Parkiet niet meer te redden?

Gestart door soapie, oktober 18, 2006, 18:07:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

soapie

Hallo, ik ben nieuw hier. Heb al wat gelezen hier en daar en steek er veel van op. Ik heb al jaren parkieten maar weet duidelijk lang niet genoeg.

Ik wil graag iets voorleggen over 1 van mijn 4 parkieten, Daffy. Daffy zit al weken tegen zijn spiegeltje aan te kroppen, zaadjes met wat slijm erbij, maar verder was er niks vreemds aan de hand dus ik heb er niks aan gedaan. Toen zag ik dat zijn bips kaal werd en ook af en toe wat ontlasting bleef plakken. In mijn vorige woonplaats slechte ervaringen gehad met dierenartsen dus ben daar wat huiverig voor. Toch maar gegaan gisteren en kreeg te horen dat Daffy dood zal gaan. Hij heeft een vergrote krop, dus het zakt niet naar beneden, en verder heeft hij een buik breuk (kan ik niets over vinden) wat inhoud dat hij zijn ontlasting niet goed kwijt kan. De arts zei dat hij daar niks aan kon doen, ik heb alleen iets meegekregen wat de ontlasting wat makkelijker moet maken. Nu schijnt dit een goede arts te zijn en de man heeft zelf ook vogels, maar dacht ik vraag toch hier even of mensen hier ervaring mee hebben?

Grootste probleem is waarschijnlijk het eten, één van de dingen die ik fout doe. Vroeger wel eens groente en fruit geprobeerd maar dat sloeg niet echt aan. Dus ik geef ze zaad van verschillende merken (geen xtra vital, ook ooit eens geprobeerd maar dat aten ze niet, ga ik wel weer opnieuw proberen.) aangevuld met andere zaadjes zoals vruchtenzaad en conditions cocktail van vitakraft, verder grit, eivoer, salate mix en de ene week een trosgierst en de andere week een zaadstokje. Maar ik geef ze elke dag een behoorlijk vol bakje en dat is dus niet goed...ben ik al aan het veranderen.

Ook had ik die zandhulsjes in de kooi (liggen al in de prullebak) en stokjes van 1 dikte. Dus ik moet op zoek naar wat anders. Wel heb ik al heel lang ook een touw in de kooi, en speeltjes.

Buiten de vraag over de ziekte van Daffy wil ik ook nog wat weten over grit. Volgens de arts was hout op de bodem en grit apart geven niet zo goed als schelpenzand, maar ik zie hier in het forum dat heel veel mensen het zo doen. Moet zeggen dat ik het zand vrij zwaar vind en ik ben niet zo sterk, en bovendien vind ik houtkorrels ook prettiger. Dus zolang ik er grit bij geef kan het geen kwaad? Alvast bedankt.

soapie

Josephine

Over die vergrote krop en die buikbreuk kan ik niks zeggen...
Wel over het grit, ik gebruik ook hout snippers en vind dit veel fijner dan zand. Ik heb een bakje met grit en maagkiezel. Dus als je liever houtsnippers gebruikt dan zou ik dat ook doen als ik jou was. Dat stuift ook niet zo door de kamer.

En ook goed dat je veel dingen al aan het verbeteren bent. Als ik jou was zou ik ook Xtra Vital gaan geven. Als je dit te duur vind, meng het dan met het andere voer.

Ook zijn die snoepstokken niet goed, daar zit veel suiker en vet in. Trosgierst mag wel maar het lieft maar een halfe sliert per week. ;)

Groetjes Josephine en sterkte met de zieke Daffy


soapie

Dank je wel Josephine. Stokje en trosgierst wissel ik per week af, dus 1 keer in de 2 weken. Is het dan nog niet goed of kan dat geen kwaad? (is zo wie zo nieuw voor mij, ik dacht dat het gewoon zaad op een stokje was)

Josephine

Nee die stokjes zijn echt niet goed kijk maar eens bij de zoekfunctie, dan zul je onder andere deze pagina tegen komen http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=299.0

soapie

Gelezen. Meningen zijn ietwat verdeeld maar 1 keer in de 2 weken schijnt te moeten kunnen. Ik hou het gewoon even zo, met het gewone zaad een stuk minder en kijk dan even hoe het gaat...

Ondertussen heeft Daffy de afgelopen 20 uur wel gekropt maar ook weer opgegeten, ook eet hij en zijn bips ziet er wel schoon uit. Op zich goed natuurlijk maar ik krijg nou weer hoop dat het misschien toch goed komt terwijl dat volgens de arts niet mogelijk is en waarschijnlijk ook niet gebeurt.

Hoop nog steeds van iemand te horen die hier ervaring mee heeft...

budgie

Citaat van: soapie op oktober 19, 2006, 12:00:50
maar ik krijg nou weer hoop dat het misschien toch goed komt terwijl dat volgens de arts niet mogelijk is en waarschijnlijk ook niet gebeurt.

Lieve soapie,
Ik kan je niet blij maken door dingen te vertellen die je graag wilt horen. Ik zou, als ik jou was, uitgaan van het ergste. Dan kan het 'alleen maar' meevallen. Het ziet er niet zo best uit voor je parkietje.
Ik verstrek mijn parkieten nooit grit. Ik heb gezien dat dit ernstige obstructies kan veroorzaken, met de dood als gevolg. Parkietjes hebben in tegenstelling tot kippen en duiven, geen grit nodig omdat ze hun zaden pellen. Ik bied mijn vogels wél af en toe een mespuntje fijne maagkiezel aan. Ook over grit en de risico's daarvan is op het forum  al uitgebreid geschreven.

soapie

Hoi Budgie. Ik weet wel dat ik mezelf een beetje voor de gek hou, maar toch als de dag daar is zal het een klap geven. Daffy is van de vier ook de makste, hem kan ik uit de kooi pakken, wat in dit geval wel makkelijk is. Ik zal me eens verdiepen in het grit, anders moet ik daar ook maar mee stoppen. Kan me alleen niet herinneren dat ik wel eens maagkiezel heb zien staan ergens...

emceeelwee

Het lijkt mij interessant om te weten waardoor je vogel ziek is geworden, om zo de anderen te beschermen. Heeft de dierenarts aangegeven wat je zou moeten veranderen?

soapie

#8
Als ik de arts goed begrepen heb was het vet, dus het eten, vandaar dat ik dat aangaf als grootste probleem. Maar dat is toch ook voor elke parkiet anders, want de oudste parkiet die ik heb (7 1/2) is de kleinste, de magerste, de drukste enz. En die eet ook aardig wat. Daffy is vier, en dan heb ik er nog 1 van 5 en 1 van 3...

Het is trouwens wel lastig als je alleen bent, gisteren kwam er veel te veel van het laxeermiddel uit de spuit, wat overal terecht kwam, ook op Daffy die ik heb moeten schoonmaken, en vandaag heb ik het heel voorzichtig gedaan maar of hij daadwerkelijk 2 drupjes heeft binnengekregen? Ik ben er helemaal niet handig in en o zo bang om hem pijn te doen :(