Een vriendinnetje voor Puk ?

Gestart door Wim, oktober 18, 2006, 11:23:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wim

Hey allemaal ....Puk is een tam mannetje die gelukkig op me overkomt .. ik speel regelmatig met 'm en hij is erg enthousiast ...

Ik heb hem nu anderhalf jaar en hij is kerngezond .......
hoe dan ook, onlangs begon mijn vader erover of we niet een vrouwtje voor Puk erbij moeten halen ......

Mijn vraag is ... is dat verstandig
Wat in het verleden had ik ook een week een mannetje en kocht er toen ook een vrouwtje bij maar zij was erg dominant en kattig en Piet en Griet ( zo heetten ze dus :)) vielen niet op elkaar ...

accepteert Puk een ander parkietje? ..... als Puk in de spiegel kijkt gaat ie menselijke geluidjes maken naar zijn evenbeeld .... die ik hem geleerd heb..

Hopelijk is deze vraag niet al 'ns gesteld hoewel ik denk van wel ...

Joske

Je weet nooit of het goed gaat, een nieuw parkietje erbij zetten. Maar het is het proberen waard, toch? Als het nieuwe popje eerst in een aparte kooi naast Puk zet, kunnen ze alvast aan elkaar wennen. En als ze eenmaal samen zitten is het afwachten of het goed gaat!

Ik heb wel een positief verhaal: toen Gigi (m) 1,5 jaar was hebben we Kiwi (v, toen een half jaar) erbij gezet. En ze werden meteen verliefd! Gigi behandelde haar als de koningin. En ja, Kiwi was wel wat dominanter, maar als we zagen hoe gelukkig Gigi met haar was...

(Helaas heeft dit parkietengeluk nog geen jaar mogen duren omdat Kiwi ziek werd. Nu "herkansing" met kleintje Swiffer!)

Wim

bedankt voor de reactie Joske :) en wat jammer van Kiwi ... ik ben ook plots in tijd van een half jaar 2 parkietjes verloren ... nu houd ik de kooi schoner en ververs ik het water vaker in de hoop dat m'n toekomstige parkieten gezonder blijven en langer leven ...

Ik ga het overwegen om een Poppie voor Puk aan te schaffen :)

Wim

nog even een vraagje aan iedereen ...

Verliest Puk niet zijn tamheid als er een popje bijkomt
Stopt Puk meteen met het maken van dolkomische geluidjes die hij van de mens heeft geleerd ( en praten) ?
Heeft Puk geen behoefte meer aan mijn aanwezigheid als hij een vriendinnetje heeft ?

plz answer  :)

Sonja

Hoi Wim,

Puk zal zijn tamheid niet verliezen door de komst van een vriendje.
Hij zal ook met zijn vriendinnetje willen spelen, maar ook bij jou blijven komen.
Als hij nu praat, zal hij dat ook straks gewoon blijven doen. ;)

Ik heb ook mijn 2e parkietje pas aangeschaft na 2 jaar. Joepie was toen al heel erg tam en praat ook, dit is hij na de komst van Pucky gewoon blijven doen.
Sterker nog: Pucky doet hem na, en is ook gaan praten. :)

Veel plezier straks met je 2 gevleugelde vriendjes! ;)

Groetjes, Sonja.

Wim

geweldig !  ;D

ik ben erg blij dat te horen ... en mijn besluit staat vast dat Puk nu een vriendinnetje gaat krijgen ... want het is zo'n ongelofelijk knap en lief parkietje dat ie gewoon recht heeft op een vrouwtje 8) ( zoals alle parkietjes eigelijk)

bedankt voor het antwoord Sonja

Ik zal jullie op de hoogte houden :)

Joske

Hoi Wim,

Toen wij Kiwi erbij kochten hebben we ze vrijwel meteen samen in een kooi gezet. Kiwi was absoluut niet tam en Gigi al wel. Maar door de komst van Kiwi is Gigi wel iets minder naar ons toe gaan trekken. Hij was nog wel tam, dat wel (vloog nog vrij door de kamer en landde dan even bij ons voor een knuffel) maar als Kiwi een paar keer tjilpte was meneer weer terug in de kooi. Dus dat kan ook gebeuren en dan is de afweging: wil je een supertamme parkiet die altijd alleen is? Of wil je een wat minder tamme parkiet samen met een leuk vriendinnetje? Het is ons niet gelukt Kiwi (die al een half jaar was) tam te krijgen, ondanks heel veel liefde en aandacht. Maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn (zoals bij Sonja het geval was).

Wat wij nu met Swiffer (7 weekjes) doen, is Swiffer apart van Gigi houden de eerste tijd. Zo kan Swiffer ook tam worden en zetten we de twee tamme vogels straks samen en gaat het wellicht beter. Dat kan je eventueel ook doen met het nieuwe vriendinnetje voor Puk.

Hoe dan ook, een vriendinnetje erbij is echt wel een lief en mooi gebaar richting Puk! Hij zal er zeker blij mee zijn! :-*

Wim

bedankt voor je reactie Joske :) ik ga het nieuwkomertje zeker tam maken ...

Het nieuwe parkietje is binnen !  ;D

Het is een lief schatje van een week of 10 .... een beeldschoon vrouwtje . .. Puk is helemaal door de dolle heen van dit mirakel ... een nieuwe huisgenoot !  :D

binnenkort post ik op dit forum wat plaatjes van de twee toekomstige 'tortelduifjes'


Joske

Wat geweldig Wim! ;D Ik ben zeer benieuwd naar de foto's.

Zitten ze al samen? Hoe oud is het vrouwtje? Ik denk dat je Puk hier heel blij mee hebt gemaakt! :D

Wim

Hey Joske .... nou de eerste uren zitten erop .... ik heb al wat keren trappen gelopen met het popje ... ze is nog erg schuw en probeert menselijk contact te mijden .... Puk maakt de gekste geluiden en doen net alsof er niks aan de hand is ...

Puk gaat soms even naar het popje toe en dan maakt hij pikbewegingen ... ( schijnbewegingen) hij pikt niet echt das het rare .. het vrouwtje zit stil en komt gespannen op ons over ...

Er is nog geen sprake van echte liefde ..

Hopelijk komt dat nog ?


p.s : nog een vvraagje, het popje is gekortwiekt omdat ik haar anders niet tam kan krijgen maar ze maakt flinke brokken wanneer ik haar van de hoge kooi probeer af te halen om op me vinger te zetten ... ze springt er zomaar af en dan komt ze soms lelijk neer, pas dan krijg ik haar op m'n vinger

Cutie_lover

Misschien is de pikbewegingen indrukwekkend gedrag. Daarmee willen ze indruk maken :) Doet Moppie ook altijd bij Cutie..

Maur@

Mannetjes pikken altijd naar vrouwtjes met hun snavel als vriendschapsbetuiging. Pikken, vaak met klik geluiden. Dit ook andersom. Zo lang ze elkaar niet aanvallen is er niets aan de hand.

En ja dat kortwieken. Hele discussies zijn daar al over geweest. Kortwieken helpt niet om tam te maken, geloof mij ik heb ervaring. Kortwieken uit oogpunt van tam maken is gewoon dom. Ik heb hier jonkies, uit eigen nest gekortwiekt omdat ze anders als ongeleide projectielen tegen de ramen vlogen. Zijn ze tam. NEE, moet ik eerlijk zeggen. Tam als ik ben niet bang van mensen, JA, tam als ik blijf lekker bij je zitten NEE. Een vogel tam maken heeft te maken met vertrouwen. De vogel moet jou vertrouwen, de vogel moet jou als veilige haven zien. Pas als de vogel dat ziet is hij tam en daar heeft kortwieken niets mee te maken. Kortwieken kan overigens ook heel slecht zijn voor de vogel. Een vogel kortwieken ze vaak op de leeftijd van 6/7 weken. De vogel is dan nog volledig in ontwikkeling. Doordat de vogel niet meer kan vliegen zal ook de borstkast niet meer ontwikkelen wat op latere leeftijd veel problemen kan veroorzaken. Ik kortwiekte onze vogels ook altijd één keer, als ze binnenkwamen. Nadat ik had gelezen dat de ontwikkeling van de borstkast niet goed ging ben ik eigenlijk niet meer een voorstander ervan. Kortwieken uit veiligheidsoverwegingen, tsja daar moet ik zelfs ook over nadenken. Kortwieken omdat ze dan zo lekker tam worden, nee niet goed. Goed nadenken wat de gevolgen zijn voor de ontwikkeling van de vogel ga ik voortaan voorop zetten.

Wim

Beste Maur

De vleugels zijn gekortwiekt om twee redenen :  1.)Hoe kan je ooit met je parkiet trappen lopen ( dus laten wennen aan de mens) als ze steeds wegvliegt

2.) ons huis zit vol van ramen waar ze zomaar tegenop zou kunnen vliegen ..


Maar o wee als haar vleugeltjes lang zijn dan worden ze er NOOIT meer afgeknipt .. ik ben fel tegenstander van kortwieken in 't algemeen maar als ze nog jong zijn moet het een keer zodat ze aan de mens kunnen wennen ( er dus afhankelijk van zijn tijdelijk) en aan de omgeving laten wennen zodat ze geen brokken make n..

2 goede redenen lijkt me ... voor de rest staat hun kooi altijd wijd open en het poortje gaat nooit dicht ....Puk vliegt als de beste ...en ook het popje kan over enkele maanden vliegen ... en dan is ze ook tam



Status : Popje in de kooi gezet, Puk houdt de wacht en zit op de kooi 
Popje fluit en kwettert :) ijs lijkt een beetje gebroken te zijn ....

Cutie_lover

Uh, de parkiet kan toch in de kooi en zo naar boven? En de ramen hebben toch gordijnen?

Maur@

Hoi Wim,

Ten eerste ik zal nooit iemand en ook jou niet veroordelen over het kortwieken van de vogel. Ik heb het zelf ook gedaan. Echter deed ik het voordat ik meer wist van de parkieten, hun bouw en hun ontwikkeling. Ik zal niet zeggen dat ik het niet weer zal doen. Maar ik zal wel eerst kijken of er andere mogelijkheden zijn.

Ik heb hier parkieten die kunnen vliegen daar kan ik de trap mee oplopen. Echt waar een parkiet, dat is wel grappig, zal nooit naar beneden vliegen, wel omhoog als je de trap opgaat en boven aan de trap laat je ze weer opstappen.

Die ramen, wat een ondingen toch. Ja dat is dus één van de redenen dat ik de jonkies heb gekortwiekt. Ik heb er zelfs een topic over geopend hier. Een dillema. Ik kreeg ze niet aan de ramen gewend. Dus de veiligheid ging hier voor alles. En Due ons ongeleide projectiel weet volgens mij nog niet wat een raam is, ze kan weer vliegen maar ik blijf de gordijnen dicht doen. die vliegt werkelijk als een blinde door het huis.

Cutie_lover:

Ja ramen hebben gordijnen. Maar een ongeleid projectiel van een grasparkiet is ontsnapt voordat je boe kan zeggen en dan zijn de gordijnen wel eens open. Lees de berichtjes, weggevlogen, zelfs ramen kunnen openstaan.

Maar goed we zullen weer on topic gaan, dit was even een afdwaling.

Wim

ja ik snap het ... ramen zijn inderdaad dillema's  .... hoe dan ook ...

ik had nog een laatste vraagje ... het popje begint nu steeds meer te fluiten maar dat is alleen een reactie op het gefluit van Puk ...

En puk zit constant voor de spiegel .......en nu heeft ie een levensecht huisgenootje .. en hij blijft de hele tijd van spiegel naar spiegel springen waar hij zichzelf in kan bewonderen ...

Ik vind het wel een beetje sneu voor het popje :-[

Cutie- lover :  Mijn ramen hebben wel gordijnen .. maar deels .. een groot deel van het raam is gewoon open ;)

Maur@

Haal de spiegeltjes maar weg. Laat Puk maar zijn aandacht aan de nieuweling geven. De spiegel was zijn maatje toen hij alleen was. Als de twee aan elkaar gewend zijn kun je gerust weer een spiegeltje ophangen, maar dat is niet echt nodig. Spiegeltjes zijn vaak om een vogel die alleen is een "vriendje" te geven, maar spiegeltjes kunnen ook een stoornis zijn in de sociale ontwikkeling naar elkaar. Eigenlijk moet een spiegeltje een leuk "extra" speelgoedje zijn en geen hoofdzaak.

Wim

dat is juist het probleem .... er hangen veel spiegels bij ons in huis en die kan je niet zomaar even weghalen ... en de voornaamste '' spiegel'' van Puk is het tv beeldscherm waar hij zichzelf in ziet

Maur@

O ik dacht dat je spiegels in de kooi bedoelde. Ja je kunt niet de spiegels en de tv weghalen. Nou ja scheelt wel, je ziet niet hoe erg je er zelf uit ziet 's morgens en de krant is ook een avond vulling. Ik denk dat de aandacht voor de nieuweling vanzelf wel komt. Geef het de tijd. Ze moeten net als wij aan nieuwe wennen. Dat gaat echt niet van de één op de ander dag dat kan best wel een paar weken duren.

Wim

Het gaat al ietjes beter met de twee .... het vrouwtje is nog steeds nerveus maar fluit vaker en met trappenlopen gaat het ook goed ...

Ze hebben vannacht in een kooi geslapen wat erg goed ging .... ze pikten elkaar niet en het ging prima .... Puk is een beetje zenuwachtig voor het nieuwe popje dus hij zoekt afleiding ....

Wel raar is dat het popje met haar kopje een beetje de lucht in lijkt te kijken ... een beetje haar kopje omhoog de hele tijd .. alsof ze iets probeerd waar te nemen ..


Wim

ook moet ik er even bij zeggen dat Mieppie ( zo heet het popje ) erg koppig is en er alles aan doet om vooral NIET op m'n vinger te komen zitte, en das erg vervelend want ze vertikt het om mee te werken en uiteindelijk springt ze van de hoge kooi af zodat ze soms lelijk neer komt ( zo lijkt het) en dat vind ik erg sneu ... alleen als ze op de grond is lukt het me om haar op m'n vinger te krijgen 

moet ik haar soms misschien eventje in m'n handen pakken en naar grondniveau brengen als ik even met haar wil oefenen ?

mozart

Tja wat wil je nou?!
Je hebt haar nog maar pas, geef haar gewoon de tijd!
Niet elke parkiet gaat direct op je vinger zitten.
Het is eigenlijk beter om haar pas uit de kooi te laten als ze goed handtam is.
Je kunt een parkiet beter alleen in de hand pakken als dat nodig is, of als ze erg tam is.
Dus ik zou dat niet doen, ze vinden dat meestal niet fijn.
Klimt ze zelf uit de kooi en dan er boven op?
Misschien kun je met dik touw iets fabriceren dat je van de kooi naar de grond laat gaan.
Als ze dat leuk gaat vinden om er in te klauteren, krijg je haar misschien zo naar beneden en kun je oefenen!
Hoop dat je op de foto een beetje kunt zien wat voor touw ik bedoel!
succes, Mozart

[verwijderd door de beheerder]

Maur@

Citeererg koppig is en er alles aan doet om vooral NIET op m'n vinger te komen zitte

Het allerleukste spel van een grasparkiet is lekker niet doen wat het baasje wil.

Wim

bedankt voor jullie antwoorden :)

het gaat al stukken beter met onze twee snavelkopjes ...  ze komen tot elkaar en Miepje is helemaal verkocht .. Puk komt ook regelmatig even kijken ..

De kooi staat altijd open en Miep gaat er nu al regelmatig uit .. ( 80 % van de tijd) en ze klimt op meubelen etc etc ... soms wel een beetje bang dat ze valt maar ook het trappenlopen gaat goed .. ze wordt al tammer