Grasparkieten in combinatie met andere huisdieren: onverantwoordelijk?

Gestart door Sonja, oktober 21, 2006, 14:23:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sonja

Hallo allemaal,

Het is weer tijd voor een nieuw discussie-onderwerp.
Ik heb gekozen voor het onderwerp wat Nina heeft aangedragen:

Is het houden van grasparkieten in combinatie met andere huisdieren, zoals b.v. kat of hond, onverantwoordelijk/gevaarlijk?

Steek maar van wal, maar blijf netjes en respecteer ieders mening. ;)



Josephine

tja... Ik zeg niet dat als iemand een poes of hond heeft neem geen parkiet. Zelf heb ik ook een poes dus dat kan ik niet zeggen. De reden dat ik wél een parkiet heb, is dat onze poes al bijna 14 is, en niet vaak binnen is. Hij is niet zo speelts en hij komt alleen af en toe binnen om te eten want meestal vind hij het toch te druk buiten. Als rakker eruit is is de deur ALTIJD dicht en als de poes dan komt dan ligt het eraan of rakker er al lang uit is of niet als hij er al lang uit is dan laat ik hem in zijn kooitje...En dan laat ik de poes binnen, als hij er nog maar net uit is dan laat ik gewoon wat later de poes binnen.

Ik kan niet zeggen van neem geen parkiet als je een hond of kat heb, ik vind dat je zelf het beste weet of het wel of niet kan. Maar denk er eerst heel goed overna!!!! Wees dan ook heel maar ook heel voorzichtig!!!!

Groetjes Josephine

judithdejong

Laat ik mijn mening ook is mee doen...Ik heb hier wel een duidelijke mening over.

Ik denk dat parkietjes houden met honden maar vooral met katten zeker niet aan te raden is. Katten hebben zoals we allemaal wel weten een duidelijk jagers instinct, dat kan nooit goed gaan.
Uiteraard heb je de bijzondere gevallen maar ook dat kan van het ene op het andere moment gigantisch fout gaat!!! En tsja dan is het al te laat.
Wat honden betreft weet ik het niet heel zeker. Je hebt zoveel soorten honden groot,klein enzenz. Ik zou het zelf niet doen, een hond is zoooo groot voor een parkietje en ze kunnen het misschien wel als spelen bedoelen maar dat kan bij een hond ook vrij heftig gaan.

Zelf heb ik vroeger een grasparkietje gehad en een cavia. Die cavia gaf nergens om dus als mijn vogeltje bij hem waren ze samen aan het voetballen en een keer mocht het vogeltje op de rug van de cavia zitten en mee hobbelen. Dit zou ik niet weer doen, ik heb geen idee hoe een cavia kan reageren als ie boos wordt, zal wel gaan bijten denk ik en die kans bestaat altijd. Dus doe ik het maar liever niet meer mocht het ook nog zover komen. Had namelijk niet in de planning om een cavia te nemen.
Ik voel me er gewoon niet goed bij om een ander dier bij mijn vogel te laten. Haha moet je me nou horen ik lijk wel een overbezorgde moeder....haha.
Ben benieuwd wat de rest vind??

Groetjes,
Judith

roha

Hoi,

Ik heb in mijn leven heel veel combinaties meegemaakt, waarvan het wel goed ging. Mijn mening is wel laat ze nooit zonder toezicht bij elkaar. Als er toch wat gebeurt dan kan je direct ingrijpen! Het zijn nog altijd dieren en die kunnen heel onverwachts reageren.
Ik had vroeger een vriendin met een parkiet en een grote hond. Deze twee konden goed met elkaar overweg, de parkiet pestte de hond heel vaak. Vlak over hem heen vliegen en soms zat  de parkiet op de hond en beet ook in zijn oren.
Op mijn werk loopt een poes rond en er zijn twee parkieten. De poes Rietje zit regelmatig onder het kastje waar de parkietjes op staan, te kijken wat ze aan het doen zijn. Dat gaat ook goed.
Het is onverantwoordelijk als je geen toezicht houdt. En gevaarlijk, tja ik vind alles gevaarlijk als je de veiligheid niet voorop stelt.
Je moet de dieren aan elkaar laten wennen en daar moet je wel veel tijd en geduld voor moeten hebben en er ten alle tijden erbij blijven!

Roha

Fenixjuh

hoi,
ook ik heb een hond erbij, maar aangezien deze van de familie is, en het parkietje van mij, zitten ze nooit samen. Toch had ik vorige week 2 keer dat de hond ineens naar boven liep!  :o Gelukkig had ik mijn kamerdeur dicht, en heb ik de hond nou maar eens geleerd dat honden niet boven horen  ;) Als ik een tijdje van huis ben, en ik heb mijn vogeltje beneden staan, zodat hij nog wat gezelligheid heeft, ben ik altijd als de dood dat er iets gebeurt. hij mag beneden zowieso niet uit de kooi, en hij staat goed hoog.
Op mijn vakantie-adresje is ook een hond aanwezig, maar die kijkt eigenlijk niet eens om naar het vogeltje. Ik denk dat het echt ligt aan hoe de dieren op elkaar reageren. Ik denk dat je eerst heel goed moet laten wennen, voor je ze ooit bij elkaar in de buurt laat.

Josephine

Ik ben het eens met fenixjuh, Het ligt heel erg aan het karakter van het dier. En je moet ze zoiezo goed aan elkaar laten wennen!

esther

Ik vind het ook best moeilijk te zeggen.
Zelf hadden wij ook een kat, in de kamer waar de parkieten wonen mocht de kat absoluut niet komen.
Voordat ik de parkietjes had, was het de kat al aangeleerd dat hij niet boven mocht komen dus hij kwam er toch nooit.Ik lette wel uitermate goed op en ben nooit vergeten om de deur dicht te doen.
De kat is inmiddels overleden.

Een kat in een zelfde omgeving houden met parkietjes zou ik nooit doen, je weet het nooit.
De poes kan altijd nog zo lief zijn maar op een moment kan het toch mis gaan.
Een hond vind ik ook weer een ander verhaal, het ligt ook zeker aan het ras en het karakter.
je hebt echt jagers maar ook lieve sullige honden die geen vlieg kwaad doen.
Volgens mij kan je een hond heel goed aanleren dat de parkietjes ook een deel zijn van de roedel.

Het blijft altijd opletten, wel denk ik dat het eenvoudiger is om geen andere huisdieren te hebben,
op die manier kan je parkietje rustig en ongestoord rondvliegen.

En als je meer dieren hebt wil je ze natuurlijk toch het liefst allemaal in de huiskamer, en niet de één in de bijkeuken, de ander in de gang of boven.

Groetjes Esther


mozart

Tja , ik ben iemand met erg veel huisdieren
Dus behalve parkieten ook 2 katten en een hond.
Dus ik ben de laatste die zal zeggen dat het niet kan, maar het is en blijft altijd oppassen.
Nelie en Peerke wonen in de computer kamer en daar komt verder geen van de andere dieren, dus dat is geen probleem.
De anderen beneden is wat lastiger. Als die er uit gaan, zorg ik dat de katten buiten of boven zijn.
De hond kan gewoon in de kamer blijven, die vind het wel spannend maar doet ze niks.
Ik ben er wel altijd bij, neem geen enkel risico.
Alhoewel ik bij mijn hond niet zo bang ben, die likt ook de loslopende konijnen.
Mijn mening is dat het wel kan, maar je heel alert moet zijn en blijven en er altijd van uit moet gaan dat het mis zou kunnen gaan als je er bij weg loopt!
Mijn oudste kat speelde vroeger met mijn 1e parkiet, ze zochten elkaar echt op.
Maar een kat heeft altijd zijn oerinstinct nog.
Als je een hond van pup af aan leert wat wel en niet mag, kom je een heel eind!

emceeelwee

Tja, wat is onverantwoordelijk...

Ik denk dat bepaalde combinaties met parkietjes makkelijk kunnen, zoals dieren die meestal in kooien zitten, zoals konijnen, cavia's, hamsters, ratten.
Met de combi parkieten katten, maar ook honden zou ik wat voorzichtiger zijn. Ookal KAN het goed gaan. Katten zou ik niet proberen. Ik denk wel dat met honden samen vaak wel zou kunnen. Wel is het dan zaak dat de hond vanaf het begin wordt afgeleerd dat de vogel geen voer is. Dan zou het misschien kunnen.

budgie

Citaat van: emceeelwee op oktober 21, 2006, 22:08:54
Wel is het dan zaak dat de hond vanaf het begin wordt afgeleerd dat de vogel geen voer is. Dan zou het misschien kunnen.

Als je een hond iets hebt 'afgeleerd', moet je wél bedenken dat als je zélf de kamer uit gaat, het verbod samen met jou de kamer verlaat.
Verder is het van belang dat een vogeltje van jongs af aan gewend raakt aan bijv. een hond. Mijn parkiet wordt panisch als er een hond(je) of ander dier in huis loopt want die beschouwt hij als bedreigende monsters.
Ik ken iemand die een parkiet en enkele katten in huis heeft. Als de katten met hun poten tussen de tralies van de kooi zitten te 'hengelen', gaat de parkiet volkomen uit z'n dak van de pret en zit hij voor die katten te baltsen!
Ik vind dit een linke situatie. In alle gevallen geldt: oppassen bij welke diercombinatie dan ook. Het gaat juist een keer fout als je 'even niet kijkt'.

KiimmBiimm_

Heey Heey
ik heb 7 parkietjes
en 1 hond en dit gaat heel goed
ik laat ze nooit alleen samen hoor
maar mijn hond is gek op ze hij wil er graag mee spelen maar weet dat dit niet mogelijk is
en ze beschermt al mijn vriendjes ook heel grappig om te zien

Josephine

veel mensen zeggen dat je beter een hond kan hebben dan een kat. Maar naar mijn mening is dat andersom! Ik zeg niet dat ik gelijk heb maar dat vind ik: Katten gaan meestal wel een gedeelte van de dag naar buiten. Honden zijn de hele dag thuis, en worden alleen uit gelaten. Dus dan denk ik honden zijn gewoon altijd binnen wat bij katten minder is. Katten kunnen misschien dan wel gevaarlijker zijn dan honden maar als je kat buiten is dan kan de parkiet eruit. En bij een hond moet het ECHT goed gaan tussen die twee anders kan de parkiet er alleen uit als de hond wordt uitgelaten!

Groetjes Josephine

Sara

Tja,ik vind het dit keer een onderwerp dat niet zo makkelijk is.
Ik houd hier samen;een rat,5 grasparkieten en een kleine shitzu.
Mijn rat komt nooit in de buurt van mijn grasparkieten,dus dat is niet echt een probleem.
Mijn hondje daarentegen,loopt hier dagelijks vrij rond terwijl mijn kleine parkietje ook los in de huiskamer zit.
Nu heb ik hier het geluk,dat dat hier geen probleem is,aangezien dat Mickey(de shitzu) schrik heeft van vogels,ratten,hamsters,enz...
Als mijn parkietje te dicht bij Mickey komt,dan loopt Mickey gewoon weg met haar staart tussen haar pootjes.Soms gaat Mickey wel eens aan de parkiet snuffelen maar meestal loopt Mickey gewoon weg.
De parkiet is ook al eens gelandt op de rug van Mickey en dat was wel een grappig gezicht :P
Mickey begon te rennen en de parkiet zat nog op haar rug,ik heb de parkiet uiteindelijk van haar rug moeten halen want Mickey is nu eenmaal geen kermisattractie.

Een kat of meerdere katten samenhouden met vogels,dat vind ik echt onverantwoordelijk.Katten hebben een jachtinstinct en de meesten (bijna alle) katten maken daar gebruik van.
Een grote hond vind ik ook niet echt verantwoord,omdat die wel eens graag met groot speelgoed spelen,en wat ziet er nu geen fijner speelgoed uit dan zo'n kleurige parkiet?
Niet alle honden zijn zo,en ook veel kleine hondjes zijn niet te vertrouwen met kleine huisdieren dus ik vind dat je daar altijd goed op moet letten.Als je de zekerheid hebt dat een hond goed omgaat met je vogel dan vind ik het wel verantwoord om ze samen te houden,maar een kat,nee dat vind ik echt onverantwoord.Ik vind dat je er dus altijd rekening mee moet houden als je meerdere huisdieren aanschaft.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Annika

hierop wil ik ook even reageren maar vooral vanuit onze eigen situatie.

Vroeger hadden we verschillende dieren samen, een hond (ierse Setter = jachthond) in combi met 'loslopende' hamster, cavia, rat en zelfs eendenpul.
Natuurlijk altijd onder toeziend oog en het ging perfect.
Echter toen de oma van onze hond kwam logeren was het link, die stond te kwijlen boven de cavia kooi en probeerde de kooi te openen ... Is bij haar baasjes thuis een keer gelukt  :(

Nu hebben we dus ook een hond en in het begin samen met ratten. Dat vond ik eng, omdat ik bang was dat de laatste de hond zouden bijten ...
Later kregen we daar de grasparkieten bij. Met de hond ging dat goed (altijd weer onder toezicht) alleen met de laatste rat was het link (landen op de kooi, rat was daar niet van gediend, dus plank op de kooi gelegd)
Onze hond heeft 1 keer Kleintje te pakken gekregen, hij 'vloog' vlak langs zijn bek en ja een hond zegt hap in een reflex. Ik riep meteen los en dat deed hij, Kleintje liep de kamer weer in, niets aan de hand.
We hebben geluk gehad, maar weten ook heel goed dat onze hond absoluut geen kwaad in zich heeft en als je er altijd bij bent je ongelukken kunt voorkomen.
Verder willen we ook absoluut niet dat de vogels dicht over hem heenvliegen, maar dat doen ze gelukkig ook niet. In ieder geval nooit de parkiet de hond laten pesten ...

Groetjes Annika

Parkieten-Freak

Persoonlijk vind ik de combinatie grasparkiet met kat of hond geen ideale combinatie.
Het kan uiteraard goed gaan, maar de kans dat het een keer op een bepaald moment toch fout gaat is altijd aanwezig.
Hoe goed je ook oplet, er kan altijd iets gebeuren.
Grasparkieten houden in combinate met cavia's, hamsters e.d. kan volgens mij wel, mits de knaagdieren niet loslopen en onder geen enkele voorwaarde bij de vogels kunnen komen.


Nina

Ik vind dat als je grasparkieten houdt in combinatie met knaagdieren in een kooi dat dat kan, mits je zorgt dat je ze niet tegelijk uit de kooi laat.

Dit is anders met katten en honden. Ik vind eigenlijk dat je - wanneer je grasparkieten hebt - er niet voor moet kiezen een kat of hond aan te schaffen. Natuurlijk gaat het heel vaak goed, maar aangezien het feit het ook vreselijk vaak níet goed kan gaan..

Nou moet ik eerlijk zeggen, dat wij hier in huis een cavia, een hamster, mijn 2 grasparkieten én een kat hebben. Het verschil is dat de parkieten van mij zijn, en dus ook bij mij op mijn slaapkamer wonen. Nu is dit geen reden om te zeggen dat de combinatie kat-parkiet ongevaarlijk is.

De kat was van een familielid en om bepaalde redenen is hij nu niet meer in staat voor het lieve beestje te zorgen. Het gaat hier om een 20-jarige kat (je leest het goed), ze is doof en ze komt de trap niet meer op. Afgezien van het feit dat ze niet boven kán komen, is ze te oud om de beestjes iets te doen. In dit geval vind ik het kunnen. :)

In andere gevallen raad ik het toch af, je kunt je dier 100% kennen en vertrouwen, maar daarbij is het niet uitgesloten dat het instinct een keer naar boven komt.

marretje

Ik vind dit ook een moeilijke vraag om te beantwoorden. Wij hebben zelf 1 hond een duitse herder, en parkietjes. En de kinderen hebben hamsters. De hamsters zijn af en toe beneden maar staan bij de kinderen boven. Als ze beneden zijn zitten ze echt bij de meiden op schoot. De hond vind het vliegen van de parkieten eng en gaat dat altijd in de gang liggen. Als ze in de voliere zitten kijkt ze er niet naar om. De parkieten kijken ook niet naar de hond om. Dus dit gaat altijd goed. Als ze uit de voliere zijn ben ik er altijd bij. En de parkieten komen niet in de gang. Misschien hebben we gewoon geluk maar ik heb het nog nooit als een probleem gezien. Ook het hondje van mijn moeder is hier vaak en die kijkt er ook niet naar om. De parkieten ook niet naar hem. Dus ik denk dat deze combinatie prima kan maar losvliegen van de parkieten altijd onder begeleiding maar dat moet even goed.

kaatje82

Hoi
Ik heb ook sinds kort 2 parkieten,maar daarnaast ook 2 katers 5 jr,1poes 6 jr
en een hondje 4 jr.Oh ja ook nog een hamster en een aquarium.
En ben zelf van mening,ten alle tijde je oog erop houden!!!!
1 keer niet gedaan en de poes zat op de kooi,maar was wel toen ik de parkieten net had.
Maar sindsdien,nooit meer uit het zicht gehouden,als ik niet in de kamer ben,dan de katten
en de hond ook niet!
Vliegen ze los,alleen ik in de kamer,en de hamster dan,maar in z'n kooitje.
Nu ik het zo doe,weet ik niet anders meer en gaat het prima.
Maar vertrouw een kat nooit met een gevleugelde,want geheid dat het instinct omhoog komt.
En ken je dieren goed,telt ook heel erg mee.
Groetjes Kaatje82

corrina

Hallo
9 konijnen en een cavia lopen vaak los door een afgezet stuk kamer,en daar vliegen dus ook de parkieten.De konijnen zijn hier geboren,en zijn groot gebracht met de parkieten,die stonden aan het kraambed te kwaken.Ze zijn totaal nie bang van elkaar,de parkieten lopen/vliegen gewoon bij/door de konijnen.Ze zijn zo gewend aan elkaar dat ze niet beter weten.
Ze vliegen ook op mijn hamsterkooi en zitten boven op het aquarium.
Groetjes Corrina

Sonja

Hallo allemaal,

Ik ben geen voorstander van het houden van grasparkieten met een kat of een hond.
Ook met andere dieren, zoals konijntjes moet je zelfs oppassen dat er niets gebeurt.
Zelf heb ik ook parkieten en konijnen. In het verleden heb ik daar een nare ervaring mee gehad. :( Mijn parkiet zat op mijn hand en vloog ineens naar het konijn, en ging bovenop haar kop zitten. Daar schrok het konijn zo van dat ze hapte. Ze had de parkiet bij de staart beet. :o :( Gelukkig kon mijn parkietje nog terugvliegen naar de kooi en heeft er niets aan overgehouden.
Maar ik wil hiermee zeggen dat het gevaar in een heel klein hoekje zit, het gebeurt in een fractie van een seconde. In dit geval zelfs waar ik bij was.
Nu laat ik nooit meer tegelijkertijd de parkieten en de konijnen los lopen/vliegen, maar om de beurt. Omdat het ook gevaarlijk kan zijn om de parkieten op de kooi van de konijnen te laten zitten, leg ik daar altijd als de parkietjes eruit zijn, een plexiglas plaat op, die een paar cm. uitsteekt, zodat ze ook niet langs de tralies omlaag kunnen klimmen, en zo nog in contact zouden kunnen komen met de konijnen.
En uiteraard laat ik ze niet zonder toezicht los.

Dieren kunnen nog zo gewend zijn aan elkaar, het blijft een risico.

Groetjes, Sonja.