gaat. Verwen haar nog maar even lekker met wat zaad en een aaitje over de bol!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Josephine

Wat fijn dat het nu zo goed gaat! Ik hoop echt dat het nu zo blijft!

Meltjuh

Super!! wat heeft Moppie het getroffen bij jou  :-*

Caradow

Laatste Update

Alleen morgen nog en dan is de kuur klaar. Moppie is een hele andere vogel dan 2 weken geleden... ze is aktief, zo gek als een deur en ze groeit als kool. Ze is qua gewicht nu zelfs een gram zwaarder dan volwassen Ukkie :-X

Er gaat de komende week ter nacontrole een poepje naar de DA, maar ik weet zeker dat dit nu gewoon goed is. Sinds 4 dagen eet Moppie volledig pelletvoer en de rest van de Xtravital (bijna een heel pak) gaat van de week richting TupenJoep aangezien zij dichtbij woont.  Wat mij betreft mag er een slotje op dit topic (is DE afsluiting van Moppies ziekzijn)

Iedereen nogmaals bedankt voor het medeleven, het heeft mij erg goed gedaan!!

:-*

Ingrid

Fijn Caradow, dat Moppie weer helemaal opgeknapt is! Met jouw goede zorgen is dat ook niet verwonderlijk ;).

En bij deze, als DE afsluiting van Moppies ziekzijn, een slotje *KLIK*.