drinkbakje en kroelen

Gestart door sannie, oktober 22, 2006, 13:40:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sannie

Hoi!
Even voorstellen: Ik ben Sandra en heb gisteren twee stoere kereltjes aangeschaft: Japie en Foetsie (laatste naam heb ik gelukkig niet zelf verzonnen haha). Ze zitten nu dus al 24 uur in hun nieuwe kooitje. Ik ben er nog niet in geweest zodat ze rustig kunnen wennen aan de nieuwe omgeving. Het voerbakje hebben ze gelukkig al gevonden (had ook wat zaad op de grond gegooid voor de zekerheid) maar het drinkbakje hebben ze nog niet ontdekt. Hoe zorg ik ervoor dat ze het drinkbakje vinden? Ik heb zo'n smalle waarvan je het tuutje zo door de tralies kunnen klemmen, dus erg groot is ie ook niet. Ik heb er ook zo'n badder-bakje bij gehangen met water erin maar daar zijn ze ook nog niet in de buurt geweest. Gewoon afwachten, of heeft iemand een idee?
Ten tweede heeft Japie -de witte- een beetje een rozig/kalig plekje boven z'n dop. Af en toe zitten ze wel een beetje op die plek bij elkaar te friemelen maar is dat gewoon kroelen of heeft dat iets met dominantie te maken??
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Groetjes Sandra

Josephine

over dat drinken: Kijk maar eens bij de zoekfunctie! Deze vraag is al heel vaak gestelt en beantwoord!

Ingrid

Hoi Sandra,

Welkom op het forum :).
Drinken doen parkieten van nature maar weinig en als ze het al doen is het toevallig net waneer jij het niet ziet ;). Maak je daarover maar geen zorgen, dat ze hun voerbakje al hebben gevonden is veel belangrijker.
Dat "friemelen" is inderdaad kroelen, het heeft niets met dominantie te maken maar betekent dat ze elkaar lief vinden :).
Probeer ook de zoekfunctie maar eens, er is heel veel informatie te vinden over het drink- en kroelgedrag van onze gevleugelde vriendjes.

Groetjes, Ingrid

sannie

Hoi Ingrid,
bedankt voor je reactie! Ik ben misschien wel een beetje overbezorgd over m'n nieuwe trots, maar ik ben blij dat het niks te betekenen heeft. Bij de fokker zaten ze wel in dezelfde voliere dus ze 'kennen' elkaar wel maar het kan natuurlijk altijd dat ze elkaar niet zo lief vinden. Maar als dat friemelen/zachtjes plukken in parkietentaal liefkozen betekent is dat alleen maar goed natuurlijk  :P.
Verder ben ik er erg blij mee. Kan er de hele dag naar kijken en liefst zou ik ze er al meteen uithalen maar ik zal de schatjes eerst nog wat langer laten wennen  ;D  Hoop wel dat ik ze goed tam krijg -omdat ik er 2 tegelijk heb gekocht- maar daar ga ik me goed voor inzetten!

Ingrid

Citaat van: sannie op oktober 22, 2006, 14:52:14
Hoop wel dat ik ze goed tam krijg -omdat ik er 2 tegelijk heb gekocht- maar daar ga ik me goed voor inzetten!

Ik heb mijn gevleugelde boefjes ook gelijktijdig aangeschaft, binnen 3 weken waren ze tam. Wanneer je het geduld en de liefde kunt opbrengen komt het helemaal goed :).

Heb je het stukje over tam maken al gelezen? Neem maar eens een kijkje, wat daar staat, geldt ook als je er 2 wilt tam maken:
http://parkietenfreak.nl/a-tam.php

Veel plezier met je gevleugelde huisgenootjes.

sannie

Ja dat stukje over het tam maken had ik inderdaad gelezen, thanks. Omdat ik zo twijfelde om er 2 tegelijk te kopen heb ik alles afgelezen of dat wel verstandig was qua het tam maken, maar ook volgens de fokker maakte dat geen verschil. Ik heb ze dus zaterdag gehaald, en nu komt ééntje al op m'n vinger zitten, de ander is niet echt bang maar nog wat afwachtend. Gaat niet fladderen ofzo maar blijft gewoon stil op z'n stokje zitten. Als ik thuis ben loop ik er continue tegen te praten en te fluiten, ik lijk wel een idioot!  :D
Toch nog even een vraagje trouwens: (heb wel de zoekfunctie gebruikt maar daar komen 15 pagina's uit en ik zag het op de eerste 3 pagina's niet staan, en heb vanavond nog meer te doen  :)) hoe laat moeten ze eigenlijk 'naar bed'? Ze zijn een week of 5/6. Ik blijf zelf natuurlijk nog beneden om tv te kijken ofzo dus ik gooi er een doek over, maar ik weet niet precies hoe laat m'n moppies moe zijn. Gisteren heb ik de doek er over gegooid toen het buiten ook donker was maar toen hoorde ik ze even later nog brabbelen, en líefst zou ik ze natuurlijk tot 23u ophouden om ermee te spelen  :D :D

Groetjes!

Ingrid

#6
Het maakt inderdaad niets uit of je 2 tam moet maken. Als de eerste wat driester (is dat wel een Nederlands woord of dialect?) is dan zal de ander de kunst wel gaan afkijken. Hier was het Blizzard die de brutaalste was en Luna volgde snel haar voorbeeld :).

Toen Blizzard en Luna baby waren, werden ze rond een uur of 20.00u wel erg moe. Je merkt het wel, ze gaan dan een plekje zoeken en wat dutten. Trouwens hier brabbelen ze zichzelf nog steeds in slaap, het lijkt alsof ze dan wakker en/of actief zijn, maar niets is minder waar ;).
Ik begrijp dat je het liefst tot 23.00u met ze wilt spelen, maar babietjes hebben nu eenmaal nog veel slaap/rust nodig. Die tijd van spelen breekt snel genoeg aan, nog even geduld hebben :).

Edit//
Driest is toch een Nederlands woord en betekent "vrijpostig, brutaal"

sannie

Driester? Haha ik heb er nooit van gehoord dus ik denk dat het dialect is, maar ik begrijp wat je bedoeld. Ik heb Japie (de meest driestse  ???) vandaag voor het eerst uit de kooi gehaald, en dat leek eerst goed te gaan want hij bleef braaf op m'n vinger zitten, stomverbaasd rondkijkend. Toen ging ie vliegen, maar hij kan blijkbaar nog niet zo goed landen!!  :o Hij landde af en toe erg lomp, of botste zo tegen de kast aan!  :'( Had wel de luxaflex dichtgedaan zodat ie niet tegen de ramen zou vliegen, maar hij vloog zo tegen de muur op! Maar na een paar rondjes ging ie steeds lager en kon ik 'm zo van de grond pakken en terug in de kooi zetten. Arm jong! En Foetsie die nog in de kooi zat en normaal hartstikke rustig is was ook in paniek! Haha hij hoorde en zag zijn maatje ineens buiten de kooi en haalde de raarste capriolen uit! Op een gegeven moment zag ik hem zelfs op z'n kop aan het stokje hangen  :-X hij wist niet waar die het zoeken moest hihihi.