Parkiet naar buiten

Gestart door MoonMoo, oktober 18, 2006, 08:20:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MoonMoo

Hoi hoi :)
Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar heb niks gevonden(of ik zoek verkeerd :-\).
Maar, zou je je parkiet mee naar buiten kunnen nemen als zijn vleugels zijn geknipt?


Moo

Caradow

Nee, ook als je parkieten gekortwiekt zijn, kunnen ze nog een eind komen. Als de wind onder de vleugels komt, ben je ze zo kwijt.

En waarom zou je je parkietjes hun vliegvermogen afnemen, voor die keren dat ze naar buiten zouden gaan? In de zomer kun je ze ook heerlijk in de kooi buiten zetten en zo kunnen ze binnen vrij rond blijven vliegen.

Probeer het eens met de zoekopdracht kortwieken, dan vind je een zee aan informatie :)

MoonMoo

Ik zou sowieso alleen hun vleugeltjes kortknippen als dat handiger zou zijn voor tam maken.
En ik dacht: Misschien zou het dan kunnen.

Alleen dan heb ik nog een vraag:
Mijn kamer staat echt vol, met allerlei dingetjes.
En als ik hem dan daar zou laten vliegen is de kans toch groot dat hij ergens op poept?
Moet ik dan alle prulletjes in mijn kamer opbergen of weggooien?

Sonja

#3
Hoi Moonmoo,

Het is al vaak gezegd: Van kortwieken wordt een parkietje niet tam!
Tam maken doe je met heel veel liefde en geduld. Dat is de manier, en niet door het arme diertje zijn vliegvermogen af te nemen.

Dat een parkietje hier en daar zijn "visitekaartje" achterlaat, kun je niet voorkomen. Maar het is een kleine moeite om dat eventjes op te ruimen, toch? ;)
Vaak hebben ze ook favoriete plekjes om te gaan zitten, en daar kun je dan een stuk keukenpapier oid leggen.

Groetjes, Sonja.

Safrena

Hey MoonMoo

Jouw parkietje kortwieken om tam te maken is helemaal geen goed idee.
jouw parkietje zal niet beter of sneller tam worden daardoor

Kijk maar even goed op onderstaande link welke gevaren er kunnen zijn als je je parkietje kortwiekt

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=783.0

Er zit inderdaad grote kans dat je parkietje ergens op poept
Je hoeft je spulletjes daarvoor niet weg te gooien. Het is heel goed schoon te maken ;)
Zorg wel dat ze parkietenveilig zijn, giftige spulletjes zoals deoderant, poedertjes enz.. kun je beter wel weghalen

vele groetjes

Oew sonja, je was me net voor :P

Parkieten-Freak

#5
Citaat van: MoonMoo op oktober 18, 2006, 12:58:42
Ik zou sowieso alleen hun vleugeltjes kortknippen als dat handiger zou zijn voor tam maken.
En ik dacht: Misschien zou het dan kunnen.

Alleen dan heb ik nog een vraag:
Mijn kamer staat echt vol, met allerlei dingetjes.
En als ik hem dan daar zou laten vliegen is de kans toch groot dat hij ergens op poept?
Moet ik dan alle prulletjes in mijn kamer opbergen of weggooien?

Moonmoo, een vogel is een levend wezen. Een grasparkiet heeft ook gevoel en is bovendien intelligent. Hij of zij is er niet alleen om jou te behagen. Andersom geldt dat wel, want jij heb voor het vogeltje gekozen.
Je bent dus verantwoordelijk en moet goed voor je vogeltje te zorgen.
Dat houdt dus in: NIET de vogel kortwieken om de (foutieve) reden dat jij het zo lekker gemakkelijk vindt.
Kortwieken met het doel om je parkiet tam te maken werkt namelijk niet.
Je dwingt je vogel tot iets waar hij zelf niet voor kiest en ontneemt hem vervolgens zijn unieke vliegvermogen. Persoonlijk vind ik dat een hele kwalijke zaak en zeer dieronvriendelijk.
Daarnaast is de kans op ongelukken groot.
Kortwieken? Wat mij betreft alleen op medische indicatie!

En ja, je parkiet zal zeker op je spulletjes poepen. Doet die van mij ook.
Ik zit dan ook regelmatig toetsen van mijn toetsenbord af te wippen, omdat mijn parkiet nu eenmaal graag zijn behoefte doet op het numerieke gedeelte.
Hij poept op tafel, en op mijn schouder. Laatst trok een collega van mij op mijn werk even snel een parkietenpoepje tussen mijn haren vandaan. :)
En dan denk ik gewoon: "geeft niks".
Een beetje Parkieten-Freak vindt gewoon dat het "erbij hoort". :)


MoonMoo

 :o Ik wist niet dat het gevaarlijk was, sorry.
In de dierenwinkel had die vrouw mijn parkietje gekortwiekt, en gezegt dat dat iedere 2 maanden moest.  >:(
En ach, 't zal me helpen mijn kamer beter op te ruimen  :D

MoonMoo

Oja, en een beetje offtopic: Ik zag in "Dagboek van een jonge grasparkiet"  een badje met een dekentje, is dat noodzakelijk, of slapen ze ook ergens anders in?
En is zo'n parkietenboom ook noodzakelijk  :P
(Niet dat ik het niet wil doen, maar gewoon om te weten:))

Josephine

Citaat van: MoonMoo op oktober 18, 2006, 18:11:05
Oja, en een beetje offtopic: Ik zag in "Dagboek van een jonge grasparkiet"  een badje met een dekentje, is dat noodzakelijk, of slapen ze ook ergens anders in?
En is zo'n parkietenboom ook noodzakelijk  :P
(Niet dat ik het niet wil doen, maar gewoon om te weten:))
Een badje is om in te baden :P Maar sommige parkietjes vinden het lekker om in te slapen. En een speeltuin is ook niet noodzakelijk, wel is het zo dat parkietjes het heel leuk vinden!

Mars

Aangezien je parkietje gekortwiekt is is het wel handig om even een tak van de grond naar zijn kooi te laten lopen.
Mijn Jim is ook gekortwiekt (met behoud van de buitenste twee vliegpennen, zo kocht ik hem bij de kweker) en maakt veel gebruik van deze tak. Hij vliegt af en toe weg (afstand hangt af van de manier van kortwieken) en dan kan hij via deze tak weer omhoog klimmen. Af en toe klimt hij er ook mee omlaag.
Je kunt de tak tussen twee tralies van de kooi laten leunen, vlak naast het deurtje van de kooi. Zoals je ziet op mijn avatar. Ook moet je er voor zorgen dat de tak houvast heeft op de grond, anders glijd ie weg. Ik heb een soort speeltuintje op de grond gemaakt met allemaal takken aan elkaar vast geknoopt en daar leunt deze tak dan weer tegen.
En... ik zou je parkietje niet mee naar buiten nemen, hoewel het hier in een wijk in Leeuwarden inmiddels erg populair is onder kinderen. Zelfs een parkietje dat al zijn vliegpennen gekortwiekt heeft, kan toch nog enkele meters weg komen, mijn Jim (in de rui zijn laatste vliegpennetjes verloren) in ieder geval wel (hij is nogal licht) en dan heeft hij niet eens de wind onder zijn vleugeltjes.
En dan heb ik het nog niet eens over een parkietje dat nog twee van zijn vliegpennen heeft (een minder radicale kortwieking): Jim haalde zeker afstanden van 4 meter.

Bovendien is het nu herfst en een binnenparkietje kan niet zomaar tegen de kou van buiten, maar ik neem aan dat je dat wist?

Al met al: ik zou je parkietje niet kortwieken, het is tenslotte een vogel. Maar als je hem al gekortwiekt hebt, houd er dan wel rekening mee dat ie niet zo hulpeloos is als je denkt.


Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

*Z*

#10
Mijn eerste parkiet was ook gewiekt in het begin!
We namen hem vaak de tuin in op onze schouders, of we lieten hem op de grond spelen waar we dan natuurlijk bij waren..
Er is toen nooit niets gebeurd, we hebben geluk gehad ( maar dan wel in de zomer )

P.S Nu zal ik het in ieder geval nooit meer doen want een vogel kortwieken gaat bij mij niet meer gebeuren nu ik heb gezien, hoe verschrikkelijke 
     dagen mijn parkiet heeft gehad.

MoonMoo

Citaat van: Mars op oktober 19, 2006, 15:33:20
Aangezien je parkietje gekortwiekt is is het wel handig om even een tak van de grond naar zijn kooi te laten lopen.
Mijn Jim is ook gekortwiekt (met behoud van de buitenste twee vliegpennen, zo kocht ik hem bij de kweker) en maakt veel gebruik van deze tak. Hij vliegt af en toe weg (afstand hangt af van de manier van kortwieken) en dan kan hij via deze tak weer omhoog klimmen. Af en toe klimt hij er ook mee omlaag.
Je kunt de tak tussen twee tralies van de kooi laten leunen, vlak naast het deurtje van de kooi. Zoals je ziet op mijn avatar. Ook moet je er voor zorgen dat de tak houvast heeft op de grond, anders glijd ie weg. Ik heb een soort speeltuintje op de grond gemaakt met allemaal takken aan elkaar vast geknoopt en daar leunt deze tak dan weer tegen.
En... ik zou je parkietje niet mee naar buiten nemen, hoewel het hier in een wijk in Leeuwarden inmiddels erg populair is onder kinderen. Zelfs een parkietje dat al zijn vliegpennen gekortwiekt heeft, kan toch nog enkele meters weg komen, mijn Jim (in de rui zijn laatste vliegpennetjes verloren) in ieder geval wel (hij is nogal licht) en dan heeft hij niet eens de wind onder zijn vleugeltjes.
En dan heb ik het nog niet eens over een parkietje dat nog twee van zijn vliegpennen heeft (een minder radicale kortwieking): Jim haalde zeker afstanden van 4 meter.

Bovendien is het nu herfst en een binnenparkietje kan niet zomaar tegen de kou van buiten, maar ik neem aan dat je dat wist?

Al met al: ik zou je parkietje niet kortwieken, het is tenslotte een vogel. Maar als je hem al gekortwiekt hebt, houd er dan wel rekening mee dat ie niet zo hulpeloos is als je denkt.




Sorry, maar dit is niet echt antwoord op mijn vraag :)
Ik héb namelijk geen parkiet, maar ik hád er 1 :)

Moo

mozart

Dat was in je verhaal niet echt duidelijk aangegeven hoor!
Vanwaar je vraag dan: wil je weer een parkietje?
groet Mozart

MoonMoo

Ja  :D
Ik weet dat dat niet duidelijk was, alleen ik vroeg iets en dat had daar helemaal niks mee te maken.
Maarja, dat maakt niet uit :P

Vanwaar mijn vraag: Ik had gelezen dat vogels het beter volhielden als ze regelmatig buitenkomen.
En toen dacht ik: Een voilere gaat hier nooit komen, dus dan zou dit een oplossing zijn.
Maar ik zit erg fout zie ik al :P

Qwerty

Eigelijk zou ik ze nooit willen kort wieken.Dat vind ik zielig.
Maar je moet doen wat jij wil.

Qwerty de Heer