Euthanasie

Gestart door Parkieten-Freak, oktober 18, 2006, 23:42:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hillie

Ik ben ook voor euthanasie als de situatie er naar toe is
bijv: als de vogel of mens of wat voor dier ook niet meer beter word en erg moet lijden.
maar anders ben ik er op tegen.

                 groetjes hilde

opal, sitah en misty

hoi

ik ben voor euthanasie
omdat ik onodig lijden erger vind dan de nek omdraaien of laten inslapen uit het lijden verlossen
als het dier wat voor dier dan ook een pijnlijkere dood moet sterven dan de nek omdraai of laten inslapen
bijvoorbeeld:
een gebroken nek, spierziekte of een tumor, kwaadaardig gezwel of een progresieve ziekt(steeds slechter worden met de dood in het voor uit zicht) vind ik het moeten kunnen
maar om zo van een overschot aan dieren af te komen vind ik geen reden om de dieren te doden
ik heb zelf mijn grasparkietje moeten afmaken omdat deze een gebroken nek had het was een lijdens weg de ene hersenbloeding na de andere en blijven leven toen heb ik hem aflaten maken bij de da het zou dierenmishandeling zijn geweest om hem in leven te laten

groetjes yvo

karin v h

Ik ben voor euthanasie.
Ik vind het probleem met parkieten (in dit geval) dat je op een gegeven moment moet ingrijpen als er niets meer mogelijk is. Een parkiet kan niet vertellen wat hij voelt je kunt het soms aflezen aan zijn koppie - maar of hij erge pijn heeft kom jij niet echt te weten.
Ik heb een parkiet gehad die helaas door de lamellen gevlogen is en in de touwtjes (die de lamellen bij elkaar houden) is komen te hangen met zijn koppie. Hij had zijn wervels flink beschadigd.
Al gauw bleek dat hij niets meer kon. Hij kon niet vliegen maar wilde wel. Hij wilde trapjes lopen maar kon het niet. Het werd een lijdensweg. Vele medicijnen geprobeerd en op een gegeven moment had ik hem beet want knuffelen wilde hij graag en hij keek mij aan met een paar oogjes van HELP. De dierenarts had verder ook geen oplossing meer dus heb ik de knoop voor hem moeten doorhakken al is dat enorm moeilijk.
Hij is toen ingeslapen.
Ik had er niet aan moeten denken voor het beestje dat er geen mogelijkheid is voor euthanasie.....
Groetjes karin

Mars

Toch nog even terugkomend..

Soms is lijden echt lijden, soms ook niet. Mijn Jimmetje die doodziek met zijn kopje hing en geen adem kreeg en niet op leek te knappen, sterker nog, ieder moment neer leek te kunnen storten van zijn stokje. Dat was echt lijden, dat was vreselijk!
Maar Timo, enige weken geleden (hij is inmiddels wat opgeknapt). Behoorlijke verwonding aan zijn vleugel, die maar niet wil helen (toen al zes weken niet). Zit rustig op zijn stokje, maar heeft nog wel leven in zich... Maar speelt niet, gaat niet onnodig een stukje wandelen of klimmen. We zouden antibiotica proberen en als dat niet aansloeg 'moesten we maar eens nadenken over de toekomst van dit beestje' zei de dierenarts in zulke mooie woorden.
Tja... ik weet het niet hoor... ik weet het echt niet! Wie ben ik om over het leven te mogen beslissen?
Ik zou het in ieder geval niet aan willen kijken.
Timo is gelukkig een stukje levendiger en de vraag is nu even niet actueel, maar ik vind dit zo ontzettend moeilijk. Moet je nagaan, dan heb je het nog niet eens over een mens, maar over een parkietje dat ik nu nog maar 12 weekjes ken...
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

parkietenfan

Hoi Marcia,

Ik begrijp goed wat je bedoelt. Ik zit daar ook over na te denken. Ik had vanochtend gebeld hoe het met Binkie is en die vervangende arts van dit weekend zei direct: kom haar maar halen want het gaat weer helemaal goed. Niet meer gebraakt en naar zijn idee weer in orde. Toch heb ik aangegeven dat hij nog verder met mijn arts moet overleggen omdat ze ook nog steeds niest en ik haar ook kortademig vind. Ze staat daar nu toch en ik betaal liever nu wat meer dan dat ik nog 10x terug moet. Ze gaan nu een röntgenfoto maken geloof ik. Ook wel zielig maar ik weet liever waar ik aan toe ben. Ook voor Binkie.
Ik wil namelijk niet dat ik haar straks continue brakend thuis heb zitten en we elke week op bezoek kunnen bij de arts. Dat is toch ook geen dierwaardig leventje lijkt mij. Maar inderdaad op welk moment zou je moeten beslissen?? Bepalen wij dat of een dierenarts?? De éen adviseert om door te gaan, de ander ziet er misschien het nut niet van in. Terwijl je zou moeten mogen geloven dat zij je daar raad in moeten kunnen geven. Ook ik wacht dus maar weer geduldig af wat er uitkomt :(
Ook Binkie was de laatste tijd erg levendig maar stel je nou voor dat haar kliermaag al uitgezet is en haar toekomst er somber uit ziet en haar voeding nauwelijks verteerd wordt,  ja wat dan......Dan ga ik toch goed nadenken


Safrena

Citaat van: parkietenfan op januari 29, 2007, 10:41:44
....
Ook Binkie was de laatste tijd erg levendig maar stel je nou voor dat haar kliermaag al uitgezet is en haar toekomst er somber uit ziet en haar voeding nauwelijks verteerd wordt,  ja wat dan......Dan ga ik toch goed nadenken


Hey

Tja wat dan he. Ik ken dat wel. Was ook zo met Poeken. :'(
Ze begon plots te braken en ze is blijven braken. In het begin hielp het medicijn nog tegen braken maar later ook niet meer :'(
Parkietjes met een uitgezette kleirmaagje verteren geen eten meer en hebben in principe ook altijd weer honger. Het eten blijft in de kliermaag zitten dus het andere maagje wordt eigenlijk niet meer gevuld, vandaar altijd maar dat hongergevoel

Als ze daarbij steeds heel veel slijmpje en zaadjes blijven braken, is dit echt geen leventje meer. Je probeert echt alles wat maar mogelijk is om ze beter te maken, maar uiteindelijk helpt het niet en heb je ze alleen nog maar stress bezorgt,wat helemaal niet ten goede komt van de ziekte :'(
Nadat we echt alles hebben geprobeerd hebben we haar extra verwend en haar nog zo goed en lang mogelijk laten genieten van haar leventje
Tot op het moment dat het plots heel snel heel slecht ging. Zij gaf echt aan (liet ons voelen) dat het echt niet meer ging voor haar. Ze was aan het einde van haar vechtlust. dus hebben we haar laten gaan (laten inslapen)

Parkietjes laten dus echt merken en/of voelen dat het niet meer kan en dan is het aan de verzorger om de juiste beslissing te nemen en je diertje niet meer te laten verder lijden. :'(

Ook ik heb die keuze moeten maken, waardoor ik me heel schuldig heb gevoeld (zelfs een moordenaar) en waardoor ik in een behoorlijke depressie ben gevallen.
Maar ik weet nu dat ik de juiste keuze heb gemaakt, dat ze nu geen pijn meer heeft en weer gelukkig is met haar vriendinnetje Winnie. :'(

Ik kan dus alleen maar zeggen: Ik hoop dat niemand zo een keuze moet maken, maar als dat zo mocht zijn, let dan goed op je lieverdje hij/zij laat je echt merken wanneer hij/zij niet meer kan en dat het echt pijnlijk of lijdend leventje voor hem/haar is. Ook al is het dan zo een verschrikkelijke beslissing en wil je het liefste  nog je lieverdje bij je houden, denk dan in de eerste plaats aan hem/haar hoe moeilijk dat ook is :'(
De keuze maken om je diertje niet verder te laten lijden, maar rustig te laten inslapen, bewijst ook hoeveel je van hen houd omdat je echt tot op het laatste alleen maar het beste voor hem/haar wil :'(

Vele groetjes

Tjilp

net als vele ben ik er ook voor

de stap voor euthanasie gaat niet zomaar het is niet makkelijk..
zowel voor mijn "gevoel" ja heel egoistich...Ik wil het dier nog niet kwijt.....en de "wetenschap" is het beesie wel ziek genoeg??? kan ik hem nog helpen? word dan nog gelukkig???
in de tijd dat het dier ziek is en liefdesvolle zorg is een mooi tijd om te denken..moet ik ingrijpen.
waneer moet men dan ingrijpen....zal het altijd pijn hebben..ja dan is het tijd voor eutanasie, is het niet meer gelukkig...speel niet met speeltjes..kwettert op los..of zit niet meer graag bij zijn "mens" of vogel vriendjes..
dan is het ook tijd...

Het grasje van mijn ouders kreeg een zoort kramp in pootjes..ze kon niet goed klimmen want dan was die spaning in pootjes weg..dan viel ze.
maar ze was heel vrolijk....speelde met speeltjes en fluite veel..
hebben we een bejaarde woning gemaakt met plastiek op de bovenste tralies zo dat ze niet kon klimmen.
en kijken naar haar gedrag...ze was niet ziek...en ze is 10 geworden....helaas in haar laatste levens jaar kreeg ze last van haar "hormonen" en stierf aan een natuurlijke dood....
hier mee wil ik zeggen we hebben bij haar geen eutanasie gepleegd om dat ze erg gelukkig was in haar bijaarde   woning...en geen pijn had...

mijn eerste pietje...werd blind en mank op zeer jonge leeftijd.
direct nar de dierenarts gegaan...maar helaas..maar ik mocht best over na denken of ik het wilde doen..
ik vroeg heel duidelijk is het niet te genezen...kan ik geen speciale verzorging geven.
de dieren arts schudde zijn hooft...5 min later is Bachus ingeslapen veilige in mijn handen...

ik heb verover om mijn vogels/en andere dieren een speciale verzorging te geven..zodat ze een gelukkig en pijnloos leven kunnen genieten.

groetjes Elles







Mars

Ik lees net mijn eigen reactie hierboven en inmiddels is de vraag wel voor mij actueel geworden. Ik heb mijn kleine Winky laten inslapen.
Voor mij was de doorslag dat ik op een gegeven moment echt hoopte dat ze 's ochtends als ik de doek van de kooi af haalde of 's middags als ik thuiskwam niet meer leefde: omdat ik zag dat ze elke dag (al weken) vechtte voor haar leven, dat er eigenlijk nog maar weinig leven in haar zat. Ze sliep (overigens keurig op 1 poot en met de kop in de veren) en at en dat was het. En als je dus uit liefde voor een beestje hoopt dat het het vechten opgeeft, dat het rustig gaat: dan is de tijd gekomen om het rustig te laten gaan.
Dat was in ieder geval voor mij het moment, weken heb ik er tegen aan gehikt, heb ik het uitgesteld, in de hoop dat Winky zelf zou gaan. Omdat ik vond dat ik niet kon beslissen over leven en dood. Op een gegeven moment schreef iemand iets in de trend van: goed zorgen voor je parkietje betekent ook verantwoordelijkheid voor hem nemen. En ik vond dat wel een eye-opener. Goed zorgen is alles doen wat er in je in je macht hebt: niet alleen zorgen voor goed eten, liefde, ruimte en een bezoek aan de dierenarts als dat nodig is, maar ook je verantwoordelijkheid als baasje nemen. Soms is ingrijpen in de natuur belangrijk, omdat een beestje doorlaten worstelen nog veel wreder kan zijn.

Vooraf had ik bedacht dat ik nooit aanwezig kon zijn bij het in laten slapen van een huisdiertje, maar voor Wink vond ik het goed, had ik er rust in... Ze kreeg een overdosis narcosemiddel, maar ze had nog maar een paar druppeltjes gehad en toen zei de DA 'ik denk dat ze al weg is'. Dat was mooi: Winky hoefde niet meer te vechten.

En ik mocht haar voor de eerste en de laatste keer aaien over haar vreselijk dunne lichaampje.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Theo_Hoorn

 >:(

ik ben tegen omdat ik vind dat t leven gegeven is en je dat niet zelf mag ontnemen
misschien ook omdat ik GELOVIG ben

maar as ik misschien zelf me valkjes of straks parkietjes zie lijden dan denk ik er misschien ander over


bij de mens vind ik dat t in ieder geval niet juist is om euthanasie toe te passen
ik denk er een klein beetje ander over bij een beest

Safrena

Citaat van: Theo_Hoorn op juni 13, 2007, 15:44:54
...
ik ben tegen omdat ik vind dat t leven gegeven is en je dat niet zelf mag ontnemen
...

Hey Theo

Jij bent tegen euthanasie?
Jij laat dus liever je diertje lijden dan hem te helpen

Zelf heb ik met heel veel pijn in mijn hart ook een parkietje moeten laten inslapen, nadat we 7 weken lang gevochten hebben.
Het lieverdje kon haar eten niet meer binnenhouden door een vreselijke ziekte. Ze verzwakte alsmaar aan, vermagerder verschrikkelijk en kreeg uiteindelijk ook pijn in haar krop en slokdarmpje.
Ik zag haar iedere dag meer en meer aftakellen.

Wat zou je dan doen, als je je diertje zo ziet lijden? Haar laten lijden en een pijnljk leven laten tot ze haar laatste adem uitblaast.
Sorry maar dat kan ik niet.

Ik doe alles voor mijn diertjes, echt alles voor hen, maar hen laten lijden neen nooit.
Omdat ik ze zo graag zie, maak ik juist die keuze om hen verdere pijn te besparen, hoe pijnlijk dat ook voor mij is.
Liever zou ik ze ook zolang mogelijk bij me houden, maar uiteindelijk heb je wel de juiste keuze gemaakt door hen verder pijn te besparen.

Je diertjes laten inslapen als het nodig is omdat ze ongeneeslijk ziek zijn, en pijn hebben is ook dierenliefde. Je wil hen dat allemaal besparen
Mensen die hun dieren liever laten verder lijden, tot ze streven vind ik echt geen dierenliefde maar verwaarlozing en ja zelfs mishandeling.
Maar goed dat is mijn idee daarover.

Hoe pijnlijk het ook is voor het baasje, als het echt niet maar kan met je diertje maak je wat mij betreft de beste keuze om ze te laten inslapen en uit hun lijden en pijn te verlossen

Vele groetjes


Theo_Hoorn

#50
 ;)

ik vind t goed dat je er zo tegen ingaat en hieruit merk ik dus echt dat je dierenliefde heb
en begrijp me niet verkeerd zoals je zegt 7 weken een beestje laten lijden en dan een keus maken omdat je alles geprobeerD heb dan zeg ik ja.. omdat je gevochten heb voor jouw beestje

DUS ECHT IK HOU VAN MIJN VOGELS

en aLs je goed leest zeg ik ook dat ik niet zou weten wat ik doe als ik mijn beestjes ziek zie worden
en dat ze echt pijn hebben , maar bij mensen vind ik het niet kunnen
omdat ik ook gelovig ben misschien sta ik daar later wel anders tegen over


maar mijn gevoel zegt ook dat jij het beste voor je diertje gedaan hebt



Sonja

Hoi Theo,

Ik sluit me voor 100% aan bij Safrena's woorden.
Ook ik heb een van mijn dieren (een konijntje) in laten slapen, juist omdat ik zo verschrikkelijk veel van haar hield.
Ze was ongeneeslijk ziek, en ik heb haar op deze manier een vreselijke nare lijdensweg bespaard.
Ik heb deze beslissing niet zomaar genomen, vond het vreselijk moeilijk.
Maar ik heb hiertoe besloten uit liefde voor Bengeltje. Ze zou anders alleen maar steeds verder zijn afgetakeld, en een hele nare, pijnlijke dood gestorven zijn.
Nu is ze heel kalm op mijn schoot, terwijl ik haar de hele tijd zachtjes heb geaaid, in haar vertrouwde omgeving ingeslapen.

Het is de juiste beslissing geweest voor Bengeltje, hoe vreselijk moeilijk ik het ook vond.
Soms is het nodig om je eigen belang (in dit geval je lieve diertje zolang mogelijk bij je willen houden) opzij te zetten. Juist terwille van je dier. Omdat je er zo verschrikkelijk veel van houdt....

Groetjes, Sonja.

Theo_Hoorn

 ;D

ik geef jullie helemaal gelijk!!

maar ik vind vaak dat mensen ook tesnel opgeven ag geef tog een spuitje,
of dan koop je tog een nieuwe..

daarom vind ik niet dat t 1 2 3 moet een spuitje


Sonja

Hoi Theo,

Mag ik je vragen waarop je dat baseert, dat mensen te snel een dier laten inslapen?
Heb je daar een voorbeeld van?

Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken.
Maar ik zal nooit of te nimmer mijn dieren "123" een spuitje geven.
Alleen als er geen enkele kans meer is op genezing, en het dier dus alleen een uitzichtloze lijdensweg wacht.
Dan moet je tijdig ingrijpen, vind ik.

Groetjes, Sonja.

karin v h

hallo Theo,
Ik sluit mij ook aan bij Safrena.
Het is eigenlijk zo degene die al langer op dit forum zitten (ook de kortzittende) hebben zoveel over voor hun parkietjes dat ze alles zullen doen om niet 1, 2, 3 te hoeven ingrijpen.

Ik schrok eigenlijk nogal van jouw verhaal en heb in eerste instantie maar niet gereageerd want ik kreeg er gewoon maagpijn van.
Maar goed Safrena was in mijn ogen dapper om te reageren en terecht maar echt ik stond perplex.
Als ik zie hoeveel mensen er hier lopen te dokteren met hun parkietjes en echt alles eraan doen dat is ongelofelijk.
Goed hier laat ik het bij want ik heb er nog steeds een rot gevoel bij.
Karin

Theo_Hoorn

dus eigenlijk vind je zodra je beestje ziek is afmaken?
spuitje klaar


nieuwe kopen nou ik niet..  ::)

Ingrid

Citaat van: Theo_Hoorn op juni 13, 2007, 20:25:11
dus eigenlijk vind je zodra je beestje ziek is afmaken?
spuitje klaar


nieuwe kopen nou ik niet..  ::)

Tussen ziek zijn en ziek zijn zit een heel groot verschil. Wanneer ziek zijn betekent geen kans op genezing en het leven is uitzichtloos en vol pijn dan is euthanasie een keuze die juist van dierenliefde getuigd. Het gaat er niet om of je daarna een nieuwe koopt, dat is niet het uitgangspunt in dit discussietopic.

Sonja

Hoi Theo,

Dan heb je mijn berichtje niet goed gelezen.

Het voorbeeld wat ik gaf, over mijn konijntje Bengeltje.
Zij was ongeneeslijk ziek, werd steeds zieker, en ze zou een vreselijke nare, pijnlijke dood zijn gestorven als ik niet op tijd had ingegrepen.
Ik heb haar zeer zeker niet zodra ze ziek was, in laten slapen.
Ze was al lange tijd ziek, het was meer dan verschrikkelijk om haar zo te zien.
Ze had een hele agressieve vorm van kanker, met uitzaaiingen, er was niets meer aan te doen.  :'(

Maar ik ben nog steeds benieuwd naar het antwoord op de vraag die ik je in mijn vorige berichtje stelde.
Ik bedoel: Als je een opmerking maakt, moet je die wel kunnen onderbouwen....

Groetjes, Sonja.

Theo_Hoorn

ik heb zelf een broer die aan kanker is overleden hij wou ook euthanasie maar op t laatste moment heeft hij er voor gekozen om zelf dood te gaan

dus ik bedoel de keus maak jezelf maar ik vind t natuurlijker as god je haalt

maar ik snap best dat je dierenhart sprak van verlos t beestje en ik denk dat ik dat zelf ook zou doen!! in laten slapen

ik bedoel wij hebben ook 2 a 3 x vroeger een hondje in laten slapen omdat t beestje zo ziek was dus ik snap best wat je bedoelt

karin v h

Voor mijn gevoel loopt dit helemaal uit de hand.

Iedereen bepaald zelf wat het beste is voor zijn of haar parkietje.
De mensen die bij dit forum zitten hebben vaak al zoveel meegemaakt met hun beestjes dat er helaas geen andere optie meer is.
Maar goed ieder doet wat hij het beste lijkt en als jij je beestjes liever laat lijden moet jij dat weten.

Het is wel zo een parkietje kan niet aangeven dat hij/zij pijn heeft dat kan een mens wel.
Daarom voelen vaak baasjes aan wat het beste is voor hun parkietje.

Ik doe verder maar dit mee aan dit item want dit wordt een spelletje van ja/nee en daar heb ik geen zin in.
Groetjes karin