Aanschaf tweede engelse grasparkiet, hoe tam maken.

Gestart door parkietenmaf, oktober 19, 2006, 11:46:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

parkietenmaf

Hallo, zaterdag mag ik mijn tweede engelse grasparkiet halen van 6 weken oud. Ik heb er 1 van 4 maanden oud en die is heel erg tam. Een speelmaatje leek ons leuk voor onze eerste. Nu hebben we een tweede kooi die erg op de eerste kooi lijkt waar onze eerste grasparkiet (=kiwi) in zit. Die willen we met ruimte van ongeveer 20cm ernaast zetten. Het lijkt ons leuk om onze tweede grasparkiet (Champie) ook tam te krijgen. Maar zal dat wel lukken met twee kooien langs elkaar ? Of is het beter om de ene aan de ene kant van de huiskamer te zetten en de ander aan de andere kant. We willen het heel langzaam opbouwen totdat ze samen in 1 kooi kunnen en willen. Maar wat de beste aanpak is met twee kooien, daar ben ik nog niet  helemaal uit. Eerst Kiwi aandacht, en daarna Champie ? Wie kan me advies geven ? Alle tips zijn welkom, want ik wil heel graag dat het zo goed mogelijk gaat.

Josephine

Citaat van: parkietenmaf op oktober 19, 2006, 11:46:16
Hallo, zaterdag mag ik mijn tweede engelse grasparkiet halen van 6 weken oud.

Het lijkt ons leuk om onze tweede grasparkiet (Champie) ook tam te krijgen.

Begrijp ik je nu goed? Je hebt 2 kooien 1 met een engels parkiet en 1 met een grasparkiet, en je wil voor allebij een maatje erbij??

parkietenmaf

#2
Nee.  :)  Ik heb 1 kooi met een tamme grasparkiet van 4 maanden. Ik heb nog 1 lege kooi, die ongeveer hetzelfde is. Overmorgen  mag ik mijn nieuwe grasparkiet halen van 6 weken en die komt in die lege kooi. Maar die moet ik nog tam maken. Mijn eerste berichtje was een beetje onduidelijk geschreven. Sorrie.

Sonja

Hoi Parkietenmaf,

Je kunt gerust de 2 kooien bij elkaar zetten, en eens kijken hoe het gaat.
De parkieten kunnen zo vast, elk vanuit hun eigen omgeving, aan elkaar wennen.
Ook kun je met Champie in zijn kooi in een andere ruimte iedere dag een poosje oefenen, zodat hij niet wordt afgeleid door je andere parkiet.

Op het forum is dit onderwerp al vaak besproken, kijk maar even rond met de zoekfunctie:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search

Heb je na het lezen van alle informatie nog vragen, dan kun je ze natuurlijk altijd stellen. ;)

Groetjes, Sonja.

parkietenmaf

Citaat van: Sonja op oktober 19, 2006, 11:59:46
Hoi Parkietenmaf,

Je kunt gerust de 2 kooien bij elkaar zetten, en eens kijken hoe het gaat.
De parkieten kunnen zo vast, elk vanuit hun eigen omgeving, aan elkaar wennen.
Ook kun je met Champie in zijn kooi in een andere ruimte iedere dag een poosje oefenen, zodat hij niet wordt afgeleid door je andere parkiet.

Op het forum is dit onderwerp al vaak besproken, kijk maar even rond met de zoekfunctie:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search

Heb je na het lezen van alle informatie nog vragen, dan kun je ze natuurlijk altijd stellen. ;)

Groetjes, Sonja.


Hoi, dank je wel. Ik zal eens rondzoeken. Maar een andere ruimte is geen optie. Ik heb alleen een hele grote huiskamer met open keuken. De gang is te koud en veels te klein. En om nu met parkiet en al naar boven te gaan is ook weer zoiets.

Sonja

Citaat van: parkietenmaf op oktober 19, 2006, 12:03:01

Hoi, dank je wel. Ik zal eens rondzoeken. Maar een andere ruimte is geen optie. Ik heb alleen een hele grote huiskamer met open keuken. De gang is te koud en veels te klein. En om nu met parkiet en al naar boven te gaan is ook weer zoiets.

Je kunt het ook proberen terwijl ze in dezelfde ruimte staan, hoor.
Dat gaat in de meeste gevallen ook, het kost alleen wat meer tijd en geduld om 2 parkietjes tam te maken.
Maar het feit dat je eerste parkiet, zoals je schrijft, al heel erg tam is, is een groot voordeel. Champie zal dat zien, en daardoor ook eerder tam zijn. Goed voorbeeld doet goed volgen, he. ;)

Hierbij nog een link met heel veel tips over tam maken:
http://parkietenfreak.nl/a-tam.php

Veel succes!

Groetjes, Sonja.

mickael

Hoi!

Ik heb zelf ook twee maanden geleden een tweede parkiet erbij genomen, terwijl ik al een tamme parkiet had.
Ik had al een nieuwe kooi gekocht en de nieuwe vogel in de oude kooi gedaan.
Choko (de eerste parkiet) was erg nieuwsgierig en Croky (de tweede) was erg bang, maar ook wel nieuwsgierig.

Croky heb ik tam gemaakt terwijl Choko gewoon rondvloog en dat ging prima. Het ging vrij snel, maar dat kwam ook doordat Choko bij ons kwam zitten. Hij ziet dan dat die grote wezens geen gevaar zijn.
Na een week heb ik Croky al laten vliegen en bij Choko in de kooi gedaan. Hem terug in zijn kooi krijgen was makkelijk, want hij deed (en doet nog steeds) alles na wat Choko doet.

Veel plezier met je nieuwe parkiet en succes met het tam maken!

corrina

Lees even  mijn vraag IN DE KEUKEN ,dan hoef ik dat nie allemaal uit te leggen. Ik wilde hem ook niet naar boven doen,maar heb het toch gedaan.Hij hoorde de andere steeds en er was niets mee te beginnen.Heb hem even geen eten gegeven om hem zo uit mijn hand te laten eten,maar dat lukte ook niet.Dus nu staat die boven,heb de  kookwekker steeds op een half uur staan,en als die afgaat dan ga ik even bij hem zitten,hij is al een stuk rustiger geworden,en eet ook uit mijn hand.Zodra die handtam is komt die naar beneden,vond het eerst ook zielig maar ja,ik moe ook wel is wat doen wat niet leuk is.
Corrina

Arosa

Ik heb er spijt van dat ik er een 2e parkiet heb bij gekocht
oke voor hun is het misschien wel leuker als wij werken
maar hij was zooooooo tam en daar is niks meer van over sinds ik die 2 heb..
het werd met de dag minder  >:(

Scotty - Keecko

Hoi Arosa,

Je 2e parkietje moet wennen aan de nieuwe omgeving en het parkietje dat je al had, moet wennen aan zijn nieuwe maatje. Dat kan even duren. Zodra ze gewend zijn (en ondertussen aandacht geven) komt het tam maken, vast en zeker weer goed. Waarschijnlijk zal je nieuwe parkietje het tamme gedrag van het parkietje dat je al had overnemen.

Wacht dus nog even af. Binnenkort hebben zij én jullie er plezier van!
Succes!

Groetjes Ilse