Grasparkieten in combinatie met andere huisdieren: onverantwoordelijk?

Gestart door Sonja, oktober 21, 2006, 14:23:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chantalleke

Wat Mozart aangehaald heeft, is nu denk ik precies het punt waardoor de meeste ongelukjes gebeuren : elkaar niet verstaan/ begrijpen!

Een parkietje is een makkelijke prooi voor jagers als katten (en sommige honden)
Parkieten met een kat samen houden is voor mij persoonlijk geen optie. Een kooi is zo omgeduwd. En ook al krijgt poes het vogeltje niet te pakken, dan is er ook nog een stress-factor. In veel situaties wordt denk ik toch dat één van beide er de dupe van dat een baasje heeft besloten dat ze allebei zo lief zijn. Daarmee bedoel ik dat of de parkietjes 'verbannen' worden naar een apart kamertje wat goed afgesloten kan worden, of dat de poes dan maar veel buiten moet blijven omdat de vogeltjes los mogen vliegen.

Parkietjes met een hond vind ik al iets anders. Honden kun je iets gemakkelijker een commando 'Blijf' geven. Al moet je dan als mens nog steeds de verantwoordelijkheid nemen! Net als met andere huisdieren trouwens. Wij hebben thuis een konijn. De parkietjes mogen echt niet bij hem in de buurt komen. Het is in een fractie van een seconde echt wel eens gebeurd (want ook ik ben niet perfect) Maar 50 gram tegenover bijna 5 kilo is een oneerlijke strijd. En een konijn kan niet communiceren 'Laat me met rust', anders dan door te bijten of hard te stampen. Je moet er toch niet aan denken wat er had kunnen gebeuren.

Sam

Ik ben het niet helemaal met je eens chantalleke, ik heb ook een parkiet en een kat en geen van de twee komt aandacht te kort of wordt verbannen uit de kamer.
Sam zijn kooi staat op een dusdanig hoge plank dat de kat er niet bij kan komen, een heel veilig plekje dus. Ook als ik zelf niet in de kamer ben, durf ik met een gerust hart Baghera in de kamer te laten, want ze kan er niet bij, natuurlijk is de vogel dan niet uit zijn kooi.

Als Sam wel uit zijn kooi gaat ben ik er zo wie zo altijd bij en is de kat vaak elders (buiten, boven aan het slapen) maar soms ook gewoon in de kamer. Dan ben ik natuurlijk wel extra alert, en ik ken zowel de vogel als de kat heel goed en kan aan lichaamstaal goed zien wat ze willen gaan doen.

Mijn mening is en blijft dat het kan, mits je gewoon als baasje heel goed weet wat je doet.

pascalparkiet

ik heb mijn parkietjes en gifkikkers in een apparte kamer die vaak dicht is, mijn computer dtaat hier ook!
dus ik zit er heel vaak bij!

kekavo

Voor mij is de combinatie hond of kat met parkietjes geen optie. Ik zou ze niet alleen durven laten, en ik ben meestal in de woonkamer dus waarom zou ik 1 van mijn dieren daar niet toelaten. Ik ben echt helemaal gek van katten, en zou ze ook best willen hebben. Maar ik ben ook parkietverslaaft. Dus is het jammer, maar komt er geen kat bij.
wel heb ik cavia. Die is minstens net zo nieuwsgierig als de parkieten, en als ik haar bij me heb zitten ze allemaal naar elkaar te kijken. Vinden ze leuk. De kooi van de cavia staat de hele dag open, maar niet als de vogels los zijn. Ik ben veel te bang dat anders per ongeluk een parkiet in de caviakooi land en dat er dan flink wat heen en weer gebeten gaat worden. Ook zijn de vogels niet los als de cavia dat is. Ik vind dat wij zelf de verantwoording op ons moeten nemen voor de meerdere dieren die we hebben, en dat we dan ook moeten zorgen dat ze geen last van elkaar hebben. Het zijn ten slotte geen dieren die van nature elkaar opzoeken, dus moeten we dat ook niet afdwingen met alle mogelijke gevolgen van dien.

qyan

Ik heb dus een hond (dobermann van 4 jaar) en 2 parkieten.
Voordat Qyan kwam hadden we al parkieten, maar na het overlijden van onze pietje wilde we eigenlijk niet meer aan parkieten beginnen.
Een half jaar voordat Qyan werd geboren, kochten we een parkietje voor mijn tante, nadat haar parkietje van 18 jaar was overleden.
Het parkietje en mijn tante leken elkaar echter niet zo te liggen en het vrolijke jonge parkietje werd een treurig hoopje.
M'n tante kon hem niet meer de aandacht geven die hij nodig had en hij begon weg te kwijnen (achteraf bleek mijn tante ziek te zijn en ze kon et dus eigenlijk gewoon niet meer opbrengen)
Ik kon het goed vinden met het parkietje en zo hebben we toen besloten, dat het beter was om het parkietje weg te halen daar.
Ik heb rikki....afgelopen woensdag overleden helaas, toen mee naar huis genomen.
4 maanden later kwam qyan bij mij thuis als pup van 6,5 week, een pup waar ik al 2 jaar op wachtte overigens.
Samenloop van omstandigheden dus.
Ik heb de 2 elkaar rustig vanaf een afstandje laten bekijken en beetje bij beetje aan elkaar laten wennen.
We hebben altijd honden en vogels gehad thuis in het verleden en daar ben ik ook mee opgegroeid.
Rikki vond Qyan zeer interessant, Qyan had niet zoveel interesse voor zo'n klein ding.
Toen het beter leek te gaan met mijn tante, kocht zij toch een nieuw parkietje.
Een jaar later kwam ze te overlijden en zo namen we dus ook haar tweede parkietje mee naar huis, rikki het popje wat ik nu nog heb en waar ik na het overlijden van een mannetje snel een nieuw vriendje voor gehaald heb (ze beginnen elkaar inmiddels lief te vinden)
Ook met het vrouwtje is het vanaf dag 1 goed geweest met m'n hond.
Ook hier weer een samenloop van omstadigheden.

Rikki zat vaak bij Qyan op zijn rug en Qyan heeft woensdag ook op zijn manier afscheid genomen van rikki.......hij heeft hem besnuffeld, gaf hem een lik en ging bij het doosje liggen waar ik rikki in had gelegd.
Ook hond en vogel hechten aan elkaar!

Mijn hele woonkamer is inmiddels veranderd in 1 grote kooi en de vogels vliegen gewoon los met qyan in de woonkamer....maar.....wel alleen als ik er ben.
Als ik niet thuis ben heeft Qyan een apart gedeelte van het huis tot zijn beschikking en de vogels de woonkamer.
Ik zu ze dus nooit alleen laten!!! Want een ongeluk zit gewoon in een klein hoekje met 2 kleine vogels en een dobermann van 45 kilo.
Op dit moment ben ik Qyan het jonge parkietje Rica rustig aan elkaar aan het laten wennen.
HIj/ zij vliegt nog niet los en ze kunnen het nu nog van een afstandje bekijken.

Nu is Qyan van pup afaan vanaf dag 1 dat hij hier in huis kwam opgegroeid met parkieten, vanaf de eerste dag hebben we zijn gedrag kunnen sturen.
Had Qyan volwassen geweest en hadden er dan parkieten gekomen, dan had dit waarschijnlijk niet goed gegaan.
Honden en parkieten kunnen best, maar ik denk dat het ook geheel aan de situatie ligt en hoe het wordt aangepakt door de baas.


Parkietenlover__

Ik heb 5 grasparkietjes een kat en een konijn mijn konijn zit buiten en de vogeltjes binnen dus dat ik geen enkel probleem en de kat kan bijna met geen enkele mogelijkheid bij de parkietjes zelfs al in de buurt komen dus dat is geen probleem  ;)

opal, sitah en misty

hoi

bij mijn thuis is het een soort mini dierentuin we hebben:
1 jack russel (hond)
1 nederlands hangoorkonijn
1 water schildpad
4 ratten
1 goudhamster
1 gerbil (woestijnratje)
2 aquaria met tropische vissen
11 grasparkieten 8 van mijn en 3 van mijn zusje

de hond word geregeld in zijn neus ge pikt door mijn parkietjes
mijn parkietjes vliegen niet vrij rond ze zitten in een kamer voliere
en met de andere dieren komen ze niet mee in aan raking
je moet altiijd op letten met meerdere huisdieren in huis

groetjes yvo

Sann

hai.

Wij hebben hier twee honden een golden retriever en een jack russel

Drie valkparkieten en een grasparkiet.

Ze vliegen de hele dag door de kamer met de honden erbij.De grasparkiet land vaak expres op een van de hondenhoofdjes wat een ontzettend leuk gezicht is,en het mooie is dat hun het niet erg vinden.
En als de honden eten krijgen dan komt onze kleine (blauwe smurf) grasparkiet en gaat meeeten en zit gewoon op de rand van de etensbak.

ik bedoel maar   wel alles onder toezicht van ons. :-X

groetjes Sann. ;D

Sonja

Hoi Sann,

Dat vind ik toch gevaarlijk klinken...
Zeker met een Jack Russel, een jachthondje.... :( Maar sowieso toch.
Zelf zou ik nooit of te nimmer een dergelijk risico nemen, het gevaar schuilt in een piepklein hoekje.
Eén momentje van onoplettendheid (wat niet te voorkomen is), en het leed is geschied..... :(

Groetjes, Sonja.

ibi

ik ben het met sonja eens.

dieren zijn dieren en zitten vol verrasingen.
misshcien kan je hond nog zo lief zijn maar als je parkietje
ook maar iets vervelends doet kan de hond bijten en weg was de parkiet.
pas hier a.u.b. mee op.
al bedoelt je hond het met spelen voor een parkiet is dit als de dood.
kijk eens het verschil een parkeitje is echt klein en een hond heel groot vergeleken.
inderdaad jack russel is inderdaad jachthond zij sonja al.
kijk eens naar dit topic dit gebeurt ook ineens onverwachts.
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=11852.msg53653#msg53653
dit gebeurt heel onverwachts
maar jah kort maar krachtig.
doe dit maar niet is mijn mening.

groetjes

*Esther*

Misschien om te laten zien dat het ook wel goed kan gaan:

http://engelsebulldog.blogspot.com/2006_12_01_engelsebulldog_archive.html  (topic 'vriendjes')
en
http://engelsebulldog.blogspot.com/2006_10_01_engelsebulldog_archive.html (topic 'Luna kusje')

Natuurlijk laten we de dieren nooit alleen zit ik er altijd vlak naast!

ibi

heey esther

ben je niet bang dat het parkietje bijt ofzo of een verkeerde beweging doet met het pootje
in zijn oogje stappen ofzo.
dan weet ik wel zeker dat buldogje zal bijten omda het pijn doet.
en dan tja weg parkiet of gewond.
maar tot nu toe is alles goed.
is de hond trouwens een beetje bang voor het parkietje.
dan bedoel ik speelt het parkietje de baas.
dan verwacht ik dat de hond aardig is en niks zou doen.
maar onverwachte dingen gebeuren altijd   ;)



groetjes

*Esther*

Nou bulldogjes hebben een hele hoge pijn grens dus zo'n pikje voelt ie niet. Bovendien is het zo'n goedsul, hij heeft nog nooit naar iemand of een andere hond uitgevallen of gebeten. Hij zal Luna eerder onderlebberen, dat doet ie hij ook met ons konijn. En ik zei al dat ik er altijd bij ben, dan moet ik trouwens tegen Luna zeggen dat ze zachtjes moet doen ipv andersom! haha. Ja, de hond vindt Luna wel heel spannend, terwijl Luna nergens bang voor is. Dus misschien speelt ze inderdaad de baas over hem.

ibi

hahahaha

echte vrienden hier hoef je je geen zorgen over te maken
heb je platjes en de video gezien de bulldog was eerder bang voor je parkeitje dan andersom    :P :P :P



groetjes

roha

Ja, ik heb ook gekeken en ik krijg ook het idee dat je bulldog banger is voor de parkiet dan anders om.
Je zult vast wel weten waar je mee bezig bent, ik wil alleen nog even meegeven dat juist bange dieren erg onverwacht uit de hoek kunnen komen. Ook al is het nog zo'n goedzak, dieren kunnen ook eens een slechte (meer prikkelbaar dan anders) dag hebben en reageren anders dan anders.
Wees altijd alert en blijf in de buurt. Gaat het mis geef de dieren dan niet op de kop, maar wel jezelf!!

Hanneke

Caradow


*Esther*

#56
Ik weet dat honden uit angst kunnen bijten. Voordat ik mijn dieren aanschaf heb ik heus mijn huiswerk wel gedaan! :)
Bovendien is Bruce niet bang voor Luna hoor. Ik denk dat ik ze het beste ken en er het beste over kan oordelen.
Ik zag hier een hoop negatieve reacties op parkieten met andere huisdieren en wilde alleen maar ook een leuke kant laten zien. Dieren zijn dieren en kunnen onverwachte dingen doen, dat weet ik heus wel.

PinoPino

Hallo,

Ik heb sinds 4 maanden een parkiet. We hebben een hond van 4 jaar. dit is een JACK RUSSEL. ik weet niet of jullie weten hoe hun karakter is maar dat is heel druk. dag en nacht is hij bezig. hij jaagte altijd de vogels uit de tuin. maar bij pino is hij zo anders. Quincy (de hond) vind Pino geweldig en andersom ook. Pino wil bij altijd bij hem zitten maar Quincy heeft gezag voor Pino. Als Pino ergens wil zijn waar Quincy is jaagt hij hem gewoon weg. en dat werkt altijd bij hem. Ik wil wel even kwijt. Ik vertrouw ze allebei. maar zou ze nooit alleen laten. Ik ben er altijd bij als Pino los is. Het ligt echt aan wat voor karakter de hond of ander dier heeft.

okidoki

tja ik heb altijde een hond en een parkiet gehad en ze hebben tot nu toe veel plezier samen. de hond is nu 11 maar ik heb ze altijd ( 2 parkieten) aan elkaar laten ruiken en wennen. De eerste zat zelfs bij Tammy op het matje, Tammy ging dan maar ergens anders liggen. Vooral de lange haren van de hond vinden ze geweldig, kun je lekker aan friemelen. Het ligt dus heel erg aan het karakter van de hond en ook van de parkiet. De vorige parkiet heeft Tammy in de neus gebeten en zij liet toen ook de parkiet links liggen, vond hem eng. Dus in dit geval was de parkiet gevaar voor de hond, hahaha :D

chico en jacky

#59
Hallo,

ik ben van mening dat een parkiet houden in het bijzijn wel kan maar er wel hoge eisen gesteld moeten worden.

ikzelf heb een hond en 2 parkieten. in het begin wilde mijn hond nog wel achter ze aan rennen maar dat is al snel afgeleerd. ik KAN de hond met de parkieten wel allen laten. (ik doe dit alleen niet)
mijn parkiet Jacky die loopt nooit over de grond, maar chico daarentegen wel. dit gaat ook gewoon goed, (het lijken soms wel maatjes :-*)

gr
denise