Van welk materiaal een doek maken voor over de kooi?

Gestart door mozart, oktober 31, 2006, 19:38:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mozart

Hoi,

Ik heb even een vraag.
Ik heb nu over de kooi 's avonds een grote badhanddoek.
Nu begint Peerke steeds te knagen aan de handdoek en blijft er met de nagels in hangen.
Van welk materiaal hebben jullie (degene die een doek gebruiken) deze?
Ben bang dat bijv een laken ook als knaaggoed gebruikt gaat worden.
Heeft iemand goeie tips?
groetjes Mozart

budgie

Ik gebruik een doek van donkergroene fleece. Ik had nog een rol van 20 meter liggen, dus daar kon wel wat van af.

Idske

Ik gebruik zelf ook een fleece deken maar ben inderdaad benieuwd of dat zelfs wel goed is vanwege het eventuele knagen. Ik heb Coco tot nu toe nog niet "betrapt" op het knagen. Maar graag wil ik ook weten wat het beste is om te gebruiken, en nu vooral het winter word wat het warmste is. Ik hang de doek niet helemaal over de kooi, alleen aan de kant waar het raam zit om tegen eventueel tochten te beschermen.

Groetjes Idske en Coco
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

budgie

Citaat van: Idske op oktober 31, 2006, 19:45:21
Ik gebruik zelf ook een fleece deken maar ben inderdaad benieuwd of dat zelfs wel goed is vanwege het eventuele knagen.

Knagen blijft altijd een probleem. Tenzij je een roestvrij stalen kap over de kooi zet. Parkieten zijn nu eenmaal nieuwsgierige creaturen en willen alles in hun mond stoppen! :D

corrina

Waarom een doek erover???Wat heeft dat voor zin,dat begrijp ik nooit zo.Even voor de duidelijkheid bedoel het niet raar maar serieus.Is dat echt voor de kou?? sWinters als het heel erg koud is doe ik wel eens een krant tussen de kooi en het raam,maar meer ook niet.

mozart

Ik doe dit niet voor de kou hoor!
2 van mijn parkietjes staan boven op de computerkamer.
We zitten daar veel 's avonds en als ik rond een uur of 9 de doek er niet over doe, maken ze veel kabaal, worden dus wakker en zitten in het volle licht.
Met de doek erover geef ik ze iets meer ritme.
Ze "weten" dan zelf dat het "klaar" is voor die dag!
groetjes Henriƫt

Caradow

Sommigen kiezen ervoor om voor de nacht een doek over de kooi te doen zodat de vogels geen last hebben van licht en dergelijke. Toen ik nog geen voliere had had ik ook altijd voor de nacht een deken over de kooi heen, omdat wij nogal eens tot in de late uurtjes hier achter de computer zitten enzo. Er is dan dus best wel veel licht in huis en om de vogels toch hun rust te geven hebben wij voor de deken gekozen. De voliere is een klein ietsie pietsie groter dan de kooi ;)  En de deken past daar niet over. Dus nu moeten Coco en Ukkie het zonder stellen, maar ik moet zeggen dat ze er niet minder om slapen. Op dit moment heb ik de kooi in gebruik voor Moppie en Binkie en daar gaat voor de nacht wel weer een deken over...  Maar ik denk dat het nu meer voor het gevoel is dan voor de vogels zelf, hoewel ze natuurlijk nog in hun gewenningsperiode zitten en dan is het wel wat rustiger voor ze (denk ik) 

Voor de kou helpt het in zoverre wel iets, dat nu de temperaturen in de nacht veel lager liggen, het hier in huis toch ook wel afkoelt tot onder de 20 graden en dan houd de deken wel wat meer warmte vast, maar of ze last van de kou hebben? Ja, als het heel erg koud word misschien

corrina

owww nou okee dank voor de uitleg. Hier gaan ze na hun eten gelijk naar "bed" en ik hoor ze niet meer.Het is me nu dus wat duidelijker.(ben blond) hhhaha

roha

Hoi,

Wij hebben ook een voliere en wij doen daar een grand foulard overheen, die zijn groot genoeg. De reden dat wij het doen is om het dag en nachtritme te regelen, ook om de warmte een beetje in de kooi tehouden en omdat anders onze Moos de hele nacht zou doorkletsen. Dan kan niemand slapen hier!

Roha

Idske

Ik doe een doek eroverheen, zeker swinters omdat ik een fijn gevoel heb bij het idee dat ik Coco als het ware "instop". Dat hij beschermt is tegen koude en tocht.

Ik doe de doek niet helemaal erover en laat snachts ook een klein lampje branden. Hij is een aantal keer snachts van zijn stokje afgevallen.  8) En zo ziet hij waar hij op dat moment is en weer heenmoet.

De doek hangt aan de kant van het raam.


En inderdaad om het ritme er ook een beetje in te houden, hij weet nu zo gauw de doek erover gaat dat het tijd is om te gaan slapen.

Groetjes Idske en Coco


Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Maur@

ook ik doe een fleece deken over de kooi 's avonds. Als ik dat niet doe zitten ze om 3 uur 's nachts nog te knetteren met hun snaveltjes. Als ik aan kom lopen om een uurtje of 10 met de deken en ik zeg, oke slaaptijd birdies. Gaan ze allemaal op hun schommeltje, behalve het mannetje die duikt de etensbak nog even in. Ik laat de doek een stukje open aan de voorkant, de doek hangt overigens enkel over de bovenkooi en niet over de onderkooi, waardoor Baby, het mannetje niet helemaal gedesoirienteerd is en de weg naar schommeltje 5 kan vinden.

Sonja

Hallo,

Mijn parkietjes krijgen ook een doek 's avonds. Ze weten het precies en zijn er helemaal op ingesteld. Zonder die doek gaan ze wel lekker rustig zitten, maar als ik met hun doek aan kom, dan gaan ze meteen lekker op hun schommeltje zitten. Nou ja meteen.....eerst komen ze nog even, hangend aan de tralies, gedag zeggen.  :-*
Het is iedere avond hetzelfde ritueel, en ben ik een keer een beetje te laat met hun doek, dan laten ze dat zelf wel horen.... ;)

Groetjes, Sonja.

kekavo

Ja,ik doe ook een deken over de kooi. Een groot badlaken, dat ik aan de achterkant gedeeltelijk open laat. Mijn vorige vogel was er al helemaal aan gewent en zei zelf "ga maar op je schommel"als ik met de deken aan kwam lopen. Ik doe het voor het dag en nachtritme. Ook mijn nieuwe vogel is er al aan gewent.