Grasparkieten in combinatie met andere huisdieren: onverantwoordelijk?

Gestart door Sonja, oktober 21, 2006, 14:23:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Belleo

Ik ben van mening dat het niet verstandig is om parkieten te houden in combinatie met andere huisdieren.
Ik heb thuis 2 honden waarvan er één al een keer een kanarie letterlijk heeft opgegeten :(.
En een jaar of 3 gelden is er nog een parkietje van mij gegrepen door een van onze katten en door dezelfde kat is in december de hamster van mijn zusje doodgegaan.
We weten nu wel beter en hebben nu ook sloten op alle deuren zitten zodat er geen kat of hond meer bij mijn parkietje kan komen.

groetjes Anne en Belle.

dimension

k had al een kat voor ik de parkiet mocht hebben. De kat is inmiddels 20 en blijkbaar doof want ze heeft meneer (die er van houd om tegen allen zoals byvoorbeeld mijn wekker te schreeuwen) niet eens gehoord. Of het intereseerd haar niet meer dat zou ook kunnen.

Ik heb Baggus in mijn kamer en die is zo en zo dicht als ik daar niet ben, dus het is veilig voor hem. Ik denk dat het op zich wel kan een kat met vogel, zolang je de deur dicht doet als je weggaat.

Of je moet een kat hebben die deuren kan openen ;)

ibi

hallo ook mijn mening

hier is het totaal geen probleem.
mijn moeder is allergisch voor harige dieren.
dus geen katten, cavias,honden en wat dan ook gevraalijk is voor parkieten.
mijn moeder is niet allergisch voor veren  ;)

ok mijn mening is laat nooit parkieten alleen met andere dieren.
bijvoorbeeld als jij weg bent wakt de hond en voelt hij zich de baas.
en zou zo het parkietje uit de weg ruimen.
het parkietje zou beginen te vladderen en moe raken.
dan storten ze neer en weg was het parkietje.
dat wa smijn mening groetjes

Ardenlyn

Wij hebben duidelijk gemaakt aan onze katten dat ze met hun tengels van Duppie af moeten blijven.
Gelukkig zijn ze slim en luisteren naar ons. We zijn daar gewoon erg streng in en ik wil niet dat ons parkietje bang moet zijn in huis hier.
In het begin wilden ze er nogal graag naartoe maar nu weten ze heel goed dat het niet mag en proberen ze het niet eens meer.
Wees gerust is mishandel de katten niet hoor maar ben wel erg streng daarin met hun.

Wij hebben trouwens 8 katten en 1 parkietje en het gaat hier echt prima.

kimmy89

ook ik heb katten. momenteel hebben we zelfs 4 kittens.
mijn katten heb ik van begin af aan met water (plantenspuit) afgeleerd om de kooi aan te raken. mijn kooi hing aan een ketting in de kamer maar wel op de hoogte dat de katten er niet bij konden komen. een van mijn katten blijft er nog altijd naar kijken. de ander is ondertussen dood en die had er nooit intresse voor. bij mij zijn er in 9 jaar 1 gepakt door de kat toen hij ontsnapte en er is er 1 geweest die smorgens dood in de kooi lag en de kooi hing extreem scheef. letterlijk doodgeschrokke misschien?
onze nieuwe kat wist snel dat de vogels er waren om naar te kijken en die dreigt niet eens ze te pakken. op en naast de voliere kijken vind zij echt leuk.
nu de kittens die 5 weken zijn gaan we ook snel leren dat ze mogen kijken en niks mogen doen. lang leven een plantenspuit.
bij de voliere sinds het buiten staat, heb ik een keer cola naar benede gegooid omdat ik een kat erbij hoorde en de vogels gestrest ware. verder heb ik geen problemen met katten in deze buurt. de voliere staat waar katten makkelijk bij kunnen komen maar ik kan geen kat bedenke (behalve onze eige) die er intresse in heeft.
nu met mijn nieuwe kwartels vinden de katten het weer even leuk maar ook die wennen wel weer.

het ligt ook aan de eigenaar van de vogels. katten leren snel als ze een paar keer water naar zich toe krijgen. het kan geen kwaad en ze leren er wel van. daarnaast werk je natuurlijk ook met je stem. dat snappe ze erg goed.
ook honden denk ik dat je die op kan voeden. waarom zou je een hond dat niet kunnen lere? sommige leren ook dat ze neit op de bank mogen dus kunnen ze ook leren om niet aan de voliere of kooi te komen.

ook ligt het aan de vogel. mijn eerste plaagde de kat vaak door bove de kat rondjes te vliegen. uiteindelijk gaat dit misschien eenkeer fout maar deze vogel overleefde het altijd.

kortom: de eigenaar bepald of het kan of niet. alle dieren zijn op te voeden en te trainen. dieren hoeven geen vijanden te zijn en elkaar dood te moeten maken.

ibi

heey kimmy

de eigenaar bepaald het niet  ;)
een kat is en blijft gewoon een dier.Honden kun je dit vast wel aanleren.
katten zijn ook meesters in schijnheilig doen hoor....
als ze maar iets horen doen ze net alsof er niks aan de hand is en als je wegloopt gaan ze gewoon eens verder.

katten zijn eigenlijk niet zo goed te trainen.
alleen als je veel geduld hebt haal je er net iets uit.
maarja als jou katten er echt geen interrese in hebben  maak je daan geen zorgen.
dit betekent niet dit dit zonder toezicht gebeurt....

kimmy89

opzich heb je daar wel beetje gelijk in. maar ik heb t idee dat ze wel goed afleren met water. als je consequent het afstraft leggen ze uiteindelijk de link zelf. als ze eraan zitten, krijgen ze water over zich heen. wie wil het dan nog proberen?

ibi

heey kimmy

katten houden niet van water inderdaad alleen als je water over de katten heen gooit worden de vogels voor getrokken.
ik snap best waarom je ze voortrekt omdat katten sterker zijn dan vogels maar katten kunnen toch ook jaloezie voelen.....
hebben jou katten het zo afgeleerd of zitten ze nog steeds naar de kooi te kijken.
als dat zo is dan hebben die katten het niet afgeleerd  ;)

groetjes

Ardenlyn

Voortrekken doe ik Duppie niet want ook de katten zijn belangerijk (ik weet was voor kimmy bedoelt maar wou ook even mijn mening geven)
Bij mij is het als ik met Duppie bezig ben dan moeten de katten gewoon weg blijven uit mijn buurt. Ook al pak ik alleen de ton met voer van Duppie dan ook wegwezen want ze hebben niks met haar te maken.
Soms brabbel ik wat met haar en dan wil een van de katten ook aandacht maar niks ervan wegwezen nu is het Duppie tijd :D
Hier hebben ze het echt wel geleerd. Katten kun je donders goed wat aanleren.
Het is echt geen hond en dat moet je ook niet verwachten van een kat maar ze hebben hier geleerd dat Duppie niet voor hun is.

Enige moment dat een paar er nog snel heen gaan is als ze in de rui is en met een hoop geflapper komen de veertjes los en tja dat is wel erg leuk voor de katten om dat te zien.
Maar voor de rest is er nog weinig interesse in haar.

1x is het wel mis gegaan ong 6 jaar terug toen we Duppie nog niet lang hadden en sindsdien staat de kooi niet alleen op een plank maar zit het ook standaard vast met haken in de muur. Kooi kan er dus nooit meer afvallen ook al zouden ze eraan gaan hangen.
Heb het sindsdien ook streng aangepakt want dat wou ik nooit meer meemaken.

Ze zeggen wel een hond heeft een baas en een kat personeel...ben ik het niet mee eens. Ook onze donders hebben te luisteren hier.
Ze hebben hier een eigen ruime slaapkamer met bank , krabpaal en allemaal spul waar ze heerlijk mogen ravotten en krabben aan hun bank.
Hier beneden mogen ze ook ravotten en spelen en rennen noem maar op maar ze weten dat aan onze bank beneden niet gekrabd mag worden.
Is hun dus aangeleerd en ze weten het ook.
Boven mogen ze op hun bank liggen slapen en hier beneden dus weer niet want ik wil hun niet op de bank hebben (8x4 pootjes met elk 5 nagels gaat niet zo goed met een nepleren bank :D)
Maw katten kun je echt wel wat leren ook al zijn ze ook erg schijnheilig jah  :D

even fotootje van onze 8 drollen alten zien hoor :-*
Hun namen zijn: Ren, Stimpy, Pooh, Rupert, Zalty, Carmen, Piglet en Pepper  :P
*knip*
Foto's mogen enkel geplaats worden ter verduidelijking van een vraag
Diertjes showen is leuk
Maar dat doen we in het foto album
gr Safrena

Cheryl87

Nou weer een reactie van mij.
3e reactie hier geloof ik haha

Mijn laatste reactie ging geloof ik over het feit dat ik net een pup had, een Jack Russel kruising en dat ging in het begin echt niet samen met mijn parkieten.
Gevolg was dat mijn parkietjes er minder vaak uit mochten dan de bedoeling was omdat ik veel met mijn hond (Beetle) bezig was.

Ik wilde dit absoluut niet dus ik heb ze langzaam aan elkaar laten wennen. Eerst in de kooi en Beetle mocht buiten de kooi snuffelen en Dopey (parkiet) kwam ook een kijkje nemen. Dat ging erg goed en zo heb ik het een aantal keer laten gaan.

Toen Dopey en Sneezy er weer eens uit waren heb ik Dopey en Beetle bij me genomen en ze laten snuffelen aan elkaar.
Beetle vond het reuze interessant en snuffelde voorzichtig aan Dopey.. Totdat Dopey ging vliegen.. Gelukkig had ik Beetle goed vast anders weet ik niet hoe het was afgelopen. Ik weet dat Beetle alleen maar wilde spelen maar ja dat gaat nou eenmaal niet. En van dat vliegen schrok hij van maar ja dat kan.
Maar toch heb ik ook dit een paar keer doorgezet en dat ging wel goed.

Daarna waren Dopey en Sneezy eruit en zaten ze allebei bij mij, ik zat op de bank en Beetle op de grond.
Die wilde bij de vogels komen maar ook dat mocht niet.
Beetle heeft een aantal keer NEE naar zich toegekregen en een enkele keer op zijn rug gelegd en nu gaat het eigenlijk super!
Zodra ze eruit zijn weet Beetle dat hij nu geen aandacht krijgt van mij en gaat hij het bij iemand anders zoeken of hij gaat liggen slapen of liggen kauwen op zijn kauwstok.
Hij heeft er totaal geen interesse in.
Maar evengoed laat ik ze niet alleen bij elkaar.

Om even terug te komen op topictitel. Ik vind het te ver gaan om te zeggen dat parkieten in combinatie met andere huisdieren onverantwoordelijk is.
Kijk als jij alle dieren los laat en dan even naar het toilet gaat... Tja.. Dat kan onverantwoordelijk zijn maar als je ze gewoon in de gaten houd allemaal vind ik dat absoluut niet onverantwoordelijk.
Dan zou het bij wijze van spreken ook onverantwoordelijk zijn om katten en honden te hebben omdat honden op katten jagen soms.

Ik ben van mening dat als je ze gewoon rustig aan elkaar laat wennen het wel goed komt.
Ze weten dat ze er zijn, en that's it.
Niet uit het oog laten maar verder, ach, ik zie het probleem er niet van.

Groetjes Cheryl

Nadine

zelf vindt ik dat het met een hond best kan..
wij hebben een grote hond.. en mijn vogels staan op mijn slaap kamer..
aangezien de hond alleen boven komt als hij in bad moet..
zijn ze nooit in aanraking.
In het begin liet ik ze beneden wel is losvliegen..
maar omdat het plafont daar hoog is.. en ze het geweldig vinden om HELEMAAL! bovenin de gordijnen te hangen.. >:(
krijg ik ik ze daar dus niet te pakken.. en zodra ze gingen vliegen hielt ik mijn hart vast want mijn hond sprong dan direct overeind en rende overal achter ze aan om ze te bijten!!  :'(
Ondanks dat een bouwvier een erg lief karakter heeft en altijd word beschreven als super gezinshond!
met een gouden karakter zit er onwijs veel jachtinstinkt in.. zoals bij veel honden,,
vaak is hij bij een bouwvier niet ze merken.. bij die van echter wel!
En met uitlaten ook moet ik oppassen dat hijze kleine hondjes niet aanvalt..
want dan is het einde klein hondje! [ dat word een muilkorf binnenkort eigenschuld! ]
Dus mijn parkietjes blijven mooi boven op me kamer!  ;D

er zijn meer van die honden.. dus ik zou toch is goed nadenken of je er wel plek voor hebt!
voor zo'n lief vogeltje.
Die van mij mogen niet beneden staan me vader heeft een hekel aan vogels..
[ achja ieder zijn mening toch..  ::) ]
en me moeder vindt het verveelend dat ze alles onderpoepen..
Dus ze komen ook niet beneden als de hond in de tuin zit ofzo..  :)

En met een kat in huis!  :o nou.. ik denk.. dat ik me kat dan echt door en door zou moeten kennen..
Wil ik een parkietje erbij houden.. ik zou nu niet zo snel een kat aanschaven..
Ookal vindt ze onwijs leuk! en is het erg verlijdelijk!
Maar je weet zijn karakter niet! en straks ben ik 1 of meer van me vogeltjes kwijt!
Nee dat zou ik niet doen  :o

Maar iedereen kent zijn eigen huisdieren goed genoeg  :)
En als je je ook maar een beetje verdiept in parkietjes voor je er 1 aanschaft..
ben je er heel snel achter dat ze onwijs nieuwschierig zijn!
Dus.. volgens mij.. gaat dit maar zelden fout..  :)
Dit kan ik natuurlijk fout hebben..  :-\

Maar het ging over andere huisdieren.. niet alleen over honden en en katten toch?:P
Ik denk dat het met knaagdieren,, reptielen.. [ niet van die groten die loslopen door je huis!  >:( ]
Wel goed zou gaan..;) haha en visjesss! die hebben wij ook! geen probleem  :P
Alleen grote reptielen dieloslopen door huis.. tja.. het blijven rovers.. en leer die maar is! dat ze niet aan de vogels mogen komen!
je kan ze moeilijk een kattenbelletje om doen..  >:(
En geloof me er zijne cht mensen die hun woonkamer zo inrichten dat hun reptielen los kunnen lopen! ???

Maar zolang ze in een terrarium zitten  ::) Kan ook dit geen kwaat  :-X

Cheryl87

Citaat van: Nadine op mei 14, 2007, 13:29:31

want dan is het einde klein hondje! [ dat word een muilkorf binnenkort eigenschuld! ]


Zwaar offtopic:

Is je hond niet toen hij nog een pup was gebeten bijvoorbeeld door een klein hondje?
Dit is vaak traumatiseren voor puppy's namelijk en blijven ze hun hele leven houden.
Muilkorf is niet eigen schuld, sorry hoor, maar de baas is verantwoordelijk..
Jullie taak om de hond uit de buurt van kleine hondjes te houden.
(vind ik)

Groetjes Cheryl

Meltjuh

Citaat van: Nadine op mei 14, 2007, 13:29:31

vaak is hij bij een bouwvier niet ze merken.. bij die van echter wel!
En met uitlaten ook moet ik oppassen dat hijze kleine hondjes niet aanvalt..
want dan is het einde klein hondje! [ dat word een muilkorf binnenkort eigenschuld! ]
hmmm.... even offtopic:
Een hond bijt niet voor niets... Dit doen ze vaak door problemen in de rang orde.
Als jij langs een hondje loopt en je houd de lijn gespannen merkt hij dat op en maak je het voor je hond juist extra spannend.
Negeren is beter! Ook een goede rang orde thuis is belangrijk. Jullie zijn de baas! 
De bouvier valt trouwens onder de veedrijvers en zijn dus niet gefokt voor het jagen maar omdat ze goed zijn in het bij elkaar houden/verplaatsen van vee.


Nu weer ontopic:
Ik heb er ook voor gekozen mijn hondje niet bij mij thuis te laten wonen. Ze woont bij mijn vriend en zijn ouders. Macho en Tika zijn geen honden gewend in huis.

Als je een hond in huis hebt en parkietjes erbij, zorg dan dat je de parkietjes niet spannend voor hem maakt. Allen de rang hogere mag privileges uit delen. Aangezien wij als mens de ranghoogste zijn mogen wij dus bepalen wie er boven de hond staat. Belangrijk is dat de hond duidelijk weet dat de parkieten boven hem staan. Als het niet duidelijk is voor de hond zal hij proberen de rangorde zelf te bepalen. En geloof me... dat willen we niet.
Als de rangorde bekend is wil dat niet zeggen dat dat nu voor altijd duidelijk is. Is de rang hoogste ( De baas dus!) er niet bij, dan zal de hond alsnog willen uitvechten wie tussen hem en de parkiet hoger is.
Rang orde is heeeel belangrijk voor een hond!

Nadine

off topic:
Mijn hodn is als puppy wel een paar keer omver gerent door herders die wouden spelen..
en die kunnen nog wel is lomp doen.. dus hij heeft het niet op herders en blijft daar uit de buurd..
Verder houden we hem zo veel mogelijk uit de buurd van kleine hondjes en lijnen hem aan..
We zijn ook al 6 jaar bezig het hem af te leren door hem te straffen.
[ in de nek grijpen zoals dat bij honden onder elkaar ook gedaan word.. ]
Wij zijne cht ten einde raad en weten het dus niet meer!
Het enne kleine hondje kan hij uren mee spelen! en de anderen zomaar opeens rent hij erachter aan en grijpt hem/haar in de nek.. Wij dachten dat het een bepaalde houding was van het hondje.
Maar wij zien die houding dus zelf niet! Het is dus iets wat honden onder elkaar wel zien en wij mensen niet!
Hierdoor zijn we soms te laat..  :( en hond moet kunnen loslopen en kunnen bewegen..
Hier in het de buurd gaat het nu goed omdat we wetenw elke hondjes hij wel en niet pakt.. =]
en we goed opletten.. maar op vakantie word het wasschijnlijk wel een muilkorf..
we willen het zelf liever niet.. maar het is voor de best wil van de andere hondjes..
en zodat hij nog lekker kan loslope.. :)
Ik hoop dat hij net afleerd voor hij een muilkorf krijgt van me moeder =[

Verder vragen over me hond verzend een PBtje want.. het is een parkieten forum  ::)

Meltjuh

Citaat van: Nadine op mei 14, 2007, 20:33:55
off topic:
1. Mijn hodn is als puppy wel een paar keer omver gerent door herders die wouden spelen..
en die kunnen nog wel is lomp doen.. dus hij heeft het niet op herders en blijft daar uit de buurd..

2. We zijn ook al 6 jaar bezig het hem af te leren door hem te straffen.
[ in de nek grijpen zoals dat bij honden onder elkaar ook gedaan word.. ]

3. maar op vakantie word het wasschijnlijk wel een muilkorf..
we willen het zelf liever niet.. maar het is voor de best wil van de andere hondjes..

Ik wil hier nog 1 keer op inhaken sorry

1. Dat jou hond het niet op herders heeft betwijfel ik. Honden kunnen geen rassen onderscheiden. Vaak is het zo dat een hond iets heeft meegemaakt, bijvoorbeeld met een herder. Als jij dan een herder tegen komt veranderd je lichaamshouding. Honden pikken dat meeteen op. Vaak word dan op de lijn ook spanning gehouden zodat de hond dat ook nog eens opvangt. Dan maak je het voor je hond juist extra spannend.

2. Honden straffen elkaar inderdaad af door in de nekvel te bijten of in de neus. Het feit dat je hond andere hondjes bijt is niet daarmee op te lossen. Zo'n probleem heeft niet 1 oplossing. Je zal je moeten houden aan de 14 regels van de roedel (oa: altijd hoger zitten dan de hond. Als eerste eten. Als eerst door een smalle opening. Alleen jij heb het recht te negeren en de hond dus niet. enz enz).

3. Als je een muilkorf aanschaft let dan wel op welke je neemt: Zo'n dichte kan je niet te lang omhouden en vooral niet in de zomer. Een hond koelt af door te hijgen dus moet dat ook kunnen ;)

Ik wil niet betweterig overkomen en doen alsof ik alles weet maar ik volg een cursus kynologisch instructeur waar we dus dieper op het gedrag van een hond ingaan. Best interessant :)

Nadine

wat de muilkorf betreft moet je bij me moeder zijn ik vindt het maar niks!
weg ermee hij kan het ook niet helpen.

Verder houden wij ons aan die regels :)
[ op me broertje na maar die krijgt het vanzelf een keer te weten moet hij maar luistere hij is oud en wijs genoeg (14) ]

En ik ben zelf bang voor herders aangezien ik als klein meisje bina in me nek bemn gebeten..
als dat diertje me daar echt had gebeten was ik er nu misschien neit hij beet mis en had een hap uit me haar.. mazzel gehad dus..  :o
Maar onze hond loopt bijna alleen maar los.. behalve bij wegen, katten en vreemde omgeving buiten de bossen

Zullen we het nou weer hebben over het discussie topic?  :-X Pbtje sturen mag altijd! daar zal ik ook echt op reageren  ;)

En nu weer graag ontopic
gr Safrena

Moppers

Ik bedacht dat iets wat ik gebruik misschien wel een tip zou kunnen zijn voor anderen.

Afgezien van 2 grasjes en een valkje, heb ik ook een konijn en 2 degoes. Die twee kooien zijn perfecte landingsplaatsen voor de vogeltjes. Daarom leg ik altijd een handdoek op de kooi die de bovenkant volledig bedekt en nog wat over de randjes valt. Zo kunnen de vogels veilig bovenop de kooi zitten en wandelen. De dieren in de kooi hebben dan namelijk niet door dat er iets bovenop zit, en er kunnen geen vogelpootjes door de tralies steken.

Let wel, dit is geen volledige oplossing. De grasjes willen nog wel eens op de zijkant van de degoe kooi landen. Ik haal ze er dan af, zeg, "niet daar", en zet ze ergens anders neer waar ze wel mogen zitten. Mijn valkje is erg nieuwsgierig en probeert op allerlei manieren onder de handdoek te gluren. Vooral mijn konijn vindt hij machtig interessant. Ik hou ze dus altijd nog wel goed in de gaten. Het zijn allemaal goedzakken, maar je weet maar nooit. Mocht een van de dieren een knauw krijgen van een ander, dan is het overnieuwsgierige waarschijnlijkgelijk afgeleerd, maar dan zit ik wel met een gewond dier en dat is absoluut niet de bedoeling. Dus dat risico loop ik niet en grijp in als ze niet genoeg afstand bewaren (ik zit altijd zelf op maximaal 1,5 meter afstand van elke kooi).

Een handdoek op de kooi is dus geen reden om niet meer op de dieren te letten, maar het is wel een klein beetje extra veiligheid, mits je dus de dieren nog in de gaten houdt.

naomi86

mijn ervaring is dat het wel samen kan maar ik laat nooit mijn dieren alleen bij elkaar. ik heb zelf een kat die ik kreeg toen hij 8 weken is, en die is opgevoed door de hond. alles wat de hond doet, doet de kat ook, behalve blaffen  :P
ik heb soms de kooi van de parkiet open staan, als ik er naast zit en dan komt de kat er gezellig bij zitten. soms steekt hij zijn kop in de kooi, maar doet niks.

ik zal zo wel het commentaar krijgen dat dit natuurlijk vragen is om ongelukken, maar ik vertrouw mijn dieren.

even voor de duidelijkheid, ik laat ze dus alleen bij elkaar als ik er naast zit!

mijn vorige parkiet zat vaak op het scherm van mijn laptop en dan zat de kat er gewoon naast.

Caradow

Tja, sommige mensen hebben nu eenmaal eerst een hele harde les nodig voor ze het snappen...

Wij hadden vroeger een kanarie thuis, 2 katten en 2 honden. De ene kat zat altijd te loeren op de kanarie, de ander gaf er helemaal niks om. We lieten de katten nooit in de kamer als er niemand bij was, want ja, je weet het niet he...

Tot mijn moeder de wasmachine even leeg wilde halen boven. De ene kat was buiten, de ander (die nooit naar de kanarie omkeek) lag rustig te slapen. mijn moeder hoefde maar 2 minuutjes boven te zijn.. Ach, laat die kat maar lekker slapen, ben gelijk weer beneden, dacht mijn moeder..

Ze was nog niet IN de badkamer, toen de kat al tegen de kooi aan gesprongen was.. Dag kanarie..

Mijn moeder heeft het zichzelf NOOIT vergeven dat ze het risico nam omdat de kat nooit naar de vogel omkeek...

Een ongeluk zit in een klein hoekje en hoe goed opgevoed ook, een kat is nu eenmaal onvoorspelbaar. EN ook als je erbij zit,  jij zult nooit bijtijds in kunnen springen als de kat wel een aanval doet..

Sterkte Naomi, ik hoop dat je nog lang van je lieve parkietje mag genieten....

naomi86

grappig.. er word hier een topic geopend... met de vraag gevaarlijk of niet.... respecteer elkaars mening... stond er geloof ik...

ik geef mijn mening gewoon hoe ik het ervaar met mijn huisdieren...