Euthanasie

Gestart door Parkieten-Freak, oktober 18, 2006, 23:42:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Parkieten-Freak

Voor alle parkietjes komt er een moment dat ze sterven. Hoe erg we dat ook vinden, het is niet anders.
Sommige vogels sterven totaal onverwacht, bij andere vogels komt het minder onverwacht: ze zijn (chronisch) ziek.
Er komt een moment dat je misschien als "baasje" zegt: "Als het leven voor mijn vogeltje lijden wordt, dan komt het moment in zicht dat ik aan de dierenarts vraag of er euthanasie toegepast kan worden".

De vraagstelling luidt:
Ben jij voor of tegen euthanasie?
Leg uit waarom je voor of tegen bent.
Als je voor euthanasie bent, leg dan ook uit wanneer het feitelijke moment voor jou aanbreekt om met dit verzoek naar de dierenarts te gaan.


budgie

Ik ben een zeer groot voorstander van euthanasie. Of het nu een olifant, een hamster, een hond, een parkiet of een mens betreft.
Ik vind dat het moet kunnen worden toegepast bij zowel uitzichtloos lichamelijk als uitzichtloos psychisch lijden.
Er kunnen zich gevallen voordoen in het bestaan van levende wezens waarbij er sprake is van kwelling indien er wordt gewacht op een 'natuurlijke' dood. Die natuurlijke dood blijft soms ongewenst lang uit. Dan moet er worden ingegrepen. In het geval van een dier is dit moeilijker dan in het geval van een mens. Een dier kan er niet zelf om vragen. Dat is in zijn nadeel. In zijn voordeel is het echter, dat hij euthanasie kan krijgen zonder erom te hoeven 'bedelen'. Het mág gewoon. De eigenaar van het dier heeft de lastige en zware taak om het tijdstip van overlijden te bepalen. Het is daarom van groot belang dat je je zieke dier goed observeert zodat je zeker weet dat je de onherroepelijke stap niet te vroeg zet. Deze stap te laat zetten, is echter ook niet goed voor het dier. Men mag nooit uit eigenbelang het lijden van een dier dat tóch nooit meer zal genezen, nodeloos rekken. Ik weet dat het vreselijk is om je dier letterlijk in handen te geven van degene die zijn leven zal vernietigen. Vooral als het beestje kort daarvoor nog blij naar je toe kwam strompelen. Blij omdat hij je zag .... Ik heb het al verschilende keren moeten doen en stond er dan met verbijstering naar te kijken. Als je dan ziet hoe de oogjes van een vogeltje in een fractie van een seconde uitdoven ..... , dan breekt je hart. Maar euthanasie was een zegen voor het gekwelde dier. Het wist niets meer en kon gaan rusten.

Josephine

Ik ben ook voor, ik vind niet dat je een dier mag laten lijden, terwijl je er niks aan kan doen. Als een parkiet lijd en er is nog hoop dat met medicijnen het beter gaat, dan ben ik tegen.

En wanneer? Tja dat vind ik erg moeilijk te zeggen...

esther

Ik ben voor Euthanasie.
Als een parkiet zo ziek is en er is geen kans op beterschap vind ik het waardig om ze in te laten slapen.
Je kan wel wachten totdat het parkietje uiteindelijk uit zich zelf sterft,
maar hoeveel pijn,leed en moeilijke tijden gaan daaraan vooraf.
Je parkietje heeft het verdiend om waardig en rustig heen te gaan.

Ik vind het verschrikkelijk als ik voor die beslissing kom te staan
maar m'n verdriet zou ik opzij zetten om hem verder leed te kunnen besparen.






Idske

Ik ben voor, als je een dier ontzettend ziet lijden en je weet dat hij niet meer beter kan worden lijkt mij dat de beste oplossing. Ik zal heel verdrietig zijn maar ik zal nog verdrietiger zijn als ik zie dat mijn parkietje bijvoorbeeld dag in dag uit zichzelf met moeite naar zijn eten moet slepen en zo ziek is dat er geen levenslust meer inzit.

Ik zal gaan op het moment dat er echt niks meer aan te doen is en je weet dat je parkiet anders een langzame pijnlijke dood tegemoet gaat.. :'(

pff ontzettend moeilijk om dit te formuleren maar ik hoop dat dit duidelijk is.. :(
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Sonja

#5
Hallo allemaal,

Ook ik ben voor euthanasie.
Als een dier heel erg ziek is en niet meer beter kan worden, is het de taak van het baasje om te voorkomen dat leven lijden gaat worden.

Dat is ook dierenliefde.
Je laat zo zien hoeveel je van je dier houdt, omdat je hem/haar niet wilt laten lijden. Een dier kan het zelf niet vertellen, dus daarom moet je zelf je dier goed in de gaten houden, zodat je op tijd kunt ingrijpen.
Een ontzettende moeilijke beslissing, maar het belang van het dier hoort in deze voorop te staan, en niet je eigen belang om je dier, koste wat het kost, zolang mogelijk bij je te willen houden.
Twee maanden geleden heb ik 1 van mijn konijntjes moeten laten inslapen, omdat ze heel erg ziek was, en nooit meer beter kon worden. Ik kan niet zeggen hoe verschrikkelijk ik dat vond, maar voor haar was het echt beter. Ze is zachtjes, op mijn schoot, met haar snoetje op mijn arm, in haar vertrouwde omgeving ingeslapen. Mijn hart brak, maar aan de andere kant zou ik het nog veel erger hebben gevonden om haar te zien lijden tot het einde......dit heb ik haar nu bespaard.

Groetjes, Sonja.


*Z*

Ik ben ook voor Euthanasie,,

Als een dier erg ziek is en niet beter kan worden vindt ik dat het wel kan. Wel vind ik dat je eerst van als moet geprobeerd hebben zoals wat de dierenarts geeft als medicijnen. Als die medicijnen niet werken, als er geen vooruitgang in zit dan is euthanasie de beste oplossing vind ik. Het is beter dan je maatje te zien lijden, je weet zelf niet eens hoeveel pijn het diertje heeft. Vooral parkieten laten het dus niet zien.
Het is natuurlijk wel een moeilijke beslissing maar misschien toch wel een goeie voor je maatje, uiteindelijk merkt het diertje er toch weinig van. Vanzelf wachten tot hij dood gaat is pijnlijker...

Groetjes zeynep

Nina

Uiteraard ben ik ook voor. Ik vind het een egoïstische beslissing wanneer je parkietje zo lang laat leven dat het diertje lijdt. Echte dierenliefde betekent ook dat je ze moet kunnen loslaten wanneer het moment daar is. Voor mij is dat wanneer je kan zien als het desbetreffende dier lijdt. Ik heb op dit moment een verschrikkelijk oude kat, genaamd Poes. Ze is 20 jaar en komt de trap niet meer op (afgezien van het feit Poes tóch niks doet, staan de parkieten boven ;)) en ze is doof. Bij ons thuis wordt er nu ook getwijfeld, we merken nog wel dat ze geniet namelijk. Ze wast zich nog vaak, ze rommelt wat in de achtertuin in de bosjes en probeert haar nageltjes tegen een boomstam te slijten. Elke avond weer "springt" ze op schoot om te knuffelen. We zíen dat ze nog kan genieten, vandaar dat ze nog even bij ons blijft.

Mars

Ik ben ook voor. Toen mijn Jimmy heel erg ziek was en de kracht niet had om zijn kopje omhoog te tillen heb ik voor mijzelf het besluit genomen om het arme beest van zijn lijden te verlossen, indien zijn situatie na het weekend niet verbeterd was.
Hij begon op vrijdags met zijn medicijnen en zondagochtend zat hij er nog even beroerd bij. Er is niets zo erg dan je diertje te zien lijden!
Uiteindelijk knapte hij zondags behoorlijk op en is hij nu springlevend en hyperactief. Maar zelfs nu ik weet dat Jim er weer bovenop is gekomen, heb ik er geen spijt van dat ik op zondagochtend eigenlijk besloten had een einde aan zijn korte leventje te maken.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Idske

Citaat van: Mars op oktober 19, 2006, 15:11:02
Ik ben ook voor. Toen mijn Jimmy heel erg ziek was en de kracht niet had om zijn kopje omhoog te tillen heb ik voor mijzelf het besluit genomen om het arme beest van zijn lijden te verlossen, indien zijn situatie na het weekend niet verbeterd was.
Hij begon op vrijdags met zijn medicijnen en zondagochtend zat hij er nog even beroerd bij. Er is niets zo erg dan je diertje te zien lijden!
Uiteindelijk knapte hij zondags behoorlijk op en is hij nu springlevend en hyperactief. Maar zelfs nu ik weet dat Jim er weer bovenop is gekomen, heb ik er geen spijt van dat ik op zondagochtend eigenlijk besloten had een einde aan zijn korte leventje te maken.

Heel fijn dat hij er boven op is gekomen! Wat waren de vooruitzichten van de dierenarts voor dat weekend? Was het echt een kleine kans dat hij beter zou worden? Want hij had net twee dagen medicijnen wat ik begrijp, hoelang was die medicijnenkuur? Je weet natuurlijk nooit of de medicijnen aanslaan, en na hoelang toedienen het echt duidelijk word of hij wel of niet beter gaat worden. Ikzelf zou wel de kuur eerst afmaken voordat ik een beslissing neem over het wel of niet in laten slapen.

Begrijp me goed, het is niet aanvallend bedoeld! Ik ben blij dat Jim beter is geworden! :D
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Mars

CiteerWat waren de vooruitzichten van de dierenarts voor dat weekend? Was het echt een kleine kans dat hij beter zou worden? Want hij had net twee dagen medicijnen wat ik begrijp, hoelang was die medicijnenkuur? Je weet natuurlijk nooit of de medicijnen aanslaan, en na hoelang toedienen het echt duidelijk word of hij wel of niet beter gaat worden. Ikzelf zou wel de kuur eerst afmaken voordat ik een beslissing neem over het wel of niet in laten slapen.

De dierenarts had hem opgegeven. Hij gaf me een kuur, maar verwachtte niet dat het zou helpen, hij dacht niet dat hij de nacht zou halen.
Het arme beestje leunde de hele dag met zijn kopje tussen zijn poten op de stok (dubbelgevouwen dus), echt een vreselijk gezicht. Zondag 's ochtends was er nog totaal geen verbetering, na 4 keer medicijnen. En je zag hem gewoon worstelen met zijn leventje. Hij at nog wel, maar alleen als we hem naar zijn bakje toe brachten.
Je zou kunnen zeggen dat ik bezig was hem te vroeg op te geven en dat realiseer ik mij maar al te goed. Maar als je diertje op is gegeven en zo zwak is...

Maar blijkbaar is het een erg sterk ventje (popje)!  :)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Idske

Tuurlijk, het is wel iets wat continu door je hoofd gaat spoken als je een beestje zo ziet lijden, heb het zelf gezien bij onze huisdieren in het verleden.

Je gaat dan aan het welzijn van het dier denken, maar het duurt meestal even voordat medicijnen aanslaan. Ook bij mensen, die merken dat ook pas na een tijdje.
Maar als er dan helemaal niks meer aan te doen is, geen vooruitzichten geen behandeling, dan is het beter om een dier in te laten slapen.

We hebben vaker in het verleden huisdieren in moeten laten slapen die de vreselijkste ziektes hadden. Heel verdrietig. Weken bezig geweest met dierenarsbezoeken en medicijnen tot het echt niet meer ging.

En juist omdat ze niet vertellen kunnen wat ze hebben en zo hulpeloos zijn sta je zelf machteloos. En helemaal in jouw geval dat de dierenarts hem al had opgegeven en jij ook erover nadacht om hem uit zijn lijden te verlossen, ik snap je gedachtengang volledig.
Gelukkig dat hij zo sterk is!
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

emceeelwee

Tjonge zeg, wat een eensgezind clubje mensen hier, en ik sluit me aan. Ik ben van mening dat  een einde aan het leven mag worden gebracht om verder lijden te voorkomen. Waar dan de grens ligt is moeilijk aan te geven, dat wel. Maar ik denk dat ieder (parkieten)baasje die grens voor zichzelf wel kan trekken.

smartie

Het wordt wat eenzijdig maar ook ik ben VOOR!

Wanneer? Dat is wanneer de situatie uitzichtloos is en het dier pijn heeft. Dan vind ik het mens en dierwaardig om het lijden te beeindigen en rustig te laten inslapen. Nou moet ik zeggen dat ik het daar met Goofy erg moeilijk mee gehad heb. Het ging gewoon allemaal zo snel. Toen we in de gaten hadden dat ie ziek was zijn we een dag later naar de dierenarts gegaan. Die zei al dat het er niet hoopvol uitzag. Dat ie erg mager geworden was en dat het waarschijnlijk een gezwel was. Hij zei eigenlijk voorzichtig dat er geen hoop meer was, maar niemand van ons wilde dat horen. Omdat we zo onwijs gek op die parkiet waren. Dus we hebben tegen beter weten in toch nog 7 dagen antibiotica toegediend. Maar er zat geen verbetering in, het werd eigenlijk alleen maar slechter. Er waren nog wel momenten dat ie heel enthousiast naar je toe kwam, maar je zag gewoon dat hij OP was. Zijn geest wilde nog wel, maar zijn lichaam was OP. Dus die avond toch de dierenarts aan huis laten komen om hem te laten inslapen. Vreselijk pijnlijk voor ons, maar we wisten dat het het beste voor onze trouwe vriend was. Misschien had ie het puur op karakter nog wel een paar dagen of een weekje of 1 of 2 volgehouden, maar iedereen met een hart voor zijn dier zou dat gewoon niet hebben kunnen aanzien! Dan kies je dus gewoon uit het minst erge van de 2 opties!

Triesja

Ik ben voor.

Maar helaas weet je niet zeker waneer het niet meer draagelijk is voor je beestje. Dat is de moeilijkheidsgraad van deze discussie. Ik zou het niet zomaar laten doen en zeker eerst medicijnen proberen. Ik had een vogeltje dat helaas heen gegaan is maar hij had wel een ziektebed van 2 weken en ik bleef de hoop houden dat hij beter zou worden. dat gebeurde niet dus is hij zelf gegaan, nu twijfel ik of ik euthanasie had moeten laten plegen maar denk toch dat ik het niet gedaan had.
Nu heb ik alweer een tijdje nieuwe vogeltjes en is mijn kennis van parkieten meer geworden ik weet nu wel meer van waneer het beestje ziek is, en zal ik ook altijd even jullie voor raad vragen maar tuurlijk ook de DA.

zelf ervoor kiezen weet ik niet maar ik veroordeel niemand die zegt ik heb ervoor gekozen.

Sonja

Er zijn wel dingen waaruit je kunt opmaken of het leven nog leefbaar is voor je dier:
Kan hij zich nog verzorgen, schoonmaken e.d., heeft hij geen pijn, kan hij nog zelfstandig eten en drinken, kan hij zich nog fatsoenlijk voortbewegen, heeft hij nog wel plezier in zijn bestaan, etc.etc.
Kortom: heeft het dier nog een dierwaardig bestaan?

Dat zijn allemaal dingen waar je als eigenaar en verzorg(st)er op moet letten.
Maar dan nog blijft het een loodzware beslissing, waarbij je je tot het einde toe blijft afvragen of je er goed aan doet.

Groetjes, Sonja.

Qwerty

Nou ja, als iemand sterft is het vervelend. Maar als tie lijdt...Is het beter om hem te verlossen uit z`n lijden.
En anders komen, wat mensen en dieren betreft, veel te veel op de aarde, en die word dan te vol.

Qwerty de Heer

roha

Hoi,

Ik ben voor euthanasie als er geen vooruitzicht is op herstel en het dier alleen maar slechter zal worden dan dat hij/zij al is. Dan doel ik op pijn, niet meer eten of drinken; sterk vermagerd, zichzelf niet meer kan verzorgen, eigelijk een zielig hoopje leven zonder enige progressie.
Maar wanneer er nog enige hoop is dat het te behandelen is met bijv. medicijnen dan zal ik dat altijd proberen. Hoop doet leven!

Roha

Trippy

Hoi,

Ik ben ook voor,
Als het diertje ziek is geen last heeft laat ik hem leven]
Als het diertje ziek is en erg veel last heeft zou ik hem ook in laten slapen


Gr.Ursula

parkietenfan

Hoi,

Ja ook ik ben voor!!
En vrees dat ik er zelf binnenkort ook misschien nog wel mee te maken krijg. En ik vind het dus heel moeilijk om te beslissen wanneer dat moment zou zijn. Mijn vogeltje is nu nog onder behandeling en de arts denkt dat hij een schimmelinfectie zou moeten hebben. Maar de kropspoeling wees niets uit. Toch vertrouwd deze arts het niet omdat er te veel "troep" uit zijn krop komt wat er niet pluis uitziet zeg maar. Dus nogmaals een kropspoeling voor second opinion. Hij eet en drinkt nog goed en is ook nog wel levendig. Maar ik vind dat hij erg veel slaapt en bijna continue een dikke krop opzet. De dierenarts vind het nu nog niet nodig maar als het moment komt dat ik hem verder achteruit zie gaan en ze weten dan nog niet wat het is dan moet ik toch met een steek in mijn hart ingrijpen vrees ik.