Euthanasie

Gestart door Parkieten-Freak, oktober 18, 2006, 23:42:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sonja

Hoi Theo,

Ik vind het heel erg dat je broer is overleden aan deze nare ziekte. :(
Maar het is heel anders voor een dier dan voor een mens.
Een mens kan de beslissing zelf nemen.
Een dier kan dat niet, dus het baasje zal goed op signalen moeten letten die het dier wel degelijk afgeeft.
Als je je dier goed kent, zul je die signalen zeker opmerken, zoals Ingrid eerder in dit topic al zo mooi omschreven heeft.
Ik kijk nu, bijna een jaar later, nog steeds met een goed gevoel terug op de loodzware beslissing die ik toen genomen heb.
Het was voor Bengeltje de beste beslissing die ik kon nemen (vind ik) in de situatie waarin het arme diertje zich bevond.

Nu heb ik ook weer (al lange tijd) een heel ziek konijntje. Zij heeft ook een ernstige ziekte, maar hoewel het herstel heel langzaam gaat, merk ik wel degelijk vooruitgang.
Ze geeft zelf ook aan nog steeds een heleboel vechtlust te hebben.
Het komt nu dan ook niet in me op om haar te laten inslapen.
Het is dus zeer zeker niet iets wat ik zomaar "123" doe.
Integendeel.

Groetjes, Sonja.

Parkieten-Freak

#61
even off topic://

Iedereen kan en mag zijn of haar mening ventileren, we leven in een vrij land.
Soms kan de mening van iemand in strijd zijn met je eigen normen en waarden en dat kan allerlei oorzaken hebben.
Als iemand uit een bepaalde geloofsovertuiging moeite heeft met euthanasie, dan is dat zo.
Ook al delen wij een bepaalde visie niet, we moeten wel elkaars mening blijven respecteren.








Pe0Pe

Heey!

Ik ben eigelijks tegen euthanasie! Omdat ik vind dat wij als mensen niet het recht hebben om over leven en dood te bepalen! Bij dieren vind ik dat het nog wel kan! Het dier moet dan ook echt niet te redden zijn (geestelijk en/of lichamelijk)

Euthanasie voor mensen daar ben ik tegen! De reden is dat wij als mensen niet het recht hebben om leven en dood te bepalen! Welke omstandigheden dan ook! Iedereen heeft pijn en ellende op zijn levensweg maar dat hoort erbij! hoe erg het ook klinkt! De een meer als de ander

Groetjes Peter

Safrena

#63
Citaat van: Pe0Pe op augustus 14, 2007, 11:05:34
Heey!

Ik ben eigelijks tegen euthanasie! Omdat ik vind dat wij als mensen niet het recht hebben om over leven en dood te bepalen! Bij dieren vind ik dat het nog wel kan! Het dier moet dan ook echt niet te redden zijn (geestelijk en/of lichamelijk)

Euthanasie voor mensen daar ben ik tegen! De reden is dat wij als mensen niet het recht hebben om leven en dood te bepalen! Welke omstandigheden dan ook! Iedereen heeft pijn en ellende op zijn levensweg maar dat hoort erbij! hoe erg het ook klinkt! De een meer als de ander

Groetjes Peter

Hey Peter

Nou als jij ooit heel veel pijn zou hebben, waar niks meer aan te doen is, dan weten we dat ook weer, dat je liever blijft lijden. :'(
Niet dat ik iemand veel pijn toe wens, zeker niet.

Maar we hebben hier geen discussie over euthanasie bij mensen, maar bij dieren, en grasparkietjes.

Vele groetjes

Pe0Pe

Heey!

Ik ben voor euthanasie voor! dieren! ik tegen euthanasie voor mensen de redenen staan in het vorige berichtje!

veerle

waarom voor dieren en tegen mensen.

ik zou juist eerder omgekeerd zeggen, een mens beslist over zijn eigen leven en is slim genoeg om te weten of hi euthanasie wil of niet.
bij een dier kies jij in zijn plaats en is het veel moeilijker en moet je, zoals al veel gezegd, eerst goed nadenken en je dier goed opvolgen en kennen.

Pe0Pe

#66
Heey

Ik heb mijn reden al gezegd! Omdat ik vind dat mensen niet over leven en dood mogen bepalen!Ik vind euthanasie bij mensen moord! Maar dieren staan niet gelijk aan de mens! Dus ik vind als mens zijnde dat je goed voor dieren moet zorgen en soms dan een belissing moet maken als je een dier moet laten inslapen! (als die ernstig ziek is ofiets anders) Dit is mijn meining en ik hou het hierbij! Respecteer het of niet;)

NaOmi_W

Citaat van: Pe0Pe op augustus 21, 2007, 20:21:54
Heey

Ik heb mijn reden al gezegd! Omdat ik vind dat mensen niet over leven en dood mogen bepalen!Ik vind euthanasie bij mensen moord! Maar dieren staan niet gelijk aan de mens! Dus ik vind als mens zijnde dat je goed voor dieren moet zorgen en soms dan een belissing moet maken als je een dier moet laten inslapen! (als die ernstig ziek is ofiets anders) Dit is mijn meining en ik hou het hierbij! Respecteer het of niet;)

Even reagerend op het gedeelte over de mens: Ga je weleens naar de dokter? Laat je je helpen door een dokter? Natuurlijke selectie... Dan zouden er al heeeeel wat meer mensen zijn overleden op deze wereld, kijk naar de werelddelen waar ze geen medische hulp hebben. Daar wordt niet over leven of dood beslist; je bent sterk genoeg om te leven, of je gaat dood.
Tegenwoordig is het nog moeilijk om voor jezelf te mogen beslissen of je doorgaat met je behandeling of niet. Het komt zelfs voor dat er door de rechter wordt bepaald dat jij niet voor jezelf mag beslissen, ontoerekeningsvatbaar ofzoiets...

Ontopic: ik ben voor euthanasie wanneer een dier pijn lijdt en het een uitzichtloos geval is. In leven laten is dan eigenlijk alleen nog voor de eigen gemoedsrust, niet omdat het beestje nog zulke fijne dagen achter zijn leventje kan plakken.

Pe0Pe

Heey!

Ik blijf bij mijn meining! Ik ben gelovig ! Je kunt niet kiezen waar je belandt in deze wereld! Je moet er het beste van maken! Het leven is niet alleen feest! Er zijn ook narige dingen bij! Maar die horen bij het leven! en daar word je sterker van! Iedereen krijgt daar mee te maken de een erger als de ander! Je kunt geen einde maken aan je eigen leven of die van iemand anders! ieder gaat vanzelf heen

Over dieren zijn  we gelukkig wel eens;)

Groetjes Peter

Caradow

Zullen we het hier gewoon over grasparkieten houden mensen, daar is dit forum tenslotte voor...

Caviaplanet

Ik ben voor euthanasie bij dieren als het dier echt pijn heeft en ongeneeslijk is. Waarom dan niet een diertje uit z'n lijden verlossen. Het lijkt me overigens wel een hele moeilijke beslissing hoor. Maar ja, je moet in het belang van het dier denken.
Groetjes
Jolanda

FairyQueen

Voor,

Geen enkel dier zou in pijn en angst moeten sterven als het anders kan.
Als baasje weet je het wanneer dat moment is aangebroken, en voel je het als er nog hoop is.
Een jaar geleden heb ik twee keer met een andere kat bij de dierenarts gezeten in beide gevallen opperde de dierenarts euthanasie
Onze kleine Laurel had t zelf al opgegeven, maar wij niet, nu een jaar later leeft ze nog en ze geniet. King was echter een ander verhaal ze had een ongeluk gehad en zou zowiezo sterven, ik ben blij dat ik er toen voor heb kunnen kiezen om haar rustig te laten inslapen en dat we haar niet hebben moeten laten stikken. (long was geklapt)
Voor mijn parkietjes komt dit moment misschien ook ooit wel, en dan gun ik hem/haar een rustige vreedzame dood, mijn gevoel op dat moment telt niet alleen het dier.

Vertouw op jezelf en de band met je dier. (vogel, vis, konijn, kat)

Wendy


chico en jacky

#72
ik heb mijn pepe moeten laten inslapen.
ik ben volledig voor euthanasie!
alleen als het beestje lijdt dat wel.

pepe was met zijn snavel tussen de deur gekomen, en was vervolgens snavelloos.
toen kreeg hij 2 dagen te eten via een papje. de dierenarts vertelde ook dat pepe heel erg aan het lijden was en vroeg of ik hem liever wilde laten inslapen. pepe was niet meer te redden.

ik heb nu nog steeds een goed gevoel hierover. pepe bleef toen hij overleden was ('savonds ) thuis nog even een nachtje in zijn kooi in mijn slaapkamer 'slapen'. de volgende dag begraven.
ik zou het ook mooi vinden om hem die avond of avonden erna zelf te laten doodgaan, maar ik gun hem die pijn niet. als ik het nu over zou moeten doen, zou ik het zo weer doen ;)

Citaat van: Pe0Pe op augustus 22, 2007, 11:47:13
Heey!

Ik blijf bij mijn meining! Ik ben gelovig ! Je kunt niet kiezen waar je belandt in deze wereld! Je moet er het beste van maken! Het leven is niet alleen feest! Er zijn ook narige dingen bij! Maar die horen bij het leven! en daar word je sterker van! Iedereen krijgt daar mee te maken de een erger als de ander! Je kunt geen einde maken aan je eigen leven of die van iemand anders! ieder gaat vanzelf heen

Over dieren zijn  we gelukkig wel eens;)

Groetjes Peter

nog even hierop reagerend. ik behandel ieder dierenleven zoals het mijne. k vind het minderwaardig omdit verschil te maken! een mens mag wel lijden maar een parkiet niet. en peter ga jij uberhaupt wel naar de dokter dan?
sorry mensen dat ik van het onderwerp afdwaal maar ik ben daar wel heel nieuwsgierig naar!

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

hillie

Citaat van: chico en jacky op januari 17, 2008, 20:37:42
en peter ga jij überhaupt wel naar de dokter dan?




Dat heeft niks met Euthanasie te maken als je gelooft mag je wel naar een dokter.
Maar Euthanasie is verboden bij mensen.
En daar hoef je niet gelovig voor te zijn want ook als je ongelovig bent mag het niet.
en bij dieren mag het wel en als het beest lijd dan geef je hem een spuitje om dat je hem niet wil zien lijden.
Zo denk ik er te minste over.( en als een mens erg lijd mag daar van mijn ook wel Euthanasie gepleegd worden.)


Ricooo

Citaat van: hillie op januari 18, 2008, 15:27:19

Dat heeft niks met Euthanasie te maken als je gelooft mag je wel naar een dokter.
Maar Euthanasie is verboden bij mensen.
En daar hoef je niet gelovig voor te zijn want ook als je ongelovig bent mag het niet.
en bij dieren mag het wel en als het beest lijd dan geef je hem een spuitje om dat je hem niet wil zien lijden.
Zo denk ik er te minste over.( en als een mens erg lijd mag daar van mijn ook wel Euthanasie gepleegd worden.)



én Toch kan er na overleg met de familie gestopt worden met dwangvoeding of andere manieren van een persoon kunstmatig in leven te houden (zoals beademing e.d.). Dit komt voor mij toch ook deels over als euthanasie...

Caradow

Citaat van: Ricooo op januari 18, 2008, 15:38:42
én Toch kan er na overleg met de familie gestopt worden met dwangvoeding of andere manieren van een persoon kunstmatig in leven te houden (zoals beademing e.d.). Dit komt voor mij toch ook deels over als euthanasie...


Neeee... Euthanasie steekt toch wel heel anders in elkaar hoor. Euthanasie is het AKTIEF beeindigen van het leven. Het stoppen van behandeling is passief. Word wel passieve euthanasie genoemd, maar is het toch niet.

Ricooo

#76
Citaat van: Caradow op januari 18, 2008, 15:47:13

Neeee... Euthanasie steekt toch wel heel anders in elkaar hoor. Euthanasie is het AKTIEF beeindigen van het leven. Het stoppen van behandeling is passief. Word wel passieve euthanasie genoemd, maar is het toch niet.

Ik zal dan maar mijn eigen laatste zin quoten:

CiteerDit komt voor mij toch ook deels over als euthanasie...

Het gaat hier niet over euthanasie bij mensen, maar bij dieren
dus graag weer on topic
gr Safrena

simpy

Liever heb ik dit niet. Maar als je je vogeltje dat eerder uit zijn/haar pijn kunt verlossen vind ik dit goed. Ik ben er echter wel op tegen als je vogeltje nog helemaal gezond is, maar hij/zij word gewoon ingeslapen omdat je er bv. geen zin meer in hebt. Dit gebeurt helaas, en hier ben ik erg tegen!!!

Zelf heb ik dit 1x moeten doen, helaas. En net toen we een ander vogeltje hadden besloten om te laten inslapen, was ze zelf al vertrokken.

Groetjes Simone