een parkiet erbij..

Gestart door Gülay, oktober 27, 2006, 10:40:40

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gülay

Hallo allemaal..

wij hebben 8 a 9 maanden geleden een parkietje aangeschaft..Çito :)
Ik ben echter 1.5 maand geleden bevallen en heb daardoor echt geen tijd meer voor hem..hij verveelt zich echt en voelt zich echt eenzaam volgens mij..hij fluit niet meer en zit meestal in een hoekje of voor zijn spiegel..
Nu wil ik een vriendje voor hem kopen..maar liever geen vrouwtje want ik heb geen zin in kleine çitootjes :)
Nu zegt mijn man dat twee mannetjes niet samen gaan..klopt dat?

En waar moet ik op letten..moet ik een jong vogeltje kopen of een wat oudere?
Kunnen ze meteen samen in een hok of moet ik de nieuwe in een ander hokje zetten?

Graag zou ik wat uitleg hier over willen..


Mars

Hallo Gülay,
Cito vindt het vast gezellig om een vriendje te krijgen.
Als je twee mannetjes hebt is geen probleem, twee vrouwtjes is soms wel een probleem.
Of je nu een jonger of ouder beestje koopt, maakt niet uit, ze zullen het vast snel met elkaar kunnen vinden. Wel is het gemakkelijker om bij een wat ouder parkietje te zien of het een mannetje is: dan moet ie zijn jeugdrui achter de rug hebben. Deze parkietjes kun je herkennen aan hun kopje: ze hebben geen streepmotief meer op hun 'voorhoofdje'. Een aantal parkietjes heeft helemaal geen grijze/zwarte of bruine tekeningen, deze zijn meestal effen geel of wit, hierbij is het wat lastiger om in te schatten hoe oud ze zijn.
Een mannetje heeft meestal een effen blauwe dop (gedeelte boven zijn snaveltje), zodra het wittig rond zijn neusgaten is, kan het ook een vrouwtje zijn.

Veel succes! En als je zoontje of dochtertje wat ouder is vindt hij/zij het vast gezellig om twee parkietjes in huis te hebben. Dus ik zou wel proberen het tweede parkietje (ook) tam te maken.

groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Annika

twee mannetjes kan prima hoor, geen probleem!

En man en pop kan ook, zolang je geen broedgelegenheid ophangt zullen er over het algemeen geen jongen komen. Het kan zijn dat het popje op de bodem gaat leggen, maar die eitjes kun je ook weghalen. Als er toch gelegd wordt en het loopt de spuigaten uit zeggen ze dat het wel beter is een keer een nestje te doen, maar ik vrees eigenlijk zelf dat het dan daarna ook weer zo zal gaan.
Maar wat ik al zeg : de kans op leggen is zonder broedgelegenheid niet erg groot.

Mag jouw parkietje eigenlijk wel nog rondvliegen of zit hij alleen in het kooitje? Dat kan nml verklaren waarom hij zich alleen voelt (als hij daarvoor wel eruit mocht en nu niet meer bedoel ik)

Of je een jong of ouder parkietje wilt moet je zelf besluiten. Een jong kun je makkelijker tam maken, een oudere parkiet is beter te zien wat voor geslacht het is en is misschien over te nemen van iemand die zijn/haar parkiet moet wegdoen.

Hopelijk heb je wat aan de antwoorden. Verder zou ik zeggen : zoek onder de zoekfunctie, je zult versteld zijn hoeveel reacties er al op dit soort vragen gekomen zijn!

Groetjes annika

Gülay

Mijn parkietje zijn hokje staat altijd open..maar hij komt er nauwelijks uit eigenlijk..

Hij praat sowiezo ook niet..hij is opzich wel tam maar komt niet uit zichzelf naar ons toe ofzo..misschien ook omdat we gewoon niet teveel met hem bezig zijn geweest..
Maar hij is wel heel lief en heel makkelijk.
We wonen in Turkije en zijn al 2x verhuist..een keer 7 uur verderop en een keer 20 uur verderop..die 20 uur hebben we niet in een keer gereden hoor..:) hij kan dus makkelijk mee in de auto er raakt er niet door van slag ofzo..dat is het enige nadeel als we er nog een bij nemen..wordt die ook zo makkelijk als hij..want die zal ook mee moeten naar mijn schoonouders als we daar heen gaan (6 uur verderop)

Maar we zullen wel even kijken..want ik vind dit zielig voor hem..en wil hem ook niet wegdoen..hier in turkije nemen ze allemaal wel een vogeltje maar 9 van de 10 besteed er verfvolgens geen aandacht aan..en dat wil ik niet..


Gülay

mogen ze trouwns meteen bij elkaar in het hokje? of eerst apart?

Annika

het beste is apart, zeker omdat je parkietje al zoveel maanden alleen heeft gezeten.

Hier heb ik alle parkietjes na elkaar gekocht, Vledder had ik pas 6 weken toen Kleintje kwam, ik heb ze direct bij elkaar gezet.
Joey is dus hun jong en Kip heb ik pas halverwege dit jaar gekocht, die heeft eerst apart gezeten en los in de kamer kennis gemaakt.

Mars

Je kunt ze beter eerst even apart in een kooi houden. Dan kun je ze aan elkaar laten wennen. Maar er zijn ook mensen die ze wel meteen bij elkaar in doen en soms gaat dat meteen goed. Het beste kun je de kooi even opnieuw indelen als je ze samen zet. Dan heeft Cito wat minder het gevoel dat er een indringer in zijn domein komt.

Als je je parkiet wat vaker uit de kooi wilt hebben zou je hem kunnen lokken met wat trosgierst, komkommer, appel enz. kortom: iets wat hij lekker vindt. Zelf wat zaadjes op je hand leggen kan misschien helpen. Af en toe zijn vleugels strekken is erg goed voor hem. Misschien kun je de omgeving buiten de kooi wat aantrekkelijker maken? Met speeltjes ed.
Praten is helaas voor niet zo heel veel parkietjes weggelegd.. Maar met genoeg aandacht moet lekker op je vinger en schouder komen zitten meestal wel lukken.

Waarschijnlijk zal een nieuw parkietje ook niet zoveel moeie hebben met lange reizen, volgens mij zijn de meeste parkietjes daarin erg gemakkelijk. Hoewel veel reizen natuurlijk niet echt aan te bevelen is  ;)

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Gülay

Çito eet niets anders dan gewoon van dat zaad..heb wel eens geprobeerd wat anders te geven maar dat moet hije cht niet hebben..eten uit de hand doet hij ook niet.. :)

Ik zal het eens proberen..maar heb het echt heel druk met mijn kleintje..heb nauwelijks tijd voor mezelf :)

Bedankt voor al jullie antwoorden..ik denk dat we er inderdaad een vogeltje bij nemen..