parkiet en hond

Gestart door jessicak, oktober 26, 2006, 15:03:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cheryl87

@Diantjee:

Ik weet dat Jack Russells jachthonden zijn ;) en dus een jachtinstinct hebben, daar zijn ze tenslotte voor gefokt. Nou is mijn hond gekruist met een Fox terrier (zijn we inmiddels achter) en dat is ook oorspronkelijk een jachthond, dus dat schiet lekker op  ;).
Toegegeven, buiten wilt Beetle achter alle vogels, konijnen e.d. aan maar binnen laat hij Dopey en Sneezy met rust.... Af en toe zou hij wel eens met ze willen spelen maar klaar is klaar.

Oh en over sneller gemeen zijn, ik heb een huis (nou ja mijn ouders  :D) met een vlonder, dus soort van zonder tuin maar hier in de buurt zijn evengoed genoeg vogels, meeuwen, eksters, kraaien, duiven en ook hazen, ja zelfs egels en Beetle zou het liefst achter ze aan gaan (ja zelfs achter de egel aan :'() maar dat mag uiteraard in, maar desondanks, ook al doet hij het soms, Beetle laat Dopey en Sneezy met rust, dus ik ben het niet met je stelling eens.
In elke woonwijk zijn wel vogels te vinden dus ik denk niet dat het uitmaakt, elke hond is anders en honden zien echt wel het verschil tussen de vogels binnen en buiten. Nou ja, het verschil in rangorde.
Kijk maar naar roedels van honden, daar is de rangorde goed geregeld, maar als ze een andere hond, van buiten de roedel tegen komen hoeven ze die niet te accepteren.
Snap je mijn punt?

Als de rangorde duidelijk is, de parkieten staan boven de hond en dat is duidelijk voor de hond, komt dat denk ik best goed, ik zou Beetle niet alleen vertrouwen met Dopey en Sneezy, vooral omdat Dopey nog weleens op de grond wilt zitten, maar ik geloof verder wel dat Beetle snapt dat de vogels hoger in rang zijn dan hem..

De vogels buiten kent hij niet en ik doe ook mijn best niet om die hoger in rang te laten zijn, dus ik denk niet dat je de vogels, hazen, egels etc kan vergelijken met de vogels binnen.

Meltjuh

Het heeft inderdaad alles met rang orde te maken. Een hond staat onder alles ook letterlijk.
Citaat van: Meltjuh op juli 04, 2007, 13:44:53
een hond moet weten waar zijn plaats is. Zorg dat de parkieten en andere huisdieren in rang altijd hoger zijn dan de hond. Dat wil ook zeggen dat ze letterlijk hoger moeten staan

De hond zal de vogel wel accpepteren in zijn roedel maar je moet aan die rangorde blijven werken. En wat cheryl ook zegt. Accepteerd hij jouw parkiet dan wil dat niet zeggen dat hij de rest buiten ook accepteerd. Die horen namelijk niet bij de roedel.
Wolven in het wild zullen een buitenstaander nooit zomaar accepteren. Het is ook niet vreemd dat honden soms buiten vechten. Je brengt de ene roedel bij een andere.

veerle

ik heb ook 2 jack russels. het ligt inderdaad aan hoe de hond is. mijn vogels zitten wel in een buiten voliƩre dus ze hebben nooit samengezeten. ze pakken regelmatig een rat(boerderij)

dumbo intereseert hem dat niet, die zou er niets aan doen. maaike staat er wel soms geintereseerd naar te kijken maar ik denk moesten ze rondvliegen en ik haar zeg dat ze braaf moet zijn en een oogje in het zeil hou ze niets zou doen.

vogels gaan, denk ik, toch niet direct naar je hond toevliegen en alles eerst bekijken en voorzichtig dichterbij komen en als de hond iets te veel zou bewegen zijn ze weer weg. desnoodts steek je de hond gewoon even apart ;)

je moet zelf inschatten hoe je hond zou reageren. zoizo noooooit samen laten als je even weg ben.