Grasparkieten in combinatie met andere huisdieren: onverantwoordelijk?

Gestart door Sonja, oktober 21, 2006, 14:23:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

chico2

hoi,

ik woon nog bij mijn ouders en hebben thuis 2 flatcoated retrievers.
Mijn vorige parkietjes is 1 maand en een week geleden overleden omdat ik de kooi aan het schoonmaken was, toen mijn chico in eens de kamer in was gevlogen.
Ik had alle deuren dicht gedaan maar onze oudste hond yara kan bij ons de deuren open maken.
Dus ging onze jongste die nog vrij speels is en jachttraining heeft gehad gelijk de kamer in waar hij mijn chico hoorde fluiten.
Hij heeft haar toen gegrepen toen ze net op de eetkamer tafel zat om even bij te komen.
Ik wilde haar nog oppakken om haar te beschermen maar was een fractie van een seconde te laat.
De reflexen van onze hond waren sneller.
ik heb er heel veel spijt van dat ik niet beter opgelet heb en dat ik de deuren niet op slot gedaan heb.
Dus ik zou naar mijn mening niet snel meer een hond houden als je parkieten hebt.

Groetjes

Parkieten-Freak

Het onderstaande topic is relevant voor deze discussie. Het kan geen kwaad om het even onder de aandacht te brengen:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=25751.0;topicseen


MissDorien

Het verbaast mij hoe naïef of nalatig sommige mensen zijn. Een van mijn honden is erg speels, maar kan nog altijd iets te hard met mijn parkiet spelen. De ander springt gerust 1,50 m hoog om mijn parkiet te bekijken.
Ik zorg dus dat ze nooit ook maar in de buurt van elkaar kunnen komen.
Dieren zijn dieren en blijven dus onvoorspelbaar. Een vogeltje is te broos om met honden of katten te laten omgaan.
Ook al is het onder supervisie. De hond is sneller.

Frouwktje

Wij hebben 2 parkieten en een dwergkonijn en vanavond word ons hondje gehaald,een pup van bijna 8 weken.
Als je er goed op blijft letten gaat het wel samen ,de hond goed in de gaten houden enduidelijk regels bij brengen,dat kost wat tijd,maar ik ben er bij,net als met ons konijn als die uit de kooi mag zit ik op de grond om goed op te letten want Tweety wil nog wel eens pikken,maar met deze 2 gaat het goed en een pup regels leren en 'snachts in de bench.Eerst maar voorzichtig laten kennismaken als de vogels in de kooi zitten.
De vogels zullen er in elk geval nooit uit zijn als ik er niet bij ben.

pixie

Ik moest nog aan dit topic denken toen ik met Joepie langsging bij Hedwig vd Horst.

Toen we bij de deur van de praktijk aankwamen, werden we van de andere kant van het glas aangekeken door een hondje (rottweiler van 2jr). Ook in de behandelruimte was de hond erbij.

Ik heb zelf geen andere huisdieren dan parkieten en weet niet of dat ooit gaat veranderen. Maar ik vond het wel mooi om te zien dat Hedwig er zo ontspannen mee omging.

ThornlessRose

Ik woon bij mijn zus en die heeft 4 katten (die altijd binnen zijn), 1 konijn en 2 vogelspinnen. Een hele beestenboel dus en voor geen goud zou ik mijn parkietje (Celia) bij de katten in de buurt laten. Mijn parkietje en hamster staan in mijn kamer, met een tochtstrip onder de deur (het is namelijk een keertje gebeurd dat mijn zus de kooi van mijn vorige hamster heeft laten openstaan en die is toen ontsnapt, onder de deur doorgekropen en heeft geen schijn van kans gehad). Ik zorg altijd dat mijn deur en de kooitjes dicht zijn.

Als ik bij mijn vriend ben neem ik mijn parkietje mee. Hij heeft echter ook katten (2), maar op zich vond ik dat nog wel te overzien (die gaan ook vrij vaak naar buiten). De één (de oudste van 4) negeerde haar volkomen, maar de jongste (1 jaar) kon maar niet bij haar uit de buurt blijven. We hadden haar voor de zekerheid op de hoogste kast gezet, de tafel en de bank verschoven en hielden haar constant in de gaten. Toen ik echter even naar de WC was (mijn vriend hield haar even in de gaten) hoorde ik een hoop lawaai en ja hoor, de kat was tegen het kooitje aangesproken en de kooi was (met kat en al) op de grond gekletterd. Gelukkig was mijn vriend er op tijd bij en heeft mijn parkietje meteen weggehaald voordat de kat kon toeslaan. Omdat mijn vriend z'n kamer altijd zo koud is -ahem- en omdat ik het gewoon zo gezellig vind voor Celia om bij ons te zijn, zetten we haar nu op het tafeltje in de woonkamer 50 cm. van ons vandaan. Ook doe ik dan een poncho over haar kooitje heen, zodat ze in principe alleen ons ziet. :) Het blijft ontzettend opletten natuurlijk! Als we weggaan dan zetten we haar alsnog boven in zijn dichte kamer (ik heb ondertussen geclaimd dat zijn raam dichtblijft :P).

Overigens heb ik ook geprobeerd mijn parkietje en hamster samen te zetten, maar tegen al mijn verwachtingen in was het Celia die haar ongenoegen uitte door naar mijn hamstertje te pikken. Ze raakte haar niet en toen ik dat zag heb ik het ook niet meer geprobeerd. Wat wel grappig is, is dat ik nadat Celia heb laten eten buiten de kooi, ik het hamstertje de rozijntjes (1 of 2) laat oppeuzelen. :D Celia laat ze altijd liggen.  :-\

jelle

Mijn combinatie gaat ook wel goed (aquarium,konijn,parkieten).
Ik vind dat een combinatie moet kunnen,maar wel een goede.
Ik vind ook dat je niet zoveel dieren moet nemen dat je maar een paar dieren (goed) kan verzorgen.   

ThornlessRose

Citaat van: jelle op september 29, 2011, 14:19:50
Mijn combinatie gaat ook wel goed (aquarium,konijn,parkieten).
Ik vind dat een combinatie moet kunnen,maar wel een goede.
Ik vind ook dat je niet zoveel dieren moet nemen dat je maar een paar dieren (goed) kan verzorgen.

Ligt dat niet meer aan de persoon in kwestie dan het aantal dieren?  ???

Moppers

CiteerLigt dat niet meer aan de persoon in kwestie dan het aantal dieren?
Absoluut. Voor de een zijn 3 dieren teveel, de ander kan de verzorging voor 10 dieren nog makkelijk aan. Maar volgens mij is dat ook wat Jelle bedoelt: niet meer dan je er aankan, ongeacht wat dat aantal voor jou dan is.

Maartje

Tja... in hetzelfde huis, geen probleem.

In dezelfde kamer... mwooaahhh zou ik niet doen.

Mijn twee katten komen overal in huis behalve in de parkietenkamer. Dus dat is geen enkel probleem.

P@tje

Hmmm....begin me wat te schamen......we hebben 2 parkietjes, 1 kat, 3 cavia's en 1 hamster. Gaat goed tot op heden dus wat dat betreft geen probleem  ;D

Kirsten-puk

Als je het huisdier vanaf de geboorte bij de parkieten houd,
Kunnen beide dieren goed met elkaar overweg
En gaan elkaar niet achterna

Groetjes kirsten-puk

savannahvk

Citaat van: Kirsten-puk op september 25, 2012, 19:56:28
Als je het huisdier vanaf de geboorte bij de parkieten houd,
Kunnen beide dieren goed met elkaar overweg
En gaan elkaar niet achterna

Groetjes kirsten-puk

Dit is niet altijd zo, ik ken mensen met verschillende dieren die ze beide in het begin bij elkaar hield zodat ze met elkaar overweg konden gaan, en na een tijd mochten ze elkaar toch niet.... het is ook een kwestie van of ze elkaar mogen, meestal wennen ze aan elkaar, maar ECHT NIET altijd. Zelfs bij soorten onder elkaar....

Valerie

Citaat van: pixie op mei 09, 2011, 00:55:56
Toen we bij de deur van de praktijk aankwamen, werden we van de andere kant van het glas aangekeken door een hondje (rottweiler van 2jr). Ook in de behandelruimte was de hond erbij.

Ik heb zelf geen andere huisdieren dan parkieten en weet niet of dat ooit gaat veranderen. Maar ik vond het wel mooi om te zien dat Hedwig er zo ontspannen mee omging.

Even off topic:
Gelukkig zijn er mensen als Hedwig die er wel vertrouwen in hebben, grote of kleine hond.
Jammer genoeg zien niet veel mensen dit in. Een Chihuahua zal je eerder in je kuiten bijten dan een Rottweiler of Pitbull.

Ik verwijt jou niks hoor pixi, zeker niet.  ;)
Wil hier alleen mee aangeven dat veel mensen zich vergissen in rassen als de Rottweiler, Pitbull, Bull Terriër, etcetera, helaas.




Ik heb al me hele leven honden en parkieten en allerlei andere beesten. Is altijd goed gegaan. Ik stuur me honden een andere gesloten kamer in of naar buiten als ik me parkieten los laat. Ik heb op dit moment 1 Newfy en 2 Cocker Spaniels. De Newfy is een bejaarde goedzak, maar omdat zij een beetje groot van formaat is, doe ik haar toch naar buiten. Betreft de Cockers zijn zij "oorspronkelijk" als jachthond gefokt. Ik gebruik ze daar niet voor, maar de ene Cocker heeft een sterk ontwikkeld jacht instinct, de andere heeft geen interesse en wil eigenlijk alleen maar spelen. De rede dat hun daarom ook een andere kamer of de tuin in gaan.

Verder laat ik me Newfy en de cocker "zonder" jacht instinct wel los tussen me andere beestjes. Kan ook prima zonder toezicht. Misschien vinden andere dit onverantwoord, maar ik weet wat ik doe, aangezien hun ermee zijn opgegroeid en niet eens meer omkijken naar me andere beestjes. :-)

Dat ongeluk in een klein hoekje zit, weet ik. Het is gewoon een kwestie van vertrouwen en weten hoe je honden en andere beesten in elkaar zitten. Me Newfy is de grootste maatjes met me dwerg konijn.  :)

pixie

Ik vermeldde dat het een rottweiler was als detail, ik bedoelde er verder niets mee.

Bonnie en Clyde

Ik heb twee honden en vier vogels en alles gaat perfect. Alle zes los wel met supervisie van mij

Valerie

Ja, weet ik. Ik zei toch dat ik er verder niks mee bedoelde :) Maar nam jou gewoon even als voorbeeld. Wou je nergens van beschuldigen, sorry als het zo overkwam.