mentale steun gezocht na het bij elkaar zetten van 2 parkieten

Gestart door smartie, oktober 31, 2006, 21:13:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

smartie

Hoi mensen.

Ik heb eindelijk weer een poging gedaan om Pino en Lucky te laten samenwonen. Natuurlijk alles al over dat onderwerp gelezen maar ik vind het naar om te zien en horen dat Pino Lucky in zijn staart bijt, overal achterna zit. Nu heb ik beide voerbakjes opgehangen, maar waar Lucky zit daar wil Pino zitten en blijft maar switchen. Ik word er nerveus van en Lucky volgens mij ook. Maar mijn poging duurt ook nog geen half uur dus waarschijnlijk moet ik gewoon doorzetten. Lucky geeft af en toe een kick dat ie het niet leuk vindt, maar uiteraard gaat het gepest van Pino gewoon door. Hoe lang moet ik het volhouden? Zolang ze elkaar niet echt pijn doen? Want dat zie ik tot nu toe niet gebeuren. Maar Lucky wordt wel overal weggejaagd. Tis nu even stil in de kooi. Pino zit op de ladder en Lucky gaat er als een haas vandoor naar een stok waar Pino niet zit... Vinden jullie dit ook niet zielig klinken? Net of je 'moederhart' breekt. De een pest gewoon de ander en pesten is geen spelletje!! Of is dat toch bij vgels anders??

Caradow

Ze moeten even bepalen wie de baas is. En bij het ene stel gaat dat makkelijker dan bij het andere stel. ik heb vandaag Coco en Ukkie even in de kooi gezet bij Moppie en Binkie. Coco bleef op zich heel rustig, maar toch toen ze naast Moppie zat pikte ze 2 keer heel gemeen op het koppie. Daarna was het ook weer over.
Zolang ze elkaar niet afmaken, moet je ze gewoon de tijd geven. Houd ze in de nacht nog apart en laat ze overdag asl je thuis bent rustig wennen samen. Houd ze gewoon van een afstandje in de gaten, dan zal het best goed gaan :)

Heb je trouwens een dubbel hoogste punt in de kooi? Dus ik bedoel dat de zitplaats die het hoogste in de kooi zit, dat je daar nog een van hebt?

Coco en Ukkie deden trouwens ook onder het eten vaak van bak wisselen,. Dan joeg Coco Ukkie bij zijn bak weg, want dat eten zag er dan net even lekkerder uit, was meestal 2 happen en dan weer andersom. Nu hebben ze 1 grote bak en is dat probleem minder, maar ik denk dat dat straks wel weer terug zal komen als de nieuwelingen naar de voliere verhuizen en daar dus nog zon grote bak komt te hangen voor het voer.

Ingrid

Smartie, ik (her)ken jouw gevoel van "je moederhart breekt". Blizzard en Luna zijn aardig rustig geworden ten opzichte van elkaar. Wel heeft Blizzard nog steeds de verenbroek aan! Als er nieuw eten komt, dan is het Blizzard die als eerste mag eten. Luna probeert wel eens de eerste te zijn, maar druipt snel af na 1 dreigende blik van Madame Blizzard. Soms hebben ze nog wel wat mot, dat komt in de beste families voor toch?
Het heeft even geduurd, maar ik denk dat hier uiteindelijk de rangorde is bepaald. Ook al had ik heel veel moeilijke momenten hoor, toch heb ik door gezet. Het verschil bij mijn twee boefjes is misschien dat ik ze nooit apart gezet heb.

smartie

Dank je voor je reactie, Caradow.

In principe zou ik alles moeten weten over samenvoegen, want heb alles opgezocht en nog wat mensen vragen gesteld via PB.

Het is hier wel duidelijk dat Pino de baas is. Maar voor Lucky is dat natuurlijk een beetje raar, omdat het zijn kooi was. Alleen etensbakje extra geplaatst op het moment. Ik wilde nog niet alles opnieuw doen omdat ik eerst wilde aanzien hoe het samenging. Ook omdat het extra bakje uit Pino d'r kooi komt en ze daar weleens op slaapt (ook weleens op d'r schommel). Dat betekent dat als ik Pino eruit moet halen ook het bakje moet overplaatsen. Op dit moment eten ze allebei uit hun eigen bakje op ruime afstand van elkaar maar op dezelfde hoogte. Ik denk erover om vannacht op de bank te slapen zodat ik kan volgen of ze elkaar niet afmaken en gewoon lief gaan slapen. Maar het is ook een optie om ze vannacht elk in hun eigen kooi te laten slapen, alleen dan lijkt het me zo verwarrend worden voor ze. Zeker omdat ik morgen overdag nog wel vrij heb maar ook wat 'boodschappen' te doen heb. Niet thuis = niet bij elkaar. Voorlopig in ieder geval nog niet. Wanneer kan ik erop vertrouwen dat het verder wel goed gaat? Na een paar dagen? Ze kennen elkaar natuurlijk wel: ze zijn al een paar maanden buren van elkaar en vliegen eigenlijk altijd samen. Ook dan is Pino zo dominant trouwens.

Gelukkig had ik ook al 2 stokken op dezelfde hoogte bovenin. Nou ja, scheelt 1 traliehoogte, maar dat is zo goed als te verwaarlozen. Lucky is zowiezo een 'raar' vogeltje: slaapt nooit helemaal bovenin. In het begin wel: op de ladder die bovenin hing. Nu nog weleens maar vaak als ik in de ochtend kijk dan zit ie ergens beneden bij de etensbak. Ja, tis een echte hongerlap!

Is het bij jou de bedoeling dat het 2 koppeltjes worden of dat ze met zijn 4en in 1 grote kooi gaan? Oh, ik lees net dat ze naar de voliere verhuizen? Alleen de nieuwelingen toch? Of alle 4???

Misschien ben ik wel een muts, want ergens wil ik ze zo graag in 1 grote kooi hebben. Tegelijkertijd wil ik dat het geen strijd en gekibbel oplevert, want dat vind ik dan weer 'zielig'. Haha, ik zal zelf wel een 'zielige muts' zijn dan!

smartie

Ik dacht net mijn tekst gewijzigd te hebben en ook een stukje voor Ingrid getypt te hebben, maar de tijd was verstreken om aanpassingen te maken en dus is alle tekst verloren: BALEN!

De rangorde is hier denk ik wel duidelijk, alleen moet Lucky er nog aan wennen dat Pino nu ook in 'zijn' huis de broek aanheeft!

Net had ik weer ineens twijfels: veel kabaal van Lucky en PLOF, werd 'aangevallen' door Pino en viel/fladderde zo op de bodem. Zo zielig! Zucht... kunnen ze niet gewoon voldoen aan mijn illusie van een schattig stelletje? Lief naast elkaar slapend. Af en toe elkaar kroelen... dikke maatjes?! Ik ga eerst op de bank liggen, mochten ze niet rustig gaan slapen dan haal ik ze tot morgenochtend uit elkaar!

Ingrid

Ja hahaha, die illusie van een schattig stelletje had ik in het begin ook. Toen Blizzard en Luna baby waren, kroelden ze met elkaar!! Wat vond ik dat een geweldig gezicht en was helemaal blij dat mijn parkietjes kroelden. Helaas, dat is over, het lief naast elkaar slapen ook. Het enige wat ze nog wel eens willen doen is snavelen, dat wil er dan best hard aan toe gaan ???.
Het echte vechten hier is over, getuige Luna's staart ;), het kibbelen is ervoor in de plaats gekomen.
Echt tips heb ik niet voor je, ik kan je alleen laten weten dat ik me zo goed kan voorstellen hoe je je voelt....

roha

Hoi,

Onze Arie (popje) en Moos(mannetje) die hebben een 'knipperlichtrelatie'!
Dan hebben ze een periode dat ze elkaar heerlijk kroelen en dan moet Arie helemaal niks weten van Moos. Als Moos dan bij haar wil zijn, dan vlegt ze snel ergens anders naar toe en met eten laat ze zich ook direct wegjagen door Moos. Ik heb dan ook geexperimenteerd ment het aanbieden van het eten. Na veel observeren uiteindelijk een manier gevonden dat ze wel voldoende eten binnen krijgt. Met vier parkieten hebben we 3 van die dubbele etensbakken op verschillende hoogtes geplaatst, zonder overkapping en het nodige voer verspreid over alle bakken.
Succes met wat je gaat doen!

Roha

Caradow

Coco en Ukkie zijn een tijdje terug al samen naar de voliere verhuist. Moppie en Binkie zitten nu in de "oude" kooi van Coco en Ukkie. Wanneer ze tam genoeg zijn en zowel binnen als buiten de kooi opstappen, mogen ze ook naar de voliere. Dan zitten ze daar dus met zijn vieren.

Hoe ze de rollen gaan verdelen is nog een verassing. Coco en Ukkie zijn een koppel tegen wil en dank. er word wel eens gekroeld en gesnaveld, maar over het algemeen zijn ze niet echt heel erg close. Ze kunnen alleen ook niet zonder elkaar. Coco is een dametje die graag aandacht krijgt, zeker ook van ons, maar het moet niet te close zijn. Uitzonderlijke momenten daar gelaten.   

Ik heb wel het idee dat Binkie en Ukkie nu al heel erg naar elkaar toe trekken, Ukkie zit steeds op de kooi bij Binkie te snuffelen die dan aan het plafond van de kooi hangt. Ook was Binkie vanmiddag even ontsnapt en toen vloog hij ook achter Ukkie aan, Coco interesseerde hem niet. (o jee, ik heb een homokoppel?)
Maar het zou dus best zo kunnen zijn dat wanneer ik Binkie en Moppie naar de voliere verhuis, dat Ukkie en Binkie een koppel gaan vormen en Moppie en Coco elkaar zullen moeten vermaken.
Terwijl de 2 nieuwelingen in de kooi de hele tijd stijf tegen elkaar aan zitten en kroelen (steun aan elkaar in nieuwe omgeving)
Maar we zullen zien...

In jou geval, heb geduld... Het zal misschien geen verliefd stelletje worden, maar ik weet zeker dat ze elkaars aanwezigheid zullen dulden. En ik weet ook bijna zeker, als ik naar de relatie tussen Coco en Ukkie kijk, dat ze toch ook niet meer zonder elkaar willen. Ook al is er nog wel eens een ruzietje. (terwijl ik dit schrijf kibbelen Coco en Ukie weer eens over wie er onder het trappetje gaat slapen en wie er bovenop....)

smartie

Wel heftig hoor, 2 parkietjes erbij! Maar wel weer super schattig! Werden zij maar net zo snel verliefd op elkaar als wij op hen!

Enne, wint Coco het altijd? Of is Ukkie ook wel eens de gelukkige die boven mag slapen??

Caradow

Citaat van: smartie op oktober 31, 2006, 22:57:21
Wel heftig hoor, 2 parkietjes erbij! Maar wel weer super schattig! Werden zij maar net zo snel verliefd op elkaar als wij op hen!

Enne, wint Coco het altijd? Of is Ukkie ook wel eens de gelukkige die boven mag slapen??

Ook Ukkie wint wel eens. ;)
Vandaag hebben ze een compromis gesloten. Ukkie onder het trappetje, Coco op de stok naast het trappetje, wel iets hoger dus, maar niet op het trappetje zelf :P
(Coco heeft trouwens een slaaptentje gekregen zaterdag, ze weet alleen nog niet wat er de bedoeling van is. We hebben deze gekocht omdat Coco altijd graag ergens onder zit, zich een beetje verschuilt en wij hebbben het gevole dat ze deze nog wel zal gaan gebruiken...)

smartie

Gelukkig dat manlief ook weleens 'wint'. Mijn parkietjes zitten op het moment heel lief tegenover elkaar te 'dutten'. Nog niet helemaal slapen, Lucky houdt een oogje in het zeil en maakt heel lieve geluidjes, heel zacht.... ik hoop dat het zo goed blijft gaan vannacht (en morgen en overmorgen en overovermorgen)!!

Die slaaptentjes zien er supergrappig uit. Maar ik heb ooit ergens gelezen (heb ergens de uitgeprinte versie nog) op het internet dat zo'n tentje ook een uitnodiging tot broeden kan zijn. En bovendien kunnen onze gevlederde vriendjes er ook nog een tikkeltje dominanter door worden. Ik zal het nog eens opzoeken. Voor mijn Pino zeker geen slaaptent!!! :P

Danielle

Je moet echt proberen om naar de kleine goede veranderingen te kijken en niet alleen naar het gevecht en gekibbel!!!!!!

Toen ik Sammie bij Gijsje in de kooi heb gezet, heb ik ook echt zo vaak getwijfelt of dat wel goed ging. Gijsje was namelijk echt bang voor Sammie en pikte dan ook heel veel naar haar. Sammie wou alleen altijd bij Gijsje zitten en vloog haar echt contstant achterna. Ik vond dit in het begin echt super zielig voor Gijsje en ook wel voor Sammie omdat er altijd naar haar gepikt werd terwijl zij toenadering zocht.
Maar doordat ik af en toe kleine veranderingen zag, merkte ik toch dat Gijsje heel blij was met haar nieuwe vriendinnetje..
Ze begon namelijk weer meer te spelen en ook weer vrolijker te fluiten en het 'spiegel probleem' was opgelost (eerst kon ze namelijk de hele dag voor de spiegel zitten en deed niets anders, terwijl ze nu nooit en dan ook nooit meer in het spiegeltje kijkt, het interesseert haar gewoon niet meer). Maar ook doordat ze alles tegelijk gingen doen: wassen, eten, slapen, spelen.

Ze kroelen nog steeds niet er wordt nog steeds gepikt. Maar toch zijn ze geregeld lief voor elkaar en snavelen met elkaar en kunnen volgens mij niet meer zonder elkaar. Sammie is echt een gezelschapsbeestje en kan er echt niet tegen als Gijsje te ver weg is, dat geeft wel vreemde achtervolgingen in de kamer  :P

smartie

Ik zal jullie een update geven over de afgelopen nacht. Ik ben op de bank gaan liggen met mijn dekbed, maar vond het toch wel erg fris. Rond 1 uur was het stil in de kooi en zaten ze schuin tegenover elkaar op de bovenste 2 stokken waar zo'n 12 cm tussen zit. Ik was moe en had het koud en ondanks dat het eindelijk stil was kon ik de slaap maar niet vatten. Dus heb ik in mijn slaapkamer op een laag kastje ruimte gemaakt en toen voorzichtig de grote kooi verhuisd naar mijn slaapkamer. Zo kon ik toch in mijn eigen bed slapen en ik kon in de gaten houden wat er allemaal gebeurde. Uiteraard werden ze even wakker van mijn verhuispoging maar om 1.15 uur was de rust weer wedergekeerd. Ik heb daarna best goed geslapen. Al hoewel het ook best onrustig was door de storm.

Vanaf het moment dat ik ze op hun eigen plek gezet heb vanochtend werd er weer gekibbeld. Pino wilde perse de voerbak van Lucky hebben en Lucky mocht er niet meer door naar de andere (Pino d'r) voerbak. Ik heb ze er maar samen uit gelaten en ze hebben wat rondgevlogen en natuurlijk Pino Lucky weer achterna gejaagd. Toen samen in de kooi, deurtje dicht en het gekibbel ging weer in alle heftigheid verder. Aangezien ik ook nog wat werk te doen heb (ik was een paar dagen vrij om te solliciteren naar een functie wat past bij mijn afgestudeerde status) en zo naar buiten moet voor wat boodschappen... heb ik de etensbak van Pino maar weer bevestigd in haar eigen kooi en Pino dus ook in haar kooitje teruggezet. Zodra Pino weg was uit de villa van Lucky begon Lucky weer helemaal gezellig te kletsen. Lijkt wel of ie opgelucht is dat ie het rijk weer voor zichzelf heeft. Ze hebben elkaar tot op heden niet echt verwond maar als dit altijd zo zou gaan zou Lucky erg ongelukkig worden volgens mij. En ik ook van al die onrust! Voorlopig mogen ze alleen bij elkaar wonen als ik erbij ben dus dat zal vanaf vandaag alleen in de avonden zijn (maar dan mogen ze er ook uit) en komend weekend. Ik hoop dat alle kleine beetjes helpen en dat ze rust vinden met elkaar. Tuurlijk hoeft het niet altijd koek en ei te zijn, maar constant gekibbel? Ik zou er ook gek van worden en de 'relatie' beeindigen! Ik kreeg er vanochtend gewoon hoofdpijn van (misschien toch wat slaapgebrek?)! Komend weekend ga ik verder met mijn poging de LAT relatie naar een samenwoon toestand te krijgen. En ze dus ook samen te laten slapen. Ik hou jullie wel op de hoogte...

Maartje Emons

Ik herken het verhaal helemaal. Ik heb vast wel eens over Chico verteld, na de dood van Sergio was ik in eerste instantie helemaal niet van plan om er een grasje bij te zetten. Ze leek opgelucht dat ze alleen was en nu de aandacht alleen nog maar met Pino hoefde te delen die toch in een andere kooi zit.

Maar na een tijdje begon het gemis toch weer. Ik denk dat het door de zomer kwam. Ze mocht toen lekker op mijn balkon staan en de buren hadden ook de grasjes buiten staan dus dat vond ze maar al te gezellig.

Dus langzaam aan ben ik op zoek gegaan naar een mannelijkgrasje voor Chico. Ik wilde ook weer geen heel erg jong vogeltje bij haar zetten omdat Chico inmiddels ook alweer 4 is. Uiteindelijk vond ik Paco. Paco zijn baasje zag hem niet meer zitten en gaf hem geen aandacht meer. Dus ik heb Paco meegenomen en laten nakijken bij de vogelarts en vervolgens voorgesteld aan Chico en Pino. Chico keek totaal niet naar Paco om. Pino daar en tegen (Pino = roodrug man) vond Paco (man) wel heel erg interessant. Hij ging Paco voeren en voert complete gesprekken met Paco. En nog steeds..........

De grap is dat Chico (vrouwtje) en Pino elkaar haten en als die bij elkaar in de kooi zouden kunnen, dan zou het een groot bloedbad wordne. Maar Paco en Pino zijn echte vrienden. Terwijl Paco dus eigenlijk voor Chico is uitgezocht (door mij). Paco zit de laatste dagen wel veel bij Chico op de kooi, maar dan vind Chico de staart erg interessant van Paco of wil ze in zijn pootjes happen. Dus ik zet beide kooitjes open en sinds dezelfde paar dagen vliegt Paco uit zich zelf bij Chico in de kooi. Tsja en dan begint het: waar Paco zit daar moet en zal Chico zitten, als Paco eet moet Chico eten, als Paco in badje wil moet Chico in badje, ga zo maar door.......... De tweede keer had ik toen Paco bij Chico zat het deurtje dicht gemaakt, het ging een tijdje goed totdat Chico de staart van Paco weer interessant begon te vinden. Ik het deurtje weer open gemaakt en in drie tellen was Paco weer uit de kooi. Drie keer raden wat Chico doet als Paco weg is: juist ja Roepen fluiten en hartstikke gek. Maar ja zodra hij weer in haar kooi is.....
Ook Chico in de kooi van Paco geeft hetzelfde effect. Alles heb ik geprobeerd maar volgens mij is het enige wat echt helpt heel veel geduld. Tsja en een keertje vechten hoort er gewoon bij, ze zullen elkaar vast duidelijk willen maken wie de baas is.

nou volgens mij is dit een heel lang verhaal geworden, maar ik wou dit gewoon even kwijt.
Hopelijk gaan van ons allemaal de parkietjes die wij voor elkaar hebben uitgezocht dikke vriendjes worden.

madam mikmak

Hoi Smartie, wij hebben toen de 2 kooien aan elkaar gekoppeld, zodat ze (als ze dat zelf willen) bij elkaar op visite kunnen, en zo zijn ze aan elkaar gewend, en nu maken ze er een spelletje van, ik weet niet hoe ik hier een foto kan plaatsen, want dan kan je zien hoe we ze aan elkaar gemaakt hebben, groetjes Elly :-)

smartie

Hoi madam Mikmak. Fijn dat het bij jullie kennelijk geholpen heeft om 2 kooien aan elkaar te koppelen. Voor mij is dat geen optie. Het liefst heb ik ze in 1 grote kooi en als dat niet samengaat dan mogen ze ieder in hun eigen kooi blijven wonen. Aan elkaar koppelen zou mij niet van mijn probleem af helpen, want Pino wil gewoon altijd in de grote kooi (die nu nog door Lucky alleen bewoond wordt) als ze mag vliegen. Ze gaat dan eten scoren, met alles spelen en gewoon het ford bewaken. Zodra Lucky ook maar aanstalten maakt om het huis in te komen wordt ie er weer uitgejaagd. Nu haalt ie het dus ook niet meer in zijn hoofd om terug te gaan zijn kooi in. Deed ie zowiezo al niet graag, want hij zit veel liever bij me te kletsen en frummelen dan in zijn kooi. Maar als Pino erin zit weigert ie echt resoluut.

Je kunt trouwens altijd ter verduidelijking van je verhaal een foto plaatsen door als je een bericht stuurt op het icoontje met het schilderij (afbeelding) te klikken en dan dus je plaatje toe te voegen.

groetjes!