Gedesorienteerd door niet naar beneden kijken ivm kap?

Gestart door prissie, oktober 15, 2006, 22:01:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

prissie

Hallo allemaal!
Even het hele verhaal in het kort, misschien weten jullie nog dat ik 2 logeetjes heb, Kiki en Koko van Susanne.
Dit omdat Kiki steeds onder haar vleugel zat te pikken en we hoopten dat het over zou gaan als ze hier kwam gedurende de vakantie van Susanne.
Nou, dit ging inderdaad stukken beter en Kiki pikte amper meer onder de vleugel, tot vannacht  :(
Vanmorgen kwam ik boven en het was hier 1 groot bloedbad, echt alles onder het bloed, het zand was rood, de hele kooi vol bloed en Kiki zelf zag eruit als een oorlogsslachtoffer  :o
Ze zat er heel belabberd bij, staart naar beneden, kop liet ze hangen, ik dacht dat ze het niet ging redden, dus razendsnel mijn tante gebeld die een auto heeft en die stond in no-time voor de deur!
We zijn naar de weekendarts geraced en gelukkig konden we meteen verder komen, want er was niemand anders...
Hij heeft de wond goed nagekeken, het leek erger dan het was, ze had toevallig een goeie ader weten te raken en hij zei wel dat we er gelukkig op tijd bij waren anders was ze waarschijnlijk doodgebloed.
De wond is nu gelukkig dicht en ze heeft nu een kraag om die minstens 4 weken moet blijven zitten.
Thuis knapte ze alweer aardig op, want ze was het er totaal niet mee eens dat dat gekke ding om dr kop zat, dus de hele boel werd verbouwt en ook de dierenarts is aardig toegetakeld hahahaha  :-X
Ik heb haar in een apart kooitje gezet, naast de kooi van Koko zodat ze elkaar gewoon goed kunnen zien, maar wel zo dat ze zich niet kan verwonden in die kooi, want daar hangt natuurlijk speelgoed in.
Het kooitje waar ze nu in zit daar heb ik alles uitgehaald en er 1 stok ingehangen helemaal vlak boven de bodem, zodat ze niet hard kan vallen, mocht ze erop gaan zitten en ze valt.
Op de bodem heb ik allemaal keukenpapier gesnippert, omdat ik bang ben dat zand in de wond gaat zitten natuurlijk en ik heb een dekseltje met voer op de bodem en voor het water zo'n "flesje" wat je normaal in de tralies hangt, zo'n torentje met water met een bakje eronder dat zich bijvult als ze drinken (gut lekker duidelijk weer).
Alleen het water gooit ze steeds om, dus dat heb ik nu voor de nacht eruit gehaald, omdat ik bang dat als ze op de bodem gaat slapen ze dan ziek word als die nat is.
Maar goed, na dit lange verhaal eindelijk mijn vraag.
De dierenarts heeft de kap zo getaped dat het tape aan de onderkant van de kap zit, dus onder haar bek ook en nu ziet ze niks meer als ze naar beneden kijkt.
Ze loopt dus ook helemaal gedesorienteerd rond, zijwaarts en achterwaarts en dan raakt ze in paniek en springt in de tralies om daar vervolgens ondersteboven te gaan hangen.
Nou dacht ik simpel de kap dan om te draaien zodat het tape boven zit, maar dat feest gaat niet door, omdat alle veren daar meegetaped zitten en ik haar hele kop dan meedraai.
Ook heb ik toen geprobeerd die veren los te peuteren, maar dan is ze kaal  ???
Is het nou gewoon van paniek en ellende dat ze zo raar loopt of is het zo dat ze naar beneden hoort te kijken om te zien waar ze loopt en dat dit nu niet gaat en ze daarom in paniek is?
Ze hangt ook heel de tijd ondersteboven in de tralies, lijkt me ook niet prettig al dat bloed wat naar je hoofd stroomt....
Morgen komt Susanne ze weer halen, maar als het nou belangrijk is dat de kap gedraait word dan kan ik dit meteen tegen Susanne zeggen en misschien kunnen zij dan proberen de hele kap los te krijgen en m te draaien en opnieuw vast tapen?

Groetjes Priscilla.







Caradow

Lastig..

Ik denk dat ze vooral moet wennen aan de kap, maar ze kan echt helemaal niets zien?

wel moet je er voor zorgen dat er water beschikbaar is, ook in de nacht, ze drinken wel niet veel, maar als ze wil drinken moet het er wel zijn...

Parkieten-Freak

Het is  heel vervelend voor je parkietje, maar ik zou de kap echt laten zitten. Ik denk dat na enkele dagen de parkiet gewend is aan het "verminderde zicht", en zich rustiger zal gaan gedragen.
Het is logisch dat hij nu een beetje in paniek en uit zijn doen is.
Het beste kun je er voor zorgen dat het eten en drinken goed zichtbaar zijn voor de vogel, en dat hij gemakkelijk kan eten en drinken. Zorg dat je parkietje zich nergens aan kan verwonden of stoten e.d..
Het drinkwater kun je weghalen 's nachts, als je het overdag maar weer in de kooi zet.
succes!




budgie

We hebben er vanmiddag per telefoon al over gesproken en ik vind dat je het hartstikke goed hebt aangepakt, Priscilla, maar als er niets aan de oorzaak van het pikken wordt gedaan, zal het tóch een problematisch geval blijven. Ik hoop dat Susanne en jij de zaak in het belang van het parkietje goed kunnen bespreken en dat er een oplossing voor het diertje wordt gevonden. Ik heb al eerder in een ander topic gezegd dat ik sterk het gevoel heb dat dit vogeltje niet kan aarden in een kooi en zich dus ongelukkig voelt.
Hierdoor onstaat dan m.i. de zelfmutilatie, want zo zal ik het maar noemen.
Ik hoop dat ik er hélemaal naast zit .......

prissie

@Caradow:
Ze kan inderdaad niks zien nee.
'S nachts drinken of eten ze nooit, de mijne ook niet, vandaar dat ik dacht ik haal het eruit, omdat ik het ook wel belangrijk vind dat ze een droge kooi heeft zeg maar....

@Parkieten-freak:
De kap gaat er ook aboluut niet af hoor  ;)
Alleen het stuk dat gataped is dat zit van onderen, dus kan ze helemaal niks meer zien, vandaar de vraag of de kap misschien gedraaid moet worden?
Zodat het stuk tape boven zit en ze weer gewoon alles kan zien....
Maar als dat dus niks uitmaakt ga ik haar ook niet stressen door te pakken om de kap te draaien, als het noodzaak is wel....

Groetjes Priscilla.

Safrena

Hey Prissie

Winnie heeft ook ooit zo een kapje moeten dragen, naar haar operatie aan haar borstkastje.
Ik vond dat zo zielig, en ze had er zoveel problemen mee, dat ik het wel uitgedaan heb :-[

Ook zij liep helemaal gedesorienteerd rond en in paniek. Even later viel ze voorover met haar poepje in de lucht en haar koppie in het zand. Misschien klinkt dit nu grappig, maar dat was het helemaal niet toen het gebeurde. Gelukkig was ik ook thuis.
Het is dan dat ik besloten heb om het kapje af te toen en haar extra goed in het oog te houden, heel veel bezig zijn met haar, en drie keer per dag het wondje verzorgen en eventueel veertjes eruit halen. zo si het wondje heel goed hersteld en heeft ze er nooit meer aan gebeten.

Wat ik heel erg vind, is dat de dierenarts de kap heeft vast getaped aan de veertjes :-\
Hier was de kap ook vast getaped maar helemaal niet aan de veertjes. Ik kon de kap gewoon draaien bij Winnie en zat de tape bovenaan.

Vele groetjes

budgie

Citaat van: Safrena op oktober 16, 2006, 10:47:15
Winnie heeft ook ooit zo een kapje moeten dragen, naar haar operatie aan haar borstkastje.
heel veel bezig zijn met haar, en drie keer per dag het wondje verzorgen en eventueel veertjes eruit halen. zo si het wondje heel goed hersteld en heeft ze er nooit meer aan gebeten.

Het is een groot verschil of een parkietje tijdelijk een kraagje moet dragen om een operatiewond te beschermen, of dat hij/zij dit kraagje moet dragen vanwege een chronisch probleem. Als de operatiewond gesloten is, is er doorgaans geen sprake meer van zichzelf pikken. Maar als het parkietje zichzelf verwondt door aanhoudend gepik omdat hij/zij ongelukkig, gefrustreerd, verveeld of wát dan ook is, dan is een kraagje geen blijvende oplossing.

Prissie, is het mogelijk om hier en daar wat randjes van het kraagje af te knippen om het gezichtsveld van het parkietje iets te vergroten? Dan kan ze in elk geval iets meer zien. Dit compenseert dan misschien enigszins het grote ongemak van het dragen van het kraagje.

Safrena, ik zie het droevige tafereeltje van die arme dappere Winnie helemaal voor me ...... gossie toch ....... :'(

prissie

Hoi Safrena!
Kiki en Koko zijn vanmiddag weer opgehaald en voorzover ik denk zal Susanne haar vakantie er binnenkort opzitten en ze geen tijd hebben om Kiki heel de dag in de gaten te houden.
Maar een wonder is geschiet, de kap is vandaag gedraaid, toen ik thuiskwam lagen er overal veren, dus ik denk dat Kiki er OF zelf aan heeft zitten peuteren omdat ze het zat was niks te zien of ze gewoonweg ergens achter blijven haken en is de kap zo gedraaid, ik weet het niet, maar ze was godzijdank wel meteen een stuk rustiger en hing weer "normaal" in de tralies ipv een vleermuis, want ze heeft heel de nacht als een vleermuis gehangen  :(
Zo liep ze dus ook rond, helemaal verdwaasd en dronken leek ze wel, erg zielig en als ze het dan niet meer wist ging ze gauw in de tralies hangen, ondersteboven om wat te kunnen zien...

@Budgie:
De kap is al redelijk klein geknipt, omdat ie bang was dat ze anders ook niet goed kon eten, ze moest er wel goed uitsteken met dr koppie.
Gelukkig is ie gedraaid en nu is ze al een stuk rustiger, want ze kan nu gewoon weer zien, de kap is verder doorzichtig....

Josephine

ah zeg, wat en zielig verhaal zeg! Ik hoop dat het allemaal goed komt... EN ik hoop dat als de wond genezen is dat ze dan niet weer gaat pikken!

Groetjes Josephine