Grasparkieten in combinatie met andere huisdieren: onverantwoordelijk?

Gestart door Sonja, oktober 21, 2006, 14:23:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Maud

Ik zou zelf er niet voor kiezen om een kat/hond erbij te nemen. De vader van mijn vriend heeft namelijk een poes en die heeft de kooi al een keer van het tafeltje gegooid. Daarom heb ik ze het liefst in mijn eigen huisje waar er geen andere dieren bij kunnen komen. Nu zijn mijn parkietjes ook bij de vader van mijn vriend, maar ik heb er toch maar voor gekozen om ze op de slaapkamer te zetten.
groetjes maud

Marjolein90

#121
Ik zou ook in ieder geval je kooi dan op een plek zetten waar een kat of hond deze niet makkelijk om kan gooien. Tegen een muur of op een hoge kast o.i.d. Ook kasten zonder ruimte dat een kat er nog op kan komen zitten, of in ieder geval zorgen dat deze ruimte minimaal is.

Parkieten-Freak



Ingsu

Zo onverwacht vind ik het niet als je een kat binnenlaat in je woning als je parkietje losvliegt.
Zelfs met een kat zonder jachtinstinct is dat vreselijk riskant.

anouk26

Ik heb een parkiet en een hond.
Ik heb mijn parkiet 1 keer losgelaten (nog niet tam) en ze gingen vlakbij elkaar zitten.
Ik denk dat het goed gaat.

Sonja

Citaat van: anouk26 op december 30, 2008, 20:03:46
Ik heb een parkiet en een hond.
Ik heb mijn parkiet 1 keer losgelaten (nog niet tam) en ze gingen vlakbij elkaar zitten.
Ik denk dat het goed gaat.

Ik denk het niet.
Ik denk dat de kans dat er een keer iets misgaat heel groot is als je een dergelijk risico neemt.

Beter niet doen dus.

Groetjes, Sonja.

Plumeau

Parkiet + kat gaat alleen als je de kat fysiek uit de buurt van de parkieten kan houden. Het ging bij ons vroeger (jaren 90) ook nog best goed met twee parkieten in de woonkamer binnen de kooi, maar dat zou ik nooit meer doen. Mijn huidig duo woont daarom samen met de knaagdieren in een aparte kamer waarin katten NIET welkom zijn!

Parkiet + rat durf ik ook niet aan. Zo fel als die krengetjes in de tralies hingen als de cavia's erlangs liepen... de ratten gingen mooi met kooi en al even de gang op als mijn parkietjes los mochten! Na 2 generaties met hoge dierenartskosten ben ik met ratten gestopt. Goudhamster + parkiet idem, al was die kooi beter te beveiligen tegen lompe landingen (extra rooster boven de duna en hamsters klimmen ook wat minder handig dan ratten).

De combinatie cavia + parkiet gaat hier wel prima. Mijn huidig parkietenduo zit graag hoog en de cavia's blijven op de grond. Taalverschillen spelen dus geen rol bij deze 5 individuen :) Wel zorgde ik ervoor dat de cavia's opgesloten zaten als Selano los ging, want die gehandicapte parkietendame zat wel vaak op de grond. Dan ga ik het er uiteraard niet op gokken!

pierewiet

met een hond en een parkiet blijft het uitkijken. thuis hebben we een hond en twee parkieten en dat gaat prima. de hond is zelfs een beetje bang voor de parkieten, maar we zorgen wel dat de parkieten niet bij de hond in de buurt kunnen komen, want er kan natuulijk altijd wat gebeuren.

Moppers

Afgelopen zaterdag ben ik verhuisd, mijn nieuwe huisgenoot heeft een hond en 2 konijnen. Ik vond het erg spannend hoe mijn dieren op de hond zouden reageren. Gelukkig heeft de hond veel ervaring met de konijnen, die hebben twee keer een nestje gehad en de hond gedroeg zich als een moeder voor de jonkies.
Met mijn konijn gaat het ook goed, ze snuffelen af en toe aan elkaar en inmiddels heeft mijn konijn door dat die geur alleen nieuw is, niet eng.
De hond vindt de vogeltjes vooral erg vreemd, zoiets heeft ze ook nog nooit gezien. Ze heeft de voliere al uitvoerig besnuffeld, en telkens als er een veertje op de grond ligt wordt deze ook grondig onderzocht. Als de hond aan de voliere snuffelt, zitten de vogeltjes altijd bovenin. Valkje Schumi vind de hond wel erg fascinerend, maar heeft nog niet van dichtbij gekeken. Uberhaubt zijn konijn en vogels nog niet los geweest. Ik wil dat ze eerst goed aan de nieuwe ruimte wennen. Ik denk ook niet dat ik mijn dieren ooit los zal laten als de hond in de kamer is, dat vind ik een te groot risico, hoe goed de hond ook met dieren om kan gaan. De konijnen van mijn huisgenoot kunnen wel los als de hond in de kamer is, dat gaat prima. Maar het is toch wat anders als het om je eigen lieverdjes gaat  :-*

parkiitje

Citaat van: Sonja op oktober 21, 2006, 14:23:34
Hallo allemaal,

Het is weer tijd voor een nieuw discussie-onderwerp.
Ik heb gekozen voor het onderwerp wat Nina heeft aangedragen:

Is het houden van grasparkieten in combinatie met andere huisdieren, zoals b.v. kat of hond, onverantwoordelijk/gevaarlijk?

Steek maar van wal, maar blijf netjes en respecteer ieders mening. ;)


Hallo,
we hebben niet zo lang geleden parkietjes gekocht en hebben een hond en een kat de hond is al heel oud maar is jaloers maar het doet niks voor de parkietjes na een tijdje wennen ze er wel aan en bij de kat soms springt ze nog op de kooi maar niet zo vaak meer we moeten wel oppassen maar als we daarna de vogeltjes willen loslaten laten we de diertjes gewoon buiten  ;)
maar na loopvantijd zullen de dieren wel gewend worden sommigen minder dan anderen.
maar daarom wil het niet zeggen dat je dan geen parkietje gaat kopen door een kat of een hond  :D

Groetjes,
Danielle

Citaat van: anouk26 op december 30, 2008, 20:03:46
Ik heb een parkiet en een hond.
Ik heb mijn parkiet 1 keer losgelaten (nog niet tam) en ze gingen vlakbij elkaar zitten.
Ik denk dat het goed gaat.
hoe ouder hoe minder dat de ze achter iets aan lopen(hond) ,ik heb een oude hond en toen we een chinchilla hadden likte ze de chinchilla zelf :-X maar best nog altijd oppassen het kan wel goed komen tussen hond en parkiet maar daar is niet veel kans bij  ::)
ik wens je wel nog veel geluk voor je hond en parkiet !!


Groetjes,
Danielle

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

Missy

Ik ben van mening dat, wanneer je over enig gezond verstand beschikt, zonder problemen verschillende soorten huisdieren kan houden. Ik heb 3 honden en nu dus ook 2 parkieten. De kooi staat hoog en droog, en als de parkieten hun dagelijkse uitje door de kamer hebben, gaan de honden even de tuin in. Geen probleem toch?

viccy

Ik kreeg mijn parkiet toen onze kat 12 was, dus die was ook niet meer zo speels. We hebben toen na een tijdje de kat en parkiet aan elkaar voorgesteld. Ik had de parkiet op mijn hand en mijn moeder had de kat vast (ook bij zijn poten)

De kat wilde natuurlijk ruiken maar Butters was het daar niet mee eens, dus die beet de kat in de neus! Daarna heeft de kat nooit mee naar de vogel op gekeken.

Ook gebeurde het wel eens perongelijk dat de vogel ontsnapte als de kat lag te slapen. Naja dan keek de kat op en hield hij het in de gaten, maar er achterna gaan deed hij niet. Butters ging dan ook gelijk de kooi weer in.

De kat overleed, en nu een jaar later ben ik samen gaan wonen met een vriendin die een kat heeft. Die loert wel eens maar dan krijgt ze een standje. Verder is de huiskamer deur altijd dicht als er niemand is. En nu het zomer is zit de kat vaak buiten.

Verder had ik een Hamster, maar Butters was meer een gevaar voor hem dan andersom :P

sonjaatje

Ik heb mijn parkietjes al bijna 8 jaar. Ze zijn vanaf het moment dat ze bij mij waren samenwonend met een hamster en een kat. Overigens kwam de kat bijna nooit in mijn kamer.
Op het moment woon ik zodanig dat het onmogelijk is om dieren gescheiden te houden. Ik heb nu 2 katten, allebei erg jong.
Ik probeer elke dag om mijn katten uit de slaapkamer te verjagen, zodat de parkieten kunnen vliegen. Ik heb maar 2 kamers en een klein gangetje. Tot nu toe gaat het aardig goed tussen mijn katten en parkieten. De katten hebben beide de jacht opgegeven, al springt er 1 soms wel op de kooi, maar dit hoor ik direct en kan ook direct ingrijpen.
Tijdens afwezigheid van mij, gaat de deur van de slaapkamer dicht en kunnen de katten niet meer bij de parkieten. 's Nachts zet ik de parkieten altijd in de badkamer, zodat de katten wel bij mij kunnen slapen. Elke dag wel een flink gesleep, maar het heeft een goede uitwerking.
Dus op deze manier heb ik bewust gekozen om katten te nemen bij de parkieten en gaat het prima. Al houd ik altijd in mijn achterhoofd dat het altijd een keer goed mis kan gaan en het dan het verstandigste is om toch eventueel een nieuw huisje te zoeken voor de parkieten. Maar dat gebeurd alleen in noodsituaties als het echt niet anders kan.

the duke

wij hebben vier honden, zes valkparkieten, en dan nu vijf parkietjes
ik respecteer iedereens mening, maar bij ons is een van de honden die de vogels rond draagt op zijn rug.
dus het is meestal hoe jezelf ermee om gaat.
en vroeger hadden we een kat en een valkparkiet en die deden elkaar niks, dus nog maals als je normaal er mee om gaat zal het gewoon goed gaan.
Als je ze de hele tijd uit elkaar houd, dan vinden ze het spannig en dan kan er wel iets mis gaan.

reno en the duke

lovesbudgies

Op de foto's zie ik een valkparkiet en ook in je berichtje vertel je over een kat en een valkparkiet, maar hier gaat het om grasparkieten.
Grasparkieten zijn weer een stuk kwetsbaarder dan valkjes en het is met grasjes dus ook beter uitkijken!

Persoonlijk ben ik van mening dat het altijd een risico is, een ander huisdier en een grasparkiet. Ik heb zelf nog een konijn en een hond en merk
dat het heel erg aan het karakter ligt van deze dieren. Het konijn doet geen vlieg kwaad en mijn parkietje kroelt hem ook wel eens, maar mijn
vorige konijn was wel even een heel ander verhaal! De hond gaat gelukkig ook prima, al blijft het uitkijken want zoals elk roofdier, ze heeft
haar 'vang'instinct niet verloren en hapt wel eens uit reflex.

Ik zou dus wel prooidieren bij elkaar houden, dus grasjes met bijvoorbeeld konijnen en dan alleen als het karakter van het konijn het toelaat.
Honden kunnen bij grasjes als je voorzorgsmaatregelen neemt om de veiligheid van je parkiet te waarborgen en ook hier ligt het aan het karakter
van de hond. Een kat is uit den boze, dat is vragen om ongelukken.

the duke

ik dacht dat een discussie iets was waar je iets van kon leren
dat je een antwoord gaf op een mening
ik heb mijn mening geven en daar kwam een mening terug
waar heb ik gezegd dat alle katten met andere dieren konden
ik heb het alleen gehad over mijn kat en mijn honden 
en dan krijg ik een antwoord dus reageer ik erop en word je als ruziezoeker betiteld  nou verder dan ook maar mijn vorig bericht want mijn berichten hoeven niet op een forum te staan waar je mee moet kleppen met de mod afkorting van moderator

ik vertrouw erop dat je al mijn berichten verwijderd alle 

Moppers

Een discussie is een gesprek waarin je je mening weergeeft door middel van argumenten, niet een gesprek waarin je de ander aanvalt op diens argumenten. "als we zo gaan beginnen" is daarnaast geen argument. Lovesbudgies gaf haar reactie, haar mening, op jouw bericht. Jij reageerde daar erg heftig en aanvallend op. Ik vind het dan ook niet vreemd dat dat bericht is verwijderd.

haskerpon

Citaat van: the duke op augustus 11, 2010, 09:46:58
ik dacht dat een discussie iets was waar je iets van kon leren
dat je een antwoord gaf op een mening
ik heb mijn mening geven en daar kwam een mening terug
waar heb ik gezegd dat alle katten met andere dieren konden
ik heb het alleen gehad over mijn kat en mijn honden 
en dan krijg ik een antwoord dus reageer ik erop en word je als ruziezoeker betiteld  nou verder dan ook maar mijn vorig bericht want mijn berichten hoeven niet op een forum te staan waar je mee moet kleppen met de mod afkorting van moderator

ik vertrouw erop dat je al mijn berichten verwijderd alle 

Een discussie kan heel leerzaam zijn, wanneer de meningen goed geformuleerd worden en geen persoonlijke aanval is op een ander.
Van dit forum ben ik nog niet zo lang lid, maar lees om te leren wat parkieten nodig hebben en hoe ze in omgang zijn en
hoe je ze tam kunt maken. Ik lees dagelijks de nieuwe topics en reacties en lees ook graag de verschillende meningen.
Ik ben blij dat de moderators van dit forum erg letten op het taalgebruik van de forumleden en dat dit soort berichten worden verwijderd.

Ook jou reactie op de mening van lovesbudgies heb ik gelezen en heb het als zeer onprettig ervaren en kon niet gedefinieerd worden als een leerzame opmerking.


Parkieten-Freak

@ the duke:
Je kunt hier op een normale manier communiceren/discussiëren met onze forumleden.

Beledigingen, discriminerende- of onaangename opmerkingen worden zonder meer verwijderd.
Mijn verzoek aan jou is om de gangbare fatsoensnormen in acht te nemen.
Wil of kun je dat niet, kies dan een ander forum wat beter bij jouw karakter past.


En nu weer ontopic graag.


nannyjeff

Ik moet jullie heel eerlijk bekennen dat ik er met mijn hondje geen problemen mee heb, ons hondje is echt helemaal gek van onze pietjes, en gaat er altijd juist lekker bij liggen. Nu moet ik wel toegeven dat ons hondje ook maar een heel kleintje is, maar hij zal ze echt nooit wat aan doen, daar durf ik mijn handen voor in het vuur te steken, maar de hond van mijn ouders, ja die zou ze wel pakken, dus dan zou het niet zo'n goeie combinatie zijn!
Dus mijn mening hierover is eigenlijk dat het per hond/kat ook heel erg verschilt, hoe zit je hond in mekaar!

groetjesss