Kunnen parkieten kleuren zien?

Gestart door Qwerty, oktober 21, 2006, 12:46:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Qwerty

Hallo,

Ik heb twee grasparkieten, Annie en Rene.Ik vraag me af of parkieten kleuren kunnen zien.En zo ja, Welke?
Ik weet wel dat ze niet kunnen ruiken.Maar kleuren zien?

Qwerty de Heer

Titel aangepast: duidelijker omschreven. Gr. Ingrid

pbos

#1
Hallo,

Ja! Grasparkieten kunnen kleuren zien. Dezelfde kleuren die wij ook kunnen zien!

Groetjes...

Qwerty

Leuk!Dus zwart, roze, groen...En dus ook Bruin?Gaaf!

Qwerty de Heer

Josephine

Ik denk ook dat parkieten kleuren kunnen zien, ze zullen we niet zo goed zien als wij, en ik denk dat ze het zich niet realiseren!

Ik heb wel eens gehoort dat je papegaaien kleuren kan leren d.m.v. puzzels enzo...

Safrena

Hey Mensen

Parkieten kunnen heel goed kleuren zien
Parkietjes kunnen zelfs veel beter zien dan ons

Wij zien meer 16 beelden per seconde terwijl een grasparkietje 150 beelden ziet per seconde
Alleen jammer genoeg hebben ze geen dieptezicht en zien ze daarom niet dat er ergens een glas in zit

vele groetjes

roha

Hoi,

Doordat ze geen diepteinzicht hebben, kunnen ze ook bij zwarte ondergronden moeilijk inschatten of ze er kunnen landen.

Roha

parkietenfan

Ik weet wel zeker dat ze kleuren kunnen zien! Die van mij, ook al is hij heel tam, wil nogwel eens vreemd opkijken als je iets aan hebt met felle kleuren. Zo had ik vorig jaar een trui met fel gekleurde strepen, toen hij deze voor het eerst zag was hij er een beetje bang van. Na enkele minuten kon meneer er wel aan wennen en kwam vrolijk op mijn schouder zitten ;)
Maar ik kon dus heel duidelijk zien dat hij er op reageerde

Josephine

ook speeltjes zijn van allerlei vrolijke kleuren! Dat doen ze dus niet voor niks!

Moppers

Kunnen parkieten niet ruiken? Ik weet niet waar die informatie vandaan komt, maar ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het niet waar is.

Josephine

CiteerKunnen parkieten niet ruiken? Ik weet niet waar die informatie vandaan komt, maar ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het niet waar is.

Ik ben ook van mening dat parkieten kunnen ruiken hoor!!! Waarom is er anders de pindakaas-truc?

Safrena

Citaat van: Moppers op oktober 21, 2006, 13:38:15
Kunnen parkieten niet ruiken? Ik weet niet waar die informatie vandaan komt, maar ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het niet waar is.

Hey Moppers

Parkietjes hebben ook smaak (proeven doen ze met hun tongetje) en kunnen inderdaad ook ruiken
Ze kunnen niet zo goed ruiken als ons maar ze kunnen het wel ;)
Ook hun smaak ervaringen zijn anders dan de onze.  ;)

vele groetjes

Josephine

Citaat van: Safrena op oktober 21, 2006, 14:21:07
Ook hun smaak ervaringen zijn anders dan de onze.  ;)
Haha dat is logisch toch? Wij eten toch ook geen eivoer en zaadjes XtraVital? Dat lusten wij niet maar parkietjes wel!

Caradow

Het gaat zelfs nog een stapje verder:

Parkieten zien ook fluoriscerende kleuren, zoals wij die alleen kunnen zien dmv ultraviolet licht (denk aan die blauwe lampen in de discotheek bijv, blacklight)

De fluoriserende kleuren zijn zeer belangirjk bij de voortplanting van de parkieten, wanneer ze deze kleuren niet zien, komen ze ook niet tot voortplanten.

zie link:  http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/21378733/

Fenixjuh

hoi,
zelf merk ik dit, als ik een keertje voor de gein gekleurde nagellak opheb, in plaats van roze.. Hij durft dan ook absoluut niet bij mij in de buurt te komen.. dus nou doe ik alleen nog maar roze en wit op, omdat ik et gezellig vind als ik em mag kriebelen  ;)

Moppers

Ik heb zelf een blacklight, en het was mij daardoor al opgevallen dat parkieten fluorescerende veertjes hebben. Erg schattig, zo'n lichtgevend maskertje  8)

budgie

Citaat van: Moppers op oktober 21, 2006, 13:38:15
Kunnen parkieten niet ruiken? Ik weet niet waar die informatie vandaan komt, maar ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het niet waar is.

Ik ook. Sjakie is stapelgek op de geur van pepermunt (kauwgom).

Jolien-Figaro-Tosca

Wauw deze vragen had ik ook allemaal  ;D maar ik heb ook nog een vraag over het zicht van parkietjes: Tot hoever kunnen parkietjes kijken? Net zover als een mens? Groetjes Jolien

Safrena

Hey Jolien-Figaro-Tosca

Parkietjes kunnen beter, meer  en verder zien dan een mens ;)
Ook kunnen zij alles van opzij en van achter zien  ;)

Dit komt omdat hun oogjes aan de zijkanten staan en met ieder oogje aparte beelden kunnen zien ;)
Bij een mens staan de ogen gewoon vooraan waardoor ons zicht "beperkter " is zeg maar  ;)

vele groetjes

Joske

Maar is het ook zo dat als parkieten recht vooruit kijken, met het koppie recht, dat ze dan in het midden een streep niks zien? Omdat de oogjes aan de zijkant zitten en dus geen volledig beeld kunnen vormen zoals wij mensen dat wel kunnen? :-\ ???

budgie

Citaat van: Joske op oktober 26, 2006, 16:32:51
Maar is het ook zo dat als parkieten recht vooruit kijken, met het koppie recht, dat ze dan in het midden een streep niks zien? Omdat de oogjes aan de zijkant zitten en dus geen volledig beeld kunnen vormen zoals wij mensen dat wel kunnen? :-\ ???

Prooidieren waarvan de ogen aan de zijkanten van hun kop zitten (hieronder vallen dus ook parkietjes), hebben een ruimer gezichtsveld dan mensen en roofdieren, maar kunnen minder goed afstand en diepte bepalen.
Een uil bijv, waarbij de ogen naast elkaar zitten, kan dit wél. En dat moet ook, want hij moet zijn prooi liefst in één keer kunnen slaan.

Triesja

Hallo allemaal,

Ik zit lekker te lezen en kom tegen dat hier iemand blacklight aan heeft gehad. dus nu mijn vraag over het zien ik dacht namelijk dat blacklight niet goed was. Zelf heb ik jaren geleden ooit zo'n lamp gehaald maar sinds ik parkietjes heb nooit meer aan gedaan. Ik zelf dacht ook dat als het hefige hoofdpijn bij mensen kan veroorzaken het niet goed is voor beesten met goede ogen.

Ik doe hem ook bijna niet meer aan omdat blacklight in het donker het beste effect heeft en mijn beestje niet graag in het donker zitten als ik thuis ben.

Groetjes Triesja

Moppers

Eh, dat was ik dan denk ik.
Mijn parkietjes staan tegenwoordig niet meer in dezelfde kamer als de blacklight. Mijn vorige parkiet stond wel in dezelfde kamer, maar ik deed hem toen zelden aan, en dan meestal maar een minuutje of 5. Een van de redenen dat ik hem niet vaak en dan maar heel kort aanzette, was dat ik niet wist of het slecht of vervelend is voor parkieten. Weet ik nog steeds niet eigenlijk.

budgie

Ik word hartstikke misselijk van black light, maar dat is niet maatgevend want ik word dat ook van tl licht.
Ik zie dat licht nl. vreselijk 'flakkeren'. Anderen, die ik ernaar heb gevraagd, zeggen dit niet te zien.
Er zijn winkels waar ik niet kan komen vanwege tl licht. Dus wees voor alle zekerheid voorzichtig met kwetsbare parkietjes. Zij kunnen je niet vertellen hoe zij bepaalde lichtbronnen ervaren.

Fenixjuh

hoi,
ik zit me nou eigenlijk wel af te vragen hoe 'slecht' blacklight is.. Zelf heb ik er geen, maar vrienden van mij wel, en er is natuurlijk een grote kans (nu nog niet,ooit) dat ik er ook ineens 1 ga kopen.. Weet iemand hoe slecht dit eigenlijk is voor je parkietje??

hillie

hallo,

hoe weet je dat de parkiet 150 beelden kan zien terwijl hij hele kleine oogjes heeft ??? ???
het lijkt mijn erg veel voor zo klein beestje.

                groetjes hilde