Parkietje overgenomen

Gestart door Sonline, oktober 25, 2006, 19:57:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sonline

Hoi iedereen,

Ik ben nieuw op het forum! Zal even wat over mijn nieuwe parkietje vertellen!  :) Ik ben vroeger opgegroeid met altijd een parkiet in huis, heb ook sinds ik op mezelf woon altijd een vogel gehad tot ongeveer 3 jaar terug. Mijn vogeltje werd ziek en de dierenarts heeft haar helaas moeten laten inslapen omdat ze een kwaadaardig gezwel had. Ik begon het gekwetter op een gegeven moment toch te missen dus begon na te denken voor een nieuw vogeltje en misschien wel twee. Op een gegeven moment vroeg mijn zus of ik nog interesse had in parkietjes. Haar stiefzoon had er twee, maar deze puber zorgde er helaas niet goed voor! Ivm ruimte gebrek en de aanwezigheid van een zeer speelse hond (happen naar de vogels) was het ook niet langer mogelijk om de vogels in de woonkamer te houden dus moesten ze naar de slaapkamer. De verzorging ging helaas niet goed en ondanks de controle van mijn zus en haar vriend is er toch een vogeltje overleden!  :o En hebben ze direct de knoop doorgehakt en het overgebleven vogeltje aan mij gegeven! Ik ben er helemaal blij mee en vind het reuze gezellig en vertrouwd, dat oude vertrouwde gekwetter!

Mickey, zoals mijn nieuwe huisgenootje heet, was vroeger altijd alleen en een tam vogeltje! Op een gegeven moment kwam daar een kooigenoot bij en Mickey was veel minder tam, kwam steeds minder vaak zijn kooi uit en gedroeg zich richting zijn kooigenoot niet bepaald sociaal! Mickey zat zijn nieuwe maatje vaak te sarren! Nu het andere vogeltje dus dood is merkten we ook een verandering in het gedrag van Mickey, hij kwam ineens op de hand zitten en lijkt eigenlijk helemaal niet een soortgenoot te missen.

Nu is hij sinds zondag bij mij en ik merk ook in zijn gedrag eigenlijk niets bijzonders dat er op zou wijzen dat hij eenzaam is. Ik werk wel overdag, maar ben 's avonds en in het weekend vaak thuis! Ik besteed aandacht aan mijn vogeltje, praat er tegen, geef hem elke dag vers voer en drinken, stukje fruit en hij heeft ook genoeg speelgoed, en het standaard schommeltje en spiegeltje! Kortom Mickey komt echt niets te kort. Mickey eet en drinkt goed (ook als ik afwezig ben, heb wat eten voor hem achtergelaten op een andere plek in zijn hok en vanmiddag bij thuiskomst was het op!) hij kwettert met de muziek mee en komt gewoon super tevreden over! Hij begint ook aan mij te wennen dus hopenlijk krijg ik hem met het nodige geduld toch weer wat tammer en wat vaker uit zijn kooi (zodra hij wat gewend is aan de omgeving uiteraard).

Ik heb nog even getwijfeld of ik een nieuw vogeltje erbij zet, maar de kans dat Mickey zich dan weer zo naar opstelt is aanwezig en dat vind ik wel erg zielig voor het nieuwe vogeltje. Ik denk dat ik in de dierenwinkel een nep vogeltje erbij zet. Als hij daar vervelend op reageert haal ik hem er weer uit en leg hem een tijdje weg. Dat is met een levend vogeltje toch wat lastiger!  :P

Als er mensen misschien nog niets van tips hebben na het lezen van dit verhaal dan hoor ik het graag!   ;D

Groetjes van Sonja!

Safrena

Hey Sonja

Welkom op het forum

Wat leuk en heel lief van je dat je dit vogeltjes een hele goede thuis hebt gegeven. ;D
zo te lezen komt jouw vogeltje helemaal niks te kort. ;D

Je kan inderdaad eventueel tijdens je afwezigheid, Mickey een nepvriendje geven.
Ook kan je de radio zachtjes aan laten tijdens jouw afwezigheid.

Ook een parkietje alleen kan inderdaad heel gelukkig zijn, en al helemaal als hij voldoende aandacht krijgt, zoals je zelf nu doet

Verder zou ik zeggen, geniet dan je lieverdje en heel veel plezier samen

vele groetjes

Sonline

Goed idee van de radio zachtjes aanlaten! Had dat zelf ook overwogen. Zal dat morgen eens proberen! Morgenavond heb ik een nieuw (nep) vriendje voor hem!  :-X

Sonline

Ik heb even een vraagje want ik merk iets geks aan het vogeltje! Hoewel hij gewoon normaal eet, normaal kwettert, fluit en zich eigenlijk vrij normaal gedraagd heeft hij toch de vreemde gewoonte sinds twee dagen om telkens zijn vleugeltjes heel snel achter elkaar op te tillen en weer tegen zich aan te doen, hele kleine bewegingen, net of hij bibbert maar het is absoluut niet koud, hij doet dat ook enkel met de vleugeltjes en enkel wanneer hij merkt mijn aandacht te hebben. Dit doet hij niet altijd, maar 9 van de 10 keer wel. als hij gewoon zit te dommelen, kwetteren etc en ik zit gewoon achter de pc of op de bank dan doet hij dat niet... Zou het een soort van aandacht vragen/beetje aanstellen zijn, of zou het beestje toch eenzaam zijn? Iemand enig idee en de symptonen kent? Hij oogt verder absoluut niet ziek ofzo!

Josephine

doet hij beide vleugeltje dan omhoog(richting z'n ruggetje) en daarna weer terug?
Dan doet rakker dat ook, als hij lekker rustig zit of een beetje weg gedommelt en ik kom eraan, dan rekt hij zich soms uit en dan doet hij dat ook.

Groetjes Josephine

Sonline

Nee het is geen uitrekken, dat herken ik wel, net als de pootjes strekken enzo! Dit is een soort van bibberen, heel vaak/snel achter elkaar. Net of hij het koud heeft. Hij strekt de vleugeltjes ook niet helemaal omhoog. Geen idee hoe ik het moet uitleggen. Een soort klappertanden, maar dan met de vleugeltjes (zonder geluid dan ha ha). Dat doet hij alleen als hij merkt dat hij mijn aandacht heeft!

Of zou hij ineens zomaar bang voor me zijn?  ::) Gisteren dacht ik nog dat het door mijn shirt kwam, ik had namelijk een knalrood shirt aan! Maar ook met een groen/blauw gestreept iets gedraagd hij zich af en toe wat apart.

Of het zij nog naweeen van zijn verwaarlozing! Hij is 2 weken geleden verhuisd naar mij omdat hij verwaarloosd werd! Zijn kooigenoot is toen overleden!

Sanne

Hoi,

Volgens mij doet jouw parkietje 't zelfde als mijn parkietje(s). Ik zie 't als een soort van veertjes opschudden. Dat doet Simba echt al vanaf 't begin dat ik haar heb. Dus als jouw parkietje doet wat ik denk dat die doet hoef je je geen zorgen te maken ;)

Groetjes Sanne, Simba en Robin

Sonline

Het veertjes opschudden dat doet hij ook regelmatig, maar dat is dit niet. Hij zit nu te spelen en te kwetteren en er is niets te zien aan de vleugeltjes. Maar zodra ik in de buurt kom gaat ie weer bibberen. Denk toch dat het een soort "trauma" is na zijn verwaarlozing. Hij stond ook op een kamer van een tiener die nog al regelmatig keiharde housemuziek draaide, dus denk dat ie gewoon een soort tik heeft ofzo. Hij oogt verder heel gezond, eet normaal, normale ontlasting, ziet er niet ziek uit. Dus ik ga me maar geen zorgen maken!  ;)

roha

Hoi hoi,

Als ik je verhaal zo lees, denk ik dat ie nog een beetje angstig is voor jou. Hij zit in een nieuwe omgeving en een nieuw gezicht. Je kunt hem het beste proberen op zijn gemak te stellen, dan is het een kwestie van wennen en er vertrouwen in krijgen dat jij er voor hem bent.
Ik ga er niet vanuit dat het door de harde muziek, maar eerder door het feit dat hij van deze tiener geen aandacht meer heeft gekregen en daarom een beetje bangig is. Ikga er vanuit dat na een tijdje de angst wel is verdwenen en dus ook zijn reactie met de schoudertjes niet meer vertoont als jij in de buurt komt.

Veel plezier!!

Roha

simpy

aller eerst: goed dat je het parkietje is huis hebt genomen!!  ;D zelf heb ik ook zoiets meegemaakt. de 2 parkietjes die ik toen heb overgenomen toonde ook niet normaal gedrag.  :( eentje was ziek, en echt heel erg getroumatiseerd. we hebben haar moeten laten inslapen. de andere vogel leeft nu nog steeds en is qua lichaam gezond.

parkieten die ooit verwaarloosd zijn in hun leven zullen er altijd een beetje in hun gedrag van over houden. net als mensen die een erge jeugd hebben gehad, hun hele leven blijft dat hun achtervolgen.  :(

ik denk eerder dat Mickey zo doet omdat hij nog erg moet wennen aan de goede aandacht die hij opeens krijgt. zijn leven is weer helemaal op de kop gezet! voor de rest wens ik je veel plezier met mickey toe!  ;D (zal wel lukken hé?)

Sonline

#10
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga er vanuit dat het wel goed komt met hem. Ik heb hiervoor al 6 andere vogels gehad dus gelukkig genoeg parkieten ervaring om ook Mickey een goed huis te geven. Hij at trouwens net tros gierst uit mijn had en zette zelfs een pootje op mijn vinger, maar wist niet hoe snel hij toen weer moest wegrennen (vergissing  :-X ) en hij heeft een rondje door de woonkamer gevlogen. Ik heb vertrouwen dat het beestje zijn plek wel gaat vinden.  ;D

Het gaat al veel beter! Geen gebibber meer! Het is vooral een zeer tevreden parkietje!  ;D

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

Sonline

Nu 4 maanden later even een update! Mickey is een totaal ander vogeltje als toen ik hem net had! Heel erg verandert in positieve zin! Hij laat zich al wat aaien en sinds gisteren komt hij ook op mijn hand zitten. Ik moet hem dan nog wel lokken met zijn favoriete speeltje. Maar zo zie je maar weer dat met ontzettend veel geduld en tijd voor het vogeltje een geweldige ommekeer kan plaatsvinden!

Cropje

Hi Sonline!

Ik lees het hele verhaal nu pas. Wat goed dat je Mickey hebt opgevangen ;D

En helemaal leuk om te lezen dat het na een paar maanden zo goed gaat!!! Dat is voor jezelf ook weer een bevestiging dat je goed bezig bent! (dat wist je waarschijnlijk al, maar toch heel leuk om te merken!)

Succes met verder tam maken en heel veel plezier nog met Mickey!