Vruchtbaar?

Gestart door Denise14, oktober 31, 2006, 15:57:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Denise14

hallo, ik ben nieuw hier en heb meteen al een vraag.
ik heb 2 parkietjes chico en Jacky (m en v)
en ze hebben al eens eerder een nestje gehad, maar helaas was die onvruchtbaar. nu hebben ze weer een nestje en heeft jacky gisteren haar eerste eitje gelegd. alles gaat goed maar ook bij het vorige nestje vond ik het moeilijk om te zien of de eitjes vruchtbaar waren of niet :'(. nu ga ik over een paar dagen kijken of dit eitje vruchtbaar is. maar als het niet vruchtbaar is is het roze (in het licht). maar als het wel vruchtbaar is kan je niet zien in het licht. maar is er niet een handige tip waaraan dat duidelijker te zien is? een ader die je kunt zien in het licht ofzo? en als ik het niet zeker weet kan ik dan ook (over een paar dagen pas) een foto zenden van een eitje dat in het licht wordt gehouden en jullie het zien ofzo??
Alvast Heel erg bedankt!!!!!! ;D
groetjes denise
en snavelkusjes van chico en jacky

roha

Hoi Denise14,

Welkom op het forum!
Het is best eenvoudig hoor;
Als je het eitje tegen het licht houdt en het ziet er donker uit, niet doorzichtig rozig dan is het bevrucht.
Als het niet lukt en het lukt om een duidelijke foto te maken, mag je hem best plaatsen.

Roha

karin v h

Hallo Roha,
Nou dit is toch iets te simpel gedacht.
Ik heb zelfs de eitjes tegen een halogeen lamp aangehouden en dacht dat alles onbevrucht was maar bij ieder parkietje lagen er een aantal eieren en beide hadden 3 kuikens. Dus zo simpel is het echt niet.
Als je andere topics hebt gelezen en boeken zitten zelfs kwekers er wel eens naast omdat het zo moeilijk is.
Groetjes karin

roha

Hoi,

Dan zal de logica wel bij mij liggen, want ik heb het altijd goed. Klinkt misschien arrogant, maar het is een feit bij mij, ik heb in mijn leven veel eieren bekeken en altijd bij het rechte eind gehad.

Roha

Denise14

hoi hoi, :)
karin v h en roha ik begrijp wat jullie bedoelen :), maar bij mijn vorige nestje toen ik de (onvruchtbare) eitjes bekeek zat er een soort van rond bolletje in. wat later (ik bewaar de eitjes altijd en toen er dus een kapot viel ::)) bleek het het eigeel te zijn. en nu ik net een van de eitjes van nu bekeek zat er ook zo'n vlek in. heel vreemd... :(
Groetjes Denise.
( ;Dbedankt voor de snelle antwoorden! ;D)

Safrena

Hey Denise

Als je het eitje in het licht houd, en het is bevrucht zul je normaal de bloedvatjes zien en vaak ook het hartje ;)
zie je niks, dan zijn de eitjes onbevrucht.

Ook aan de kleur is het te zien, bevruchte eitjes zijn melkachtig wit, onbevruchte eitje blijven roze doorschijnend.

Echter is het niet altijd gemakkelijk om te zien of het eitje al dan niet bevrucht is, als mensen deze ervaring niet hebben ;)
Ik zou je gewoon aanradden om af te wachten, na 18 tot 21 dagen broeden zou het eerste eitje uitkomen als het bevrucht is ;)
Laat gewoon de natuur lekker zijn gang gaan ;)

vele groetjes