parkiet nog te jong?

Gestart door mike20, oktober 17, 2006, 16:58:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mike20

hoihoi ik heb een vraagje.

ik heb voor dit jaar het 3de nestje gekregen met grasparkieten ;D
het zijn er 3 stuks geworden en alle 3 waren ze goed.
nu heb ik er 2 van de 3 al weg gegeven aan kennis die graag een parkietje wou en de 3de de jongste die heb ik zelf gehouden.de andere 2 eten zelf goed maar de 3de heb ik eigenlijk nog niet zelf zien eten :(

maar afgelopen nacht was het vrij koud en heb ik hem mee naar binnen genomen omdat ze normaal tegen elkaar aan kruipen en dat kon nou niet meer.

maar nu zit ik ermee, waarom gaat die niet zelf eten?
ik heb hem vanmiddag toen de zon op de voliere stond hem weer even terug gedaan maar, de ouders willen niks van hem weten maar hij vraagt wel om eten dus waarschijnlijk is het mijn fout dat ze niks meer van hem willen weten.
hoe kan ik dit nu het beste oplossen?dat die wel zelf gaat eten?
hij is iets meer dan 5 weken nu dus.

nou ik hoop dat jullie me verhaal en vraag een beetje snappen :D

alvast bedankt gr mike

Safrena

Hey Mike

Welkom op het forum

Normaal eet een parkietje zelfstandig als ze een zes weken zijn.
Dus normaal gezien zou je parkietje toch al moeten proberen en leren om zelfstandig te eten.

Vermits de ouders hem niet meer willen, zul jij het hem/ haar moeten leren.
Je geeft bijvoeding en leert ondertussen met trosgierst je parkietje zelf eten. Na een paar dagen ga je beetje bij beetje over op zaadjes

Je kan er meer over lezen op onderstaande link ;)

http://www.neophema.nl/nl/dept_5.html

Vele groetjes

mike20

hoibedankt voor je snelle reactie ;D

de ouders willen hem echt niet helaas :(

ik heb het evrhaal zo een beetje globaal door gelezen

moet ik dan ook een Pot met opfokvoer . Nutribird halen?
kan ik dat gewoon bij de dieren winkel kopen?

ik heb dit nog nooit eerder hoeven tedoen maar heb wel gehoort dat je dit heel voorzichtig moet i.v.m in verkeerde keel gat te spuiten

zal die van mij zo vanuit een spuit eten? zonder veel moeilijk heden ?

sorry voor al me vragen  :-\

alvast bedankt gr mike



Safrena

Hey Mike

Handopfok voer kun je in sommige winkels kopen of bij een dierenarts.
Zorg wel dat je het handopfok voer hebt voor kleine parkietjes
Voor nutirburd is dat A21

Je moet inderdaad heel voorzichtig zijn, maar als je het advies opvolgt van de site zal dit wel goed komen ;)

CiteerSteek het spuitje voorzichtig tussen de boven- en de ondersnavel. U kunt hiervoor het beste het kopje zachtjes beetpakken terwijl u met uw andere hand de spuit tussen de snavel steekt.Het jong zal bij de eerste voeding niet echt meewerken dus reken erop dat dit niet altijd even gemakkelijk gaat. Spuit zachtjes een klein beetje voeding in de ondersnavel. Met een klein beetje bedoel ik echt een klein beetje. Het jong moet de voeding zelf kunnen wegslikken...
...Als het jong de voeding heeft weggeslikt kunt u weer een beetje geven. De hoeveelheid voeding die u dient te geven is afhankelijk van de leeftijd.

Vele groetjes

mike20

oke bedankt to zover  ;)

alleen de winkels zitten hier dicht :(

is er voor vanavond tot morgen zolang een andere oplossing? ik heb wel eiopvokvoer van kenner.

alvast bedankt gr mike

mike20

heeellppppp.

ben vandaag naar de dieren speciaal zaak geweest en dieren arts geen van alle hebben ze :(

wat moet ik nu?

gr mike

Safrena

#6
Hey Mike

Kijk even bij onderstaande link

http://www.dedierenvriend.nl/dddArt.php?cat=7&grp=87

Ondertussen kun je proberen met een beetje geplette zaadjes, mengen met een beetje eivoer. Maak er een soort papje van.
Vind het heel raar dat de dierenarts en de dierenwinkel niks van handopfokvoer hebben
Misschien bij een andere dierenarts of dierenwinkel
Je hebt het toch snel nodig anders vrees ik een beetje voor het diertje.

vele groetjes

mike20

he was ik weer

eindelijk ik heb het gevonden  ;D door naar andere plaatsen te bellen.

ik heb het net opgehaalt en voor bereid en ja natuurlijk wil die het weer niet eten haha. :)

ik hoop dat die vanavon het wel wil hebben.

als ik het in de bekkie doe spuugt hij het weer uit en schut een keer met zijn koppie haha maar dat zal wel gewenning zijn

toch bedankt voor de reacties en tips zijn altijd welkom

gr mike ;D

Sonja

Hoi Mike,

Mag ik vragen welk voer je hebt gehaald?

Het is wel heel belangrijk dat je parkietje dit voer binnenkrijgt! Als hij het uitspuugt zal hij snel verzwakken en dat is toch niet de bedoeling.
Volg de tips heel goed, stap voor stap op, van de link die Safrena je meegaf.

Zorg er in ieder geval voor dat je parkietje wel iets naar binnenkrijgt, anders loopt het niet goed af. Hou je vogeltje goed rechtop, en spuit (HEEL voorzichtig) en heel langzaam, langs de zijkant van het snaveltje wat pap naar binnen. Kleine beetjes, niet teveel ineens.

Heel veel succes, ik hoop dat het allemaal goed gaat komen...

Hou je ons op de hoogte?

Groetjes, Sonja.

mike20

#9
hoihoi het voer wat ik heb heet: orlux handmix

deze is dat:  http://www.orlux.be/Nutri/Nutrition/Pages/Products/index.jsp?ran=2601&pro=4377&fam=3648&ani=2609&rac=4246

de man die me dat verkocht zei dat het voldoende was omdat die al wel in de veren zat dus dat nan ik dan ook maar aan :D

ik heb de verhouding 3leepels lauw water 1leepel handmix ik weet niet of dit te dik is?

ik ga het straks zo nog een keer proberen :) hem vast pakken wil die niet echt dan is die heel onrustig.
ik zal het straks eens via de zeikant proberen

bedankt voor de tip

en meer tips zijn welkom ;D

ja ik hou jullie op de hoogte en stuur van de week nog even een foto ervan

gr mike

ik weet niet hoe je een berichtje kunt aanpassen sorry :-*

maar bij deze handmix staat de temparatuur niet bij. maar wat versta ik dan onder lauw? de temparatuur wat jullie schrijven of? en moet ik deze ook op temparatuur houden?

Berichtjes samengevoegd.
Groetjes, Sonja.

Sonja

#10
Hoi Mike,

Het is zo moeilijk te zeggen of de verhoudingen goed zijn.
Je kunt dit aanhouden: Het papje moet zo dik zijn, dat het NET niet van het lepeltje valt. En het moet inderdaad met lauw, handwarm water, koud water is niet goed, en bovendien vinden ze er dan niets aan. ;)

Je kunt proberen of het je lukt om het kopje van je parkietje heel voorzichtig tussen duim en wijsvinger te nemen, en dan met je andere hand heel voorzichtig de pap geven.
Als het je niet alleen lukt, is er misschien wel iemand in de buurt om je te helpen?

Omdat je parkietje al 5 weekjes is, is het een goed idee om trosgierst op de bodem van de kooi te leggen en/of wat geplette zaadjes. Het zal niet meer zolang duren voordat hij dat gaat proberen.
Maar hou wel goed de ontlasting in de gaten. Die mag niet zwart worden, want dat betekent dat je parkietje te lang niet meer heeft gegeten.

Bedenk ook dat je parkietje nu middels de pap vocht binnenkrijgt, als je de pap gaat afbouwen, moet je vers drinkwater verstrekken.

Veel succes.

Groetjes, Sonja.

Safrena

#11
Citaat van: mike20 op oktober 18, 2006, 19:01:49
hoihoi het voer wat ik heb heet: orlux handmix

deze is dat:  http://www.orlux.be/Nutri/Nutrition/Pages/Products/index.jsp?ran=2601&pro=4377&fam=3648&ani=2609&rac=4246

de man die me dat verkocht zei dat het voldoende was omdat die al wel in de veren zat dus dat nan ik dan ook maar aan :D

ik heb de verhouding 3leepels lauw water 1leepel handmix ik weet niet of dit te dik is?

....
maar bij deze handmix staat de temparatuur niet bij. maar wat versta ik dan onder lauw? de temparatuur wat jullie schrijven of? en moet ik deze ook op temparatuur houden?


Hey Mike

Deze handopfok voer ken ik en is prima voor je parkietje dat al iets ouder is en ook voor zieke parkietjes
De verhouding is inderdaad 1 lepel poeder en 3 lepels water
Als je deze verhouding aan houd is dat prima
Temperartuur staat er niet bij maar die mag ongeveer een 39 graden zijn (zoals ze het van mams krijgen)omdat het eten uit haar krop komt is het eten op lichaamstemperartuur van de mama en dat is dus belangrijk om dit zo goed mogelijk na te doen.

Verder kun je inderdaad zoals Sonja al zei een beetje trosgiers op de bodem leggen en eventueel een beetje zaadjes (een beetje geplette en niet geplette zaadjes)

vele groetjes

mike20

#12
Hoi, bedankt voor de reacties en samen voegen van het bericht :D

Hij heeft net weer eten gehad maar het gaat nog niet van harte. Soms lijkt het of die wel weer iets binnen krijgt, maar soms schudt die gewoon ze kop en vliegt het de ronte in :(

Oke, dan weet ik dat ik de verhouding goed heb met de handmix.

Hij/zij heeft helaas wel zwarte ontlasting met een beetje wit ertussen door :(

Maar ben bang dat ik het verkeerde keelgat in vliegt  :-*

Ik heb ook trosgiers op de bodem liggen maar wil die nog niks van weten.

Hij heeft vanmiddag wel even op de bodem gezeten, knabbelen op wat gewone zaadjes maar weet dus niet of die dat echt binnen heeft. Ik weet niet hoe hard of hoe je dat moet voelen in de krop.
Als die echt een volle krop heeft, voel ik het echt wel. Tenminste toen ze nog niet in de veren zaten, kon ik dat goed zien en voelen.

Nou alvast bedankt, gr Mike

Zou je willen letten op het gebruik van komma's, punten ed. Dan worden jouw berichtjes een stuk beter leesbaar. Gr. Ingrid