stress en/of wennen?

Gestart door Ellenvdb83, oktober 24, 2006, 18:32:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ellenvdb83

Hallo Allemaal,

Ik weet het: het is al vaker gevraagd en ik heb ook al met de zoekfunctie e.d. naar dit 'probleem' gezocht op deze site, maar we maken ons toch een beetje zorgen over onze nieuwe huisgenoot Tjip.

We hebben Tjip gisteren gekocht en in haar kooi gezet. Na een klein half uur, begon ze al rustig door de kooi te klauteren. Ook tjilpen enz. Toch ging ze al vrij snel op de bodem van de kooi zitten en daar heen en weer trippelen en ook tikken op de onderkant van de kooi. Vandaag zit ze voor ongeveer 90% op de bodem van de kooi. Ze zit telkens in een hoek van de kooi en loopt dan heel snel heen en weer. Ze begint nu ook heel 'gestresst' te fladderen. Heel af en toe klimt ze even naar boven en knabbelt dan in de hoeken van de kooi, maar daarna laat ze zich weer 'vallen' naar de bodem en gaat ze weer heen en weer trippelen.

We vroegen ons af of dit komt omdat ze nog moet wennen en/of stress. Het ziet er zo heel zielig uit. Volgens mij moet ze zo toch doodmoe zijn/worden.

We hebben al wel voer op de bodem gestrooid en we hebben haar al wel een aantal keer zien pikken op de bodem, maar we kunnen niet goed zien of ze echt eet.

Groetjes Ellen en Simon

Ellenvdb83

We moeten geloof ik niet zo ongeduldig zijn. We hebben nogmaals gezocht op dit forum naar dit 'probleem' en het schijnt vaker voor te komen bij jonge parkietjes. Beste remedie: negeren. En belonen als ze rustig is.

Nog wel een vraagje. Als ze telkens zo druk is, moeten we dan al wel beginnen met de hand in de kooi?

Mars

Ik denk dat je er eerst voor moet zorgen dat ze in haar eentje rust gevonden heeft in haar kooi. Als jij dan ook nog met die grote rare hand van je steeds de kooi binnen komt  :D

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ellenvdb83

Hallo,

Dank je wel voor je reactie. Het lijkt me inderdaad niet zo'n goed idee om met m'n 'grote' hand in de kooi ga. Ik merk dat als er iemand thuis is, ze heen en weer gaat trippelen op de bodem van de kooi. Ze heeft inmiddels al haar schelpenzand hierdoor in het midden van de kooi geveegd (incl. het voer wat ik daar gestrooid had). Gisteravond zaten we rustig op de bank tv te kijken en toen zat ze de hele avond rustig boven in haar kooi. Heeft dit misschien nog enige betekenis?

Alvast bedankt.
Groetjes Ellen

Joske

Hoi Ellen,

Op het moment dat ik dit typ trippelt Swiffer (7 weken) ook zenuwachtig rond over de bodem van de kooi. Verder hangt hij/zij regelmatig op de kop, doet aan koppeltjeduikelen, probeert in het voerbakje te kruipen, springt van de stok naar beneden, fladdert heel wild (oefenen voor het echte werk)...

Volgens mij (maar ik kan het mis hebben en dan hoor ik het graag van de experts!) normaal babyparkietengedrag!

Groetjes Joske

Mars

Ik denk dat ze gewoon nog moet wennen. En op het moment dat jullie rustig TV kijken (en het is avond, dat speelt ook mee) dan is alles wat overzichtelijker.
Geef haar maar een paar dagen de tijd.

En inderdaad, zoals Joske nu gelijktijdig schrijft, zijn jonge parkietjes soms erg onrustig.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ellenvdb83

Hoi Joske,

Jij bent snel!  ;D Ik hoop zo dat dat het is. Ik word er zelf zenuwachtig en onzeker van.  :( Ik laat haar vandaag maar weer even en geef haar alleen wat aandacht als ze rustig op haar stokje zit.

roha

Hoi,

Misschien dat je overdag over een klein gedeelte van de kooi een doek kan leggen, zo achter de kooi hangen en een beetje bovenop, dat het iets donkerder wordt, een beetje afgeschermd. Dat ie misschien een lekker veilig hoekje vind.
En dat ie dan ook wat rustiger wordt. Natuurlijk moet je ook gerustellend met hem praten.
Hopelijk helpt het hem om te wennen.

Roha

budgie

Een vogel heeft 'rugdekking' nodig. Het is voor hem niet prettig als er rondom zijn kooi gelopen kan worden en hij dus van alle kanten kan worden benaderd. Hij heeft graag een hoekje waar hij zich desgewenst even kan 'terugtrekken'.

jovel

Mijn parkiet is 11 weken en fladdert ook heel gestresd door de kooi heen. Vaak hangt ie aan een kant aan de tralies en vliegt dan snel naar de andere kant aan de tralies. Soms rust ie wel even uit. Heb het idee dat ie wel wat gestresd is. 

Verder staat zijn kooi niet tegen een muur maar in een hoek tussen twee ramen in. Er staat overigens niet veel zon aan die kant. Achter hem hangen wel gordijnen zodat het iets donderder is.  Ik weet dat het beter is dat ie tegen een muur staat maar gaat bij ons niet zo goed. Is een doek er achter hangen een goed idee.