Parkiet bijt, maar niet `agressief`

Gestart door rogierlommers, oktober 26, 2006, 20:31:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

rogierlommers

Ik heb een probleem. M'n parkiet is nu een maand of twee oud en hij is al behoorlijk tam. Als ik 'm roep, dan komt hij op m'n schouder, hij begint nu te praten en ik kan hem zelfs aaien over z'n kop :)

Maar goed, nu het probleem. Als de parkiet (Roepie is z'n naam) op m'n schouders zit, dan wil het wel eens voorkomen dat deze in m'n nek begint te pikken/bijten. Ik weet zeker dat hij dit niet doet uit 'agressie', maar het is gewoon een vorm van spelen volgens mij. Ook m'n oorlel is vaak het slachtoffer.

Iemand enig idee wat ik eraan kan doen? Ik heb het volgende al gelezen: klik. Hier wordt gesproken van agressie, maar dit is bij mijn vogel niet het geval.

Ingrid

Hoi Rogier,

Als je dat stuk over bijten goed hebt gelezen dan weet je dat het stuk niet alleen over agressie  gaat ;). Kijk maar eens bij "macht": één van de vier redenen waarom een grasparkietje bijt.
Het is net als bij een baby, een soort van ontdekkingstocht, het onschuldige bijten kan echter wel uitmonden in echt bijten.
Je zult dus duidelijke grenzen moeten stellen wat wel en wat niet is toegestaan: het opvoeden van je vogeltje :).

Groetjes, Ingrid

rogierlommers

Citaat van: Ingrid op oktober 26, 2006, 20:36:40
Hoi Rogier,

Als je dat stuk over bijten goed hebt gelezen dan weet je dat het stuk niet alleen over agressie  gaat ;). Kijk maar eens bij "macht": één van de vier redenen waarom een grasparkietje bijt.
Het is net als bij een baby, een soort van ontdekkingstocht, het onschuldige bijten kan echter wel uitmonden in echt bijten.
Je zult dus duidelijke grenzen moeten stellen wat wel en wat niet is toegestaan: het opvoeden van je vogeltje :).

Groetjes, Ingrid
Ik heb het stuk compleet doorgelezen maar ik kan niet vinden hoe ik dit tegen moet gaan.

Ingrid

Oké over die vraag in je eerste berichtje heb ik heen gelezen. Maar je stelde dat het alleen over agressie ging, hetgeen onjuist is.
Wat je er tegen kunt doen is wat ik hierboven al aangaf: je parkietje opvoeden dus.
Je kunt als hij in je oorlel bijt, een alternatief aanbieden: een fruittakje bijvoorbeeld of iets anders waarin hij mag bijten. Of je zet hem even op een andere plek waarbij je hem boos aankijkt en op een duidelijke manier nee zegt ( niet schreeuwen, maar je stem iets verheffen).
Ik denk dat jouw parkietje langzaamaan in de puberteit komt en zijn grenzen probeert te verkennen.

Leah.Sjors

Heyhey!
Ik heb ergens een keer gelezen ( zou niet weten waar, misschien wel op deze site ) dat als een jong parkietje bijt, hem boos aan moet kijken en verder niks moet zeggen of doen. Als het een al wat ouder parkietje is moet je hem op je vinger laten zetten en laten traplopen over je vingers. Als je nog niet weet wat je moet doen kijk dan even bij google of andere boekjes over parkieten! Veel succes!
Groetjes Leah en parkietje Sjors =D

DarkWolf

Hier wil ik wel even op reageren..Mijn parkietje is 3 maand (en nu 2maand bij mij).
En ook hij bijt, maar ook totaal niet agressief..
En als ik hem boos aankijk en nee zeg stopt ie wel, maar vanaf ik stop met boos kijkn begint ie weer in mijn vingers te pikken enzo.
En ook traplopen heb ik al geprobeerd, maar dan begint meneer in mijn andere vingers te bijten :P

rogierlommers

Even een kleine update van deze kant :) De parkiet in kwestie is inmiddels rustiger geworden. Ik denk dat het gewoon hoort bij een opgroeiend parkietje; zie het als een soort pubertijd :)

Anyway, het gaat goed met Roepie!

Evertje1962

Onze Japie doet dit ook. Op je schouder zitten en lekker bijten. Niet agressief, maar gewoon een beetje peuteren en trekken, vooral als ik me een dag of 2 niet geschoren heb...  :o Op een bepaald moment ben ik het wel zat, maar het is nog lastig meneer dan te pakken te krijgen. Hij gaat luid kwetterend en protesterend ergens in mijn nek zitten waar ik niet zomaar bij kan..... de slimmerik.